recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bilka og returret?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bilka og returret?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6081
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bilka og returret?
    Sendt: 30-April-2014 kl. 13:47
Min far kørte fra Randers til Århus med en Blaupunkt-fladskærm pænt pakket i emballagen
De nægtede at tage den tilbage, da der var en mærkat med teksten "ingen returret i åben tilstand" på kassen
Den havde min far ikke lige set
Men må de bare sige nej?
Man kan vel heller ikke vide, om det passer til ens behov, hvis det ikke har været udpakket/tilsluttet?

Der står følgende på hjemmesiden: Ja, når du handler på Bilka.dk, har du som hovedregel 30 dages returret. Dog gør vi opmærksom på at du selv skal betale for returfragten. Du kan også returnere i varehuset, her skal du blot huske din faktura.

Betyder det noget her, at fladskærmen blev hentet i Bilka og ikke blev sendt?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 13:51
Er den købt på Bilka.dk eller købt i butikken?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 13:52
Ja, det betyder faktisk alt. Hvis den er købt i deres fysiske butik, så er de ikke forpligtet gennem loven, til at give returret. Hvis de så vælger at tilbyde returret alligevel, så bestemmer de selv reglerne herfor. Hvis du køber over nettet, så er butikken derimod forpligtet til 14 dages returret, og her har kunden ret til at åbne ag tage varen i brug. Og hvis man ønsker at benytte sin returret, så er sælger forpligtet til, at godtgøre både varens pris, og forsendelsesomkostninger. Man skal dog selv betale returfragt (selvom mange betaler denne tilbage også)

Men de skal overholde returretten, hvis han har bestilt varen over internettet og blot hentet den i butikken. Så betragtes det nemlig stadig som nethandel.


Redigeret af Nagash - 30-April-2014 kl. 13:54
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

 

Men de skal overholde returretten, hvis han har bestilt varen over internettet og blot hentet den i butikken. Så betragtes det nemlig stadig som nethandel.

Er der kommet endelig afgørelse på denne? (Jeg har ikke fulgt med i den debat der var for snart længe siden om netop dette så jeg kan have misset resultatet).

Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

 

Men de skal overholde returretten, hvis han har bestilt varen over internettet og blot hentet den i butikken. Så betragtes det nemlig stadig som nethandel.


Er der kommet endelig afgørelse på denne? (Jeg har ikke fulgt med i den debat der var for snart længe siden om netop dette så jeg kan have misset resultatet).



Hvis den betales på hjemmesiden, betragtes det som nethandel.
Til top
hbjensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Februar-2004
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 248
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hbjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2014 kl. 16:13
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2014 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

 

Men de skal overholde returretten, hvis han har bestilt varen over internettet og blot hentet den i butikken. Så betragtes det nemlig stadig som nethandel.

Er der kommet endelig afgørelse på denne? (Jeg har ikke fulgt med i den debat der var for snart længe siden om netop dette så jeg kan have misset resultatet).

Nu nåede to andre at svare for mig, men ja :)
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2355
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2014 kl. 21:13
På kvittering din far fik ved købet af fladskærmen, står der at der er 30-dages returret i ubrudt og intakt emballage. På kassen til fladskærmen sidder en label som gør én opmærksom på at en returret frafalder i det øjeblik man bryder plomberingen.

Så, case closed. Din far må bide i det sure æble og købe et par briller til næste gang.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 06:26
Det er underordnet hvad de skriver, de skal stadig følge loven. Hvis det er inden for 14 dage, og varen er bestilt på nettet, er der 14 dages returret, punktum. Er det mellem 14 og 30 dage, så bestemmer butikken betingelserne.

Hvis butikken har en "alternativ" tolkning af loven, så ksn det dog godt være en kamp at få ret.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2355
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 06:53
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er underordnet hvad de skriver, de skal stadig følge loven. Hvis det er inden for 14 dage, og varen er bestilt på nettet, er der 14 dages returret, punktum. Er det mellem 14 og 30 dage, så bestemmer butikken betingelserne.

Hvis butikken har en "alternativ" tolkning af loven, så ksn det dog godt være en kamp at få ret.

Jeg læser det som at han har købt og afhentet det i butikken. Ikke at han har bestilt det online og afhentet i butikken.

Er det førstnævnte er der ingen returret i denne situation, er det sidstnævnte og indenfor 14 dage, er der selvfølgelig returret.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 07:04
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

 

Jeg læser det som at han har købt og afhentet det i butikken. Ikke at han har bestilt det online og afhentet i butikken.

Er det førstnævnte er der ingen returret i denne situation, er det sidstnævnte og indenfor 14 dage, er der selvfølgelig returret.

Enig.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2014 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af hbjensen hbjensen skrev:

http://taenk.dk/aktuel-forbrugerhjaelp/e-handel-ogsaa-fortrydelsesret-hvis-du-henter-i-butik

Jeg synes jeg læste på et tidspunkt, at nogle ville afprøve det i en reel retssag. Men det er måske blevet droppet.
Jeg har som sagt ikke fulgt op på det.

 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu