recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bøjes nye 21:9, billeder og sammenligning med 32"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBøjes nye 21:9, billeder og sammenligning med 32"

Besvar Besvar Side  <1234 20>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Bøje_fra_nr_16 Bøje_fra_nr_16 skrev:

Håber mit indlæg kan hjælpe andre der står i samme tanker. Ejere af 60" og 65" 16:9 skærme må meget gerne poste målene B x H på deres 21:9 filmbillede - jeg er selv kommet frem til denne 50" må svare til en 60-65" 16:9 ?

Hvordan kommer du frem til det? Et 16:9 billede på 21:9 har sorte bjælker i siden, da det er uacceptabelt med et strukket og forvansket billede.
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Point: 455
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 13:03
"cinema" på mit Panasonic, er farvetemperaturen også "varm". Dette er vel valgt for at efterligne film på et lærred? Bruger dette i nogle særlige tilfælde, men ikke så meget på film. Smile 
Ved sport, f.eks tennis, skal man vist passe på med ikke at få øm nakke med så bredt et tv...Tongue
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Bøje_fra_nr_16 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-August-2012
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

"cinema" på mit Panasonic, er farvetemperaturen også "varm". Dette er vel valgt for at efterligne film på et lærred? Bruger dette i nogle særlige tilfælde, men ikke så meget på film. Smile 
Ved sport, f.eks tennis, skal man vist passe på med ikke at få øm nakke med så bredt et tv...Tongue

Er ikke ekspert på dette spørgsmål - men alligevel undrede det mig, at alt skulle ha en temperatur på 6500K - derfor så jeg først på umodificered programmer og kom frem til "normal" var det der kom tættest på - DR Update så ikke godt ud med 6500K patina tilføjet. Ret beset må det være op til instruktøren at lægge 6500K patina på hans film - ellers er det jo dobbelt patina ?

Mht til tennis og nakke, er min egen favorit position på den korte side - ingen nakke problemer Smile
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Håber mit indlæg kan hjælpe andre der står i samme tanker. Ejere af 60" og 65" 16:9 skærme må meget gerne poste målene B x H på deres 21:9 filmbillede - jeg er selv kommet frem til denne 50" må svare til en 60-65" 16:9 ?

Hvordan kommer du frem til det? Et 16:9 billede på 21:9 har sorte bjælker i siden, da det er uacceptabelt med et strukket og forvansket billede.

Ja undskyld det lidt upræcise spørgsmål - jeg tænker kun på film i 21:9.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3801
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 14:03

De nøjagtige mål på en 65", hvad billedarealet angår, kan jeg godt give dig. 65" giver et 145 cm bredt billede, som i formatet 2.39:1 vil give et 60,66 cm højt billede.
Dit tv's totale bredde er 124 cm, her fratrækker jeg 5 cm ( uden at kende bredden på tv'ets ramme ), og ender med en billedbredde på 119 cm. Dette vil i formatet 2.39:1 give en billedhøjde på 49,79 cm.
Så dit tv's billede, er ikke i nærheden af en 65" 16:9 skærm, der "producerer" et 2.39:1 billede med sorte bjælker.
Og hvis dit tv, uden skalering, skal vise 16:9 format, så bliver forskellen endnu større.

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 14:16
Hej JeTex, tak for din kommentar. Du har jo helt ret, jeg har målt breden forkert. Udfra en 55" 16:9 i samme model, svarer denne 50" 21:9 til ca en 54" ved film. Ikke fordi det ændre på størrelsen på TVét, men rart at vide.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 14:28

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

fin beskrivelse, men tror nu ikke mange som deler din holdning til biiiledekvalitet eller 21:9 format

Hej xcardman - tak for din kommentar. Om så jeg var den eneste med en 21:9 ville det ikke ændre på glæden. Meningen med mit indlæg var ikke at missionere  - ledte selv efter brugererfaringer, udover korte bemærkninger, og fandt ingen. Det er noget af et skridt at indkøbe et TV till 20.000 uden reelt at vide om det funker eller ej - men til 7.500 synes jeg forholdet mellem risiko og gevinst var ok. Reelt véd man ikke medmindre man har nogle effektive dage med skærmen.

Håber mit indlæg kan hjælpe andre der står i samme tanker. Ejere af 60" og 65" 16:9 skærme må meget gerne poste målene B x H på deres 21:9 filmbillede - jeg er selv kommet frem til denne 50" må svare til en ca 55" 16:9 ?

Jeg vil bare sige tillykke med din nyerhvervelse. Og skønt med din brugererfaring. Det som det hele drejer sig om er jo, om du er tilfreds. Hvad alle de andre mener kan være dig så inderligt ligegyldigtTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 15:06

Hej.

Lommeregneren siger at dit 50" 21:9 TV har samme bredde som et 52,74" 16:9 TV.

Orker ikke lige skrive regnestykket :-)

Angående "patina" ved 6500k. Det er lidt en misforståelse. Hvis TVet reelt har en farve temparatur på 6500k når det er sat til dét, så er det i den henseende neutralt over for billedmaterialet. Det er de andre indstillinger der tilføjer noget. Typisk bliver billedet blålligt fordi farvetemperaturen er for høj.
Mange TV gengiver ikke den rigtige farvetemperatur selv om indstillingen hedder det rigtige. - Mit gjorde heller ikke. - og der giver ofte en underlig "gulning" af billedet der ikke er til at holde ud at se på. Normalt giver indstillingen "biograf" eller "cinema" det mest neutrale billede, men det er muligt at du må stille på farvetemperaturen for at få det til at se ordentligt ud.

MVH
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 19:21
[/QUOTE]
Jeg vil bare sige tillykke med din nyerhvervelse. Og skønt med din brugererfaring. Det som det hele drejer sig om er jo, om du er tilfreds. Hvad alle de andre mener kan være dig så inderligt ligegyldigtTongue[/QUOTE]

Hej Hother - tak for kommentaren, og med tillykke.

Hej tvkartoffel - tak for kommentaren, og beregningen. Mht farvetemperatur, er 10.000 krs spørgsmålet om de 6500K er ved "normal" eller ved "varm", dernæst hvorfor Cinema mode på TV er sat til "varm" når det tilføjer til billedet ( varm = varm, naturlig=naturlig ) ?. 

Har her til eftermiddage/aften forsøgt med uskalleret 16:9, TVA vist i 16:9 vænner man sig hurtig til, ikke et problem med sorte bjælker i siderne, det glemmer man hurtig. Men ses det DRHD natur program i 16:9 der lige er slut, er AUTO FILL klart at foretrække - det giver efter min mening ingen mening at se det i 16:9 når man har et 21:9 TV og det kan ses i 21:9. Oplevelsen er større, uden man fornemmer der tabes noget - men måske det skal opleves. Uanset, er det en personlig preference.

Der hvor overvejelsen måske kan komme ind er hvis kilden er for ringe til at zoome og strække, det vil være en beslutning udfra kvaliteten - men er kilden ringe er det alligevel ikke den store oplevelse.

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 20:03

Hej tvkartoffel - tak for kommentaren, og beregningen. Mht farvetemperatur, er 10.000 krs spørgsmålet om de 6500K er ved "normal" eller ved "varm", dernæst hvorfor Cinema mode på TV er sat til "varm" når det tilføjer til billedet ( varm = varm, naturlig=naturlig ) ?. 

Normalt er den der kaldes for varm den der er tættest på 6500k. Desværre er den ofte ikke tæt NOK på og giver som du selv kan se et gulligt billede. Mit Panasonic Plasma var præcis lige sådan. Det er ikke til at holde ud at se på og er næppe ret meget mere korrekt end "normal", så sæt den på normal hvis du synes det ser bedre ud. Ellers er det for det meste en god ide at slå de forskellige "billede forbedrings" funktioner helt fra. Jeg kender ikke Philips så jeg ved ikke hvad de kalder dem, men hvis du kigger i et par af flatpanels Philips anmeldelser kan du måske få nogle ideer til hvilke funktioner der kan slås fra. - Bare lad være med at kopiere flatpanels indstillinger slavisk. Det kommer der ikke noget godt ud af. ( jeg har kun lige skimmet dem hurtigt, bare så du ved det..)

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 25-August-2012 kl. 20:05
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2012 kl. 22:47
Mit udgangspunkt for at købe var testen fra http://www.digitalversus.com/tv-television/philips-50pfl7956h-p12756/test.html og deres test på farver og gråtoner. 

De skriver de sætter til "Cinema", men skriver ikke om varm/normal. 

Har sat i "Cinema" som de foreslår, men yderligere slået al billedeforbedring fra, inkl skarphed sat på nul. Det synes jeg gir et solidt udgangspunkt - testen fra Flatpanels er interessant, vil prøve at ændre til det de foreslår - selvom det ikke er samme model. Men er faktisk tilfreds med farver etc som det står nu - det fremstår meget naturtro, er selv ret kritisk på det skal stå naturtro - hellere et lidt blødt billede fremfor et skarpt men unaturligt.

Mht visning af 16:9 film i 21:9, kan man se denne 16:9 film er zoomet og strukket til 21:9 ? Ser Stalone "rigtig" ud, eller "nok" "rigtig" ud ? I hvert tilfældet giver det en mere filmoplevelse end blot i 16:9. En B½ film i 21:9 Smile

Redigeret af Bøje_fra_nr_16 - 25-August-2012 kl. 23:09
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2012 kl. 08:26
Jeg vil gerne indrømme, at jeg ved sådan et enkeltstående billede af Stallone ikke kan se han er strukket. Kunne være sjovt at de et billede i både 21:9 og 16:9 evt taget fra en bluray eller dvd.
Men tror helt ærligt ikke, at det er noget man vil tænke over, når man har vænnet sig til det.
Ved min kærestes morfar notorisk skifter til 16:9 hvis det er en 4:3 udsendelse, og jegbopdager det ikke, hvis jeg kommer remsende midt i et program.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 20>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu