recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - BenQ W7000 vs JVC X35
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

BenQ W7000 vs JVC X35

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 13:49
Naiera - nu skriver jeg. at for at få det bedst mulige billede, skal du havde 100% kontrol over lyset. Om DU så synes det bedst mulige billede er nødvendigt, er en anden sag. Men at sige at det bedst mulige billede er overvurderet - er lidt af en påstand.

Før jeg byggede min hjemmebio, brugte jeg den samme projektor i en almindelig stue, med hvide vægge, trægulv og diverse lyse møbler. Jeg var glad for billedet. Men efter min bio stod færdig og jeg fik sat projektoren op derude, blev billedet overraskende meget bedre. Det dynamisk spektrum fik et gevaldigt løft, således at forskellen mellem de lyseste område på billedet og de mørkeste var meget større. Og farverne blev MEGET mere ægte, da de ikke længere bliver blandet samme med refleksion fra andre farver.

Hvis du en dag får mulighed for at teste din projektor i et 100% mørklagt rum med mørke vægge, gulv og loft, kan jeg garantere dig for, at du også vil blive overrasket over hvor godt et billede din projektor rent faktisk kan levere.

Forstil dig, at du har et billede på dit lærred, hvor hele den ene side af billedet er rød og den anden er blå. Der bliver nu kastet rødt og blåt lys ud i dit rum, og det blandes på dine vægge således at det bliver en lilla nuance, denne lilla farve kastes så igen tilbage til dit lærred og blander sig med de rød og blå farver. Resultatet er, at de rød og blå farver på dit lærred ikke har 100% den farve der projekteres, men en blanding af det projekterede og det tilbagekast du får fra dine vægge. Det er jo heller ikke for sjovt, at biografsale males i en mørk farve, det er for at undgå tilbagekast af lys.

At bruge en projektor i en hvid stue, er et kompromis, som mange er nød til at leve med. Men resultatet KAN ALDRIG blive lige så godt som i et dedikeret miljø. Om du så synes, at et dedikeret miljø er overvurderet, må så stå for egen regning.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 13:58
Jeg er allerede overrasket over, hvor godt et billede min projektor kan levere.

Min stue er ikke helt hvid. Kun mit loft er.

Selvfølgelig indgås der kompromiser. Det gør man alle steder, også i din kulsorte, dedikerede biograf, på en eller anden måde.

(dette billede kan selvfølgelig på ingen måde bruges til at vurdere billedkvaliteten med)

Redigeret af Naiera - 02-Juli-2015 kl. 13:58
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 14:00
Men vi snakker lidt forbi hinanden, hvis ikke det bare er dig, der misser pointen. Jeg har IKKE skrevet, at det perfekte billede af overvurderet. I øvrigt kan en projektor til selv en million kroner ikke levere et perfekt billede, så der har du allerede tabt.

Man behøver ikke 100% kontrol med lys og reflektioner, for at kunne bruge og nyde en projektor. Man behøver ikke perfekte omgivelser, for at en projektor kan være langt bedre end ethvert tænkeligt tv.

Redigeret af Naiera - 02-Juli-2015 kl. 14:02
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 14:08
Jeg er enig - jeg vil næsten altid fortrækker en projektor over en skærm, da det er mere behageligt at kigge på og giver mulighed for et stort billede. jeg studesede bare over denne sætning fra dig "Jeg mener, at kravet om 100% kontrol med lys og refleksioner bliver kraftigt overvurderet af flere, i tråden her." Da jeg mener, at du med sådan et udsagn netop undervurdere 100% kontrol over lyset.

EDIT: Ups - nu jeg læser dit udsagn igen, kan jeg se, at du skriver "kravet" - det ord missede jeg første gang, for selvfølgelig at det ikke krav at man har 100% kontrol for at få et godt billede. Men 100% kontrol giver et endnu bedre billede!

Redigeret af dr gonzo - 02-Juli-2015 kl. 14:10
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 14:12
Helt sikkert, men det er ikke altid opnåeligt. Jeg har to værelser i min lejlighed, og det viste billede er langt det bedste sted at placere billedet
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 14:59
Naiera - har du stadig JVC ?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 15:19
Stadig X30, ja.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 16:00
Naiera - hvad bruger du af mørklægningsgardiner?
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2015 kl. 19:21
Pas.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu