recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billigt højttalerkabel - ok kvalitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billigt højttalerkabel - ok kvalitet?

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2016 kl. 12:36
Harald Skralds kabler er i rent kobber.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Harald Skralds kabler er i rent kobber.

Altså OFC? Hvor ser du det?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af hbuus hbuus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Harald Skralds kabler er i rent kobber.

Altså OFC? Hvor ser du det?

Jeg har det selv, og der er ingen aluminium i
Til top
bjorno Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2008
Sted: Hellerup
Status: Offline
Point: 961
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjorno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 17:08
Du kan også bare bestille det online fx hos av-cables eller av-connection. OFC og hvidt.
 
 
 
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 17:09
Holy crap, så er det godt nok billigt!
Ville ønske farven var hvid dog.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 17:16
Nååå det er så mig, der så det som at Harald Nyborg solgte 50m kobberkabel til 189,-
Men det er selvf. 25m og ikke 50.

bjorno: Tak for links Jeg tror, jeg bestiller fra av cables alligevel. Dem har jeg gode erfaringer med - har købt et hav af kabler der igennem tiden, og kun én gang har jeg oplevet, at en ordre ikke kom allerede dagen efter, hvis bestilt inden kl. 16 eller hvornår det er.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 17:45
Hvad er det præcis, at man taber rent lydmæssigt, ved at tage CCA-kabler fremfor kobberkabler?
Forskellen er 200 kr. mht. en rulle på 50m.
Det er jo ingen herregård, men selvfølgelig, hvis det alligevel er svært at høre forskel, så...
Til top
bjorno Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Oktober-2008
Sted: Hellerup
Status: Offline
Point: 961
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjorno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 17:58
Om det betyder noget lydmæssigt skal jeg ikke kunne svare på. Jeg har aldrig hørt CCA, men man skal sikkert have gyldne øre for at høre markant forskel.
Modstanden er dog højere i en CCA ledning i forhold til en OFC ledning af samme tykkelse, hvilket har betydning for hvor hårdt din forstærker skal arbejde.
 
*Edit. Jeg gravede lige en gammel diskussion om emnet frem af gemmerne :-)
 


Redigeret af bjorno - 26-Marts-2016 kl. 17:59
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 22:18
Hvis du bruger CCA-kabel er impedansen større end et kabel af rent kobber. Det har betydning for dæmpningsfaktoren og tab af signal i kablet.

Altså skal man bruge et lidt tykkere CCA-kabel for at få samme impedans og samme signal igennem i forhold til hvis man brugte et kobberkabel. Så det kan ikke rigtigt betale sig.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4111
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Oprindeligt skrevet af hbuus hbuus skrev:

Michael:

Jeg har læst mig til, at højttalerkabler fås som enten OFC eller CCA, hvor førstnævnte er dyrest og bedst kvalitet.
Prøv at se hvad av cables skriver om sagen.


OFC er det jeg mener er 99,9% kobber (Oxyderet Full Cobber??).
CCA kunne så stå for Cobber Coated Aluminium???
Bare lige mine gæt på forkortelserne. :-)

Mvh Michael
 
OFC står for Oxygen-free copper
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2016 kl. 22:55
Jeg har ikke læst de samme tykke teoribøger som Henrik Stevn.

Cca kabel er aluminium betrukket med kobber og er billigt at fremstille. Det leder ikke så godt som OFC kabel.

OFC er oxygen frit kobber en en meget ren kobber som derfor leder bedre.

Hvor stor forskellen i vikeligheden ved jeg ikke. Min erfaring siger mig at det er bedre at bruge sine penge på en bedre forstærker eller bedre højttalere istedet for kabler.

Jeg bruger de tykke kabler fra Harald Nyborg.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-December-2012
Status: Offline
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2016 kl. 15:08
Jeg endte med at købe dette
(dvs. 50 m. hvid 4mm2 CCA-kabel fra av-cables.dk til 289,-)

4mm2 var kun en 10'er dyrere end 2,5mm2, så det snuppede jeg.

Jeg siger mange tak for hjælpen folkens Smile
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu