|
|
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||||
Derre ![]() Bruger ![]() Oprettet: 02-November-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 85 |
![]() |
|||
Bitraten siger ikke noget definitivt om kvaliteten af et program. Det siger udelukkende noget om båndbredden af transmissionen. Hvor god kvaliteten af det enkelte program er, skal du spørge encoderen om. |
||||
![]() |
||||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2006 |
![]() |
|||
...Nu finder der jo netop også en encoding sted i forbindelse med transmission, som kan have stor betydning for hvor høj kvalitet det er muligt at transmittere og formidle. Denne "encoder" vil jeg da meget gerne spørge om han ikke liiiige vil gøre arbejdet bedre end at spise os af med HDTV isufficuente 4-5 Mbit/s på DTT nettet.
![]() Du taler ganske simpel imod både sund fornuft, emperi og fakta, hvis du virkelig påstår noget så uigennemtænkt at "båndbredden udelukkende siger noget om båndbredden af transmissionen". Fakta er "at bitraten giver et ganske retvisende fingerpeg om loftet for den billedkvalitet man kan forvente at opnå fra HDTV kanalen", loftet for hvor god kvalietet kanalen er i stand til at formidle.
Og 4-5 Mbit/s vil udgøre en markant og synlig flaskehals selv i forbindelse med blot 720p HDTV udsendelse og HDTV materiale og forringelsen af dette. Det er en direkte insufficient og tydeligt kvalitetesforringende båndbredde til HD. Faktisk både i forbindelse med dårligt, middelmådigt og godt HD kildemateriale. Ja!, ...selv dårligt kildemateriale vil blive forringet yderligere og ganske synligt af så lav en bitrate (eksempelvis er støj meget båndbreddekrævende!) og er bitraten for lav falder f.eks den spatiale opløsning markant, ikke mindst hvis encoderen skal slås med støj. Og lav spatial opløsning er netop hvad der er tilfældet for DR-HD signalet (via DTT) selv i forbindelse med udsendelse af kildemateriale af god kvalitet, hvor båndbredden end ikke skal slås med eksempelvis et støjfuldt kildemateriale. (som f.eks eksemplificeret ved de rædselseksempler der er posted links til). Fakum er at video materiale forringes [yderligere] af enhver encoding, og det så ikke mindst af en encoding til så lav en bitrate som det er tilfældet på DTT nettet.
Det er bestemt ikke tilfældigt at jeg har har set det samme kildemateriale udsendt på andre HDTV kanaler og at udsendelsens billedkvalitet der har været meget højere. ...Hvordan vil du forklare det
![]() Hvis du virkelig om DTT nettets 4-5 Mbit/s transmission af kildematerialet, som TV stationerne modtager på professionelle formater der er bedre en Blu-ray (og hvor 720p kan være leveret med en båndbredde op til f.eks 323 eller 600 Mbit/s), tror at 4-5 Mbit/s transmissionen er et retvisende udtryk for kildematerialets oprindelige kvalitet (hvad enten det så er dårligt, middelmådigt eller godt), ja så har jeg kun opgivende hovedrysten tilbage at gøre godt med. ![]() Redigeret af TBC1 - 08-November-2009 kl. 12:23 |
||||
![]() |
||||
evilguy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 389 |
![]() |
|||
Det sjove er faktisk at Boxer kan nøjes med væsentligt lavere bitrates på deres kanaler uden at det går synligt ud over billedkvaliteten for hr. og fru Danmark. DR kunne sagtens skrue ABR ned på omkring 2,5-3 Mbit for DR Ramasjang og DR K uden at de fleste seere ville bemærke det, og wupti så fik DR HD lige 1-2 Mbit mere at boltre sig med. Bare én Mbit ABR mere til DR HD vil gøre en stor forskel...
|
||||
![]() |
||||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2006 |
![]() |
|||
![]() Redigeret af TBC1 - 08-November-2009 kl. 16:12 |
||||
![]() |
||||
Egelund1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 132 |
![]() |
|||
Blot for at pointerer så er 720P en bedre kvalitet end 1080i, når vi snakker om distribution. Et 720P er ca. 30% mere effektivt at kode end 1080i. Dertil kommer at 720P50 samtidigt er væsentlig bedre til sport eller andre billeder med bevægelse i. Så når der sammenlignes bitrater mellem 720P og 1080i skal et 1080i have ca. 50% højre bitrate end et 720P. Men dermed ikke sagt at jeg er uenig i at HD kanalen får for lidt. Men jeg syntes dog ikke at det er så stor et praktisk problem som i andre giver udtryk for, størstedelen af billederne ser sku godt ud. Og har vil man have det endnu bedre kan man jo vælge Yousee eller en af de andre distributører som ikke er underlagt små 20Mbit i DVB.T. Ps så kunne jeg godt tænke mig at høre om der er andre som har DVB-T reciveren tilsluttet digitalt til en Surround forstærker og om i oplever forskel på HD kanalen og de øvrige SD kanaler. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|||
Ja jeg har et DTS 2.0 signal fra DR HD, og alm STEREO fra SD kanalerne
![]() Redigeret af Kampus - 08-November-2009 kl. 22:14 |
||||
![]() |
||||
Vippe ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 08-November-2009 Status: Offline Point: 11 |
![]() |
|||
Den er da helt gal med DR HD.
![]() Syntes det er meget ringe kvalitet når de sender film som den "Fragile" de sender nu. Jeg har analyseret DR HD kanalen på DTT nettet i en uge nu og den bitraten de sender med svinger vildt i forhold til hvad de sender. Men når de sender film er det helt galt, ligesom om de ikke har indstillet deres mux ordenligt. Se skærmdump fra TSReader lavet under filmen her. http://i34.tinypic.com/m7xba9.jpg Selve video delen af DR HD har her kørt med 1-1,5 mbit, men det værste er at der er hele tiden 4,5-6 mbit NULL packets, altså bare pakker med 0'er i. Så der er massere af kapacitet tilbage i muxet her men de vil bare slet ikke udnytte det og det har da sine tydelige spor på billedsiden. Se bare dette snapshot fra udsendelsen. Tydelige plamager af macroblocks. ![]() http://i33.tinypic.com/2j2gsif.jpg Det er som om de har fået besked på at film skal køres med dårlig kvalitet. ![]() Fordi nu her efter filmen så sender de Ekspedition Guyana og så sende de lige pludeslig med 6-7 mbit video til DR HD og kun 0,5 mbit ubrugt kapacitet .. der er noget skummelt her syntes jeg. http://i36.tinypic.com/2afc0te.png |
||||
![]() |
||||
Bjarke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 923 |
![]() |
|||
Ja specielt lyden bliver jeg voldsomt irreteret over... Lyder simpelhen voldsom ringe.. Der er nogen der siger det lyder dejligt og med 5,1kanals DTS... Men det kan jeg nu ikke få høre på. Lyden har "jitter" støj efter hver eneste lydsekvens og lyder virkelig som omkring 80Kbit MP3 eller sådan noget.... eller det må være sampleraten 48Khz er vist normalt, men vi er vist noget længere nede med dette lyd på DR.HD? |
||||
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
||||
![]() |
||||
Bjarke ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 923 |
![]() |
|||
Ja ud med fyld kanalerne, og send DR update uden for DR HDs sendetid.... 20Mbit MPEG4, så burde det være okay. |
||||
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
||||
![]() |
||||
Vippe ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 08-November-2009 Status: Offline Point: 11 |
![]() |
|||
Med hensyn til lyden i mux 2 på DTT så er alle kanaler med samme lyd. Dvs 2.0 Stereo HE-AAC (SBR) pakket i LATM bitstrøm på ca. 100 kbps average bitrate.
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Good gracious. At være bekendt at vise et HD logo i forbindelse med det
![]() Det er mindst lige så dårligt som det tidligere postede, hvor bitraten ellers var højere i forbindelse med mere bitratekrævende materiale. (så det er holdt samlet)
DR-HD via DTT: http://www.gratisupload.dk/download/35627/ (ca. 5 Mbps ABR)
DR-HD via DTT: http://www.gratisupload.dk/download/35626/ (ca. 5 Mbps ABR)
Det ER skummel. Det skal dog siges at "Ekspedition Guyana" er en langt mere båndbredde krævende udsendelse end en film med 25 fps og letterboks. Men det giver da uanset hvordan man vender og drejer det ingen mening med så mange NULL packets i muxet! ...Come on hvor er det sløjt. Man må da næsten bede og håbe til at det er implementeringsvanskeligheder der bliver udbedret hen af vejen. For aktuelt er det godt nok sløjt håndværk
![]()
Taler vi DTT muxet med HE-AAC, så er der mange recievere der transcoder AAC lyden til til DTS (min egen Vantage 8000TS inklusive) så surround recieverne har en kendt og "forståelig" bitstream at arbejde med (også hvis der skulle komme AAC med 5.1 kanaler). Med det er altså nu engang aktuelt 2 kanals AAC lyd der sendes i muxet. Så hvis folk oplever at høre lyd fra 5.1 kanaler, så er det på grund af en kunstig processing/virtual mode på deres udstyr, og hvis de syntes det "lyder dejligt" så må det være indbildt på baggrund af at de har læst at der står DTS i deres recivers display. Men AAC lyden på knap 100 Mbit/s er bestemt heller ikke noget at råbe hurra for!
![]() Der har dog været rygter fremme om at der ville komme 5.1 lyd til senere hen. Om det så bliver AC3 (som almindeligvis er status for HDTV kanaler), eller der stadig skal spares båndbredde med HE-AAC må tiden så vise.
Det er vel ikke helt ved siden af at sige at lyden således svarer til "HD" billedet på DTT nettet ![]() Redigeret af TBC1 - 09-November-2009 kl. 03:00 |
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|||
Tak, det var også min fornemmelse ud fra billedkvaliteten at det ligger rimeligt højt, rart at få det bekræftet.
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |