recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bilka´s returregler er ikke rimelige
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bilka´s returregler er ikke rimelige

Besvar Besvar Side  <1 56789 13>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Jeg forstår ikke hvordan det kan være dårligt kundeservice når du var informeret om det inden køb, samt kunne læse det på pakken.

Det var noget andet hvis du ikke var informeret om det, og så fik et nej tak til en returnering.

Jeg føler ikke jeg er blevet informeret omkring det nej.

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

og kan ikke forstå at flertalet herinde forventer alt hvad de køber i en fysisk butik skal være totalt forsegelet, men hvis de så køber via nettet så er det noget helt andet.

Fordi det er den eneste sikkerhed for at man ikke køber et brugt produkt - det gælder også for nethandel.

Jeg forstår udemærket butikken, for de kan ikke sælge den vare til en anden kunde uden at kunden berettiget kan stille spørgsmålstegn ved at emballagen er brudt.

Alt efter produkttype, så har jeg intet problem med at købe et produkt med brudt emballage, men jeg forventer at få produktet til en lavere pris - det ved Bilka, og derfor afleverer du noget med lavere værdi end det du forlod butikken med.

Nu må I altså holde op... jeg bliver helt vanvittig af det her :) forstår slet ikke jeres holding.

spørgsmål:
For du tilsendt et produkt der ikke er plastfilm omkring selve yderemballagen/kassen betragter du så den vare for en brugt vare/demovare ??

I så fald har jeg satme købt mange demovarer til fuld pris..

Ringer du så til forhandleren og siger du vil have nedslag i prisen fordi der ikke var plastfolie omkring?

Redigeret af mbm1 - 07-August-2014 kl. 15:00
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 15:08
Nu er det ikke alle varer der er indpakket i plastfolie, men så har varen typisk en anden form for forsegling. Det er typisk et klistermærke, der ved åbning af kassen helt tydeligt viser, at forseglingen/klistermærke er brudt op. Det kan også være tape der lukker kassen, og igen, vil det være helt tydeligt hvis denne er brudt op.

Redigeret af JeTex - 07-August-2014 kl. 15:09
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af noxity noxity skrev:

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

For at få svaret på den problemstilling skal man have fat i nogle sprogkyndige mennesker, der
kan fastlægge, hvad det almindelige indhold af ordet ”plastfolie”
egentlig er, og hvordan det forholder sig i forhold til begrebet
”emballage”.

Du kan da ikke være i tvivl om at plast-folien er en del af emballagen.

Emballage definers som:
Materiale (fx plastic, pap eller glas) der bruges som en beskyttende beholder eller indpakning omkring et produkt eller en vare.

I dette tilfælde beskytter plastfolien mod at indholdet i kassen afviger fra fabrik til kunde. Kassen beskytter mod slag og transport.
Begge dele er en del af emballagen.

Som andre skriver så skal emballage være intakt, dvs. ubrudt. Kan ikke se at Bilka gør noget forkert her.

Argumentet fra OP med at "kunden jo ikke ved at om der skal være plast på eller ej, fordi varen bliver udleveret i en vareudlevering" er voldsomt usmageligt. Så du forventer at butikken skal spille på kundernes uvidenhed og sælge et produkt som reelt ikke kan kategoriseres som nyt længere, blot fordi at kunden nok ikke finder ud af det? (Det der så ret faktisk sker ret ofte er en anden ting, men ikke mindre moralsk forkert)

Bilka gør det helt rigtige her. Hvis de skulle have gjort noget anderledes, så skulle de tage produktet retur med et nedslag i prisen. Produktet kan ikke længere ryge direkte tilbage til vareudleveringen, men skal tjekkes, mærkes, og sættes til salg i butikken som en demo-vare. Ud over at kunderne ikke længere vil give samme pris, kræver det også en del arbejdstid. Alt sammen noget som du skal betale via et nedslag i prisen. Hvis du var blevet tilbudt 2500kr for en Tablet du lige har givet 3200kr for, så var du sikkert også blevet sur.

@noxity

Hvem siger, at jeg er i tvivl? Som jeg skriver i mit indlæg, så tror jeg netop på, at Bilka har fat i den lange ende. Sagen er imidlertid den, at det ikke er mig, der definerer ordenes betydning, og næppe heller dig. Vi bruger dem bare i overensstemmelse med den betydning, vi tror, de har.

Jeg tror på, at trådstarteren taler sandt, når han siger, at han havde en anden opfattelse af ordenes betydning. Og så må man jo finde ud af, hvem der har ret - Bilka eller trådstarteren - og det gør man metodisk ved at undersøge, hvad indholdet af ordene sædvanligvis er (fx ved at inddrage særlige sagkyndige personer, der har mandat til at udtale sig om den slags ting. Jeg ved godt, at det næppe bliver aktuelt, men i princippet er det måden, man finder løsningen på. Så kan brugerne på recordere.dk skrive side op og side ned om, at "man jo kan sige sig selv, hvad der er rigtigt og forkert, og at det giver sig selv, at Bilka ikke vil tage produktet retur", men det er reelt indholdsløs argumentation).

Så for lige at understrege; jeg tror ikke, at Bilka har gjort noget forkert, men hvis jeg var trådstarteren, så ville jeg naturligvis prøve at argumentere for den opfattelse, jeg har af virkeligheden.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu er det ikke alle varer der er indpakket i folie, men så har varen typisk en anden for forsegling. Det er typisk et klistermærke, der ved åbning af kassen helt tydeligt viser, at forseglingen/klistermærke er brudt op. Det kan også være tape der lukker kassen, og igen, vil det være helt tydeligt hvis denne er brudt op.

Jeg ved ikke hvor du handler men tilsyneladende ikke de samme steder som mig.

Redigeret af mbm1 - 07-August-2014 kl. 15:11
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8671
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 15:23
Hvilke produkter er ikke forseglet på den ene eller anden måde?

Produkter i papæsker har som regel enten folie omkring eller klistermærke/tape.

Andre produkter er i plastæske, som er svejset.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Jeg forstår ikke hvordan det kan være dårligt kundeservice når du var informeret om det inden køb, samt kunne læse det på pakken.

Selve forholdet at det ER sådan er, hvis ikke dårlig så i hvert fald dårligere service end hvis kunden havde handlet i Bilka's webshop. Dårlig service forsvinder ikke fordi du informerer om at du yder dårlig service.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4950
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 15:36

Omkring produktets emballage var der en plastfilm. På denne film sad der et klistermærke hvorpå det stod at ved returnering skal emballage være intakt.

Hvad er problemet?

Der sidder et klistermærke på plastfolien som beskriver at den skal være intakt.

Hvis trådstarter havde pakket det hele ind i ny plastfolie og påsat samme klistermærke, så havde han sikkert fået pengene retur for varen.

Man kan vælge at følge de fastsatte spilleregler eller forsøge at ændre reglerne. Men man kommer ikke omkring reglerne ved at bryde dem.

Havde sønnen været med i butikken, så havde han kunne se at det ikke var den model han ønskede.
Havde han undladt at pakke varen ud, så havde der jo hellere ikke været noget problem.

Så det eneste spørgsmål der er tilbage er om man kunne se hvilken vare der var tale om inden der blev pakket op?

Det kunne være en pæn hvid æske uden modelnummer? Wink

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 16:22

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu er det ikke alle varer der er indpakket i folie, men så har varen typisk en anden for forsegling. Det er typisk et klistermærke, der ved åbning af kassen helt tydeligt viser, at forseglingen/klistermærke er brudt op. Det kan også være tape der lukker kassen, og igen, vil det være helt tydeligt hvis denne er brudt op.

Jeg ved ikke hvor du handler men tilsyneladende ikke de samme steder som mig.

Jeg ser to andre muligheder, vi køber ikke de samme ting, eller du køber brugte varer
Hvis vi lige ser bort fra den forseglede tablet købt i Bilka, for den har tilsyneladende været indpakket, så et brud på forseglingen kunne ses.

Redigeret af JeTex - 07-August-2014 kl. 16:24
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Juli-2011
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 17:36
Jeg vil give OP ret i at det måske ikke er den bedste service af bilka, men nu ved jeg af erfaring at rigtig mange tidligere har købt produkter i bilka, brugt dem i 29 dage og afleveret dem tilbage med et krav om at få det fulde beløb tilbage. Dette er jo selvfølgelig ikke holdbart for en butik at drive en forretning på den måde. Derfor går det så også ud over kunder der i god tro er kommet til at åbne en æske men ellers aflevere en ellers ubrugt vare tilbage.

Så kan man snakke om dårlig service så meget man vil, men man kan altså ikke drive en virksomhed på den måde når alle kunder kun går efter den laveste pris. Hvad skal så finansiere det tab der vil være på alle disse brugte vare.

Hvem herinde har ikke også været inde i en butik for at kigge på en vare for efterfølgende at købe den billigere et andet sted. Det underbygger jo bare hvor pressede butikkerne er i dag og at de jo er nødsaget til at have retningslinjer som disse.

Nogle mennesker har glemt at butikkerne skal tjene penge, ellers lukker de som det er set mange gange, og man kan altså ikke tjene penge hvis man både har en retur politik uden begrænsninger samtidig med at skulle konkurrere på prisen !

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 18:23
Jeg synes det er et problem både for forbrugere og forhandlere hvordan dette med bytte og returret skal håndteres.

Var nu nede i Føtex og kig så over i deres teknik afdeling og spurgte til nogle hovedtelefoner hvor æsken var mere eller mindre smadret. Spurgte om jeg kunne købe den billigere pga den havde været åbnet er derfor var at betragte som en brugt vare.
Nej det kunne jeg ikke sagde ekspedienten.
Spurgte så om de havde returret på produktet, Ja hvis man ikke åbnede varen sagde han så.
I det han sagde det kunne han jo godt høre det her ikke helt hang sammen.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4950
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 18:57
Da jeg gik på Tek2 skole for mange år siden, var der to projekt-uger, uden undervisning.
Eleverne skulle arbejde med egne ting i klasselokalet.
En af de voksne elever valgte at tage i Føtex for at købe et stereoanlæg. Da han mente vi ikke kunne arbejde uden musik.

Efter projekt-ugen gik han ned i Føtex og returnerede anlægget med påskud om at det spillede dårligt.

Den er den slags som ødelægger det for alle andre Thumbs Down

Redigeret af Cyberguyen - 07-August-2014 kl. 18:58
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 56789 13>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu