|
Bio eller Stereo? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja ok. Med en bitdybde på 48 bits er der ingen ko på isen ![]()
Ja, mon ikke folkene hos TacT har tænkt sig om. Det var bare af ren nysgerrighed at jeg spørger ![]() |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
Tak for forklaring mht. delefrekvenser osv. Lyder som om, du er nået frem til det optimale hos dig i hvert fald. Og jeg er helt enig i, at store enheder ikke nødvendigvis er sløve til at gengive mellembas.
Hos mig kører de to 18" op til 80hz, hvor 15"'eren spiller fra 80 og helt op til 850hz hvor hornet tager over, og gengiver alt over 850hz. Jeg synes på ingen måde, at det bliver dåseagtigt ved så lav deling, men mine horn er nok også en del større end dine. Det begynder dog at få lidt problemer over 10khz, hvor det godt kan skrige lidt. Men jeg ruller 2db/oct af over 2khz, for at følge filmkurven, og det er derfor ikke et issue. Bruger du FIR filtre på dine Xilica? Hvordan har du beregnet disse? BSS Soundweb har også mulighd for FIR filtre, men så vidt jeg kan se, er det ikke bare helt trivielt da de skal beregnes osv.
|
||
![]() |
||
sd ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2012 Status: Offline Point: 288 |
|
For at være helt ærlig, så forstår jeg meget lidt af, hvad der foregår i et digitalt filter. Jeg har dog ved at læse lidt hist og her dannet mig et indtryk: De almindelige digitale filtre påvirker signalet fuldstændig som et analog filter med samme faseforskydning ved delingspunket og samme filterstejlhed, forskellen er, at de er meget mere nøjagtige end de analoge. FIR-filtrene kan på en eller anden magisk måde dele meget skarpere og uden fasefejl, dvs. man undgår interferens mellem enhederne omkring delingspunktet. FIR-filtrene arbejder med såkaldte tabs, min Xilica har 1500 af dem til rådighed. En tab varer en frekvenstakt ved den frekvens, som maskinen arbejder med internt, i mit tilfælde 96kHz. Jo flere tabs man dedikerer til et delingspunkt, desto stejlere bliver filteret. For at opnå en rimelig stejlhed, skal man bruge mindst så mange tabs, at de varer lige så længe som en svingning ved delefrekvensen. Det vil sige, hvis du vil dele ved 1000Hz og maskinen kører med 96kHz, så skal du dedikere mindst 96 tabs til hver side af filteret, ialt mindst 192 tabs. Hvis du vil dele ved 80 Hz, så skal du bruge 96.000 divideret med 80 = 1200 tabs pr side, ialt 2400 tabs. Det kan jeg ikke med de 1500 tabs, som jeg har til rådighed til alle filtre tilsammen. Samtidig skal man huske, at signalet bliver forsinket i filteret svarende til den tid, det tager at køre tabsene. Som jeg har forstået det, så er det bedst at køre med traditionelle filtre i bassen og FIR i diskanten, og det kører jeg med. Det virker tilsyneladende, men om det er bedre, ved jeg ikke.
Der er sikkert nogen her i forum, der har mere forstand på den tekniske side af sagen.
|
||
Powered by beer and chips
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
Hvordan ved du hvilke koefficienter du skal sætte ind i dine FIR-filtre? Min BSS Soundwe har også mulighed for FIR filtre i signalkæden (kan selv vælge hvor mange tabs pr. kanal alt afhængigt af hvor meget processorkraft der er tilbage), men der skal angive alle koefficienter selv. Der er intet grafisk eller lignende osm det er tilfældet med "normal" delefrekvens/PEQ
|
||
![]() |
||
sd ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2012 Status: Offline Point: 288 |
|
Jeg kører kun med et filter i xilica'en, idet bassen bliver delt med TacT'en, der har separate sub-udgange. Den deler med et 24 ordens filter, dvs. 144 dB/oktav, og den kan gå helt ned til 40Hz. Hvordan den gør det, aner jeg ikke! I diskanten bruger jeg så mange tabs som muligt, dvs 650 på hver side af filteret, idet jeg har opfattelsen af, at flere er bedre. Jeg synes for øvrigt også, at jeg kan høre forskel på, om der er 300 eller 600 tabs i filteret. Stemmer bliver lidt mere naturlige. Jeg har ikke andre valgmuligheder end frekvens og antal tabs, så i mit tilfælde er det ikke så svært.
Mit største problem er stadig rummets lydegenskaber. Indimellem har jeg en opfattelse af, at mine højttalere simpelthen er for store til stuen, til at kunne spille i det "lille" rum. Af en eller anden grund kan jeg ikke rigtig få krop på lyden i mellembassen, uden at dybbassen løber løbsk. Det er, som om stuen nægter at rumme mellembas. Lidt som at gå tur med en elefant i en telefonboks.
Jeg købte xilica'en for at prøve FIR-filtre, men jeg kan ikke sige, at forbedringen er så tydelig, at den er de ekstra 10.000 kr. værd. Men det skulle jo prøves!
Jeg har for øvrigt tidligere sagt, at xilica kører 48 bits internt. Det passer ikke, den kører kun 40 bits med floating point. Sorry.
|
||