recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Black Crush på Kanal4/5 (Yousee DVB-C)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlack Crush på Kanal4/5 (Yousee DVB-C)

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Emne: Black Crush på Kanal4/5 (Yousee DVB-C)
    Sendt: 07-Maj-2008 kl. 19:39

Jeg ser sjældent kanal 4 eller kanal 5, og når jeg gør er det via analog stofa, da min antenneforening ikke tilbyder dem digitalt. Det er heller ikke de første kanaler jeg lige bruger til at bedømme billedkvalitet på når jeg er hos kunder, så det er ærligt talt rigtigt længe siden jeg har set dem digitalt... Nu faldt jeg så lige over dem hos en kunde under en kalibrering, og oplevede at såvel Kanal 4, Kanal 5 og Kanal 5 HD klippede markant i den mørke del af billedet. Eksempelvis når en person stod i mørke, var halvdelen af håret bare sort, uden detaljer, ret markant endda. Der så ikke ud til at være nogen problemer på de øvrige kanaler, så det kan næppe være tv'ets skyld. Kunden havde et Sony X3500 med Yousee DVB-C. Er der nogen der kan bekræfte lignende oplevelser, evt. også via andre udbydere og/eller modtagere? Er det i så fald noget der har stået på længe, eller har de bare en dårlig dag?

Som en sidebemærkning, så var det iøvrigt første gang jeg så Kanal 5 vs samme materiale opskaleret på Kanal 5 HD. Der er _klar_ forskel mellem de to, hvilket bekræfter mine tidligere argumenter om at dét at sende opskaleret SD i de perioder hvor man ikke har noget HD at sende, er den helt rigtige vej at gå, frem for TV2 Sport HD's evige genudsendelser - også selv om der er nogen der har ondt i r**en over at de får opskaleret SD på deres HD kanal.

Mht. min tidligere kritik af DR's lave bitrate, så kan jeg iøvrigt lige indskyde at DR påstår der ikke er ændret på noget inden for de seneste måneder, hvilket jeg vil påstå er lodret forkert. Jeg håber at få tid til at gå dem i bedene omkring dette på et tidspunkt, men det bliver ikke for øjeblikket.

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg ser sjældent kanal 4 eller kanal 5, og når jeg gør er det via analog stofa, da min antenneforening ikke tilbyder dem digitalt. Det er heller ikke de første kanaler jeg lige bruger til at bedømme billedkvalitet på når jeg er hos kunder, så det er ærligt talt rigtigt længe siden jeg har set dem digitalt... Nu faldt jeg så lige over dem hos en kunde under en kalibrering, og oplevede at såvel Kanal 4, Kanal 5 og Kanal 5 HD klippede markant i den mørke del af billedet. Eksempelvis når en person stod i mørke, var halvdelen af håret bare sort, uden detaljer, ret markant endda. Der så ikke ud til at være nogen problemer på de øvrige kanaler, så det kan næppe være tv'ets skyld. Kunden havde et Sony X3500 med Yousee DVB-C. Er der nogen der kan bekræfte lignende oplevelser, evt. også via andre udbydere og/eller modtagere? Er det i så fald noget der har stået på længe, eller har de bare en dårlig dag?

Det kommer lidt an på hvad du har set. F.eks. er CSI serierne de rene farvelader uden hold i virkeligheden. Der skal bare være smæk på billedet, så det ligner et oliemaleri.

Til gengæld er deres billede dejlig fri for fnidder, som f.eks. TV2's kanaler lider stærkt af.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Som en sidebemærkning, så var det iøvrigt første gang jeg så Kanal 5 vs samme materiale opskaleret på Kanal 5 HD. Der er _klar_ forskel mellem de to, hvilket bekræfter mine tidligere argumenter om at dét at sende opskaleret SD i de perioder hvor man ikke har noget HD at sende, er den helt rigtige vej at gå, frem for TV2 Sport HD's evige genudsendelser - også selv om der er nogen der har ondt i r**en over at de får opskaleret SD på deres HD kanal.

Enig. Jeg er blot lidt uenig i deres valg af 1080i, da langt de fleste nok ville få en bedre oplevelse på 720p uden nedskalering på langt de fleste TV. Der har været adskellige udsendelser på Discovery HD som stod langt flottere end K5 HD nogensinde har vist, og Discovery kører netop 720p.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Mht. min tidligere kritik af DR's lave bitrate, så kan jeg iøvrigt lige indskyde at DR påstår der ikke er ændret på noget inden for de seneste måneder, hvilket jeg vil påstå er lodret forkert. Jeg håber at få tid til at gå dem i bedene omkring dette på et tidspunkt, men det bliver ikke for øjeblikket.

Noget er der ændret. Om det er DR eller TV-udbyderne som fortynder varen er så et godt spørgsmål.

Før i tiden var det ikke ualmindeligt at se bitrater op til 8 mbps fra DR, men i dag har DR en fast bitrate på 5.5 mbps hos YouSee, og på DVB-T udgaven ligger de og svinger mellem 2.5-5 mbps, hvilket jo må siges at være en ret stor nedgang. Det kan også tydeligt ses på billedkvaliteten.

Mvh Hans
Til top
ALCFOTO Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:02
Jeg har også det indtryk at dr på dvb-t er blevet ringere efter at dr update også er kommet på.
Onkyo 805
Dali Concept10/concept2/center/sub
Pioneer PDP LX5090 KALIB.
Pioneer BDP-LX71
LOGITECH HARMONY 1000
Mine Blu-ray film

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Det kommer lidt an på hvad du har set. F.eks. er CSI serierne de rene farvelader uden hold i virkeligheden. Der skal bare være smæk på billedet, så det ligner et oliemaleri.

Ingen anelse, jeg lagde ikke mærke til indholdet, jeg lagde bare mærke til at de mørke nuancer var meget slemt crushede. Det burde ikke være til at tage fejl af, uanset hvordan farverne så end er. Jeg prøver at kigge nærmere på det, næste gang jeg kommer forbi en kunde med Yousee...

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Enig. Jeg er blot lidt uenig i deres valg af 1080i, da langt de fleste nok ville få en bedre oplevelse på 720p uden nedskalering på langt de fleste TV. Der har været adskellige udsendelser på Discovery HD som stod langt flottere end K5 HD nogensinde har vist, og Discovery kører netop 720p.

Det kan vi ikke skændes om ret længe.

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Noget er der ændret. Om det er DR eller TV-udbyderne som fortynder varen er så et godt spørgsmål.

Ifølge udbyderne sender de streamen videre uden at re-encode det, hvilket de såvidt jeg er orienteret netop også SKAL gøre, så det kan ikke ligge hos dem. Desuden eksisterer problemet også på DVB-T, jeg kunne ikke se forskel på DVB-C og DVB-T (i praksis, har ikke kigget direkte på streamen, jeg har ikke en PC med DVB)

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Før i tiden var det ikke ualmindeligt at se bitrater op til 8 mbps fra DR, men i dag har DR en fast bitrate på 5.5 mbps hos YouSee, og på DVB-T udgaven ligger de og svinger mellem 2.5-5 mbps, hvilket jo må siges at være en ret stor nedgang. Det kan også tydeligt ses på billedkvaliteten.

Har du prøvet (mulighed for?) at sammenligne bitraten for DVB-T med samme udsendelse på DVB-C? De BURDE være ens, ud fra de oplysninger jeg har, som sagt.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 23:02

Her er iøvrigt svaret jeg fik fra DR:

"

DR kan på din forespørgsel til Kulturministeriet oplyse følgende:

 

Der anvendes statistisk multipleksering på de 3 video program-datastrømme i DTT nettets Multipleks 1.

Det er DR1, DR2 og Tegnsprogstolkning/DR UPDATE.

 

Videosignalet for DR1 og DR2 får i dag tildelt samme datakapacitet som tidligere, i perioden fra 17.00 til 20.00 hvor der bliver sendt tegnsprogstolkning.

 

Det er vores opfattelse at billedkvaliteten, takket være den statistiske multipleksering, stadig er væsentlig bedre på de digitale kanaler end de tilsvarende analoge, og at vi ligger i den kvalitetsmæssigt høje ende sammenlignet med digitale signaler fra andre Broadcastere."

Jeg tror jeg måske ikke har fortolket helt nok på dét svar, for er dét de skriver i bund og grund at mens billedkvaliteten hele tiden har været lavere fra 17-20 pga. tegnsprogstolkning, så er billedkvaliteten nu på dette lavere niveau HELE tiden? Så er det jo netop en (indirekte) bekræftelse af at kvaliteten er faldet. Under alle omstændigheder, så forstår jeg ikke hvorfor bitraten skal være så lav, så længe der kun er de fire kanaler på mux'en, hvoraf tegnsprogstolkning/DR Update må formodes at få en ret lav prioritet? 5.5 mbit konstant burde vel ikke være umuligt for DR1, DR2 og TV2, og så efterlade omkring 3 til tegnsprog/Update? Der må simpelthen være noget i dét her jeg ikke har fattet endnu.

Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 23:13

Hej , jeg vil også give dig ret , billed-kvaliteten ER blevet dårligere end tidligere , men jeg har også svært ved at tolke deres svar , de siger jo bare at de mener at kvaliteten er bedre på deres digitale net end på de tilsvarende analoge , ja vor herre bevares , det er sgu da heller ikke noget at man ønsker at sammenligne sig med...men hvis man skal tolke det sådan at det er som det hele tiden har været så passer det ikke...

MVH

PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , jeg vil også give dig ret , billed-kvaliteten ER blevet dårligere end tidligere , men jeg har også svært ved at tolke deres svar , de siger jo bare at de mener at kvaliteten er bedre på deres digitale net end på de tilsvarende analoge , ja vor herre bevares , det er sgu da heller ikke noget at man ønsker at sammenligne sig med...men hvis man skal tolke det sådan at det er som det hele tiden har været så passer det ikke...

MVH

De siger at fra 17-20 er det som det hele tiden har været, uden at sige hvordan det så er uden for dette tidsrum. Det kan jeg kun tolke sådan at uden for dette tidsrum er det ikke som det hele tiden har været, hvorfor ellers udspecificere dette tidsrum?

For mig at se virker det som om man har opgivet at levere en seriøs kvalitet i SD, og har sat sig i venteposition til HD bliver en reel mulighed for dem.

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 02:41
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

De siger at fra 17-20 er det som det hele tiden har været, uden at sige hvordan det så er uden for dette tidsrum. Det kan jeg kun tolke sådan at uden for dette tidsrum er det ikke som det hele tiden har været, hvorfor ellers udspecificere dette tidsrum?


Det giver vel næsten sig selv at bitraten til DR Soundbite News ikke kan komme af ingenting, så den må skulle tages fra DR1 og DR2. Det er et rigtigt embedsmands svar, hvor der kun svares på en del af spørgsmålet, og dermed undgår man at indrømme at der er sket en forringelse (mellem 17-20 er alt som det plejer...).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 06:14
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Ingen anelse, jeg lagde ikke mærke til indholdet, jeg lagde bare mærke til at de mørke nuancer var meget slemt crushede. Det burde ikke være til at tage fejl af, uanset hvordan farverne så end er. Jeg prøver at kigge nærmere på det, næste gang jeg kommer forbi en kunde med Yousee...

Du har helt ret. Der er en del crushing på Kanal5, men det varierer en del alt efter hvad de sender.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Ifølge udbyderne sender de streamen videre uden at re-encode det, hvilket de såvidt jeg er orienteret netop også SKAL gøre, så det kan ikke ligge hos dem. Desuden eksisterer problemet også på DVB-T, jeg kunne ikke se forskel på DVB-C og DVB-T (i praksis, har ikke kigget direkte på streamen, jeg har ikke en PC med DVB)

Jeg mener bestemt at DR, i modsætning til TV2, altid har anvendt en VBR stream, men i MUX'en hos YouSee, hvor DR1, DR2 og Kanal5 HD er samlet har DR og DR2 en konstant stream. I MUX'en hvor DVB-T udgaverne er samlet anvendes VBR på alle kanaler.

I skrivende stund er bitraterne fordelt således:

MUX'en som YouSee kunder modtager:

DR1: 5.5 mbps, DR2: 5.0 mbps, TV2 Lorry: 4.0 mbps.

DVB-T udgaven, alle VBR:

DR1: 3.7 mbps, DR2: 3.3 mbps, TV2 Lorry: 4.2 mbps, Update: 2.6 mbps.

Der er også forskel i lydsporene, da TV2 på DVB-T både har et Dolby 2.0 og et mpeg lydspor, mens YouSee kunder kun har mpeg lydsporet.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Har du prøvet (mulighed for?) at sammenligne bitraten for DVB-T med samme udsendelse på DVB-C? De BURDE være ens, ud fra de oplysninger jeg har, som sagt.

Det har jeg, og jeg vil vende tilbage når jeg har optagelser fra tidsrummet mellem 17 og 20, så vi kan se om DR's påstand holder vand.
Mvh Hans
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 07:37

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Du har helt ret. Der er en del crushing på Kanal5, men det varierer en del alt efter hvad de sender.

Uden at nogen har klaget til Kanal5?

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:




DVB-T udgaven, alle VBR:

DR1: 3.7 mbps, DR2: 3.3 mbps, TV2 Lorry: 4.2 mbps, Update: 2.6 mbps.

Det er her kæden hopper af for mig, for hvad sker der så med de sidste 6 mbps der burde være plads til?

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 07:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:


Du har helt ret. Der er en del crushing på Kanal5, men det varierer en del alt efter hvad de sender.

Uden at nogen har klaget til Kanal5?

Klage til Kanal5?

Det er som at slå i en dyne. De ved bedre - Så er det sagt.

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:




DVB-T udgaven, alle VBR:

DR1: 3.7 mbps, DR2: 3.3 mbps, TV2 Lorry: 4.2 mbps, Update: 2.6 mbps.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:


Det er her kæden hopper af for mig, for hvad sker der så med de sidste 6 mbps der burde være plads til?


Det er et rigtigt godt spørgsmål, men lad os nu se hvad bitraterne er når jeg vender tilbage med resultatet mellem 17-20 senere.

Der er dog ingen tvivl om at TV2 står bedre på DVB-T, og DR's kanaler desværre er ringere end på YouSee's kanaler.
Mvh Hans
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 07:56

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Klage til Kanal5?Det er som at slå i en dyne. De ved bedre - Så er det sagt.

Har du prøvet?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu