recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - billed format
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

billed format

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2016 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Simpelt fortalt (jeg er heller ikke ekspert, nemlig!) så skal den film du ser selvfølgelig vise Anamorphic, dvs. med sorte bjælker foroven og forneden hvis du ser på et 16:9 lærred. Det man så gør er at lave et lærred som i princippet er for småt, og som kun viser selve billedet - resten er "skåret væk" (såkaldt "masking") ved hjælp af noget sort stof, som absorberer det overskydende lys fra projektoren (det som er de sorte bjælker).

Kæresten og jeg er netop i gang med at lave nyt lærred, og vi er i syv sind med hensyn til at lave 16:9 eller 2.39:1 lærred. Det er der flere grunde til:

1) vi ser ofte film på f.eks. Netflix, som vises i 16:9.
2) vi spiller ind imellem spil på PS3, som også er 16:9.
3) enkelte film vi har set, bl.a. "The Dark Night", veksler imellem de to formater (virkelig utjekket!)

Så der er for så vidt fordele ved at beholde 16:9 formatet. På den anden side har vi mulighed for at lave et 130" lærred, hvis vi vælger at lave Anamorphic. Lige nu grubler vi over, hvordan vi får det bedste af to verdener.

Jeg vil sige at du bør overveje det to gange inden du laver scope-lærrede hvis du tager 1, 2 og 3 med i overvejelsen. Du kommer til at zoome ind og ud hele tiden for at få 16:9 indhold ind på skærmen, men du kunne så købe en projektor med motor zoom og hukommelse. En anden ting er at 16:9 bliver relativt småt når der er zoomet på plads. Jeg får det til 102". Du kunne overveje et mellem-format nu du alligevel selv laver det. 2 : 1  eller 2,1 : 1, så bliver 16:9 ikke så småt, men så kommer bjælkerne naturligvis delvist tilbage når i ser film i scopeformat. Motoriseret maskering er helt sikkert kongen men også et mere kompliceret projekt. Jeg kunne aldrig bruge andet end et 16:9 lærred for 1/2 delen af det jeg ser er i 16:9 eller 1,85:1 og jeg har ikke motor zoom. Havde jeg haft det ville jeg forsøge mig med et hjemmebygget 2:0 eller 2,1:1 lærred. Hjemmebygget elektrisk maskering synes jeg lyder meget besværligt, men der er da et par stykker på forrum der har bygget det. Bla. p.las.

Redigeret af Flash! - 04-Februar-2016 kl. 11:58
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2016 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg er ikke uenig med dig og dine fotografer i, at det ser godt ud uden de sorte bjælker - derfor ville jeg også gerne have mekanisk maskering. Jeg har bare ikke lyst til at være låst af et givent format og dermed være nødsaget til at skære noget af billedet væk. Ser også netflix og spiller PS4 i min bio - så hver gang jeg skal det så må jeg gå på komprimis.

Sådan som jeg ser det, så fylder jeg også lærredet ud med 16:9 i bredden (det kan ikke blive bredere i mit rum alligevel) og så er der så BONUS når jeg så ser en film i imax/16:9. Jeg må så leve med sorte bjælker i bunden, men det kunne som sagt løses med maskering.

Men du er selvfølgelig velkommen til at have en anden holdning.

Som jeg jo skriver, skal man gøre op med sig selv, hvad man bruger lærredet mest til, når man vælger format. Ser man mest film, bør man efter min mening vælge et 2.35-lærred. Men det er klart, at når som dig, har et smalt rum, og derfor ikke kan udnytte den ekstra brede 2.35 tilfører billedet, så er 16:9 det eneste rigtige valg, for at man i det mindste udnytter det ene af formatterne optimalt.

Da CinemaScope i sin tid blev udviklet, var det for at give en større oplevelse i forhold til tv. Derfor valgte man at lave et bredere format. 2.35 er altså tiltænkt at skulle være et større billede. Derfor synes jeg, at løsningen med at maske toppen og bunden af, er en dårlig løsning, for så er billedet jo mindre end 16:9. Når du sidder i biografen, ser du jo også først reklamer i 16:9. Når reklamerne er slut, vokser billedet og bliver væg-til-væg. Det vil sgu være en træls oplevelse, hvis reklamerne var et stort billede, og når filmen så starter, så bliver billedet mindre. Jeg ved at enkelte biografer, bruger løsningen med at maske toppen og bunden af, når de viser 2.35, men jeg kunne heller aldrig finde på at besøge sådan en biograf.

Redigeret af dr gonzo - 04-Februar-2016 kl. 12:12
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2016 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Havde jeg haft det ville jeg forsøge mig med et hjemmebygget 2:0 eller 2,1:1 lærred.

Hvorfor dog vælge et format, som er hverken eller, nu skal du altid leve med bjælker, enten i toppen og bunden, eller i sidderne.

Tricket er jo, at bygge et lærred der er så stort, at 16.9 ikke er for småt, og så udnytte at billedet bliver ekstra stort, når du ser CinemaScope. Hos mig er der tale om 138' i CinemaScope og når jeg zoomer ind til 16:9 ser jeg på et 105' billeder. Altså er begge billeder rigeligt stort.

Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2016 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Oprindeligt skrevet af Flash! Flash! skrev:

Havde jeg haft det ville jeg forsøge mig med et hjemmebygget 2:0 eller 2,1:1 lærred.

Hvorfor dog vælge et format, som er hverken eller, nu skal du altid leve med bjælker, enten i toppen og bunden, eller i sidderne.

Tricket er jo, at bygge et lærred der er så stort, at 16.9 ikke er for småt, og så udnytte at billedet bliver ekstra stort, når du ser CinemaScope. Hos mig er der tale om 138' i CinemaScope og når jeg zoomer ind til 16:9 ser jeg på et 105' billeder. Altså er begge billeder rigeligt stort.

For at få et lærred hvor alle formaterne har en rimelig størrelse. Hvis 16:9 er stort nok bliver 2,4:1 mega stort og jeg ville da sige at der ikke er nogen grund til at nøjes med den størrelse et 16:9 billede her på et scope lærred, når man bare kan lave lærredet lidt højere. 16:9 kan dog også blive for stort (for højt). Derfor synes jeg et mellemformat som 2:1 eller 2,1:1 virker som et fornuftigt kompromis.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2016 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Det er lige præcis det vi hælder mest til i vores tilfælde, dog synes vi at bunden af billedet kommer temmelig langt, da vi kun har 2.10 m lofthøjde. Desuden er man jo nødt til at undvære kontrastramme, medmindre man kan lave det motoriseret, eller finde på en løsning som er nem at af- og påmontere. Det sidste tænker vi meget over, hvordan man kunne fixe!

EDIT: kom lige på et 4. punkt som taler imod Anamorphic-lærred: på nogle film er hele eller dele af underteksterne placeret i de sorte bjælker.

Redigeret af jacobe - 04-Februar-2016 kl. 12:55
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu