Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Hessi
Guld medlem
Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
|
Emne: Bi-amping, bi-wiring... forskelle og fordele? Sendt: 17-Oktober-2011 kl. 23:48 |
Hej,
Jeg skal til at investere i nye højttalere hvor der er mulighed for bi-amping eller bi-wiring, og jeg ved at bi-amping er når højttalerterminalerne er tilsluttet hver sin forstærkerkreds, sådan at f.eks. diskant og mellemtone bliver styret af en forstærkerkreds og basserne bliver styret af den anden forstærkerkreds. Jeg aner dog ikke hvad forskellen er på bi-amping og bi-wiring (nok fordi jeg ikke ved hvad bi-wiring er). Derfor følgende spørgsmål...
1. Hvad er bi-wiring?
2. Hvad er forskellen på bi-amping og bi-wiring?
3. Er det bi-amping eller bi-wiring hvis jeg tilslutter et par højttalere til receiverens front A og front B terminaler?
4. Er der lydmæssige forskelle på bi-amping med 2 stk. 2 x 100 watt forstærkerkredse og "mono"-amping med 2 stk. 200 watt forstærkerkredse?
Når disse spørgsmål er besvaret vil jeg med garanti have flere spørgsmål.
På forhånd tak.
Hessi.
Redigeret af Hessi - 17-Oktober-2011 kl. 23:52
|
|
|
Irenicus
Guld medlem
Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 00:03 |
1. Biwiring er når der løber 2x4 ledere fra samme forstærker, med et sæt hver i hhv. Bas/mellemtone og diskant. Der findes også triwiring.
2. Ved biamp benytter du min. 2 forstærkere, ved biwire benytter du 1 forstærker.
3. Biwiring
4. Ved løsning 1, horisontal biamping, vil hver forstærker blive udsat for forskellig belastning, da de trækker hver sin den af højttalerne, hvor belastningen ikke er ens. Ved løsning 2, vertikal biamping, trækker forstærkerne hver sin højttaler, og vil derfor have en ens belastning. Jeg har ikke prøvet nogen af delene, men mange at syntes mener at vertikal biamp er at foretrække, da det giver den bedste lyd.
Redigeret af Irenicus - 18-Oktober-2011 kl. 00:04
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 00:31 |
Irenicus skrev:
1. Biwiring er når der løber 2x4 ledere fra samme forstærker, med et sæt hver i hhv. Bas/mellemtone og diskant. Der findes også triwiring.
2. Ved biamp benytter du min. 2 forstærkere, ved biwire benytter du 1 forstærker.
3. Biwiring
4. Ved løsning 1, horisontal biamping, vil hver forstærker blive udsat for forskellig belastning, da de trækker hver sin den af højttalerne, hvor belastningen ikke er ens. Ved løsning 2, vertikal biamping, trækker forstærkerne hver sin højttaler, og vil derfor have en ens belastning. Jeg har ikke prøvet nogen af delene, men mange at syntes mener at vertikal biamp er at foretrække, da det giver den bedste lyd.
|
1. Du mener vel 4 ledere til den ene højttaler og 4 til den anden fra samme forstærker uanset hvilke terminaler de er tilsluttet i forstærkerenden (Front A eller B)? Og så selvfølgelig 2 til bas og 2 til mellem+diskant.
2. Skal der ikke også være en ekstern aktiv/elektronisk delefilter inden forstærkerne? Ellers får både bas'erne og mellem+diskant signaler magen til hinanden, så det er vel den passive crossover i højttalerne der styre det?
4. Tror du misforstod mit spørgsmål. Mente om der er lydmæssige forskelle på at tilslutte højttalerne til 1 forstærker med 2 x 200 watt udgange eller 2 forstærkere med 2 x 100 watt udgange?
Redigeret af Hessi - 18-Oktober-2011 kl. 00:37
|
|
|
Irenicus
Guld medlem
Oprettet: 02-December-2009
Point: 1020
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 00:49 |
1. Præcis, deraf 2x4.
2. Det er klart at foretrække at have et elektronisk delefilter, men ikke en teknisk nødvendighed, da du fint kan benytte det passive delefilter i højttalerne.
4. Det var skrevet en smule kringlet, men fangede den nu. Teoretisk skulle der ikke. Men det er de færreste der giver forstærkeren med 2 x 200 watt, en dobbelt så stor strømforsyning etc. Så mit bud vil ligge på at at vil opleve bedre lyd med 2 x 2 x 100 watt. Men det er ikke noget der er efterprøvet hos mig.
Redigeret af Irenicus - 18-Oktober-2011 kl. 00:50
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 02:01 |
Irenicus skrev:
1. Præcis, deraf 2x4.
2. Det er klart at foretrække at have et elektronisk delefilter, men ikke en teknisk nødvendighed, da du fint kan benytte det passive delefilter i højttalerne.
4. Det var skrevet en smule kringlet, men fangede den nu. Teoretisk skulle der ikke. Men det er de færreste der giver forstærkeren med 2 x 200 watt, en dobbelt så stor strømforsyning etc. Så mit bud vil ligge på at at vil opleve bedre lyd med 2 x 2 x 100 watt. Men det er ikke noget der er efterprøvet hos mig.
|
2. Læste nemlig at et elektronisk delefilter skulle være lydmæssigt bedre end et passivt delefilter.
Og hvis man ikke har et elektronisk delefilter og bi-amper med signaler magen til hinanden vil det så ikke betyde at der skal være et delefilter mellem terminalerne til bassen og basenheden så de høje frekvenser bliver sorteret fra? Altså sådan at der sidder 2 delefiltre i højttalerne, et til mellem+diskant og et til bassen? Eller hvordan fungere det?
4. Bare lige for at være endnu mere præcis... Hvad er bedst?
Eks. 1. - 1 forstærker (2x200 watt) almindelig tilkobling.
Eks. 2. - 2 forstærkere (2x100 watt hver) bi-amp tilkobling uden elektronisk delefilter.
Redigeret af Hessi - 18-Oktober-2011 kl. 02:59
|
|
|
Jonas_h
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 06:55 |
Det et ikke til at sige hvad det er bedst. Hvis 100w er tilstrækkeligt, vil det være den bedste løsning. Men hvis du skal bruge mere, vil 1x200w være bedre. Det er korrekt at elektronisk delefilter har mange fordele, men medmindre du splitter din højttaler ad og river delefilteret helt ud, vil du ikke få gavn af de fordele.
|
|
dysterland
Bruger
Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 195
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 15:12 |
Jeg bruger selv biamping, med 2x2x125W. Jeg har ikke en 2x250W forstærker at sammenligne med, så jeg skal ikke kunne sige, om det er bedre med biamping. Men i forhold til kun at bruge én 2x125W forstærker, giver det i hvert fald en stor forskel.
|
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980 Hififorfolket.dk
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19514
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 16:21 |
Hessi skrev:
Eks. 1. - 1 forstærker (2x200 watt) almindelig tilkobling.
|
Da det er din bas der trækker langt den største effekt (200W), vil det altid være godt at have en stor forstærker (forudsat at den er lige så vellydende som en lille (100W), men blot har mere effekt (og Ampere) til rådighed. Klaus
Redigeret af KlausDM - 18-Oktober-2011 kl. 16:21
|
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:06 |
Er der nogen højttalerproducenter der laver bi-amp-højttalere hvor man kan bypass'e delefiltret? I så fald evt. modeller?
|
|
|
Jonas_h
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:12 |
Hessi skrev:
Er der nogen højttalerproducenter der laver bi-amp-højttalere hvor man kan bypass'e delefiltret? I så fald evt. modeller? |
De eneste consumerhøjttalere jeg har hørt om, er Dali Megaline. Aktiv deling er ikke brugt så ofte indenfor consumerverdenen. Jeg kører aktiv deling på mit udstyr, men jeg har også noget pro-udstyr som ligner noget der er løgn.
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:38 |
Aha... så hvis man har knasterne og vil investere i en aktiv delefilter, så skal man skille højttaleren ad for at bypass'e en del af delefiltret og derefter samle det igen?
|
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19514
|
Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:44 |
Hessi skrev:
Aha... så hvis man har knasterne og vil investere i en aktiv delefilter, så skal man skille højttaleren ad for at bypass'e en del af delefiltret og derefter samle det igen? |
Ved hvilken frekvens vil du dele? Hvor stejlt vil du dele? Med andre ord - glem alt om aktivt delefilter. Klaus
|
|
|