|
|
Besvar ![]() |
Side <1 6789> |
Forfatter | ||||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||||
Standarderne mener jeg er irelevant, for vurderingen af det perfekte billede. Det er referencen der er afgørende, ALTID! Problemet er, hvis referencen afviger så meget fra standarden, så du vil få et forskelligt "perfekt" billede, alt efter hvor du fremviser det. Men i såfald vil jeg ikke kalde "kilden" for en reference. Det er i virkeligheden nok bare et spørgsmål om at bruge det rette ord, hvor jeg er mest fortrolig når man bruger reference, da det er et begreb der henviser til noget som er som det skal være. Præcis det samme omkring testbilledet. Det kan IKKE bruges, medmindre det er en reference. Samtidig skal jeg vide, hvor rød den røde eksempelvis skal være, for at kunne se en evt. forskel i referencen og mit tv. Det kan jeg f.eks ikke med et test billede sendt ud på antenne nettet fra en eller anden tilfældig kanal. Så skal jeg bruge en monitor jeg ved der er kalibreret til referencen, sat op ved siden af mit tv.
|
||||||
![]() |
||||||
SJ ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Juli-2005 Status: Offline Point: 609 |
![]() |
|||||
Min stod på Normal, da jeg modtog den. Vil det sige, at TC har solgt mig et tidligere returneret eksemplar (læs: brugt)? ![]() Måske det kan forklare de pixelfejl, som desværre er at finde på mit eksemplar? ![]() |
||||||
![]() |
||||||
Tape Connection ![]() Branche Medlem ![]() Oprettet: 21-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1758 |
![]() |
|||||
Jo, og de skal nok sige til når jeg bryder reglerne. Sponsorer har lov til at deltage i debatten på lige fod med alle andre, hvad er problemet i dét? Jeg har iøvrigt _nøjagtigt_ de samme diskussioner kørende på hifi4all som her, og dér er jeg da indtil videre heller ikke smidt ud?
Vis mig venligst ét eneste eksempel, hvor jeg, i forbindelse med fælleskøb eller ej, har udtalt at Philips, Panasonic eller Samsung er det bedste tv på markedet, eller bedre end Pioneer. Jeg har _aldrig_ udtalt at andet end Pioneer er markedets bedste tv i mine øjne (Eller rettere: Ikke på recordere.dk i hvert fald, og slet ikke i den tid fælleskøb har eksisteret).
Ikke forstået?
Jeg må være synsk, det svarede jeg allerede på i går: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17128& PN=1&TPN=11
Ja tak, du må gerne kommentere det nu. Så kan du passende kommentere dét jeg har skrevet til dig før: Hvorfor skulle jeg have en økonomisk interesse i at skamrose et Pioneer tv som vi har på fælleskøb med meget lav avance, i stedet for et Panasonic tv som vi tjener flere penge på og har solgt flere styk af i butikken end vi har solgt Pioneer på fælleskøb? Og hvad med Samsung, som har været på fælleskøb EFTER Pioneer, og IMENS jeg har skamrost Pioneer som markedets bedste tv - og endda meget kraftigt anbefalet at man køber Pioneer i stedet for? Hvordan passer dét ind i din konspirationsteori? Kort sagt: Hvorfor forholder du dig ikke til de argumenter jeg skriver, i stedet for hvem du TROR jeg er - når du nu samtidig har så travlt med at sige at du gerne vil undgå personlige angreb? |
||||||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||||||
![]() |
||||||
Tape Connection ![]() Branche Medlem ![]() Oprettet: 21-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1758 |
![]() |
|||||
Hvordan skulle kilden kunne _undgå_ at overholde standarderne?
Jamen det er jo netop hele essensen i dette du har misforstået! Test-billedet ER! en reference. Når du ser et testbillede med 100% rød, så er det ikke en tilfældig rød. Det er en rød der er helt fast defineret i CIE diagrammet. Hvis dit tv med dette testbillede gengiver rød som lige præcist dén røde farve der er angivet i CIE diagrammet, så gengiver dit tv rød korrekt. Jeg har aldrig påstået at det kan lade sig gøre at SE med det blotte øje om dette er tilfældet. Men du kan SE på f.eks. en ansigtsfarve, hvis den røde farve er forkert. Du kan ikke nødvendigvis se om det er lige præcist dét der er forkert, eller om det er gråskalaen f.eks. der er forkert. Det er dét man bruger måleinstrumenter til i en kalibrering, til at finde ud af _hvad_ der er forkert. Med det blotte øje kan du se _om_ der er noget forkert, men det er svært at se præcist hvad. Det er her test-billederne kommer ind. Når tv'et gengiver test-billederne korrekt, så _ved_ du at ethvert andet billede bliver gengivet præcist som på producerens monitor (som gengiver samme testbilleder på samme måde). |
||||||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||||||
![]() |
||||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|||||
Altså, vi kan godt tage det nu, men jeg synes ikke det har så meget med definitionen af det perfekte billede at gøre.
Du misforstår Otto.
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
OK, jamen så snakker vi lidt om to forskellige ting, givetvis fordi jeg ikke har beskrevet mit spørgsmål præcist nok: Dét jeg er ude efter er, hvordan den bedst mulige gengivelse af et givet medie er. Dvs. når DVD-pladen ER lavet, hvordan sikrer vi os så den bedst mulige gengivelse af denne plade?
DET er rigtigt... Men igen har vi snakket om to lidt forskellige ting. At kalibrere et tv, og at vurdere om et tv er korrekt, er to forskellige ting. Til kalibrering skal du bruge nogle helt specifikke testbilleder, og helst måleapparat. Til vurdering af tv'ets egenskaber i en given indstilling, skal du "bare" bruge et billede du ved hvordan skal se ud. Medmindre du er ekstremt erfaren udi billedjusteringer osv, så er det noget nær umuligt at kigge på et almindeligt billede, og udpege præcist hvad der skal justeres for at det bliver korrekt - også selv om du kender referencen. Hvis jeg stiller et kalibreret tv af en given model op uden at kende indstillingerne, og sætter et tv nøjagtigt magen til ved siden af - så er det _ekstremt_ vanskeligt at nå frem til et lige så godt resultat bare ved at se de to billeder ved siden af hinanden. Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men nemt er det ikke - hvis man så oveni ikke har erfaring i at se om en skæv hudfarve skyldes skæv farvebalance eller forkert farvemætning, så bliver det i hvert fald umuligt. Jeg har kalibreret tv hos et par stykker der har arbejdet i den grafiske branche, og som havde brugt _mange_ timer på at få farverne som de mente det skulle være, uden at blive tilfreds. Men begge var enige om at det kalibrerede var mærkbart bedre end noget af dét de selv var nået frem til. |
||||||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Det ville da absolut ikke være normal kutyme, men medmindre jeg husker forkert, eller Pana har ændret i standard-justeringen af "H"-modellen (hvilket da slet ikke kan udelukkes), så tyder det på at vi har noget at snakke om. Hvis der er hængepartier omkring dette, så kontakt mig eller butikken direkte. |
||||||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Jamen, det er jo ret simpelt at svare på. Var det bare det? |
||||||
![]() |
||||||
SJ ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Juli-2005 Status: Offline Point: 609 |
![]() |
|||||
Otto, min ven, det er nok bare mig, som er for perfektionistisk og lider lidt af paranoia.
![]() Når jeg nu tænker lidt over det, mener jeg, at jeg her på forummet har læst et eller andet sted, at jeg ikke er den eneste, hvor skærmen som standard var indstillet på Normal, så det skal nok passe, at de nye eksemplarer er indstillet sådan. Pixelfejlene kan jeg ikke se, når jeg sidder i sofaen, så jeg tror ikke, jeg orker at gøre mere i sagen. Mine 14 dages fortrydelseret er også gået. Hvor er det altså lækkert, at TC (Otto) giver sig tid til at svare på spørgsmål her på siden. Tak for det. ![]() Redigeret af SJ - 16-November-2006 kl. 00:38 |
||||||
![]() |
||||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||||
Din argumentation er cirkulær. Det korrekte billede er det korrekte billede (sat på spidsen, og overdrivelse fremmer forståelsen). Det giver ikke mening før du har defineret hvad du mener med "korrekt", og det er her at kalibrering til ISF standarden kommer på banen. |
||||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Ja, det var sgu nemt! |
||||||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||||||
![]() |
||||||
![]() |
|||||
Jamen, undskyld mig. Men jeg synes vi kører i ring her. Vi har brugt mange indlæg på at nå frem til, hvad god eller perfekt billedekvalitet er. Så jeg er efterhånden snart ikke klar over, hvad jeg skal bidrage yderligere med.
|
||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 6789> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |