recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-Amp A+B Kun Stereo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi-Amp A+B Kun Stereo?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Mrhm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-April-2020
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mrhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bi-Amp A+B Kun Stereo?
    Sendt: 29-April-2020 kl. 02:16
Har en NAD T787 og nogle Dali Ikon 8 + Surround højtalere self.

Har endelig fået muligheden for at sætte ordentligt surround op, det betyder også jeg er betydeligt noob på et par ting.

Har sat mine front højtalere i Bi Amp. Når både A og B er tændt er der jo kun mulighed for Stereo, det giver for så vidt fin mening, tror jeg ?

Men når jeg ser film, så skal Kanal B slukkes for at få surround, det betyder så også at hele bas delen af min Ikon 8 højtalere intet input får, synes film lyden mangler noget dybde.

Ligeledes når de står i Stereo har jeg ikke mulighed for at få lidt subwoofer på musikken, jeg er glad for bas :D

Har prøvet at lege lidt med det og skiftede lidt mellem Large og Small speaker i settings.

Er det en ting jeg må acceptere eller er der noget jeg ikke fatter ?

for at forklare min nuværende setting:
Front højtalere i Front (diskant + mellemtone) + Speaker B output (Bas)
Subwoofer i Sub1 til LFE.
Alle højtalere i Small setting. Front til 200Hz og alle andre omrking de 40hz.

Kan man få det så der er lyd på Bas delen af mine front højtalere i Surround lyd ?

Er det muligt at få enhanced bass med Bi amping ?


På forhånd tak og Mvh.



Redigeret af Mrhm - 29-April-2020 kl. 02:17
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 06:14
Jeg kører mine fronter som large. Det vil sige at de kører fuldt frekvensområde.

Ellers synes jeg der mangler bas. Desuden kører jeg LFE + main. Det vil sige at subben kører altid. Også i stereo.

Jeg kender ikke din NAD model. Jeg har en mindre model i sommerhuset med Dali 808. Ikke samme kaliber som dig og uden sub. Her savner jeg bestemt ikke bas. 

Så mit råd er at stille front til large og lade sub spille altid. Tjek at fasen er rigtig på sub. Det kan du let gøre med en forsigtig finger på fonternes basenheder og sub samtidigt. Det er vigtigt at de slår ud og ind på samme tid. Ellers ophæver de hinanden. Leg evt med placering af sub.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 06:56
Martin,

Hvor mange højttalere har du i surround.
5 eller 7?

Din forstærker har 7 effekttrin indbygget og skal den drive 7 højttalere i surround, er det ikke. Muligt at køre bi-amp på fronterne samtidig med.

Mit råd til dig er et undlade at bi-amp’e.

Angående sub i stereo, så skal højttalere stå til large og subben til “enhanced bass”.

Når du laver en autokalibrering, vil forstærkeren forsøget at lave en flad frekvensgang. Hvis du vil have mere bas, må du manipulere lidt med indstillingerne ved at vælge NAD tagget curve under kalibrering og så ellers bagefter Gå ind i tone controls og skrue op for bassen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mrhm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-April-2020
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mrhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 15:24
tror ikke i forstår ?
Har 5.1 surround.
Har pt. "Speaker a/normal front output" tilsluttet mellemtone/diskant delen og "speaker b" til bas delen af mine front højtalere
Så når jeg bi amper så har ingen mulighed for vælge en anden mode end stereo,  så får aldrig noget signal ud af sub 1 udgangen.
Uanset om jeg sætter fronts til large og enhanced bass I on.

Og det modsatte i surround mode, der må jeg slukke for speaker b delen for at få muligheden for surround. Men der bliver så aldrig sendt noget ud af speaker b outputtet of dermed ingen aktivitet i mine 4 8" i mine front højtalere...

Lyden i stereo/musikken er ellers mega god og god bas i 8" enhederne når jeg bi amper, havde jeg savnet uden bi Amp da enhanced bass sluger MEGET af det fronterne ellers får...så savnede den punchy bas I musikken som jeg nu har i bi Amp.

Havde jeg indstillet det forkert uden bi Amp ? Måske for høj crossover på subben ? Eller er vi ude i at jeg må pille kabler fra og til alt efter hvad jeg skal høre ?
Eller måske jeg skal tilslutte subben med l/r phono istedet for lige indgangen? Og kører den ud fra 7.1 sub pre out udgangen ?


Legede lidt med det, gik op for mig at der ingen forskel er på om den står i bi Amp eller almindelig "back"?
Der kommer lyd ud af speaker b uanset Amp setting. Medmindre jeg slår speaker b fra self.


Redigeret af Mrhm - 29-April-2020 kl. 16:29
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 17:52
Hvorfor vil du overhoved bi-amp på dine fronter?

Jeg er selv glad for bas, men det skal bestemt lyde ordenlig og jeg har prøvet med mit stereo setup og køre med subs og "ekstra bas" eller hvad det nu hedder på en Yamaha receiver, men det er et no go at køre full på fronterne og subs kørende samtidig. 
Til film kan det måske gå i nogle setups. 
Men det er selvfølgelig smag og behag.

I mit surround deler jeg ved 80Hz. det kunne også havde været ved 60Hz. da jeg har mere end rigelig med power via mine effekttrin. syns nu bare det lyder bedre når subberne klare det op til de 80Hz. 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mrhm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-April-2020
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mrhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 18:05
Det ville jeg fordi jeg ikke syntes bas enhederne producerede nok, det var ren subwoofer og det lyder ikke altid godt, alt efter musik , savnede den punch som 8 tommerne kan give..

Og det får de i bi Amp...
Men nu forstår jeg hele det crossover på subwooferen og tænker at jeg måske er gået galt i byen og sat Cross Over for højt ? Tror jeg i gennemsnit har haft den stående midt i spekttrummet, det er ca 90-100hz.
Læste lige op min sub, det crossover filter I subben er ikke aktivt når den er tilsluttet subw1 -> LFE. Hvordan har i tilsluttet jeres ?

Og så har jeg kun brugt de guld plader mellem indgangene på højtalerne, ved ikke hvor meget de forringer lyden? 
Eller om jeg burde smide kablerne på bas delen ? Har altid sat til dem til mellemtone/diskant indgangen

Uanset forstår jeg ikke hvorfor speaker b er aktive når jeg ikke bi amper...?


Redigeret af Mrhm - 29-April-2020 kl. 19:01
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 19:16
Skal jeg forstår det således, at du justere crossover på din sub?

Din receiver har en sub udgang, den skal ind i dit input på din sub. Dit crossover sættes så på din receiver f.eks. 80Hz. og på din sub slå du crossover fra hvis den kan, ellers justere du helt op på din dele frekvens så den står på maksimum.

Hvis du laver bi amp. Og det giver dig så meget mere punch som du beskriver, så er der altså noget galt eller ikke er korrekt.
Det er nok ret så begrænset hvor meget mere strøm der er tilrådighed, du har jo stadig kun den ene strømforsyning i din receiver til at levere, og det er ret begrænset hvor meget effekt dine diskanter og mellemtone napper. Jeg siger ikke at du ikke vil kunne høre forskel, jeg tvivler.

Hov hov hov, sig mig har du pladerne bag på dine højtaler monteret, samtidig med at at du har 2 sæt kabler monteret? På henholdvis bas og mellemtone/diskant terminalerne? Jeg har sikkert misforstået dig, men det var lige sådan jeg forstod dig.


Redigeret af Potter - 29-April-2020 kl. 19:22
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mrhm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-April-2020
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mrhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 19:56
har self ikke pladerne monteret :p 
Er det overhovedet muligt uden at kortslutte alting ? 


Grunden til min forvirring omkring sub crossover er at crossover på subben er deaktiveret når jeg benytter subw1 -> lfe men på min NAD er der ingen crossover hz indstilling at rode med ? On and off...that's it..

Ellers skal jeg køre det på RCA indgangen på subben...og en front pre out på nad'en ?

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 21:58
Martin,

Dine problematik kræver nok et dybere dyk ned i manualen.

Min anbefaling til dig er at få studeret manualen grundigt og så ellers spørge, hvis der er noget du ikke forstår. Så kan vi andre måske læse og se om vi kan greje, hvad NAD mener.

Få fjernet dit bi-amp og sæt bøjlerne på højttalerne igen.
Lav så en Audyssey rekalibrering af dit system.
Når den kommer til at vælge target curve, vælger du NAD kurven.

Hvad ender den med at sige om størrelsen på højttalerne?

Når du har large fronter kan du ved subwooferen vælge at bruge "Enhanced Bass", så spiller fronterne fuld frekvensgang og subben spiller med.

Du har mulighed for at lave forskellige A/V presets, her kan du vælge seperat opsætning til forskellige presets, som du så kan skifte imellem. Her skal du være opmærksom på, hvilket preset du bruger til stereolytning.

Når du lytter til stereo, må du ikke have aktiveret "ANALOG BYPASS" og (formodentligt) ej heller "DIRECT" listening mode. Der vil du slukke for subben.

Og nu vi er ved subben, så skal dens crossover stå så højt som muligt.

Prøv nu at spille stereo, spiller subben så med?
Når subben spiller med, får du så mere eller mindre bas?

Baslyden fra sub og højttalere kan faktisk udligne hinanden og dermed er det som om du har mindre bas. Prøv at slukke for strømmen til subben (når du har den til at spille med i stereo), hvad sker der så med bassen i rummet?


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2020 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Mrhm Mrhm skrev:

har self ikke pladerne monteret :p 
Er det overhovedet muligt uden at kortslutte alting ? 

Nej, det burde nemlig ikke være muligt, jeg blev bare i tvivl. Om det var det du mente.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mrhm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-April-2020
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mrhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 02:40
@Klaus
Har skam studeret manualen, den er dog ikke så fyldestgørende som man kunne ønske sig.

Jeg har skam haft den uden bi amp i længere tid, Audessey siger det er large front højtalere og bassen spiller også med i enhanced mode.
Har dog ikke leget med A/V presets.

Men så længe jeg kører med subwoofer kabel mellem NAD og subwoofer så er der ingen mulighed for crossover justeringen på subwoofer delen. Som i overhovedet ikke.
Kører jeg f.eks Pre out fra Center eller front og tilslutter på Rød/hvid indgangene på subwooferen, så kan jeg bruge crossover filteret i subwooferen, men LFE indgangen kører uden om det. og NAD giver ikke mulighed for at justere filteret i forstærkeren.

Så den eneste mulighed som jeg ser og læser i manualen er at kører fra en pre out udgang, front måske? og til rød/hvid på subwooferen og så bruge subwooferens crossover filter.

Og har skam leget med phase på bassen og alle de sædvanlige tips, men den suger nu engang meget energi som jeg nu godt kunne tænke mig blev plantet i front højtalerne, så tænker at min mulighed er anskaffe mig et RCA kabel og tilslutte i stedet for et subwoofer kabel, så jeg kan bruge subwooferens crossover filter.

@Potter 
Ja tak for info, man ved aldrig hvem der sidder på den anden side :)
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 06:49
Din receiver har da specifik output til subwoofer og endda til 2 stk. SUBW 1&2.
Hvorfor benytter du ikke en dem? Det er jo der din sub burde tilsluttes.Smile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu