recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-Amp A+B Kun Stereo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bi-Amp A+B Kun Stereo?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 06:52
det her er sakset fra din 787 manual:
Connect the SUBW1 (and/or SUBW2) output to powered (“active”)
subwoofers or to power amplifier channels driving a passive system. • Unlike the full range channels, there is no power amplifier built-into
the T 787 for a subwoofer.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 07:01
Kan kun sige som KlausDM, start forfra... Hvordan er sub tilsluttet nu, du skriver at du nok vil købe et rca kabel? Man stiller ikke crosover til sub i reciveren, der er en grund til at der er en tilslutning kun til sub, tilslut sub der og stil så crosover til de øvrige højtalere, så de ikke får subsignalet. Jeg mener hvis jeg vil bi-ampe på min reciver, så er det min zone2 forstærkerdel som bliver brugt til det, men jeg vil give dig samme råd som Potter, glem det, der bør ikke være forskel. Står sub ved samme væg som dine LCR højtalere, er fasen på sub sat korrekt?

Frank
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 07:13
Hvis du ikke har sat din aktive sub til rca udgangen på din receiver 1 eller 2 så kan Audyssey ikke detecte/ altså ikke se din sub. “Start Speaker Detect”

Uden at kende din receiver’s menu, men hvis den ikke detecte din sub så kommer nok heller ingen indstillinger for den.

Der er en menu der hedder speaker Setup, der kan du da sætte dine fronter til large/small - ved small kommer der så en crossover frekvens f.eks. 80Hz. Nederst i denne menu kan du også sætte din sub til on. Det kræver så at din sub er sat til på udgang SUBW1 eller SUBW2 med et rca kabel

Side 19-23 i din manual 


Redigeret af Potter - 30-April-2020 kl. 07:17
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af Mrhm Mrhm skrev:

Jeg har skam haft den uden bi amp i længere tid, Audessey siger det er large front højtalere og bassen spiller også med i enhanced mode.
Har dog ikke leget med A/V presets.

Men så længe jeg kører med subwoofer kabel mellem NAD og subwoofer så er der ingen mulighed for crossover justeringen på subwoofer delen. Som i overhovedet ikke.

Du skal heller ikke kunne justere frekvens på subudgangen.

Væk fra bi-amp.
Subwoofer på sub udgangen og i LFE indgang (eller hvad den nu heddér) på sub.
Reklaibrer.
Slå enhanced bass fra

Spil musik, nu spiller kun dine fronter.

Slå enhanced bass til

Sluk for subben (hiv strømmen)
Spil musik , nu spiller fronter.

Hvordan er lyden nu i forhold til før enhanced bass blev slået til?

Tænd for sub.

Hvordan er lyden nu?



Klaus




Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pigzinspace Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-April-2020
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pigzinspace Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 07:40
Jeg har en NAD T785HD og her skal man bi ampe vha surround back tilslutningerne (de normale højtalertilslutninger til bassen og surround back til mellemtone/diskant). Herefter går man ind i setup, og finder den korrekte indstilling (amplifier setup, set back amp til main front (bi-amp)) 

Redigeret af Pigzinspace - 30-April-2020 kl. 07:50
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 10:33
Mener næsten 100% at når man bi-amp'er

Så bruger HT udgang + Sur-Back til henholdsvis top og bund

Du kan ikke bi-amp'e over HT a+b, da de kører på samme udgangs trin

Mvh
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 10:36
Taget fra manualen:

If the surround back speakers are not used in the main zone, their surround back amplifier channels could be assigned for Main back, Main Front (BiAmp) and multi-zone use.

Du bi-amp'er ikke igennem A+B

Mvh
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 10:38
Til top
Mrhm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-April-2020
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mrhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 12:16
@potter det er jo netop dem jeg bruger, men der har jeg ingen mulighed for at justere på Cross Over filteret..

@klaus
Nu har jeg taget den af bi Amp og tilsluttet normalt, taget ud af speaker b outputtet, bassen  er helt væk på fronterne og kun subben der producerer..

Slår jeg speaker b til kommer der mere bas på fronterne, som om den tager subben output og putter over til fronten når du slår speaker b til...

Der kommer ingen bass på fronterne overhovedet, virker til at subben får det hele, uanset om de står til large/small og ved hvilken crossover hz

Og min sub er connected med single sub label fra subw 1 udgang til lfe..enhanced bass slået til, selv hvis jeg slår enhanced bass fra får fronterne ikke mere 

Virker altså ikke som en normal opførsel af en surround receiver...

Skriver i øvrigt også check phase på begge fronter ved hver kalibrering, og ja de sidder rigtigt, plus til plus rød til rød om man vil..



Redigeret af Mrhm - 30-April-2020 kl. 12:31
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 12:44
Jeg ville starte med kun at sætte fronterne til, prøve at lytte i stereo, glemme alt om bi-amp og surround, se om det virker sådan? men inden, så nulstil alt, så ved du at der ikke er indstillinger som spiller ind. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Mrhm Mrhm skrev:

@potter det er jo netop dem jeg bruger, men der har jeg ingen mulighed for at justere på Cross Over filteret..

Der står følgende i din manual:
ENHANCED BASS

When the subwoofer is set to “On” and “Front” is set to “Large”, the option “Enhanced Bass” becomes available. Normally, with speakers set to “Large” the subwoofer is not active. The Enhanced Bass option allows full range operation of the speakers with the additional bass contribution of the subwoofer. This feature is particularly useful when one wants to experience maximum bass output. Please note that due to acoustic cancellation effects, the bass response may be uneven when using this setting


Hvis du starter helt forfra, sætter dine fronter uden bi-amp på L & R "front på din reciver"og sætter din sub til via RCA udgangen SUBW 1 og sætter din volume på sub til kl.12 og evt. lad dit cross over på subben står til f.eks. 80hz. og gør som din manual skriver.

Så skal det altså spille, hvis ikke så er der noget galt et andet sted.



Redigeret af Potter - 30-April-2020 kl. 12:53
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Mrhm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-April-2020
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mrhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2020 kl. 13:02
jeps potter, men det er fordi jeg satte bi Amp i speaker b outputtet, nu har jeg sat dem i surround back og nu giver det hele mening !

Med speaker a+b er det ikke muligt at få enhanced bass, da det downmixer til stereo uden sub uanset hvad du gør. Jeg havde forstået det som at man bruger speaker b I bi amp. Det er ikke tilfældet. Man bruger surround back udgangen


Nu er de tilsluttet surround back of bi Amp slået til, nu får de bass + sub er på som det skal...

Men man kan sgu godt høre at de fronter ikke får lige så meget energi som var de tilsluttet speaker a+b...måske jeg skulle overveje en stereo forstærker til de 2...

Og de får en smule mere bass I bi amp kontra ikke i bi Amp, selv her uden kalibrering..

Jeg siger tak for tålmodigheden, jeg ser mit problem som løst, men er åben for gode ideer og andre input jeg kan lære af :)
Jeg skulle bare lige have fortalt at bi Amp er til surround back of ikke speaker b :)

Og så vil jeg tilføje at jeg efter kalibrering en blev ved med at sige check phase på begge fronter, at jeg har antaget at noget var fejl og dermed sat rød/sort omvendt, hvorefter kalobreringen sagde god for det , så det har jo også sligt noget bas...nu fortsatte jeg selvom den sagde check phase..

Nå lavede en kalibrering med 2 lytte positioner, så forsvandt al bassen fra fronterne...forstår jeg satme ikke...så må det være med en enkelt position :)


Redigeret af Mrhm - 30-April-2020 kl. 13:30
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu