recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Beolab 4000 og Sonos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBeolab 4000 og Sonos

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ole-T Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2010
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Emne: Beolab 4000 og Sonos
    Sendt: 14-Februar-2011 kl. 10:31
Hej

Som man kan læse, ved at se i mine tidligere indlæg, er jeg på jagt efter et sæt gode højttalere til min sonos ZP90.

Da det er begrænset med pladsen, er jeg ude efter nogle relativt flade højttalere - allerhelst uden subwoofer, hvis det kan lade sig gøre.

Det seneste jeg er kommet frem til at overveje, er et par Beolab 4000. Deres fordele er umiddelbart at de er aktive, så jeg slipper for en ekstra forstærker og det er mit indtryk, at de spiller fint uden subwoofer.
Desuden er de til at betale hvis man køber dem brugt (ca. 6.000 for et par).

Men hvor gode er de egentlig? Jeg er lidt i tvivl om der betales en relativt stor pris for designet, hvilket fx er den væsentlige grund til, at jeg er gået væk fra Scandynas Podspeakers.

Og ja, jeg ved jeg skal smutte ned og lytte til dem, men jeg vil nu alligevel meget gerne høre om I har idéer til alternativer?

Mvh.
  Ole
Til top
Dragelund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2009
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 21:55

Med risiko for at blive skudt ned af "plasmakanonerne" så ville jeg klart gå efter Beolab 4000.

Jeg har et sæt Beolab 4000 herhjemme som kører sammen med med et ældre Beosound et eller andet, som snarest bliver erstattet af netop en Sonos ZP90.
Men mine Beolab 4000, de bliver så længe jeg er her! Skøn lyd, pakket ind i pæn aluminium.
/Per
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2011 kl. 08:51
Beolab 4000 spiller fint og du får næppe noget kønnere til prisen. Der mangler en smule bund i dem, men det er jo heldigvis nemt at supplere med en sub hvis det bliver nødvendigt.

For at få dem tilsluttet Sonos skal man bruge phono-tilslutningen, hvilket betyder, at højttaleren selv tænder/ slukker når der er lyd/stilhed i højttaleren. Det vil dog også sige, at du kan riskere, at højttaleren slukker hvis du spiller for lavt. Hvis du vil ud over dette "problem" (som alle andre aktive højttalere også vil have), så skal du have tilsluttet et 5 V trigger signal (eks via et batteri) og benytte Powerlink-tilslutningen. Disse tilslutninger kan du finde meget mere om i Peter Pans tråde om B&O kabler her i forum.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Ole-T Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2010
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2011 kl. 10:52
Tak Dragelund.

Det lyder jo lovende. Umiddelbart ser det også ud til, at disse højttalere er det bedste bud for mit behov - specielt pga. udfordringerne med pladsen.

Det er ikke nemt at få en god stereoeffekt over alt i et køkken-alrum :-)

Mvh.
  Ole
Til top
Ole-T Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2010
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2011 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Beolab 4000 spiller fint og du får næppe noget kønnere til prisen. Der mangler en smule bund i dem, men det er jo heldigvis nemt at supplere med en sub hvis det bliver nødvendigt.


Ja, der er jo det med sub'en, som jeg allerhelst vil undgå. Hvis jeg alligevel ender med en sub, vil jeg dog nok hellere finde nogle andre højttalere, da jeg synes der er nemt nok at finde nogle sattelitter som er pæne nok.
De skal dog bruges i et køkkenalrum, så kun til ren musik og radio (ingen tv), hvilket vil sige at det formentlig vil være ok uden den ekstra bund i lyden.
Til gengæld er det et realtivt stort rum, på ca 35 kvm og med et "hul" på ca 10 kvm med frit udsyn til stuen på første sal - og den ene højttaler kommer til at hænge under "hullet". Jeg har naturligvis en lille frygt for at lyden ikke kommer til at skinne igennem i hele køkken-alrummet. Men det må en test jo vise.

Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:


For at få dem tilsluttet Sonos skal man bruge phono-tilslutningen, hvilket betyder, at højttaleren selv tænder/ slukker når der er lyd/stilhed i højttaleren. Det vil dog også sige, at du kan riskere, at højttaleren slukker hvis du spiller for lavt. Hvis du vil ud over dette "problem" (som alle andre aktive højttalere også vil have), så skal du have tilsluttet et 5 V trigger signal (eks via et batteri) og benytte Powerlink-tilslutningen. Disse tilslutninger kan du finde meget mere om i Peter Pans tråde om B&O kabler her i forum.


Ja jeg har læst tråden og tænker på at starte med phono-tilslutningen. Men hvis det ikke bliver godt nok, så er denne zoneplayer dog sat sammen med min NAS, som burde kunne levere triggersignal via USB-porten. Min NAS skal tændes manuelt hver dag og slukker selv om natten. Så selvom jeg ikke konstant hører musik når min NAS er tændt, vil det være en ok løsning - NAS'en tænder i forvejen for både zoneplayer og router.

Tak for input.

Mvh.
  Ole
Til top
Dragelund Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 25-November-2009
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2011 kl. 18:39
Jeg tror ikke du skal være nervøs for at de ktive højttalere slukker hvis ikke der spilles højt nok.
Jeg slæbte selv mine Beolab 4000 med ned i den lokale hifiklub, og testede alle mulige indstillinger, og faktum var bare at det hele spillede lige ud af landevejen.
Hvis du googler lidt på beolab og sonos vil du finde masser af indlæg rundt omkring der bekræfter.
 
God fornøjelse
/Per
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2011 kl. 19:01
Ved du at din NAS slukker for USB-porten? I flere af Peters diagrammer har han benyttet USB som trigger, hvor de enheder han trækker strømmen fra ikke slukker for USB'en ved standby.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Ole-T Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2010
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 10:54
Ja, jeg ved at min NAS slukker for USB-porten Smile
Jeg har tilsluttet en USB-strømskinne til min NAS. Strømskinnen tænder når den måler strøm i USB-stikket. Så når jeg slukker for min NAS, slukker jeg også for Router, ZP90 og ADSL-modem.
Det smarte er også, at NAS'en kan sættes til at tænde og slukke selv - så hver aften (dog om natten i weekenderne) slukker NAS'en ned af sig selv, og lukker samtidig for internettet i huset.

Og heldigvis er der tre USB-stik i NAS'en. Så jeg kan altså sagtens bruge endnu et stik til at give et "trigger-signal" og stadig have en fri USB port til dataoverførsel, når det til tider er nødvendigt.

Mvh.
  Ole
Til top
Ole-T Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2010
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 10:56
Tak for jeres input. Alt i alt lyder det som om jeg skal ud og finde mig et par gode brugte Beolab 4000. Og helst i grå :-)
Det bedste bud jeg lige kan finde, ser ud til at være et sæt i DBA til 8.000. Åbenbart er de grå noget dyrere end de sorte, røde og grønne.

Mvh.
  Ole
Til top
Ole-T Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2010
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 12:57
Så faldt valget på et par velspillende Beolab 4000 købt brugt, hvor prisen var til at komme i nærheden af.

Næste skridt er så at få dem sluttet til min ZP90 på den bedste måde. Jeg har læst en masse indlæg fra Peter Pan, som har været meget interessante - og var også en god hjælp, til at beslutte mig for at købe et par aktive B&O højttalere, da det er tydeligt at det kan fungere med Sonos :-)

Selvom jeg har læst alt hvad jeg kunne finde her på forummet vedr. Beolab og aktive højttalere, har jeg stadig et par spørgsmål. Der var meget information, så måske har jeg bare overset svarene i en af trådene(?) Men ellers håber jeg på lidt hjælp her Smile

Jeg har testet højttalerne med et almindeligt phono-kabel. Det fungerer helt fint. Højttalerne tænder når der kommer musik og slukker efter 20-30 sekunder uden lyd. Altså helt fint til et musikanlæg.

Dog synes jeg det vil være smart at bruge Powerlink-kabler, da jeg så kan nøjes med at trække et kabel til den ene højttaler og derfra til den anden højttaler. Strømkablerne skal alligevel gå den samme vej.

Så jeg forestiller mig altså et kabel med et Power Link stik i den ene ende og to phono stik i den anden ende samt et Power Link kabel mellem de to højttalere.

Men:
 - Skal der altid bruges triggersignal hvis man bruger Power Link kabler?

 - Er der nogen lydmæssig fordel ved at bruge Power Link i stedet for phonokabler?

 - Hvad med prisen? Vil det være væsentligt billigere at bruge phonokabler i stedet for Power Link kabler? (Jeg har allerede Power Link kablet til at forbinde mellem de to højttalere).

 - Og så kosmetikken. Umiddelbart ser det ud som om, at Power Link kablerne er noget tyndere end phonokabler, men det er måske snarere et tilfælde? Jeg gætter på at de måske vil være lige tykke, hvis de er af samme kvalitet?

I sidste ende kan det være jeg holder mig til phonokablerne, da jeg ikke umidelbart kan se stor fordel i at bruge Power Link kablerne - altså lige bortset fra detaljen vedr. opsætning af kablerne. Men det afhænger også af svarene på mine spørgsmål :-)

Mvh.
  Ole

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 14:12
Ja, du kan ikke bruge Powerlink uden trigger. Så snart du sætter Powerlink i højttaleren, så forventer den simpelthen at få at vide hvornår den skal tænde, dvs. der skal et triggersignal til. Jeg tror ikke du kan bruge phono til én højttaler og så videreføre med Powerlink. Det kunne dog komme an på en prøve.

Fordelen er jo, at du kan trække kabler fra højttaler til højttaler, at de kan sættes sammen i Masterlink, og at du kan tænde og slukke for højttaleren med triggersignalet (risikerer ikke at de slukker ved for lav volumen).
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Ole-T Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2010
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 15:07
Tak Yakken.

Jeg tænkte nok at det var sådan det hang sammen. Så det ser ud til, at slutresultatet bliver at købe to subwooferkabler, så jeg altså får et "kort" phonokabel (ca 5-7 meter) og et "langt" phonokabel (ca 10 meter).

Men ellers super med al den sonos + B&O info her på sitet :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu