Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 13:26 |
Kandersen skrev:
Otto, TC skrev:
Dit problem er at du forsøger at finde dét tv der gengiver billedet mest korrekt, og bruge dét som reference. Det er slet ikke sådan en form for reference jeg er ude efter. De fleste mennesker vil helst vurdere et tv op mod et andet - hvilket blandt andet retfærdiggøres af dét at øjet er godt til at se forskelle, men ikke til at se absolutte termer. |
Du har fuldstændig ret i, at det er mit problem. Men jeg tror ikke jeg er enestående på det her punkt. Faktisk tror jeg, at vi er rigtig mange, der måske går en anelse mere op i det end hr og fru danmark, som har dette problem her, hvorfor vi måske har behov for en anden form. |
Og det er så dét der er mit mål med denne tråd, at give jer denne anden form...
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 13:34 |
Jeg læner mig tilbage lidt og følger med på sidelinien. Alternativ tager jeg tyren ved hornene og suser de små 250km over bæltet. Så kan du selv få lov at vise hvad du mener Og nej, det er ikke en joke. Hvis jeg alligevel skal investere et sted mellem 10 og 20 kilo gode danske men surt optjente kroner på et nyt tv, så er det ikke de sidste 5-700 som skal stå imellem os 
Redigeret af Kandersen - 13-November-2006 kl. 13:35
|
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 14:19 |
Kandersen skrev:
Det optimale må (efter min mening) være. At tage et fuldstændigt naturtro billede, fuldstændigt umanipuleret, proppe det ind i et tv. Hvis billedet ser ud præcis som naturen i det pågældende øjeblik billedet blev taget, så har vi opnået en perfekt billedekvalitet. Problemet er, at ovenstående ganske enkelt ikke er muligt. Vi kan ikke komme fra øjet og til tvét uden at billedet bliver behandlet (eller mishandlet) på een eller anden facon. Og det må så være den behandling der er alt afgørende for resultatet. |
Det er nemlig helt rigtigt, du kan ikke få gengivet et billede uden at det er behandlet - blandt andet fordi vores tv-system ganske enkelt ikke er _i stand til_ at gengive virkeligheden. Der er farver som du kan se i virkeligheden, som ikke kan gengives af et tv. Hvis du lavede en optagelse med det fulde farverum, så ville tv'et enten klippe halvdelen af detaljerne væk, eller også flytte gevaldigt rundt på farvedybden, så tingene ville se ekstremt forkerte ud. Derfor tager man _i optagelsen_ højde for hvordan billedet skal gengives, og tilpasser optagelsen til dét system det skal gengives på. Det betyder f.eks. at man komprimerer farverne ude i enderne, således at f.eks. en meget kraftig grøn stadig er meget kraftig grøn, uden at du piller ved en "halvkraftig grøn" (det er lidt svært at forklare uden at kunne pege på CIE-diagrammet, håber du forstår meningen...). Da farverummet på 35 mm eller D-cinema ikke er det samme som i PAL eller HDTV, kan du ikke bare ukritisk flytte billedet fra det ene format til det andet, der foretages i praksis en helt ny colour grading, når filmen overføres til DVD.
Vi kan altså ikke bare forholde os til om ting ser "ægte" ud. Hvad kan vi så gøre? Hvad ER det så der er det korrekte billede? Det er faktisk relativt simpelt, når man lige fanger pointen: "Virkeligheden" bliver ændret, så den rent faktisk kan gengives med det tv-system vi har. TV'ets eneste opgave er ganske enkelt at gengive billedet på lige præcis dén måde som virkeligheden er blevet ændret til! Hvis dit tv gengiver "virkeligheden" præcis som film-producenten forventer, så kan han tage højde for dette og tilpasse "virkeligheden", sådan at du ser dét han ønsker du skal se, hverken mere eller mindre. Producenten sidder ved en monitor, der er kalibreret til at gengive billedet på en helt bestemt måde. Hvis dit tv gengiver billedet på nøjagtigt samme måde, så ser du præcist dét producenten synes du skal se. Hvis han synes du skal se en så ægte virkelighed som tv-systemet nu engang er i stand til at gengive, så ser du dét. Hvis han synes du skal se farvelade-farver, som i Charlie og Chokoladefabrikken, så ser du dét. Men det _kræver_ at dit tv opfører sig sådan som producenten forventer at det opfører sig.
Sådan lidt forenklet sagt, så er det endelige produkt som en film-producent laver, IKKE selve DVD-pladen. Det er dét billede du ser på din skærm der er det endelige produkt. Producentens arbejde stopper ikke med mediet - DIT tv er en del af film-producentens arbejdsredskaber, 100% på linie med den monitor han sidder og kigger på i studiet. Forestil dig en film-producent, der har en monitor der viser billedet helt forkert. Hvordan skulle han nogensinde kunne manipulere billedet så det ser sådan ud som han har lyst til at det skal se ud, når han ikke kan SE resultatet af de justeringer han laver, korrekt? Hvad nytter det at han synes at nu ser græsset præcist så grønt ud som han synes det skal, hvis det er en skævhed i monitoren der får det til at se grønt ud, og dét han så lægger på DVD-skiven ser helt anderledes ud?
Præcis det samme gør sig gældende med dit tv. Hvad hjælper det at producenten har justeret græsset til en bestemt grøn farve, hvis dit tv viser det på en helt anden måde? Hvis dit tv derimod viser billedet præcist som den monitor producenten sad med i studiet, så VED du at du ser den grønne farve på nøjagtigt samme måde som producenten. Din reference er altså IKKE virkeligheden, og det er IKKE din opfattelse af hvornår græs er grønt. Din reference er en studiemonitor, plain and simple. Jo mere dit tv ligner en studiemonitor, jo mere ser du billedet som det er tiltænkt - og dermed jo bedre er billedet!
Vores TV-systemer består af en række definitioner af hvordan billedet skal lagres og gengives. Man tager f.eks. udgangspunkt i CIE diagrammet, og fastlægger hvor hvid, rød, grøn og blå ligger. Ud fra dette kan du genskabe en hvilken som helst farve korrekt. Derudover er der en masse andre ting der er standardiseret, f.eks. at forløbet fra mørkt til lyst ikke er lineært (jeg vil undlade at forklare hvorfor i denne omgang, det er et helt foredrag i sig selv). Så længe dit tv overholder disse standarder, så ved film-producenten at når han drejer på knappen der skruer op for grøn, så ser du præcis det samme som han ser.
Dette er naturligvis kun en DEL af dét at gengive et godt billede, da en masse faktorer der påvirker billedkvalitet slet ikke har noget at gøre med at overholde standarder - det gælder f.eks. kontrast. Jeg har tidligere talt om at det er et _minimums-krav_ for et godt billede at overholde standarderne. Det vil jeg sådan set godt trække lidt i mig igen, for standarderne er ikke et minimums-krav. Det er en helt fast definition, når hvid ligger på D65, så er hvid korrekt. Hvis det ikke ligger på D65, så er hvid forkert. Der er ikke angivet noget acceptabelt spillerum, man har angivet målet, og så er det din opgave at komme tættest på. Kontrast er slet ikke angivet i standarden, da der ikke er noget mål for kontrast! Jo højere kontrast, jo bedre - punktum. TV-systemets definitioner er ikke et mindstekrav som kan overgås hvis man har lyst - det er et definitivt mål. Af samme årsag er det komplet tåbeligt at reklamere med et farverum på "135% af PAL-standarden". Målet er 100%, hverken mere eller mindre!
Det betyder ikke at billedet er dårligt hvis man ikke har nået lige præcist 100%, men det betyder at 100% ikke kan overgås.
De forskellige faktorer som man kan kigge på ved tv'ets billedkvalitet, kan grundlæggende deles op i to kategorier: De faktorer som er indeholdt i TV-standarden, og som ikke skal være "så gode som muligt", men nøjagtigt lig med de definitioner tv-standarden har, samt de faktorer der gør forskellen på godt og dårligt - f.eks. kontrast. Du kan _sagtens_ have et dårligt tv der overholder standarderne, hvis de øvrige faktorer er dårlige. Men et tv der ikke overholder standarderne, er slet ikke et TV!
Hvor mange sider har der været skrevet om hvorvidt et TV er et HDTV, hvis det har en opløsning på 1024x768? Vi går _ufatteligt_ meget op i at et sådant tv ikke kan vise "ægte" HDTV, og nogle siger endda netop at et sådant tv ikke ER et "HDTV tv". Det er i princippet også rigtigt! Men når vi nu går så utroligt meget op i dét, så er det da pudsigt at vi ikke snakker om at et tv hvor referencen for grundfarverne er 10% forkert, er lige så langt fra at vise "ægte HDTV", som et tv med for lav opløsning! Det er i princippet ret tåbeligt (men da helt forståeligt) at der fokuseres så meget på at et tv helst skal være 1920x1080, for at kunne gengive den højeste HDTV opløsning korrekt - mens ingen bekymrer sig om om tv'et rent faktisk er i stand til at gengive farver eller lys-forløb korrekt. Hvorfor er korrekt opløsning vigtigt, mens korrekt farvegengivelse er noget hype som kalibrerings-nørder som mig har fundet på?
Det væsentlige omkring hele den her diskussion er at adskille vurdering af billedkvalitet, fra selve tv-kigningen! Hvordan kan vi vide om græsset ser så grønt ud som det skal? Det kan vi ikke - men pointen er at det er slet ikke _meningen_ at vi skal sidde og gætte på dét. Det er meningen at når vi ser en græsplæne på tv, så _ved_ vi at så ser græsplænen ud lige præcist som vi ser den på vores tv. Hvis vores tv gengiver billedet korrekt, så ser vi græsplænen som den skal se ud. Vi behøver ikke en reference, for vi ved at sådan har producenten tænkt sig at dén græsplæne skal se ud. Hvis græsset ikke er grønt, så er det fordi det er efterår. Det kunne jo endda være at producenten netop havde en _idé_ med at græsset er grønt i én scene, og brunt i en anden - for at fortælle dig at nu er der altså gået 4 måneder. Det svære er at vurdere OM vores billede er korrekt, fordi vi ikke har referencen. Vi kan derfor når vi vurderer billedkvalitet, ikke bruge det til noget om vi kan se at græsset ser grønt ud, for vi ved ikke hvor grønt det SKULLE se ud. Dét vi kan gøre er at kigge på om TV'et gengiver grønt på samme måde som studiemonitoren som producenten har kigget på, med andre ord: Om den gengiver grønt sådan som tv-standarden foreskriver. Hvis den gør dét, så er græsset præcist så grønt som det skal være, hvadenten du synes det ser pænt ud eller ej.
At fokus omkring billedkvalitet er blevet flyttet til nogle faktorer der ikke har med korrekt billedgengivelse at gøre, skyldes sådan set udelukkende at tv'ene er så RINGE som de er! Hvem har nogensinde hørt om en kontrast-angivelse på et billedrørs-tv? Kontrast er, ironisk nok, først blevet et salgsargument da kontrasten blev et _problem_!
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 15:23 |
Otto, TC skrev:
Jeg har i en del tråde efterhånden lagt op til at billedkvalitet er en langt mindre subjektiv størrelse end de fleste gør den til. Jeg vil forsøge én gang for alle at gøre rede for hvad min indgangsvinkel til billedkvalitet er [.....] |
Jeg tror egentlig at der mange som er enige i denne definition af billedkvalitet ("vise billedet som producenten ønsker det..."), og at begrebet billedkvalitet, defineret på denne måde, ikke er så subjektivt, som det ofte bliver gjort til. Ja, ud fra din argumentation med Mona Lisa eksemplet kan man næste frygte at man gør sig skyldig i en ophavsretslig krænkelse, hvis man ikke viser billedet som producenten ønsker det (det kunne blive en interessant retssag om forbud mod salg af visse TV...).
På den anden synes ser jeg to [mulige] begræsninger i denne definition af billedkvalitet
1) En definition af billedkvalitet skal være operationel, hvis TV køberen skal kunne bruge den til sit valg. Det er der flere andre indlæg i tråden, som har været inde på. Det kræver enten erfaring med at bruge en test DVD, eller en forhandler som har kalibreret samtlige TV, og som samtidig på troværdig vis kan fortælle køberen hvilken rød der er en rigtige (eller tættest på den rigtige).
2) Definitionen af billedkvalitet på denne måde forudsætter vel at alle andre billed-relevante faktorer er i orden (hvad de ikke altid er). Kontrast har været nævnt i en anden tråd (selvom det vel spiller krafigt ind på denne definition af billedkvalitet?). Men så vidt jeg kan vurdere er graden af motion judder ("hakkeri") ved bevægelser eller panoreringer ikke nødvendigvis omfattet af denne definition? Det er måske mere end teoretisk indvending end praktisk, fordi TV der er gode på "billedkvalitet", som defineret her, typisk også er gode til at gengive bevægelser i billedet. Og jeg er helt med på, at du ikke på nogen måde ophøjer "billedkvalitet" som den eneste parameter, der er værd at kigge på. På den anden side skal definitionen af billedkvalitet være så bred, at den bør få en betydelig vægt ved valg af TV (og det mener jeg bestemt også at den er).
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 15:35 |
Otto, TC skrev:
Hvor mange sider har der været skrevet om hvorvidt et TV er et HDTV, hvis det har en opløsning på 1024x768? Vi går _ufatteligt_ meget op i at et sådant tv ikke kan vise "ægte" HDTV, og nogle siger endda netop at et sådant tv ikke ER et "HDTV tv". Det er i princippet også rigtigt! Men når vi nu går så utroligt meget op i dét, så er det da pudsigt at vi ikke snakker om at et tv hvor referencen for grundfarverne er 10% forkert, er lige så langt fra at vise "ægte HDTV", som et tv med for lav opløsning! Det er i princippet ret tåbeligt (men da helt forståeligt) at der fokuseres så meget på at et tv helst skal være 1920x1080, for at kunne gengive den højeste HDTV opløsning korrekt - mens ingen bekymrer sig om om tv'et rent faktisk er i stand til at gengive farver eller lys-forløb korrekt. Hvorfor er korrekt opløsning vigtigt, mens korrekt farvegengivelse er noget hype som kalibrerings-nørder som mig har fundet på? |
Fordi opløsningen er noget som de fleste af os herinde kan tage og føle på. Det er noget ganske konkret, som faktisk slet ikke kan debatteres, (hvorfor man så kan undre sig, at de gode plasma tv i 42" ikke kommer højere end 1024).
Otto, TC skrev:
At fokus omkring billedkvalitet er blevet flyttet til nogle faktorer der ikke har med korrekt billedgengivelse at gøre, skyldes sådan set udelukkende at tv'ene er så RINGE som de er! Hvem har nogensinde hørt om en kontrast-angivelse på et billedrørs-tv? Kontrast er, ironisk nok, først blevet et salgsargument da kontrasten blev et _problem_!
|
Det er da almindelig udvikling. Nye teknologier tiltrækker som regl også nye problemstillinger og ting som man skal enten tage hensyn til eller gå på kompromis med. Det har jo heller ikke været i noget nær samme stil af et problem med burn-in på et CRT fjernsyn, som det er blevet på et Plasma fjernsyn, (det kan dog forekomme på CRT). Præcis ligesom ovenstående med opløsning heller ikke har været et større problem. Der var/er sådan set kun een i de fleste CRT fjernsyn.
Problemet med billedegengivelse er jo langt mere difust og ikke mindst et spørgsmål om smag og behag (hvis vi ser bort fra det tekniske i det). Smag og behag har man alle dage kunne debattere til hudløshed. Men hvis vi snakker mere teknisk, så er vi nogle stykker, der sætter pris på du gider forklare, uanset om vi snakker opløsning, billedekvalitet eller andet.
Endelig er der prisen. Hvis vi skal ha et tv med højeste opløsning, (dvs. fullHD 1920x1080p) og et noget nær perfekt billedekvalitet, (i forhold til hvad produceren har præsteret). Så koster det ikke bare kassen, men er nok nærmest umuligt at købe lige pt. Og selv dem der kommer tæt på, der ved producenterne, at her er der tale om et rigtig godt produkt. Så koster det også kassen. Dvs. vi er nødtil at kaste noget væk, (prisen ville være en godt sted at starte ). Og kun forholde os til det vi har økonomien til, hvis det er muligt. Nogle vælger en kanon billedekvalitet fremfor opløsning, andre en ringere billedekvalitet til fordel for opløsning eller måske funktioner i fjernsynet.
|
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 15:42 |
Kandersen skrev:
Fordi opløsningen er noget som de fleste af os herinde kan tage og føle på. Det er noget ganske konkret, som faktisk slet ikke kan debatteres, (hvorfor man så kan undre sig, at de gode plasma tv i 42" ikke kommer højere end 1024). |
Jo, men hvor er det at folk kigger, når de siger at de kan se forskel? Reklamer med specs eller blind-test af billedet på forskellige panelet?
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
lunddal
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8645
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 16:01 |
Kandersen skrev:
Fordi opløsningen er noget som de fleste af os
herinde kan tage og føle på. Det er noget ganske konkret, som faktisk slet
ikke kan debatteres, (hvorfor man så kan undre sig, at de gode plasma tv i
42" ikke kommer højere end 1024). |
Det kan i allerhøjeste grad debatteres om det har en betydning eller ej, når
vi taler de tv-størrelser.
Senest har CNET fundet ud af at der stort set ingen forskel er på 1024x768
og op til 1920x1080, når der tales om tv i størrelsen omkring 42".
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 16:39 |
JesperLund skrev:
Jeg tror egentlig at der mange som er enige i denne definition af billedkvalitet ("vise billedet som producenten ønsker det..."), og at begrebet billedkvalitet, defineret på denne måde, ikke er så subjektivt, som det ofte bliver gjort til. |
Jeg vil faktisk tillade mig at være så grov at påstå at hvis man er uenig i denne definition, så har man helt og aldeles diskvalificeret sig selv fra at udtale sig om billedkvalitet. Men jeg vil som sagt meget gerne høre eventuelle modargumenter, for jeg kan jo tage fejl.
JesperLund skrev:
1) En definition af billedkvalitet skal være operationel, hvis TV køberen skal kunne bruge den til sit valg. Det er der flere andre indlæg i tråden, som har været inde på. Det kræver enten erfaring med at bruge en test DVD, eller en forhandler som har kalibreret samtlige TV, og som samtidig på troværdig vis kan fortælle køberen hvilken rød der er en rigtige (eller tættest på den rigtige). |
Helt sikkert! Selve standarden for billed-gengivelse ER jo netop fokuseret på at det skal være "operationelt" - gamma-kurven er indført for at tilgodese et billedrørs måde at arbejde på, og det samme er farverummet. TV-standarden er ikke fastlagt ud fra hvad der i teorien ville give det bedste billede - den er fastlagt ud fra hvad der kunne opnås i praksis, med et billedrørs-tv. Det er én af årsagerne til at biograferne har større farverum end tv - dér behøver man ikke tage højde for den begrænsning.
På samme måde, så er jeg ikke ude på at sige at et tv der ikke overholder standarderne 100%, nødvendigvis er dårligt. Jeg er udelukkende ude på at lægge lidt fokus på hvor stor en betydning det rent faktisk har for billedkvaliteten, at de - faktisk ret FÅ - faktorer der rent faktisk ER standardiseret, bliver overholdt sådan _nogenlunde_, fordi det er min opfattelse at der bliver fokuseret for meget på de ting vi har nemt ved at forstå, i stedet for de ting der har størst betydning for billedkvaliteten.
Det groteske er jo netop at alle (stort set) er enige om at et tv's farvegengivelse er en ekstremt væsentlig ting. Men der er bare ikke ret meget enighed blandt forbrugerne om hvornår det er godt! Dén usikkerhed er tåbelig, eftersom netop farvegengivelsen er én af de ting der netop ER standardiseret, og derfor direkte målbar. Det kan bare desværre ikke beskrives i ét nemt tal, som almindelige forbrugere kan forholde sig til, fordi et tv's farvegengivelse er summen af fire overordnede faktorer (primær-farver, farvemætning, hvid-balance og farvedekodning), plus eventuelle system-relaterede ulemper der kan påvirke opfattelsen af farver (synsvinkel, dithering, banding osv). Det ændrer bare ikke på at det er væsentligt, og det er dérfor jeg forsøger at sætte fokus på det.
Jeg får lyst til i denne forbindelse at citere min gamle sløjd-lærer: En mand kravler rundt på fortovet under en gadelampe. En betjent kommer hen til ham:
"Hvad laver du?"
"Jeg har tabt en kontaktlinse, og jeg kan ikke finde den".
"Hvor tabte du den?"
"Dérovre mellem træerne!"
"Hvorfor leder du så hér?"
"Fordi derhenne er det så mørkt!"
Det er _præcis_ dette der sker når en almindelig entusiastisk forbruger forsøger at gennemskue hvilket tv der er bedst. De ting der er for avancerede til at forstå, hopper vi let og elefant hen over, og så bruger vi energien på de ting vi forstår - som f.eks. opløsning. Det er dérfor at jeg gerne vil have folk til at prøve at kigge noget mere, og tænke noget mindre, for at forstå den store sammenhæng i billedkvalitet til bunds, kræver en hel del mere end de fleste er klar over. Problemet ved at kigge sig til det, er på den anden side at man skal vide lidt om hvad man skal kigge efter, og hvad målet er. Dette er imidlertid langt nemmere for en forbruger at forholde sig til, end x/y værdier i et CIE diagram, når bare man sørger for at udelukke de ukendte variabler - såsom signalkvaliteten.
JesperLund skrev:
2) Definitionen af billedkvalitet på denne måde forudsætter vel at alle andre billed-relevante faktorer er i orden (hvad de ikke altid er). Kontrast har været nævnt i en anden tråd (selvom det vel spiller krafigt ind på denne definition af billedkvalitet?). |
Egentlig ikke, for jeg siger ikke at tv'et skal overholde hvert eneste punkt i standarden med pinlig nøjagtighed. Det gør Sony's projektorer f.eks. ikke, alligevel synes jeg at en VW100 leverer noget af det absolut bedste billede du kan finde. Dét jeg siger er at de forskellige faktorer i gengivelsen af et godt billede skal vægtes forskelligt, og at farvegengivelse og lys-forløb er de suverænt mest VÆSENTLIGE faktorer. En _rimelig_ korrekt gengivelse af disse, burde derfor være et rimeligt krav, inden man kaster sig ud i "petitesser" som om tv'et har 1920x1080 eller 1024x768 opløsning.
Med andre ord: Min påstand er, at dét at opnå en farvegengivelse der er inden for, skal vi sige 10% for at være flinke, af de definitioner der er angivet i tv-standarden, så langtfra er et hysterisk nørde-krav, men noget som enhver almindelig forbruger kan _se_ og have glæde af. Problemet er at folk ikke VED hvad det er de ser. Det sjove er jo at de mennesker der ikke mener at korrekt gengivelse er særligt vigtigt, fremhæver nogle ting som væsentlige for gengivelsen som hænger _direkte_ sammen med om gengivelsen er korrekt eller ej. Eksempelvis når man siger: Jeg er ligeglad med om billedet er korrekt eller ej - jeg vil bare have en græsplæne til at ligne en græsplæne, og ansigtsfarver skal hverken være for blege eller for solbrændte. Det er bare forskellige måder at sige det samme på - men så længe man ikke ved hvad man søger, men bare forsøger at finde ud af hvilket af to tv der passer éns humør bedst, endda på kildemateriale man overhovedet ikke kender, så bliver valget af tv til "sæt halen på æslet".
Med andre ord: Jeg mangler stadig at høre en definition af "god billedkvalitet", som ikke kan oversættes DIREKTE til: En korrekt gengivelse af billedet.
Og så alligevel - selvfølgelig findes der folk der siger "jeg kan godt lide at ALLE film ligner Charlie og Chokoladefabrikken, for det ser så pænt ud med de kraftige farver". Men den slags mennesker burde helt ærligt udstyres med en propel-kasket og en slikkepind, og holdes fra at diskutere kvalitet.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 16:52 |
Kandersen skrev:
Problemet med billedegengivelse er jo langt mere difust og ikke mindst et spørgsmål om smag og behag (hvis vi ser bort fra det tekniske i det). Smag og behag har man alle dage kunne debattere til hudløshed. |
Det er netop først og fremmest smag og behag fordi ingen ved hvad det reelt er de går efter. Skal vi dreje til højre eller til venstre for at komme til Herning? Hvis ingen af os ved hvor vi er nu, så er svaret så afgjort smag og behag. Med andre ord: Jeg synes ikke det er i orden at afvise enhver diskussion om kvalitet med "smag og behag", så længe man ikke i det mindste har _forsøgt_ at forholde sig til de ting der rent faktisk er objektive.
Kandersen skrev:
Endelig er der prisen. Hvis vi skal ha et tv med højeste opløsning, (dvs. fullHD 1920x1080p) og et noget nær perfekt billedekvalitet, (i forhold til hvad produceren har præsteret). Så koster det ikke bare kassen, men er nok nærmest umuligt at købe lige pt. Og selv dem der kommer tæt på, der ved producenterne, at her er der tale om et rigtig godt produkt. Så koster det også kassen. Dvs. vi er nødtil at kaste noget væk, (prisen ville være en godt sted at starte ). Og kun forholde os til det vi har økonomien til, hvis det er muligt. Nogle vælger en kanon billedekvalitet fremfor opløsning, andre en ringere billedekvalitet til fordel for opløsning eller måske funktioner i fjernsynet. |
JA!!! Lige præcis! Det perfekte kan ikke opnås, derfor må vi prioritere de kompromisser vi i praksis er nødt til at indgå. Men hvis vi skal kunne dét, så er det jo TEMMELIGT væsentligt at vi har en forståelse for hvilke ting vi i praksis kan gå på kompromis med, uden større indflydelse på billedkvaliteten. Eksempelvis om det gør større forskel at halvere opløsningen, end at flytte den grønne grundfarve i CIE-diagrammet.
Jeg vil som sagt til hver en tid påstå at ændringer i lys og farve er mere væsentlige end stort set alle andre påvirkninger (medmindre de er ekstreme), fordi det netop er lys og farver der skaber stemningen i filmen. Hvis du halverer opløsningen, så får du en anelse sværere ved at se hvert eneste hår i Tom Cruise's øjenbryn, men det ændrer ikke på selve den grundlæggende stemning i filmen (medmindre du går i ekstremer, som sagt). Du ændrer kort sagt på _billedkvaliteten_, men ikke på _filmen_. Hvis du tilfører billedet et blåstik, f.eks. ved at rykke hvid-balancen 20% mod det blå, så vil du gå fuldstændigt glip af dén effekt film-producenten ønskede at opnå ved at én scene skulle være med en kølig tone, mens en anden scene skulle være med en varm tone. Dérfor er definitionerne i standarderne vigtige - ændringer hér ændrer decideret på filmens indhold. De øvrige faktorer er "bare" et spørgsmål om billedkvalitet.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 17:14 |
Otto, TC skrev:
JesperLund skrev:
2) Definitionen af billedkvalitet på denne måde forudsætter vel at alle andre billed-relevante faktorer er i orden (hvad de ikke altid er). Kontrast har været nævnt i en anden tråd (selvom det vel spiller krafigt ind på denne definition af billedkvalitet?). |
Egentlig ikke, for jeg siger ikke at tv'et skal overholde hvert eneste punkt i standarden med pinlig nøjagtighed. Det gør Sony's projektorer f.eks. ikke, alligevel synes jeg at en VW100 leverer noget af det absolut bedste billede du kan finde. Dét jeg siger er at de forskellige faktorer i gengivelsen af et godt billede skal vægtes forskelligt, og at farvegengivelse og lys-forløb er de suverænt mest VÆSENTLIGE faktorer. |
Det jeg havde i tankerne var følgende, indrømmet, hypotetiske eksempel. Lad os sige at vi har et TV, som kan lave en næsten perfekt gengivelse af billedet, men konverterer PAL input fra 50Hz til 60Hz ved at gentage frames. Oplevelsen af dette TV vil være meget afhængig af om man ser et roligt billede, eller om der er bevægelse/panorering. Den korrekte billedgengivelse vil her blive overskygget af den uheldige framerate konvertering.
Redigeret af JesperLund - 13-November-2006 kl. 17:23
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 17:51 |
JesperLund skrev:
Det jeg havde i tankerne var følgende, indrømmet, hypotetiske eksempel. Lad os sige at vi har et TV, som kan lave en næsten perfekt gengivelse af billedet, men konverterer PAL input fra 50Hz til 60Hz ved at gentage frames. Oplevelsen af dette TV vil være meget afhængig af om man ser et roligt billede, eller om der er bevægelse/panorering. Den korrekte billedgengivelse vil her blive overskygget af den uheldige framerate konvertering.
|
Det er såmænd slet ikke så hypotetisk som man skulle tro, jeg kan godt komme i tanke om en opstilling der langt hen ad vejen vil resultere i dét du beskriver der. Men jeg bliver desværre nødt til at skyde eksemplet ned ved at sige at frame-rate netop er én af faktorerne i den korrekte gengivelse, så dét du gør er _netop_ at afvige fra det korrekte. Så kan vi selvfølgelig igen diskutere hvilken afvigelse fra det korrekte der er mest væsentlig, og netop derfor siger jeg at hvis vi afviger fra det korrekte, så begynder det at være subjektivt hvilken forringelse der er værst. Men hvis vi skal foretage en _kvalitativ_ subjektiv vurdering, så er vi nødt til at være bevidste om hvad det er for nogle prioriteringer vi foretager os.
Et par eksempler jeg synes er bedre, i forhold til dét du egentlig prøver at sige: Kontrast. Kontrast er ikke angivet i standarden, simpelthen fordi kontrast i princippet bare er noget der skal være så godt som muligt, og ikke på et bestemt niveau. Standardiseringen går ud på at angive nogle helt faste definitioner der skal overholdes. Egenskaber der bare skal være "så gode som muligt", er ikke standardiseret. Enhver egenskab der er udeladt i standarden, skal i princippet bare være "så god som muligt".
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
|
Sendt: 13-November-2006 kl. 21:36 |
lunddal skrev:
Kandersen skrev:
Fordi opløsningen er noget som de fleste af os herinde kan tage og føle på. Det er noget ganske konkret, som faktisk slet ikke kan debatteres, (hvorfor man så kan undre sig, at de gode plasma tv i 42" ikke kommer højere end 1024).
|
Det kan i allerhøjeste grad debatteres om det har en betydning eller ej, når vi taler de tv-størrelser. |
Øhh, nej Otto. Det kan det ikke. Du kan højst debattere, hvorvidt du kan se det eller ej. Men faktum er, at tvét har den opløsning som tvét har. Det har pt nok størst betydning for dem der vil bruges deres tv som computer skærm. Men snart ser vi jo blue ray/hd-dvd, hvor opløsninger efter min mening i aller højeste grad er væsentlig, hvis vi skal se lidt på dit eget argument, med at opnå det resultat som produceren har lavet. Fra 1024 til 1366 er det altså næsten 33% flere linier. Eller skal vi sige 1/3 del af billedet der ikke bliver skaleret korrekt. Det må simpelthen ha en betydning. Når vi så snakker 1920, så er det altså næsten det dobbelt. Jeg vil dog medgive cnet, at skade er ikke så stor, når vi snakker om et format der netop har en meget høj opløsning, der så skal vises på et panel med en lavere opløsning. Det havde været meget værre hvis det var omvendt. Men at påstå man ikke kan se forskel, så mener jeg at det mest af alt fortæller noget om den ringe kvalitet som tvét i såfald er i.
|
|
 |