recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - bitstream lyd kvalitet, forskelle?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

bitstream lyd kvalitet, forskelle?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 4027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2022 kl. 18:19
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Den er certificeret af Dolby, hvilket betyder, at den behandler Dolby-lyden, som den skal behandles efter specifikationen.

Som jeg nævnte tidligere, så tror jeg i stedet, at årsagen skal findes i jeres receiver.
det kan jeg så ikke forestille mig det er ved receiverne. Da jeg bl.a ikke kører med noget andet end room EQ på min Denon. Har hverken dynamic EQ eller dynamic volume på.
At den er certificeret dolby atmos er jo desværre ikke et kvalitetsstempel da man ser bærbare og smartphones certificeret med atmos.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2022 kl. 18:46
Hvis d er er noget om snakken burde der findes nogle tråde på avsforum, avsforum eller reddit. Nogen der har tjekket? 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 4580
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 05:26
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Den er certificeret af Dolby, hvilket betyder, at den behandler Dolby-lyden, som den skal behandles efter specifikationen.

Som jeg nævnte tidligere, så tror jeg i stedet, at årsagen skal findes i jeres receiver.
det kan jeg så ikke forestille mig det er ved receiverne. Da jeg bl.a ikke kører med noget andet end room EQ på min Denon. Har hverken dynamic EQ eller dynamic volume på.

Er du sikker på, at room EQ på din receiver fungerer på samme måde, når input-signalet er sendt vha. hhv. bitstream og PCM?

En tommelfingerregel indenfor både lyd og video er, at jo højere kvalitet (kHz, bit, ukomprimeret osv.) et signal er, desto mindre processering kan receiver eller TV udføre. Det handler om processorkraft og tidsmæssig forsinkelse. At sende et signal ind i en receiver/soundbar som PCM i stedet for bitstream er samtidig et signal om, at signalet er "klargjort" og skal videreformidles til højttalerne hurtigst muligt. Bitstream er omvendt et signal om, at receiveren skal klare disse opgaver. Selvom der i I bitstream ligger data om lydformatet (Dolby, DTS) samt tilhørende instruktioner, så kan en receiver i bitstream-processen let påføre diverse "forbedringer", altså ændring af signalet.

Det samme gælder på videosiden; et signal i lav kvalitet kan "opskaleres" og samtidig få diverse skarphedsforbedringer. Kommer signalet derimod i sin mest rå form, f.eks. 4K HDR med VRR, så er det meget begrænset, hvad et videosystem kan ændre på signalet.

Din receiver kan sagtens have sat en indstilling på bitstream-signaler, som du ikke er opmærksom på, eller måske slet ikke er herre over. Det sker i både lyd- og videoprodukter, og det er hvad producenterne ser som deres "signatur". At levere lyd eller billede i helt ren form er ikke populært i den digitale alder fordi det jo netop gør, at producenterne får sværere ved at differentiere sig fra hinanden.

At den er certificeret dolby atmos er jo desværre ikke et kvalitetsstempel da man ser bærbare og smartphones certificeret med atmos.

Jo det er lige præcis et kvalitetsstempel, for softwaren vel at mærke. Det definerer hvordan signalet skal udpakkes, behandles osv. F.eks. Dolby Atmos håndteres i digitale bits på samme måde i en mobiltelefon som en dyr Atmos-receiver.

At det ikke er et kvalitetsstempel for hardwaren, er en helt anden snak. Det handler om højttalere, hardware, fysik mv.

Redigeret af Rasmus Larsen - 15-Februar-2022 kl. 05:26
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 06:19
Rasmus. Jeg er helt sikker på at room EQ ikke ødelægger lyden i de højere frekvenser.
Dels fordi jeg har haft lyttet meget til hi-res audio med EQ on/off for at finde det som lød bedst i stuen.

Nu et ukomprimeret PCM spor fra lad os sige dd+ atmos indeholder jo ikke mere data end selve bitstream udgaven. Så der skal ikke behandles ekstra data.

Sjovt du altid snakker om forsinkelse af bitstream lyden. For det har jeg aldrig oplevet kun ved PCM fra Apple tv.

Jeg testede med monsterhuset som jeg har på bluray (egen Rip) den er i ren LPCM. Og der var faktisk også forskel på om den kom fra Apple tv eller bl.a Shield. Den var kun lidt hørbar bedre på Shield. I modsætning hvis vi tager en bitstream Vs PCM på Apple tv

Ja det ved jeg godt med atmos. Vi stadig et stykke Apple egen software der selv pakker lyden ud før den snakket mate 2,0 på. Og når vi arbejder med komprimeret lyd, jo mere det pakkes om, jo ringere bliver lyden
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 06:42

Nu et ukomprimeret PCM spor fra lad os sige dd+ atmos indeholder jo ikke mere data end selve bitstream udgaven. Så der skal ikke behandles ekstra data. 

Jo. Faktisk mange faktorer større datamængde.

Sjovt du altid snakker om forsinkelse af bitstream lyden. For det har jeg aldrig oplevet kun ved PCM fra Apple tv. 

Må jeg forslå, at du prøver det der Google? Prøv: "bistream audio delay".

Hvis du oplever forsinkelse med PCM, så skal du sætte din receiver til at forvente PCM-input (i stedet for bitstream) på den HDMI-port, som afspilleren er tilsluttet.

Jeg testede med monsterhuset som jeg har på bluray (egen Rip) den er i ren LPCM. Og der var faktisk også forskel på om den kom fra Apple tv eller bl.a Shield. Den var kun lidt hørbar bedre på Shield. I modsætning hvis vi tager en bitstream Vs PCM på Apple tv

Jeg ved ikke, hvorfor du bliver ved med at gøre det til en snak om Apple TV vs. Nvidia Shield hjemme hos dig. Vi taler her i tråden om bitstream vs. PCM generelt.

Ja det ved jeg godt med atmos. Vi stadig et stykke Apple egen software der selv pakker lyden ud før den snakket mate 2,0 på. Og når vi arbejder med komprimeret lyd, jo mere det pakkes om, jo ringere bliver lyden

Øhh, nej. Det er Dolby og DTS, der definerer, hvordan det skal udpakkes. De instruktioner ligger i bitstream. Når en afspiller implementerer Dolby eller DTS, så får den en softwarepakke på licens, som kan forstå instruktionerne.

Der er ikke nogen, der snakker om komprimeret lyd, der pakkes om. At udpakke en bitstream til PCM er ikke at pakke noget om... Det er at pakke lyden ud!

Redigeret af Rasmus Larsen - 15-Februar-2022 kl. 07:37
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 06:56

Jeg tror vi bliver nødt til at tage et par skridt tilbage i denne tråd og først definere hvad bitstream og PCM er i lydsammenhæng:

- Bistream (komprimeret) og PCM (ukomprimeret) er ikke lydformater. Det er transportformater til at transportere lyden fra en kilde til en afspiller.

- Man bruger bitstream pga. manglende båndbredde (optisk kabel, streaming osv.) eller kapacitet (skive-lagerkapacitet, størrelse på download-fil osv.).

- Inde i en bitstream ligger komprimerede digitale bits, der repræsenterer lydformatet (Dolby, DTS osv.). Disse digitale bits skal altid udpakkes før de kan blive til lyd. I bitstream ligger de præcise instruktioner til, hvordan de komprimerede digitale bits skal udpakkes.

- Når man udpakker bitstream får man PCM (Pulse-Code Modulation). PCM er ukomprimerede digitale bits, hvor man digitalt beskriver et analogt samplet lydsignal.

- På hvilken enhed bitstream udpakkes til PCM er emnet i denne tråd. Nogen mener, at man får bedre lyd ved først at udpakke bitstream på receiver/soundbar i stedet for i afspilleren (Blu-ray, medieboks, konsol osv.). Der er intet teknisk belæg for den påstand. Processen er den samme uanset i hvilken enhed det sker fordi bitstream indeholder instruktionerne. Dolby Atmos skal holdes ude af debatten, idet det ligeledes kan transporteres som både PCM (såkaldt Dolby MAT 2.0, se længere nede) og bitstream, hvor sidstnævnte altid skal udpakkes.

- Med digitale lydsystemer bliver PCM bliver først analogt i en DAC (digital-to-analog converter), hvilket sker umiddelbart før højttalerne. DAC'en er fuldstændig uden betydning for emnet i denne tråd.

- Bitstream kan være en reenkodning i visse afspillere. Dvs. at enheden udpakker bitstream'et, behandler lyden og lægger f.eks. menulyde eller stemmer (stemmeassistent) på, hvorefter det hele igen komprimeres og pakkes som bitstream, som kan sendes f.eks. over optisk lydkabel (der har begrænset båndbredde hvorfor PCM surround som udgangspunkt ikke kan transporteres). Det sker f.eks. i spilkonsoller, men kan også ske i Blu-ray-afspillere. Det virker med pakketeret media hvor man kan kompensere for lydforsinkelsen ved at forsinke billedet, dvs. film og serie, men det fungerer ikke så godt med spil og live-indhold. Det skyldes naturligvis, at der opstår forsinkelse i lydsignalet på realtidsindhold.

- PCM lydoutput fra en afspiller kan ligeledes sendes med menulyde og stemmer, men det tilføjes efter bitstream er udpakket og det indebærer ikke forsinkelse i lydsignalet.

- Der er ingen lov eller regel om, at en receiver/soundbar ikke må behandle lydsignalet og jo tidligere i processen en receiver/soundbar får signalet (læs: bitstream), desto mere kan der gøres. Det handler om processorkraft. PCM ses derimod i større grad som et klargjort lydsignal. Det er ikke nødvendigvis noget, som brugeren kan styre, ligesom en TV-skærm også med selv alle videosystemer slået fra, stadig kan påføre kunstig skarphed (læs: støj om objekter osv). Hvis man vælger "direct", "pure" eller lignende på sin receiver, så kan man komme tættest – men ikke nødvendigvis 100% - på lydkilden.

- I en bitstream kan der være metadata, hvilket er digitale bits, der ikke beskriver lydsignalet direkte, men som beskriver noget tilhørende, f.eks. Dolbys Dialnorm, der prøver at normalisere stemmeniveauet imellem filmudgivelser. Som det blev skrevet tidligere i tråden så opfatter mennesker dynamik i lyd relativt ift. lydstyrken. En receiver vil tage Dialnorm i betragtning for en indkommende bitstream, men der er ikke Dialnorm i PCM, hvorfor en receiver ikke kan tilpasse lydsignalet ift. eksempelvis Dialnorm. At man sammenligner hhv. PCM og bitstream fra samme afspiller indebærer således, at man typisk sammenligner samme lydspor ved to forskellige lydstyrker, hvilket påvirker opfattelsen af lyddynamik. Lydstyrken skal normaliseres i sammenligningen ved at regulere lydstyrken på receiveren til at være ens – det er meget svært at gøre med øret uden måleudstyr.

- I PCM er der som udgangspunkt ikke metadata idet de digitale bits repræsenterer det analogt samplede lydsignal. Til f.eks. Dolby Atmos er der dog behov for metadata til at beskrive den objekt-baserede lyd, så Dolby har skabt Dolby MAT 2.0, der igen ikke er et lydformat, men et transportformat. Dolby MAT 2.0 = PCM + metadata.

- Indstillinger såsom 'Reduce loud sounds' og 'night mode' i afspillere og receivere kan påvirke dynamikken i lyden. Disse indstillinger kan være specifikke for f.eks. indgange eller signalveje. Indstillinger i receivere såsom størrelsen på højttalere eller positionerne heraf kan ligeledes påvirke lyden.

Som en analogi, så kan det måske hjælpe at tænke på bitstream som en ZIP-fil. Når den udpakkes får man PCM. Det er digitale bits, der kan gendannes 1:1, så at hævde, at bitstream generelt giver bedre lyd end PCM, svarer til at hævde, at ZIP-filen er højere kvalitet end de udpakkede filer. Det er en fejlslutning, som man ikke kan debattere. Man kan derimod godt debattere, hvad der sker i processen (lydindstillinger, metadata, reenkodning osv.).

Redigeret af Rasmus Larsen - 15-Februar-2022 kl. 06:59
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 08:55
Ja data der er tomme. medmindre vi taler om lossless kodeks som true HD og hd master.
du får ikke mere lyd ud ved en 382 kbps dolby digital eller et dd+ på de ca 768 kbps, ved den pakkes ud først som pcm.

Jeg fortæller bare bare hvad min oplevelser har været med med forsinkelse.

Jeg gøre det til en apple/shield snak, da det er de to enheder jeg har til rådighed der hjemme.

du skriver så efterfølende analogi med zip. det er helt hen i vejret. den kan du kun bruge om dts hd master og true hd, da det er lossless containere.

Du kan bruge zip analogien, hvis du siger at hvis du fx pakker en billede fil ned i en zip til halv størrelse, og når du pakker den ud, så er det kun halv billede kvalitet, hvilken jo ikke tilfælde

jeg fornægter ikke pcm, hvis bare filmen er udgivet i det. Men issue er at når det er enhederne der pakker lyden ud til pcm. at ikke alle gør det lige godt.

Redigeret af T-Duck - 15-Februar-2022 kl. 08:56
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 08:58

Jeg gøre det til en apple/shield snak, da det er de to enheder jeg har til rådighed der hjemme.

Sammen med din forstærker…….

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Sammen med din forstærker…….

Klaus
ja selvfølgelig.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 09:34

Ja data der er tomme. medmindre vi taler om lossless kodeks som true HD og hd master.
du får ikke mere lyd ud ved en 382 kbps dolby digital eller et dd+ på de ca 768 kbps, ved den pakkes ud først som pcm.

Du får ikke mere lyd ud af det, men datamængden øges drastisk. Jeg gider ikke skrive det en tredje gang.

du skriver så efterfølende analogi med zip. det er helt hen i vejret. den kan du kun bruge om dts hd master og true hd, da det er lossless containere.

Du kan bruge zip analogien, hvis du siger at hvis du fx pakker en billede fil ned i en zip til halv størrelse, og når du pakker den ud, så er det kun halv billede kvalitet, hvilken jo ikke tilfælde

Du blander hhv. kildekomprimering og filkomprimering sammen, hvilket er grunden til, at dit svar ingen mening giver.

En ZIP-fil kan indeholde samme billede i original kvalitet (f.eks. 8K ukomprimeret) eller degraderet kvalitet (f.eks. HD komprimeret). Det bestemmer skaberen af filen. Når du pakker ZIP-filen ud, så får du 1:1 det, som gik ind i ZIP-filen – uanset hvad det måtte være.

En ZIP-fil er selvfølgelig lossless (tabsfri) for ellers kunne digital data ikke gendannes 1:1. Men det betyder absolut ikke, at kilden til denne data (lyd, video, billede osv.) er lossless. Og det er i øvrigt også fuldstændig irrelevant ift. sagen.

På samme måde pakkes bitstream ud til PCM. Niveauet af kildekvalitet/kildekomprimering er en helt anden sag, som du igen formår at få blandet sammen i en stor pærevæling fordi du tilsyneladende ikke forstår de tekniske aspekter.

jeg fornægter ikke pcm, hvis bare filmen er udgivet i det. Men issue er at når det er enhederne der pakker lyden ud til pcm. at ikke alle gør det lige godt.

Al filmlyd er i PCM. Det er bare ofte komprimeret til en bitstream i forbindelse med transporten ud til seeren via disc, streaming eller tredje. Derfor skal PCM altid genskabes før lyden kan afspilles.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Point: 1682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 09:46
Jeg synes da atv/shield snakken er mere relevant end formater - men er med på man ikke kan have snakken uden formatsnakken - men det kunne da være sjovt at undersøge nærmere, da flere bemærker forskellen.

Ved ikke om det er det samme gutten her oplever

Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2022 kl. 09:51
Det er da også et relevant emne set med forbrugerbriller, men det er ikke det, som tråden handler om. Det kan jo med fordel debatteres i en særskilt tråd.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu