|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
Jep, men din interesse i genskin er jo velbegrundet. Man kan sige, at det er godt for helhedsindtrykket at vise de andre billeder også. Så kan alle med lyse stuer se, hvilke modeller de bør holde sig fra /Lars |
|
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|
![]() |
|
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
Nej for det er jo det, som er så smart ved digital komprimering. MPEG4 er ikke meget mere komprimeret rent billedmæssigt end MPEG2, men man kan hive en del mere ud af samme størrelse filer. Digital komprimering er meget anderledes fra analog komprimering. Man udnytter splidpladsen frem for decideret billedforringelse. Så hvis man betragter et stort landskab ovenfra, hvor en bil kører som en mindre prik i billedet, så kan man i alle de næstkommende frames benytter sig af samme information om landskabet som der ligger i den første. Så skal kun pixels omkring bilens kørebane ændres (groft skitseret) og på den måde behøver en komprimering ikke hive voldsomt ned i kvaliteten.
Det meste af den regnekraft der foregår i øjeblikket er for pga. de analoge signaler, og primært den lavere opløsninger på både Tv og DVD. Det bliver jo ikke et lige så stort problem når man går over til digitale signaler og specielt ikke når man når op i en højere opløsning. Jeg har, som nævnt, flere hele spillefilm i HD liggende samt en masse mindre klip i begge opløsninger og forskellige kompressioner. Terminator 2 er eksempelvis officielt udgivet i en HD version med og fylder ikke mere end 6,5-7 GB. Det giver en datastrøm på omkring 6350Kbit/s, altså knap 8Mbit/s. Her er der tydeligt videonoise i billedet pga. komprimeringen, men hvis jeg så tager The Transporter, som er skabt vha. en anden komprimering, som endda gør, at den fylder mindre, så oplever jeg en betydelig bedre kvalitet. Specielt når 720p forstøres lidt op på en skærm med flere pixels. Men du har ret i, at en for stor komprimering kan skabe problemer, specielt på store skærme. Jeg mente blot, at bedre komprimeringsteknikker kan hjælpe os på vej mod lysere tider. Og hvis de ikke benyttes, så skaber man blot for meget arbejde for de forskellige enheder i forhold til, hvis man gjorde brug af det. Det er jo ikke sådan, at skærmen skal kompensere for det man smider væk fra tv stationenes side. Den skal blot vise det signal den får bedst muligt. At man så kan gøre at signalet fylder mindre er bare en ekstra bonus. Det betyder ikke nødvendigvis fordoblet arbejde for skærmen. Redigeret af rasmuslarsen |
|
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
|
![]() |
|
HTPC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 629 |
![]() |
Uanset hvilken komprimeringsform man anvender eller om man anvender ukomprimeret vidoe, så har LC TV'et samme datamængde at arbejde med i en given opløsning. Komprimerede data bliver altid dekomprimeret inden det når til TV skræmens billedbehanling. Mængden af data til er TV'et er den samme uanset hvor hårdt et billede har været kompromiret undervej. De data der når TV'et er ukomprimerede og datastrømmen er derfor 50-100 gange større end datamængden i f.eks. et MPEG-2 komprimeret signal. Signaler der sendes over f.eks. DVI og HDMI er altid ukomprimerede og derfor kræves der en enorm datastrøm. En single-link DVI port har en datastrøm på op til 4,9 Gbps og TV'et skal nå at behandle alle disse data real-time, det kan ikke nøjes med den væsentlig lavere datastrøm som er i et MPEG signal. Har man ret meget højere opløsninger end 1920x1080i eller skifter fra interlaced til progressive, så kræver det mere end én DVI port for at kunne overføre alle de data der er nødvendig til den høje oplsøning. Det ser man blandt andet på Apple's 30" 2560 x 1600 LCD monitor, som kræver dual-link DVI fra PC'en for at få nok båndbredde til at overføre alle data til en progessiv opløsning på 2560 x 1600. Den højeste 4:3 opløsning der understøttes ved single-link DVI er UXGA (1600x1200) @ 60 Hz. Dual-link understøtter opløsninger på mere end QXGA (2048x1536) @ 60 Hz. HDMI er dog i modsætning til DVI i stand til at sende Component i stedet for RGB. Component siganler kræver mindre båndbredde end RGB signaler uden at det er noget signaltab i forhold til RGB. Det skal DVI / HDMI porten kunne følge med til og TV'et skal nå at behandle alle disse data, uanset om kilden har været MPEG komprimeret undervejs fra f.eks. DVB eller DVD eller ej. Redigeret af HTPC |
|
![]() |
|
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
Ja naturligvis, men jeg tror du misforstår budskabet en smule. Vi snakker ikke om input signalerne, men om de billedforbedringsystemer, som ligger i skærmene. Som angivet tidligere tillader langt størstedelen af 1920x1080 displays slet ikke at modtage 1080p signaler uanset hvordan eller hvorledes man vender den. De kan dog fint modtage de andre former for signaler og det kan jo let påvises ved blot at føde dem med det. Der er ikke så meget dér. Vi snakker om den interne del og hvor meget det kræver af beregninger for at forbedre et HD signal frem kontra et SD signal. Både af opskalering og forbedringer. |
|
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
|
![]() |
|
HTPC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 629 |
![]() |
Ja men i snakker om forskellige datamængder ved MPEG-4 kontra MPEG-2 og jeg pointerede bare at datamængden i TV'et billeforderingskredsløb ikke ændrer sig uanset om man anvernder MGEP-2 eller MPEG-4 kompression.
Datamængden som TV'ets billeforbedringskredsløb er den samme uanset kompressionformen at af kildematerialer. TV'et skal stadig behnadle den samme mængde data uanset hvor lille datamængeden har været på grund af kompression undervejs fra kildematerialet. Billedforbedringkredsløb inde i TV'ene har ingen berøring med MPEG datastrømmen. Redigeret af HTPC |
|
![]() |
|
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
Ja på input delen, men lige nu skelner vi mellem billedforbedringssystemet og input delen. Billedforbedringsdelen skal jo blot forholde sig til et billede, og udregne forbedringer per klynge. Det er f.eks. udglatning af slør, kontrastboost, skellet mellem farver der flyder ud osv. Hvor hurtigt dette kan gøres og hvor meget der skal til afhænger jo i stor grad af komprimeringen i første ende (kilden). Hvis man har voldsmadret billedet med en MPEG-2 komprimering, så skal der genkendes og udregne flere forbedringer på frame. Hvis man har taget samme film og komprimeret med MPEG-4, sender man ikke lige så store dele af klyngesystemet på arbejde. Man skelner mellem genkendelse af fejl og udbredelse af dem. For at tage udgangspunkt i førnævnte DNIe system, så kan det godt nok udføre 70.000 beregninger for fejludbedring, men kan genkende op til 1 millioner. Hvis der er over en 70.000 beregner for fejl, der skal udbedres, så kan man med god grund ikke fuldføre dem alle når begrænsninger ligger i processorkraften. Men hvis signalet er bedre fra kilden behøver man heller ikke beregne lige så mange fejl - her kom komprimeringen i kontekst med behandlingen. Det var det jeg prøvede at føre snakken hen til. Snakken om komprimering i forhold til input signalerne, er der jo også mere i end lige de digitale indgange i interfacessystemet og om de kan håndtere dem. Lars og jeg snakkede hen mod komprimering med henblik på bedre udnyttelse af sendenettet i Danmark. =) |
|
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |