recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billige eller dyre HDMI kabler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBillige eller dyre HDMI kabler?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
snirgens Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 03:45
Hej Davs

Jeg har lige set en test af HDMI kabler
http://testfakta.se/Article.aspx?a=134793
Det er en svensk forbruger side

Oversat med Google.
http://translate.google.dk/translate?prev=_t&hl=da&ie=UTF-8& u=http%3A%2F%2Ftestfakta.se%2FArticle.aspx%3Fa%3D134793&sl=s v&tl=da&history_state0=

Jeg så for ca 1 år siden en udsendelse fra USA hvor, en som handler hardware hjem på sit arbejde, samme Resultat,,, ingen forskeld, når vi snakker om 2 meter kable som i den svenske test
____________
MVH Snirgens
------------
B&O 20" Sort/hvid
Nad 317
Nad 414
Denon 1015
Dali Grand Rosewood
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 08:08

Selv om jeg selv er tilbøjelig til at ofre lidt på lækre kabler, så har jeg egentligt haft en teoretisk tro på at der ikke kan være den store forskel, men jeg er ligesom andre blevet tudet ørerne fulde af store forskelle indenfor bl.a. HDMI kabler.  Den svenske test beviser min mistanke, og jeg kan da godt føle mig lidt dum (mildt sagt), men jeg vil mene at de der står med de største "problemer" er dem der har rådet deres kunder ud i investeringer på mange hundrede, eller endnu værre mange tusinde kroner på div. kabler med tekniske beskrivelser der imponerer mere end det øjne og ører registrerer.

Jeg har kun tilbage at indskærpe at man tænker sig om og husker på at en sælger tjener mere på et kabel til 600 kr. end på et til 60 kr...

 

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 11:25
Man kan også gå en anden vej, og kikke på Prof. HDMI kabler og her stikke HDMI kable fra BELDEN ud, af den grund at disse kabler er til dato de enste, der understøtter industrinormen for ukomprimeret digital audio/video.

Og havde mere kan man forlange af et HDMI kable, end dette ?

Plus de er sikker meget billige end de dyre HDMI kabler fra bla. Nordost m.m.
Til top
O'Brian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 11:51

 

Lidl har HDMI-kabler denne uge for 99,-

Samsung C46 8705.
Samsung LE46M87B.
Philips BDP7500.
Philips DFR 9000.
Philips SRU 9600.
Canton Surround.
Beosound 3000.
Beolab 8000.
PS3-60 GB.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af O'Brian O'Brian skrev:

 

Lidl har HDMI-kabler denne uge for 99,-

Det har Harald Nyborg også, endnu billigere, hver uge.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
O'Brian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 12:36

 

Okay. Tak for info.

Samsung C46 8705.
Samsung LE46M87B.
Philips BDP7500.
Philips DFR 9000.
Philips SRU 9600.
Canton Surround.
Beosound 3000.
Beolab 8000.
PS3-60 GB.

Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 23:30
He he he, de gode gamle travere...

3 spørgsmål man kan stille en kabel-fanatiker:

1)
Hvis jeg skifter HDMI kabel i mit system, bør jeg så rekalibrere min projektor? *

2)
Hvilke kabler/kabelkvalitet bruger de forskellige producenter internt i apparaterne? I din DVD/BR afspiller og i din pj? Nok ikke 1000.-/meter... **

3)
TÆNK hvis folk brugte færre penge på digital-kabler og så brugte tilsvarende flere penge på lærreder!! Jeg har set mange som havde dyre HDMI kabler, og fremviste på en væg, et rullegardin eller et decideret lortelærred. Nedgradér dine HDMI kabler og opgradér tilsvarende dit lortelærred til et lidt bedre lærred - se det er noget der betaler sig.

Nå ja, glemte jeg at sige at mit 10m Harald Nyborg kabel kører fint med 1080p til min InFocus projektor?!? Jeg har anbefalet mange venner og bekendte igennem tiden ikke at spilde penge på HDMI kabler.

Kun hvis man bruger sine kabler professionelt (f.eks. opsætter udstyr på steder man ikke kender, ofte flytter sit udstyr, etc.) mener jeg at man bør ofre flere ressourcer på sagen - og det af ren og skær mekaniske årsager. De fleste hjemme-projektorer og skærme bliver sat op og hænger så der uberørt i flere år. Jeg mener, hvor tit er det lige at vi hiver kablerne ud for at sætte dem i igen?

/Hooks

* Well, hvis man ærligt mener at kablerne giver forskellige farver, varme, osv, så må det være 100% oplagt at en pro-kalibrering ikke længere er korrekt, hvis man skifter HDMI kabel. Så fik de godt nok travlt hos AV-Pre og CSO og hvad de ellers hedder dem der kalibrerer ;-)

** En af gutterne bag McIntosh high-end audio turnerede rundt i US med en test af højttalerkabler (som lider under samme triste problem mht. dyre kabler uden lydmæssig gevinst). Han kørte bl.a. blindtest hvor folk troede at de lyttede til forskellige kabler, men det ene sæt kabler var rent faktisk renseri-bøjler! Hele fidusen gik ud på at bevise at det var møg ligemeget med kablerne, bare de var kraftige nok og altså ikke gav elektrisk tab. Guldstøv, vacuum, osv. var ligemeget.
Men hele denne fremturen gav bagslag, og McIntosh endte med at proppe dyre kabler ind i deres høttalere, FORDI FOLK FORTSAT TROEDE DER VAR FORSKEL, OG DERFOR IKKE GAD OG KØBE EN HIGH-END HØJTTALER MED BILLIGE WIRES I.... :-) LOL.


Til top
Gizmodo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 09:47
Jeg er selv blevet overrasket over, at der absolut ingen forskel er på dyre og billige HDMI kabler.

Ville følgende kabel være lige så godt som eksempelvis Supra?
http://www.batterilageret.dk/product.asp?product=1818

Jeg er nemlig på udkig efter et med vinkel...
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Gizmodo Gizmodo skrev:

Jeg er selv blevet overrasket over, at der absolut ingen forskel er på dyre og billige HDMI kabler.

Ville følgende kabel være lige så godt som eksempelvis Supra?
http://www.batterilageret.dk/product.asp?product=1818

Jeg er nemlig på udkig efter et med vinkel...


Det ville der sikkert være, dog er der stadig et spørgsmål om mekanisk-kvalitet. Hvilket jeg har erfaret, ikke hænger sammen med pris - Lindys kabel var ret dårligt. Har lige fået et clictronic til min PC (DVI og HDMI) det er ganske glimrende!
Iøvrigt er Supra på vej med vinklede HDMI kabler...
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 10:43

Oprindeligt skrevet af Gizmodo Gizmodo skrev:

Jeg er selv blevet overrasket over, at der absolut ingen forskel er på dyre og billige HDMI kabler.

Jeg ved godt at jeg gentager argumenter der allerede er fremført, men jeg bryder mig altså ikke om formuleringen at der "absolut ingen forskel" er på HDMI-kabler. Der ER forskel på HDMI-kabler, men det udmønter sig bare ikke i forskel i billedkvaliteten i traditionel forstand, men i hvor stabilt det virker. Under vores blu-ray afspiller test for noget tid siden, startede jeg med at have et 15 meters Argon HDMI-kabel tilsluttet, et kabel vi før har brugt uden problemer. Det fungerede imidlertid ikke perfekt i opstillingen, det gav sparklies i billedet. Jeg skiftede derfor til et 9 meters Audioquest HDMI-X, som fungerede perfekt under resten af testen. Jeg ved godt vi er ude i noget med lange kabler igen, men pointen er at nogle gange oplever jeg at et kabel virker fint i én opstilling, men ikke i en anden. Og jeg HAR oplevet relativt korte kabler der ikke har fungeret, hvor det har løst problemet at skifte kablet - og det har ikke kun været billige kabler. "Bøje-testen" er derfor særdeles relevant. Jeg ved ikke præcist hvordan den test er udført, men jeg har set kabler gå i stykker efter at være bøjet én gang helt oppe ved stikket, noget mange er nødt til pga. placeringen af stikkene (hvis de ikke bruger et vinkel-led, eller et af de få kabler med vinklede stik).

Derfor vil jeg hellere konkludere at der ER forskel på kvaliteten af kabler, men at kablernes kvalitet ikke har indflydelse på billedkvaliteten, og at kvaliteten ikke altid hænger sammen med prisen. Og den mest interessante pointe i testen er at dét de fleste vil opleve som et "lækkert, solidt bygget kabel", ofte netop er de stive, tunge kabler der går i stykker fordi HDMI-stikkene ikke er bygget til belastningen af sådan et kabel. Udfordringen for producenterne er at lave et kabel der på én gang leder godt - hvilket vil sige at solid-core kabler har et forspring - samtidig med at det er fleksibelt nok til at kunne tåle bukninger, SAMTIDIG med at konstruktionen skal være hårdfør nok til f.eks. at tåle at blive mast lidt. Det er tre egenskaber der ikke er helt lette at få til at stemme overens.

Mht. priser på kabler generelt, så er der helt sikkert rigtigt mange hysteriskt prissatte kabler på markedet. Men jeg havde en sjov oplevelse med en elektriker, som en af mine venner have sat til at trække Supra strømkabel fra elskabet ind til anlægget. Han grinte meget af ønsket om et specielt strømkabel, og især af prisen på omkring 100,- meteren. Så spurgte jeg ham hvor meget et tilsvarende kabel ville koste hvis han skulle finde det i sit eget, professionelle sortiment. Så tog han et nærmere kig på kablet: Multicore-ledere der gør kablet blødt og fleksibelt, afskærmning, solid og pæn isolering, og så fik han en lidt mere alvorlig mine i ansigtet, hvorefter han sagde at tjo, med dén konstruktion, og avance til den forhandler der skal sælge det, jo så var 100,- faktisk meget fair alligevel. Diskussionen er så om det gør nogen forskel i ydelsen, eller det bare er praktiske ting der gør forskellen. Og så er der jo stadig forskel på 100,- meteren og 10.000,- meteren...

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 11:36

HDMI interfacet var udskældt allerede inden det kom frem, netop for sin usikkerhed i forbindelserne og når stikkene blev sat i og taget ud hele tiden. Kablerne er et problem specielt omkring det punk hvor de går ind i stikket. Det har alle dage været sådan for AV kabler. Men skal helst ikke røre dem, når først de sidder der. Men hvem hulen kan dog lige lade være med at pille-rode-rage i sit AV rack/bord/whatever hele tiden.. Jeg kan ikke.

Synes snart jeg roder konstant, og hvergang er det som regl lige efter at have fået det hele skjulte og lagt pænt af vejen. Pt. ligner det rent ud sagt kaos, da jeg skulle sætte et nyt TV op i går og måtte rykke rundt på alt for gud ved hvilken gang 

 

Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Der ER forskel på HDMI-kabler, men det udmønter sig bare ikke i forskel i billedkvaliteten i traditionel forstand, men i hvor stabilt det virker.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det fungerede imidlertid ikke perfekt i opstillingen, det gav sparklies i billedet.

Er det pixeleringer, støj, udfald eller hvad?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu