|
Bitraten på DR HD og andre mux2 kanaler |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||
Mike S.
Guld medlem Oprettet: 13-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2909 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 15:25 | ||
Ja DR HD ligger på ca. 15-16 mbit hos Stofa og sikkert også hos YouSee.
"Fordelen" ved YouSee og Stofa er at de får kanalerne direkte via fiber fra DR og TV2 og derfor får dem i ren rå kvalitet ;)
|
|||
Zaptor Motorola
40" SonyX3500 40" Samsung F71 NAD L76 surround med Dali En skærm er et panel hvortil man putter input ind i... |
|||
hopgreve
Guld medlem Oprettet: 19-Juni-2007 Sted: Greve Status: Offline Point: 6282 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 15:51 | ||
Det er jo helt vild læsning , og tak for svarene vedr bitraten på de 2 parabol udbydere. Den er jo helt gal så med dvb-t sendingen af DR HD , det er jo falsk markedsføring....
MVH
|
|||
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
|
|||
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 16:24 | ||
Nu vil jeg ikke på nogen måde påstå at der ikke kan være god grund til at DR kommer op på mærkerne mht. DR-HD og det virker helt mærkeligt, at et MPEG-4 SD pausebillede kan bruge langt over 2 Mbit/sek, men ...
Det kan nu være lidt som at sammenligen æbler med rosiner, blot at se på bitraten i snit over en lidt længere periode. At sammenligne VBR (variabel bit rate encodning) i en statistisk multiplex med CBR (constant bit rate encodning) giver ikke megen mening.
Man må også se på de enheder som foretager MPEG-4 encodningen, da der er sket meget på den front over de seneste 6-24 mdr.
Ligeledes er 100 kbit/sek HE-AAC lyd ikke på nogen måde nødvendigvis dårlig.
BBC demonstrerede 3 HD kanaler der 'stat.mux' delte 36 Mbit/sek i 2008 og det så ret 'fornuftigt' ud. Her den 2 december vil den engelske DVB-T2 HD mux få tildelt 40 Mbit/sek til deling mellem 3 program-kanaler. Det er næsten dobbelt bit-rate af den Jesper Lund har målt.
Om ca 1 år vil BBC sende 4 program-kanaler stat-muxet i de 40 Mbit/sek. Selv til den tid vil det være klart mere end DR-HD 'den anden aften'
Lars
|
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 16:40 | ||
Jeg vil prøve at lave nogle analyser af min-max peaks på DR HD når udsendelserne starter i dag. Lige nu kigger jeg på bitraten i mux4. Jeg vil dog fastholde at DR burde se på deres statistiske multiplexer samt om det virkelig er nødvendigt at sende pausebillede på Ramasjang når dagens udsendelser er stoppet. Det virker som om at der er lavet noget "politisk" bitrate prioritering ud fra mine ABR værdier, men ikke nok efter min smag. |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
pkylle
Bruger Oprettet: 03-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 159 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 16:52 | ||
Et sted at rette blikket mod er vel Digi TV som står for DTT på MUX1 og 2
|
|||
reslfj
Guld medlem Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 19:47 | ||
Jeg er slet ikke uenig - DR skal ikke dø i synden. DR skylder os en redelig forklaring og sikkert også en bedre bitrate fordeling i MUX2. Det bør være muligt at sikre, at DR-HD har en høj og rigtig god bitrate.
Men det er jo et problem at anvende stat-mux mellem kanaler med meget forskellige krav til båndbredde, den store ser jo de flere små som allerede statistisk udjævnede indbyrdes.
Der er et element af 'lige børn leger bedst' i de store tals lov, som er teknikken bag stat-muxing.
Det var bla. derfor jeg henviste til de bitrater, som BBC,ITV og C4 vil anvende i UK.
Lars
|
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 21:50 | ||
Her en er times bitrate registrering for DR HD mellem 20:23 og 21:26, målt med Linux programmet dvbtraffic (fra dvb-apps pakken, der desværre har en elendig dokumentation). Der registreres en værdi per sekund (så vidt jeg kan se antal TS-pakker @ 188 bytes, som omregnes til Kbits/sec, dvs. der er nok lidt overhead i forhold til en demuxet TS). Anyways, here we go (bitrate for video PID'en) Gns. 4244 Kbit/sec Min 302 Kbit/sec Max 11458 Kbit/sec Min/max værdier er selvfølgelig meget afhængig af hvor tit der måles, men DR HD er alt andet end CBR på DVB-T. Næste skridt: jeg vil prøve at registrere bitraten på DVB-T og YouSee DVB-T på samme tid. Redigeret af JesperLund - 07-November-2009 kl. 21:58 |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 22:00 | ||
Bitraten er vel "overkongen", uanset nok så optimerede kodningsalgoritmer . . ?
|
|||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|||
Derre
Bruger Oprettet: 02-November-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 85 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 22:15 | ||
Nu er jeg ikke sikker på hvad du mener med "overkongen", men en bitrate på fx 10mbit er ikke nødvendigvis bedre end en bitrate på 7 mbit. Der findes mange parametre man kan pille ved når man encoder film i fx x264, der bruges i piratmiljøer til at lave ulovlige rips af bluray film. Således vurderer folk ofte kvaliteten ud fra bitraten, men man kan sagtens få bedre "bang for the bit" hvis programmet er ordenligt komprimeret. Min konklusion er, at bitraten ikke er et endeligt udtryk for hvor god kvaliteten af video er. |
|||
bissemanden
Junior bruger Oprettet: 04-November-2009 Status: Offline Point: 32 |
Sendt: 07-November-2009 kl. 22:35 | ||
|
|||
JesperLund
Sendt: 08-November-2009 kl. 02:18 | ||
Her er en sammenligning af video bitraten mellem DVB-T og YouSee, målt i tidsrummet 00:40 - 1:30 i dag (plus minus 20-30 sekunder, de to computere står i hver sin ende af lejligheden pga. adgang til kabel-TV og DVB-T antenne, så det er ikke helt samme periode). Målingen er bitraten i video PID'en for DR HD vha. Linux programmet dvbtraffic, med en registrering per sekund Kbps DVB-T YouSee Min 340 9553 Max 12045 11622 Gns (ABR) 4303 11197 YouSee kører reelt CBR, så en direkte sammenligning af ABR for YouSee og DVB-T er ikke rimelig. Selvfølgelig vil billedkvaliteten være bedre på YouSee DVB-C, men kun en visuel sammenligning kan afgøre hvor stor forskellen reelt er. Hvis den statistiske multiplexer hos DR fungerer rigtigt godt, er det ikke oplagt at forskellen vil være kæmpestor. |
|||
|
|||
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2006 |
Sendt: 08-November-2009 kl. 02:54 | ||
Nice! De data jeg jeg efterspurgt længe (i den anden tråd)
Jeg kendte ikke til den hjemmeside. Men rart at få underbygget mine oplevelser, så jeg f.eks ikke bør undre mig over hvorfor jeg syntes at OL i Beijing stod så rasende godt af et HDTV broadcast at være, på Eurosport HD fra 28E: http://www.linowsat.de/0282/bitrate/20082/3804.html
Det er egentligt generelt forbløffende hvor godt tallene viser sig at passe med mit eget subjektive indtryk af kanalernes indbydes kvalitet (når man ser bort fra kildematerialets - For man kan stadig godt fornemme om der er ordentligt bitrate eller ej, bestemt også forbindelse med f.eks et dårlig og støjfuldt kildemateriale) Når jeg tjekker bitraterne fra hjemmesiden for de betalings HD kanaler jeg er vant til at se fra 28E passer det som fod i hose med hvilke kanaler jeg i forvejen tilregner den bedste billedkvalitet. De kanaler jeg syntes står bedst er sjovt nok også dem der har den højeste bitrate (f.eks også http://www.linowsat.de/0282/bitrate/20082/3864.html) mens de kanaler som jeg syntes står ringest (ud over DR HD som ligefrem er værre på DTT) da også er dem der har den laveste bitrate : http://www.linowsat.de/0285/bitrate/26032/54206.html ...Så jeg kan kun mane den mærkelig ide nogle har fremsat om at bitrate ikke skulle være så væsentligt eller betydende for kvaliteten helt og aldeles i jorden.
Min konklusion er at bitraten giver et ganske retvisende fingerpeg om loftet for den billedkvalitet man kan forvente
15,5 Mbps til en broadcastet 720p HDTV kanal er sku god stil, selv om det da endnu hellere måtte havde været 15,5 som ABR i forbindelse med VBR transmission!
Men det er med andre ord fra satellit hos Canal Digital (15.5Mbps CBR) det for alvor sner, hvis man vil modtage det bedst tilgængelige DR-HD signal. (Fandens at man ikke kan få de gratis Canal-digital programkort til DR kanalerne længere!)
Dernæst kan man alternativt redde sig til nogenlunde rimelig DR-HD kvalitet hos YouSee (11,1 Mbps CBR) og Viasat (ca. 8 Mpbs VBR) , mens DTT nettet er helt og aldeles skandaløst, og ikke værd at røre med en ildtang i HDTV sammenhæng, med sine oprørende insufficiente og usle 4-5 Mbps VBR
Syn for sagen: (genudsendelse af screenshots fra den anden tråd)
DR-HD via DTT: http://www.gratisupload.dk/download/35627/ (ca. 5 Mbps ABR)
DR-HD via DTT: http://www.gratisupload.dk/download/35626/ (ca. 5 Mbps ABR)
Mere almindelig 720p HDTV kvalitet:
Mere almindelig 1080p HDTV kvalitet:
Ps. Tak til 'JesperLund' for initiativet til at samle emnet op i denne nye tråd, og for de gode indlæg og data Redigeret af TBC1 - 08-November-2009 kl. 16:18 |
|||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |