recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Billigt højttalerkabel - ok kvalitet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Billigt højttalerkabel - ok kvalitet?

Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Jespus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 16:58
Skulle hilse fra Sproglaboratoriet og sige, at Henrik Stevn ikke er teoretiker men en HiFi-teorist. Stern Smile  Undskylder på forhånd, hvis den synes en anelse for grov.

Redigeret af Jespus - 28-Marts-2016 kl. 17:05
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Skulle hilse fra Sproglaboratoriet og sige, at Henrik Stevn ikke er en teoretiker men en HiFi-teorist. Stern Smile
Hellere teorist end terroristLOL
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af hbuus hbuus skrev:

Fra av cables.dk:

"Dette højttalerkabel består af CCA ledere (Kobberbelagt aluminium). Et CCA højttalerkabel er opbygget i en kvalitet lige under et normalt OFC højttalerkabel, men da de høje frekvenser primært løber uden på lederne, er de ikke så meget tabt ved at benytte et CCA kabel. Et CCA højttalerkabel er også lidt billigere end det traditionelle rene kobberkabel."

Tak for den hbuus, Jeg ved bare ikke om jeg skal grine eller græde. Men det giver da nogle spørgsmål køber af CCA kan tænke lidt over.

Hvor tykt er det kobber lag
Hvad frekvens er det aktuelt ved
Ved de der høje frekvenser hvor mange m2 "er" mit kabel så.

Når men det er jo næppe noget sælger vil uddybe. Da jeg købte blev det et kobber kabel, så det er ikke mit problem.

Skineffekten er som nævnt irrelevant ved lydfrekvenser.

Deraf spørgsmålet "Hvad frekvens er det aktuelt ved". Det er sælgers påstand, ikke min.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 17:17

Skineffekten er som nævnt irrelevant ved lydfrekvenser.

Deraf spørgsmålet "Hvad frekvens er det aktuelt ved". Det er sælgers påstand, ikke min.

Redigeret af HenrikStevn - 28-Marts-2016 kl. 17:18
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 17:22

For et kabel er en 100% passiv komponent, og kan derfor udelukkende dæmpe signalet (pga. impedansen) og påvirke det som et lavpasfilter (pga. kapacitans og induktans).

Et kabel med en ren ohmsk modstand vil også "frekvens" påvirke output fra højtaleren. Højtaleren´s impedans ændre sig med frekvensen, derfor er påvirkningen af et rent ohmsk højtaler kabel også mere end blot en dæmpning af signalet. Så det er ikke ingenting eller lavpasfilter, der er flere muligheder. 

Kun hvis højttalerens impedans falder så meget at kablets impedans sænker dæmpningsfaktoren nok til at højttaleren bliver ukontrolleret og ulden, hovedsageligt i bassen.

Det hænger igen sammen med kablets impedans og at man skal vælge et kabel som har tilstrækkeligt tværsnit (=tilstrækkeligt lav impedans), til den længde kabel man skal bruge.

Det har intet at gøre med kobber kontra aluminium, så længe impedansen er tilstrækkeligt lav.
Uanset hvor lille en modstand et kabel har, så længe at højtaleren har en impedans vil det ændre frekvens gangen af det er kommer ud af højtaleren. Det er Ohm´s lov.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 17:33

Uanset hvor lille en modstand et kabel har, så længe at højtaleren har en impedans vil det ændre frekvens gangen af det er kommer ud af højtaleren. Det er Ohm´s lov.

Jeg tror du skal læse lidt op på Ohms lov.

Kablets impedans skal sådan set bare være lav nok til at dæmpningsfaktoren ikke bliver for lav, selv ved den frekvens hvor en højttaler har den laveste impedans. Hvis ikke kan man få ukontrolleret bas. Det har dog ikke noget med frekvensgangen som sådan at gøre.

Impedans kan i sig selv ikke ændre frekvensgangen, udover de tidligere nævnte eksempler med skin-effekt/strømfortrængning, hvilket er irrelevant i det hørbare frekvensområde og de signalniveauer der bruges til lyd.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 17:59

Jeg tror du skal læse lidt op på Ohms lov.

Kablets impedans skal sådan set bare være lav nok til at dæmpningsfaktoren ikke bliver for lav, selv ved den frekvens hvor en højttaler har den laveste impedans. Hvis ikke kan man få ukontrolleret bas. Det har dog ikke noget med frekvensgangen som sådan at gøre.

Impedans kan i sig selv ikke ændre frekvensgangen, udover de tidligere nævnte eksempler med skin-effekt/strømfortrængning, hvilket er irrelevant i det hørbare frekvensområde og de signalniveauer der bruges til lyd.

Så prøver jeg lige igen på en anden måde, så må du selvom hvor meget du vil læse op på bagefter.

Jeg holder forstærkeren udenfor, det vil sige antager at den er perfekt. Ingen udgangs impedans/modstand og sender samme spænding ud uanset frekvens. Højtalerkablet har kun en modstand, det vil sige at modstanden er den samme uanset frekvens. Højtaleren har derimod en impedans, det vil sige at dens modstand ændre sig når frekvensen ændre sig ud af forstærkeren.

Ved frekvens et er højtalerens modstand 99 gange større end det brugte kabel. Der vil derfor ligge 99% af signalet der kommer fra forstærkeren over højtaleren. Ved frekvens to er højtalerens modstand 49 gange større end det valgte kabel, der vil derfor ligge 98% af signalet der kommer fra forstærkeren over højtaleren. Min påstand er så at jo mindre signal der på trykkes højtaleren, jo mindre lyd kommer der ud af den. Får andre lyst til at læse op på det kan der læses under spændingsdeling.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 18:22

Så prøver jeg lige igen på en anden måde, så må du selvom hvor meget du vil læse op på bagefter.

Jeg holder forstærkeren udenfor, det vil sige antager at den er perfekt. Ingen udgangs impedans/modstand og sender samme spænding ud uanset frekvens. Højtalerkablet har kun en modstand, det vil sige at modstanden er den samme uanset frekvens. Højtaleren har derimod en impedans, det vil sige at dens modstand ændre sig når frekvensen ændre sig ud af forstærkeren.

Ved frekvens et er højtalerens modstand 99 gange større end det brugte kabel. Der vil derfor ligge 99% af signalet der kommer fra forstærkeren over højtaleren. Ved frekvens to er højtalerens modstand 49 gange større end det valgte kabel, der vil derfor ligge 98% af signalet der kommer fra forstærkeren over højtaleren. Min påstand er så at jo mindre signal der på trykkes højtaleren, jo mindre lyd kommer der ud af den. Får andre lyst til at læse op på det kan der læses under spændingsdeling.

Eftersom kablet ikke ændrer sig og forstærkerens udgangsimpedans heller ikke ændrer sig, så er det kun højttalerens impedans som ændrer sig.

Det har en betydning for dæmpningsfaktoren og hvor meget strøm højttaleren vil prøve at trække fra forstærkeren.

Kablets og forstærkerens impedanser er statiske, og så længe de begge er tilstrækkeligt lave, og forstærkeren kan levere nok strøm, så vil der ingen forskel være i frekvensgangen.

Kig på det som forstærker+kabel som en samlet enhed forbundet med højttaleren, ikke kablet som en separat enhed mellem de to.

Redigeret af HenrikStevn - 28-Marts-2016 kl. 18:27
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 18:43
1)

Eftersom kablet ikke ændrer sig og forstærkerens udgangsimpedans heller ikke ændrer sig, så er det kun højttalerens impedans som ændrer sig.
Ja, i dette eksempel. Rigtig forstået.

2)

Det har en betydning for dæmpningsfaktoren og hvor meget strøm højttaleren vil prøve at trække fra forstærkeren.
Ja, det har det. 

3)

Kablets og forstærkerens impedanser er statiske, og så længe de begge er tilstrækkeligt lave, og forstærkeren kan levere nok strøm, så vil der ingen forskel være i frekvensgangen.
Jo der er, selv en lille forskel er en forskel.

4)

Kig på det som forstærker+kabel som en samlet enhed forbundet med højttaleren, ikke kablet som en separat enhed mellem de to.
Når nu jeg antager at forstærkeren er perfekt giver det samme resultat.

2+3. Du kommer frem til at strømmen i højtaleren ændre sig, men ikke at mængden af lyd som der kommer ud af den. Prøv at tænke i spænding i stedet, så er det nemmer at forstå.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 19:30
Det samlede system af forstærker+kabel+højttaler kan ikke ses som en spændingsdeler, da det er samme spænding ud og ind. Den ideelle forstærker i dette eksempel vil holde konstant spænding henover udgangen uanset belastning ved en given frekvens, og spændingen henover højttaleren vil derfor også være konstant.

Omkring impedansforskellen, så husk at vi snakker om f.eks. f.eks. 0,004Ω kabelimpedans i forhold til en højttalerimpedans som nominelt er 8Ω og måske går ned til 2Ω som det absolut laveste, for en worst-case højttaler.

Vi snakker altså om en kabelimpedans som er henholdsvis 0,05% og 0,2% af højttalerens impedans, for den nominelle impedans og worst-case-impedansen.

Men det har kun betydning for dæmpningsfaktoren, ikke for frekvensgangen, da spændingen henover højttaleren er konstant, og det er et lukket kredsløb, ikke en spændingsdeler.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 20:07

Det samlede system af forstærker+kabel+højttaler kan ikke ses som en spændingsdeler, da det er samme spænding ud og ind. Den ideelle forstærker i dette eksempel vil holde konstant spænding henover udgangen uanset belastning ved en given frekvens, og spændingen henover højttaleren vil derfor også være konstant.
Spændingen ud af forstærkeren er konstant. Når den totale modstand (ht+kabel som følge af en frekvens ændring) ændre sig vil strømmen ændre sig. Spændingen over kabel vil ændre sig. når strømmen igennem den ændre sig. Spændingen over højtaler er forstærker spænding minus spændingen over kabel (som ændre sig). Derfor vil spændingen over højtaler ændre sig, når frekvensen ændre sig.

Omkring impedansforskellen, så husk at vi snakker om f.eks. f.eks. 0,004Ω kabelimpedans i forhold til en højttalerimpedans som nominelt er 8Ω og måske går ned til 2Ω som det absolut laveste, for en worst-case højttaler.
Men det er stadig en ændring.

Vi snakker altså om en kabelimpedans som er henholdsvis 0,05% og 0,2% af højttalerens impedans, for den nominelle impedans og worst-case-impedansen.
Men det er stadig en ændring.

Men det har kun betydning for dæmpningsfaktoren, ikke for frekvensgangen, da spændingen henover højttaleren er konstant, og det er et lukket kredsløb, ikke en spændingsdeler.
At det er et lukket kredsløb ændre ikke ved at det også er en spændingsdeler. Spændingen ud af forstærkeren deles mellem kabel (som i mit tilfælde er en fast modstand) og højtaleren.

Kan vi blive enig om at spændingen ud af forstærkeren er spændingen over kabel plus spændingen over højtaler?

Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Februar-2016
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2016 kl. 20:14
@ Henrik S

Det er ikke helt rigtigt. Selv med en perfekt forstærker med 0 ohm udgangs impedans vil kablet gøre en (lille bitte) forskel fordi højttalerens impedans varierer kraftigt med frekvensen.

Gider ikke lige regne på det, men en forstærker er i princippet ikke andet end en spændingskilde, så hvis du forestiller dig en perfekt forstærker med en 20m ringeklokke ledning på og eksempelvis 10v på udgangen, ved alle frekvenser. I den anden ende af ledningen, henne ved højttaleren, vil spændingen variere alt efter frekvens fordi højttalerens impedans varierer med frekvensen og bliver derved gennemløbet at større eller mindre strømme. Ved frekvenser hvor højttaleren har lav impedans er strømmen høj og der vil derved være et større spændingsfald over ledningen og omvendt. Derfor synes jeg godt man kan tale om det som en spændingsdeler, der deler spændingen på de 10v mellem kabel og højttaler. Jeg er så enig i at det er uden betydning hvis man køber et normal højttalerkabel i en realistisk længde, men effekten er der.

Hvis ikke du forstår hvad jeg mener så prøv selv at beregne strømmene og de tilhørende spændingsfald ved forskellige frekvenser, så kan du sikkert godt se det.

Redigeret af Flash! - 28-Marts-2016 kl. 20:15
Til top

Besvar Besvar Side  <1 4567>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu