|
bitstream lyd kvalitet, forskelle? |
Besvar | Side <1234 5> |
Forfatter | |
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 1995 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg oplever fuldstændigt det samme mht min Shield der bitstreamer og mit ATV der udpakker til PCM. Lyden fra ATV'et er tydelig og markant mere tam og mindre dynamisk. Min teori er at det kunne handle om at metadata om hvor høj lyden, f.eks. en ekspolsion, skal være i forhold til f.eks. forudgående tale er noget der går tabt når den originale bitstream ikke bevares intakt hele vejen til recieveren. Der findes jo metadata for den slags - Men det har været umuligt at be- eller afkræfte om det er grunden via informationssøgning på nettet. Grunden til at dette er blevet min tanke om en plausibel sammenhæng, er at jeg under afspilning med PCM fra hhv. ATV og PowerDVD på PC'en har konstateret at lyden med PCM enten er mere "tam" (knap så dynamisk) på ATV'et eller at lyden som PCM vs bitstreaming forsøger at blive lige så høj, men så klipper i nogle scener hvis jeg benytter PCM i PowerDVD i stedet for bitstreaming, i nøjagtigt de samme scener der med afspilning fra ATV'et fremstår mere tamme. Det er i altid i de samme sekvenser jeg oplevede forskellene (dvs. enten "tam" og mindre dynamik ifht bitstreaming eller omvendt at der opstod klipping af lyden med PCM brug i stedet for intakt bitstreaming). Det i øvrigt også kun i sådanne sekvenser jeg er i stand til at høre forskellen, mens sådanne sekvenser slet ikke er til stede i andre film og man i nogle film således aldrig oplever forskellene. Man kan også sagtens forestille sig at PCM problemet er reciverafhængigt, således at Metadata problemet er til stede med nogle "ældre" recivere, som f.eks. min egen, men ikke altid i nyere Atmos recivere, i de tilfælde hvor der rent faktisk sendes metadata sammen med PCM streamen, som f.eks. når der til specifikt Atmos titler benyttes Dolby MAT 2.0 ifbm PCM, hvortil der jo kan tilknyttes metadata. I sådanne tilfælde forestiller jeg mig faktisk ikke at man vil kunne opleve forskellen. Redigeret af TBC1 - 11-Februar-2022 kl. 17:07 |
|
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019 Sovevær.:77" S92C,HTP-075,ATV4K |
|
Kasper_J
Guld medlem Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2813 |
Funktioner
Tak(0)
|
Samme oplevelse her, det var en ven med en Apple TV der bemærkede forskellen, jeg lånte hans Apple boks og kunne ikke helt afklare hvorfor, men forskellen er ganske tydelig. |
|
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Online Point: 4027 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg gjorde opmærksom på dette lige efter den første Lockdown hvor jeg beskrev dette mellem min Shield og mit Apple tv. Og mistænker også at det er den måde Apple tv den afkoder lyden.
|
|
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
|
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4580 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg kan ikke genskabe det. Det er en formel for hvordan hhv. Dolby og DTS skal udpakkes til PCM, og det er jo Dolby og DTS, der styrer det – ikke afspilleren. Præcis ligesom MPEG4 og HEVC på videosiden. En mulighed er, at det sker i jeres receiver. Måden den behandler hhv. PCM og bitstream input på eller specifikke brugerindstillinger, som er sat i receiver forskelligt for hhv. PCM og bitstream input. Det er jo f.eks. nogle "lydforbedringer" som receivere kun foretager, når de modtager bitstream-input. |
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
T-Duck
Guld medlem Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Online Point: 4027 |
Funktioner
Tak(0)
|
@Ramus.
Nu ved jeg ikke hvad du har at afspille lyd på hjemme i stuen. Men ved du har haft rost bl.a. Sonos meget over på dit site. Dog giver jeg ret i der er forskel på hvor hver receiver, DAC osv. Behandler PCM, det er helt naturligt. Det spørgsmål om loud Sound blev jeg også stillet for godt to år siden, og nej den er ikke slået til. Og det var en af de grunde der gjorde, at mit Apple tv 4k nu samler støv. Og selv Apple tv app'en har mere detaljeret lyd på Shield end på selve Apple tv boksen |
|
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
|
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4580 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har flere forskellige, bl.a. B&O BeoLab 9, men jeg har jo løbende nye produkter stående til test. Det er Torben, som har testet Sonos på Flatpanels.dk. Min receiver-opsætning blev pensioneret for en del år siden – snak med konen om det Og så har jeg alverdens afspillere, Nvidia Shield, Apple TV, Roku, UHD Blu-ray, FireTV, PS5, Xbox Series X osv.
Vi har jo skrevet frem og tilbage om sagen, Thomas, så det var lige så meget for at høre de to andre. Jeg har det bare meget svært med følelsesladede beskrivelser af billede og lyd. Bag ord som "sprød", "varm", "direkte" osv. gemmer der sig typisk noget, og det der gemmer sig er ofte en indstilling, der er sat.
|
|
|
|
Rasmus Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
Det ville være interessant, hvis I har mulighed for at lave krydstest med jeres nuværende receiver, altså f.eks. med Blu-ray-afspiller som kilde, der bør kunne opsættes til at sende lyden ud enten som PCM eller bitstream.
|
|
|
|
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg oplever også tydelig forskel, når jeg vælger mellem DTS/Dolby Digital i stedet for PCM, når jeg benytter min PS3 eller PS4, selvom PCM jo i teorien burde være overlegent, da der altid er sikret maksimal båndbredde til rådighed, hvilket kunne tyde på en dårlig decoder i Playstation (har ikke prøvet med en PS5).
Mange på nettet melder om det samme...
|
|
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
|
Rasmus Larsen
Funktioner
Tak(0)
|
Er det med Blu-ray på PS4?
For i mange andre typer afspilning, så udpakker netop spilkonsollerne faktisk lyden internt, behandler den og pakker den ned igen som bitstream til output – bl.a. for at kunne få menulyde og samtaler (headset) med. Det giver lydforsinkelse, men der kan kompenseres for det i kæden når det handler om film/serier. Det kan der ikke med spil, hvorfor man får lydforsinkelse, hvis man sætter sin spilkonsol til bitstream-output. Der er på nogle af konsollerne mulighed for at lave passthrough af bitstream på film, men det skal aktiveres manuelt.
|
|
|
|
Morten HL
Bruger Oprettet: 10-December-2019 Sted: Odense Status: Offline Point: 59 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg hørte fornylig en professor indenfor lyd og akustik udtale sig om hvor meget lydtrukket betyder for lydoplevelsen. Han havde et eksempel, hvor 2 ens sæt højttalere blev sat op i en blindtest, men hvor lydtrukket på det ene sæt højttalere var 1/2 eller 1 DB højere end det andet højttaler sæt. Og der var den subjektive oplevelse, at der var mere dynamik og liv i de højttalere, hvor lydtrykket var lidt højere.
Lydtrykket betyder meget for oplevelsen af lyden. Jeg oplever også at film lyder bedre, når de afspilles via min X BOX X end med ATV4. Så måske kunne forskellen i lydoplevelse også skyldes, at Shield måske sender et lidt højere lydtryk ud end ATV gør? Jeg kender ikke Shield, så det er et rent gæt :)
|
|
T-Duck
Funktioner
Tak(0)
|
Redigeret af T-Duck - 11-Februar-2022 kl. 11:23 |
|
|
|
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8580 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kunne det tænkes, at PCM fra ATV er lavere end bitstream fra Shield og at der derfor skal skrues ekstra op i første tilfælde?
Umiddelbart har jeg oplevet, at lyden kan være flad/dynamikkomprimeret på Netflix, mens det lyder fint fra andre tjenester, så måske Netflix er synderen? |
|
Besvar | Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |