recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blindtests og dyrt hifi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blindtests og dyrt hifi

Besvar Besvar Side  123 23>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Blindtests og dyrt hifi
    Sendt: 13-Maj-2013 kl. 13:16
Tænkte at jeg ville oprette dette indlæg som et spin-off fra en anden tråd som eksploderede lidt. 

Der blev postet et link som jeg synes er ret interessant og kunne være sjovt at høre hvad folk mener om det: http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Kort resume: Blindtest mellem dyrt og gejlet hifi udstyr og noget billigere. Ingen kunne høre forskel. 
Kunne være sjov med en diskussion om det (uden at det bliver noget ala "De er fra døveinstituttet og JEG kan nemt høre forskel").
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 14:48
For at være ærlig, så tror jeg vi får mange sanseindtryk ud fra udseendet alene, eller hvad vi får fortalt. Bliver vi fortalt noget er yderst high end med en masse adjektiver bliver vores hjerne snydt til at høre disse adjektiver.

For nylig så jeg en test med vand på flaske. Indholdet blev tømt og erstattet med postevand fra samme hane. Deltagerne fik så fortalt hvordan vandet fra de forskellige flasker smagte. Alle deltagere i testen kunne smage forskellen de fik fortalt - til trods for at det kom fra samme sted! 
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

For at være ærlig, så tror jeg vi får mange sanseindtryk ud fra udseendet alene, eller hvad vi får fortalt. Bliver vi fortalt noget er yderst high end med en masse adjektiver bliver vores hjerne snydt til at høre disse adjektiver.

For nylig så jeg en test med vand på flaske. Indholdet blev tømt og erstattet med postevand fra samme hane. Deltagerne fik så fortalt hvordan vandet fra de forskellige flasker smagte. Alle deltagere i testen kunne smage forskellen de fik fortalt - til trods for at det kom fra samme sted! 

Blev vandet tappet med samme hastighed og af samme person, det kan jo nemt have indflydelse på smagen, især hvis der skiftes fra mellem højre og venstre hånd mellem tapningerne?

Jeg er selv overbevist om jeg tydeligt kan høre de forskellige opgraderinger jeg foretager, ihvertfald lige når jeg får sat det nye grej til.

Kan dog ikke sige om dyrt grej vil lyde markant anerledes, da jeg ikke har prøvet at købe dyrt grej.

Jeg vil dog mene, hvis ens forstærker ikke er stærk nok, så vil man få et løft med en ordentlig effektforstærker, men det er så ikke helt det samme som tråden lægger op til.

Jeg kunne vældig godt tænke mig, at deltage i sådan en blindtest. Men hverken mine øjne eller øre er specielt sensitive og derfor TROR jeg ikke jeg vil kunne høre de store forskelle.
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1263
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 15:20
Jeg er ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på højttalere til 100 kr. stykket og højttalere til 100.000 kr. stykket.

Jeg er dog mere i tvivl om forskellen mellem 50.000 kr. og 100.000 kr. :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Jeg er ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på højttalere til 100 kr. stykket og højttalere til 100.000 kr. stykket.

Højttalere er faktisk også den komponent som testen holder konstant så det er slet ikke forskel på højttalere der snakkes om, men mere om kabler, forforstærker, effektforstærker osv :)
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 15:24
Testen ville nok være for nem hvis man spændte et par dåsehøjttalere til det billige setup.
Mvh. HamDenFede
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Højttalere er faktisk også den komponent som testen holder konstant så det er slet ikke forskel på højttalere der snakkes om, men mere om kabler, forforstærker, effektforstærker osv :)

Du har tidligere nævnt, der var et kvalitetsløft da du gik fra Behringer til Crown efftekter, så det må jo være muligt at høre forskel?
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 15:47
Jeg har gravet en del i det, og det springende punkt for mig er, at det kan bruges til at prioritere med. Vi kan få bedre lyd hvis vi bruger mere på højttalere og mindre på forstærkere, cd-spillere mm., og det mener jeg er vigtigt særlig for yngre interesserede.
Budskabet, efter min mening, er ikke at vi ikke skal købe ordentligt grej! En 300W forstærker vil altid lyde bedre end en 30W forstærker, hvis der skal spilles lidt højt, men hvis jeg skulle bruge 50.000 kr på hifi idag ville jeg bruge de 45.000 på højttalere og resten på forstærker.

En anden blindtest: http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx

igen sættes en ganske billig int. forstærker op mod det meget eksklusive!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 16:28
Lars@ Jeg synes du undervurderer nødvendigheden af en forstærker med ordentlige muller. Den får du ikke for de 5k, nærmere 10k

Redigeret af Kampus - 13-Maj-2013 kl. 16:29
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Lars@ Jeg synes du undervurderer nødvendigheden af en forstærker med ordentlige muller. Den får du ikke for de 5k, nærmere 10k
Vrøvl, de koster ikke så meget, okay hvis du snakker SR så nærmer du dig måske 10K.

3xBehringer EP2000, så er der masser af overarm, og de koster ca. 6K

Redigeret af Hans j - 13-Maj-2013 kl. 16:47
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 17:35
Men hvordan tror i mange audiophile ville fordele pengene? Jeg kunne sagtens forestille mig at mange vilæe sige 50% højttaler og 50% forstærker og cdspiller.
Hvis vi nu 60 k, så ville det betyde forskellen mellem Dali Mentor 8 og Dali Helicon 800. Og tror i at man kan finde en forstærker og cd, der kan få en Mentor 8 til at lyde bedre end Helicon 800?
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 17:53
Kan det ikke være fucking lige meget om man bruger 5000 eller 5500 på højttalerne?! - det vigtige er jo at man først og fremmest får et par gode højttalere. Gode højttalere kan koste 3000 eller de kan koste 30000.. det giver ingen mening at sætte = mellem god og dyre. Husk nu Oppo vs Lexicon BD-afspiller..
Til top

Besvar Besvar Side  123 23>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu