Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MadManMingo
Super bruger
Oprettet: 26-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 253
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 10:34 |
Vil det sige, at vi nærmer os en konklusion der siger: Undgå 4:3 rammer?
Hva' så med strækning af billedet (4:3 set i 16:9), som mange gerne vil undgå?
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
MadManMingo
Super bruger
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 10:35 |
@pilehave
pilehave skrev:
Ja jeg ville sgu benytte min reklamationsret og få byttet fjernsynet hvis der er skygger efter ½ år... |
Det ville jeg også - men det hjælper jo ikke noget, hvis det nye gør det samme. Det er selve brugen af skærmen man skal ændre.
Redigeret af MadManMingo - 28-April-2006 kl. 10:37
|
velsi
Bruger
Oprettet: 05-Oktober-2004
Point: 67
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 10:46 |
MadManMingo skrev:
Det ville jeg også - men det hjælper jo ikke noget, hvis det nye gør det samme. Det er selve brugen af skærmen man skal ændre.
|
Nu vil jeg prøve at lade mit tv stå på wide, for at se om skyggerne så forsvinder, når hele skærmen benyttes... selv om det ikke er optimalt.
Aarestrup efterlyser nogle triks så man kan få skyggerne væk igen, men er der nogle?
Redigeret af velsi - 28-April-2006 kl. 10:51
|
MadManMingo
Super bruger
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 13:08 |
Er der ikke flere CRT, plasma eller LCD ejere der har kommentare??? Har i kunne gøre noget, for at fjerne 4:3 skygger eller fastbrændte billeder? Hvad har forretningerne sagt når I har klaget over det? Hvad har producenterne sagt?
Det lyder da som et ret seriøst problem, som man som ejer eller kommende ejer skal tage MEGET alvorligt .
|
thniels
Junior bruger
Oprettet: 10-Oktober-2005
Sted: Varde
Point: 22
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 14:31 |
Nu har jeg jo ikke ligefrem langtidsdata på fladskærme med 4:3 striber, men i det mindste på vores Loewe TV fra '98 er der ikke skyggen af skygger nogen steder, og det har været brugt overordentligt flittigt og, i sagens natur, i mindst den første halvdel af sin levetid med en ganske stor overvægt af 4:3 udsendelser. Så for så vidt CRT angår, må producenterne kunne et trick eller to for om ikke at undgå det, så i det mindste at minimere problemet.
Men jeg må medgive MadManMingo, at det er et problem man skal tage til alvorlig efterretning inden man pantsætter huset for at købe sit nye TV.
|
|
OTol
Super bruger
Oprettet: 05-Marts-2006
|
Sendt: 28-April-2006 kl. 21:40 |
"Aarestrup efterlyser nogle triks så man kan få skyggerne væk igen, men er der nogle?"
Jeg har bestilt et LG 42PM1MA hvor der i manualen står beskrevet et par interessante muligheder.
White wash: Skulle kunne fjerne indbrændinger helt eller delvist.
Orbiter: Skulle kunne forebygge indbrændinger.
Det står beskrevet på side 20 i den danske manual.
Jeg aner ikke om det virker, men det kunne være interessant om der her var nogle LG plasma brugere der har prøvet funktionerne af.
Mvh. Ole
|
papabear
Bruger
Oprettet: 29-Marts-2004
Point: 181
|
Sendt: 29-April-2006 kl. 05:07 |
MadManMingo skrev:
Er der ikke flere CRT, plasma eller LCD ejere
der har kommentare??? Har i kunne gøre noget, for at fjerne 4:3 skygger
eller fastbrændte billeder? Hvad har forretningerne sagt når I har
klaget over det? Hvad har producenterne sagt?
Det lyder da som et ret seriøst problem, som man som ejer eller kommende ejer skal tage MEGET alvorligt . |
Med risiko for gruppemobning og buksevand vil jeg mene, at det største
problem er, at nogen ser så meget fjersyn, at dette kan blive et
problem.
Få et liv!
|
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)
|
lrev
Guld medlem
Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
|
Sendt: 29-April-2006 kl. 06:27 |
HEj
Det undrer mig at der overhovedet er problemer med skygger fra 4:3 udsendelser....jeg har altid fået fortalt at det er den HVIDE farve som brænder fast...og KUN den HVIDE!!
Men det passer åbenbart ikke med virkeligheden.Hvad er grunden mon til at det sker,når det aldrig skete på et CRT TV?
Hvis det skulle ske på et CRT,var det som regel hvis man havde haft prøvebillede kørende,imens man tog sig en lææængere skraber.(ifølge en radiomekaniker jeg kender)
|
Prasmus
Guld medlem
Oprettet: 28-December-2005
Point: 538
|
Sendt: 29-April-2006 kl. 08:28 |
lrev skrev:
Det undrer mig at der overhovedet er problemer med skygger
fra 4:3 udsendelser....jeg har altid fået fortalt at det er den HVIDE
farve som brænder fast...og KUN den HVIDE!! |
Mon ikke det er fordi der over tid sker en form for indbrændning (eller
skal vi bare sige slid) i området hvor der vises 4:3, medens området
udenfor viser sort og dermed ikke har noget hvidt der kan afblege
området på samme måde som det sker i 4:3 området.
Sagt på en anden måde, ser man 100 timer 4:3 og 100 timer 16:9, så har
der været vist lysere farver i 4:3 området dobbelt så lang tid som i
det unden for 4:3 området.
Bare et gæt fra min side....
Mvh Peter
|
baloo55
Super bruger
Oprettet: 05-December-2005
Point: 314
|
Sendt: 29-April-2006 kl. 09:02 |
lrev skrev:
HEj
Det undrer mig at der overhovedet er problemer med skygger fra 4:3 udsendelser....jeg har altid fået fortalt at det er den HVIDE farve som brænder fast...og KUN den HVIDE!!
Men det passer åbenbart ikke med virkeligheden.Hvad er grunden mon til at det sker,når det aldrig skete på et CRT TV?
Hvis det skulle ske på et CRT,var det som regel hvis man havde haft prøvebillede kørende,imens man tog sig en lææængere skraber.(ifølge en radiomekaniker jeg kender)
|
Er det ikke derfor, at nye plasma og lcd skærme idag har grå felter istedet for sort omkring billedet? Så vidt jeg ved er det den farve der giver mindst risiko for indbrænding.
|
Mvh.
Baloo55
|
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
|
Sendt: 29-April-2006 kl. 12:53 |
Jo, permanente indbrændinger er "slid", og gråt i siderne på 4:3 fordeler sliddet mere ligeligt.
Prøv forresten at se på en skærm i en pengeautomat, næste gang, I hæver cool cash. Jeg tror ikke, jeg har set en eneste uden indbrænding.
På mange - muligvis alle nyere - CRT TV kan man skrue op for lys og kontrast til et vist niveau, går man over det, regulerer TV'er selv ned uanset, at du skruer helt op (nå ja, taster op ).
Det beskytter røret mod indbrænding. I service-menuen på mit 16:9 Sony CRT kan jeg også vælge alt fra sort til kridhvid i siderne på 4:3 i service-menuen.
Hvorfor LCD kan brænde fast ved jeg ikke med sikkerhed, for der er ingen fosfor, der "futter af". Men temperaturpåvirkninger og øget træghed eller uelasticitet i krystallerne, der drejer, er et par bud. Ved lave temperaturer er flydende krystaller sløve (tag et kamera, digitaltermometer eller digitalur ud i frostvejr og se tallene skifte langsommere og langsommere).
Måske trænger krystaller, der aldrig eller sjældent drejes ganske enkelt til motion? Der findes til pc-brug programmer og filmklip, der får alle pixels til at arbejde med hurtigt at åbne og lukke for R, G og B. (Linkede gerne, men sidder med et par nu døde links)
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
lrev
Guld medlem
Oprettet: 26-Juni-2005
Point: 2012
|
Sendt: 29-April-2006 kl. 17:41 |
Jeg har hørt at hvis man skulle være så uheldig at få indbrændinger på sin skærm,skulle det somme tider hjælpe at lade billedet stå med "støj" på natten over!
Lyder umiddelbart fornuftigt og et forsøg værd,skulle jeg mene?
|