recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blindtest af højttalerkabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlindtest af højttalerkabler

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Emne: Blindtest af højttalerkabler
    Sendt: 09-Marts-2011 kl. 10:24

Afledt af de mange fine debatter omkring højttalerkabler, så har en kammerat og jeg besluttet at udføre en blindtest. Det har jeg aldrig prøvet.

I den forbindelse vil jeg høre Jer herinde om I har nogle gode forslag til selve udførelsen af testen. Jeg er i tvivl om, hvordan vi skal formulere det spørgsmål som der skal svares på. 
 
1. Man kan selvfølgelig gøre det ret simpelt og blot prøve med 2 kabler og høre om der er forskel og så stoppe der.
 
2. Vi kan også lave en test mellem 2 kabler, hvor man gentagne gange skal forsøge at identificere om det er kabel 1 eller 2 som er monteret.
 
3. Gentagne lytninger hvor vi skal besvare, hvilken lytning der lød bedst.
 
4. Gentagne lytninger hvor vi skal beskrive de enkelte kabels karakteristika.
 
Jeg ved at Otto engang kom med et rigtig godt forslag til sådan en test, så måske Du kan huske det, jeg kan nemlig ikke.
 
Vi går ikke efter en statistisk sikkerhed, men vi vil selvfølgelig lave en række lytninger for at opnå en form for sikkerhed for, at der høres en forskel. For at bevise at der kan høres forskel, skal man vel op omkring, at 75-80 % af lytningerne falder ud til det ene kabels fordel. 50/50 må jo være det samme som totalt ligegyldigt.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 10:32
Udfordringen er vel at vores audio hukommelse er ret skidt, samt at i ikke skal vide hvilket kabel i hører. Derfor vil det være optimalt med et setup hvor i hurtigt kan skifte mellem kabler on the go, måske med 2 sæt ens HT'er og en omskifter boks af en art? Så kan i få en 3. part til at sætte det hele op, og evt. skifte, mens han/hun sidder bag noget hvor i ikke kan se igennem.
Det er meget omstændigt, men det er vel noget i denne stil der er nødvendigt hvis i vil prøve det, på et plan der er mere end for hyggen og det sjove i det.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Udfordringen er vel at vores audio hukommelse er ret skidt
 
Det er jeg enig med dig i. Jeg synes dog selv, at jeg har et OK trænet øre og jeg kan sagtens høre forskel på 2 sæt højttalere, når jeg hører dem efter hinanden og med så stor forskel som nogen siger, at der er på højttalerkabler, så bør det være forholdvis let, at høre den, også i en blindtest.
 
Jeg bruger selv ret dyre kabler, fordi de er gode Thumbs Up men jeg er nok efterhånden ikke sikker på, om forskellen ligger i min fantasi i stedet for :) Der findes gode måder, at manipulere folk på, i forbindelse med salg af højttalerkabler.
 
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Derfor vil det være optimalt med et setup hvor i hurtigt kan skifte mellem kabler on the go, måske med 2 sæt ens HT'er og en omskifter boks af en art?
 
Jeg vil prøve at se, hvad vi kan skaffe. Jeg vil dog også gerne holde mig til et meget simpelt stereo, hvor kablerne ikke skal gennem en omskifter. Så måske en forstærker med en A+B funktion, men et sæt identiske højttalere i en fornuftig kvalitet bliver nok ikke så nemt.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 10:53
A-B dur ikke.
I skal bruge et sæt kabler med banan/spadestik på.
Så slukkes der på forstærkeren og kabler skiftes på 20 sekunder.
Jeg vil foreslå 3 kabler og de hører 3 gange hver tilfældigt rækkefølge.
Så skal de gætte hver gang om det er 1,2 eller 3, så kan de vurdere hvad de syntes lyder bedst.
Det sidste må i se om i kan bruge til noget.
Det første indikerer om testholdet overhovedet kan høre forskel.
Hvis det er i kbh., kan i godt låne mit sæt Supra med homemade banan loddet på med krympeflex.
SVP03
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 11:01
hvis det handler om at der kan/er forskel på kabler vil det jo også være en fordel at få to ret så forskellige kabler .
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 11:12
Interessant og tidskrævende opgave
For at den gruppe der mener kabler er ligegyldige kan overbevises, BØR der være disse skeptikere iblandt lytterne, eller tror jeg (forhåbentligt tager jeg fejl), at vi blot senere skal høre på div. forklaringer om hvorfor dette setup ikke virkede.
På side 8 i denne tråd har Kim Olsen et link til en test, hvor han deltog.
Det lader ikke til at skeptikerne har læst linket, hvoraf det fremgår at der var forskel.
Til top
theman7979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Juli-2009
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 11:14

Meget spændende - Det eneste der er helt sikkert er, at lige gyldigt resultatet vil der være masser af folk som stadig mener det modsatte.

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

For at den gruppe der mener kabler er ligegyldige kan overbevises, BØR der være disse skeptikere iblandt lytterne.
 
Jeg efterhånden selv blevet skeptiker Smile og meningen med testen er nok mest, om jeg selv er i stand til, at høre forskel og hvilken. Jeg har kun prøvet at lytte, hvor jeg vidste hvad der var monteret og her synes jeg, at der var forskel.
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

hvis det handler om at der kan/er forskel på kabler vil det jo også være en fordel at få to ret så forskellige kabler .
Jeg havde egentlig tænkt mig, at et af kablerne skulle være et billigt el-kabel. Det bør være markant anderledes, i hvert fald i forhold til mit eget.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 11:43
Hvis du med statistisk sikkerhed skal kunne sige om der er forskel på kabel 1 vs. kabel 2, så skal du jo lave hypotesetests. Sikkerheden af denne test afhænger af hvor mange målinger du laver - jo flere målinger, des mere sikker kan du være på, at udfaldet er statistisk signifikant, dvs. jo mindre forskel er du i stand til at detektere.

På forhånd skal det dog lægges fast hvilken type data man ønsker at indsamle, dvs. om der skal gives karakterer for hver lytning, eller om man skal vurdere A vs. B. Førstnævnte er klart den nemmeste at lave statistiske beregninger på. Desværre så kræver det også at man har en målfast skala fastlagt på forhånd.

Redigeret af Yakken - 09-Marts-2011 kl. 11:44
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 11:49
Iron Man @ Skeptikere siger at så længe at diameteren er stor nok på kablet, er det ligegyldigt. Så du kunne jo med fordel vælge det billigste 6mm2 kabel du kan finde og bruge. :-)
 
Edit: Derudover vil det være mest med en ABX test. Altså to kabler i ved på forhånd hvad er, og et sidste ukendt.


Redigeret af mkirkelund - 09-Marts-2011 kl. 11:55
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Marts-2011 kl. 12:41
jeg mener dog at det vil være en fordel med et system som er meget åben, med en slank og kontroleret bas. eks vil det være svært at høre forskellen på bassen, hvis der uanset hvad man gør altid er for meget bas......som eksempel
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu