|
Blindtests og dyrt hifi |
Besvar | Side 123 23> |
Forfatter | ||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 13-Maj-2013 kl. 13:16 |
|
Tænkte at jeg ville oprette dette indlæg som et spin-off fra en anden tråd som eksploderede lidt.
Der blev postet et link som jeg synes er ret interessant og kunne være sjovt at høre hvad folk mener om det: http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm Kort resume: Blindtest mellem dyrt og gejlet hifi udstyr og noget billigere. Ingen kunne høre forskel. Kunne være sjov med en diskussion om det (uden at det bliver noget ala "De er fra døveinstituttet og JEG kan nemt høre forskel").
|
||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
For at være ærlig, så tror jeg vi får mange sanseindtryk ud fra udseendet alene, eller hvad vi får fortalt. Bliver vi fortalt noget er yderst high end med en masse adjektiver bliver vores hjerne snydt til at høre disse adjektiver.
For nylig så jeg en test med vand på flaske. Indholdet blev tømt og erstattet med postevand fra samme hane. Deltagerne fik så fortalt hvordan vandet fra de forskellige flasker smagte. Alle deltagere i testen kunne smage forskellen de fik fortalt - til trods for at det kom fra samme sted!
|
||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Blev vandet tappet med samme hastighed og af samme person, det kan jo nemt have indflydelse på smagen, især hvis der skiftes fra mellem højre og venstre hånd mellem tapningerne? Jeg er selv overbevist om jeg tydeligt kan høre de forskellige opgraderinger jeg foretager, ihvertfald lige når jeg får sat det nye grej til. Kan dog ikke sige om dyrt grej vil lyde markant anerledes, da jeg ikke har prøvet at købe dyrt grej. Jeg vil dog mene, hvis ens forstærker ikke er stærk nok, så vil man få et løft med en ordentlig effektforstærker, men det er så ikke helt det samme som tråden lægger op til. Jeg kunne vældig godt tænke mig, at deltage i sådan en blindtest. Men hverken mine øjne eller øre er specielt sensitive og derfor TROR jeg ikke jeg vil kunne høre de store forskelle.
|
||
pilehave
Guld medlem Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1263 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg er ikke i tvivl om at jeg kan høre forskel på højttalere til 100 kr. stykket og højttalere til 100.000 kr. stykket.
Jeg er dog mere i tvivl om forskellen mellem 50.000 kr. og 100.000 kr. :) |
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Højttalere er faktisk også den komponent som testen holder konstant så det er slet ikke forskel på højttalere der snakkes om, men mere om kabler, forforstærker, effektforstærker osv :)
|
||
HamDenFede
Super bruger Oprettet: 01-April-2007 Status: Offline Point: 350 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Testen ville nok være for nem hvis man spændte et par dåsehøjttalere til det billige setup.
|
||
Mvh. HamDenFede
|
||
Hans j
Funktioner
Tak(0)
|
|
Du har tidligere nævnt, der var et kvalitetsløft da du gik fra Behringer til Crown efftekter, så det må jo være muligt at høre forskel?
|
||
LarsGeisler
Super bruger Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har gravet en del i det, og det springende punkt for mig er, at det kan bruges til at prioritere med. Vi kan få bedre lyd hvis vi bruger mere på højttalere og mindre på forstærkere, cd-spillere mm., og det mener jeg er vigtigt særlig for yngre interesserede.
Budskabet, efter min mening, er ikke at vi ikke skal købe ordentligt grej! En 300W forstærker vil altid lyde bedre end en 30W forstærker, hvis der skal spilles lidt højt, men hvis jeg skulle bruge 50.000 kr på hifi idag ville jeg bruge de 45.000 på højttalere og resten på forstærker. En anden blindtest: http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx igen sættes en ganske billig int. forstærker op mod det meget eksklusive! |
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lars@ Jeg synes du undervurderer nødvendigheden af en forstærker med ordentlige muller. Den får du ikke for de 5k, nærmere 10k
Redigeret af Kampus - 13-Maj-2013 kl. 16:29 |
||
Hans j
Funktioner
Tak(0)
|
|
Vrøvl, de koster ikke så meget, okay hvis du snakker SR så nærmer du dig måske 10K. 3xBehringer EP2000, så er der masser af overarm, og de koster ca. 6K Redigeret af Hans j - 13-Maj-2013 kl. 16:47 |
||
LarsGeisler
Super bruger Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Men hvordan tror i mange audiophile ville fordele pengene? Jeg kunne sagtens forestille mig at mange vilæe sige 50% højttaler og 50% forstærker og cdspiller.
Hvis vi nu 60 k, så ville det betyde forskellen mellem Dali Mentor 8 og Dali Helicon 800. Og tror i at man kan finde en forstærker og cd, der kan få en Mentor 8 til at lyde bedre end Helicon 800? |
||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Kan det ikke være fucking lige meget om man bruger 5000 eller 5500 på højttalerne?! - det vigtige er jo at man først og fremmest får et par gode højttalere. Gode højttalere kan koste 3000 eller de kan koste 30000.. det giver ingen mening at sætte = mellem god og dyre. Husk nu Oppo vs Lexicon BD-afspiller..
|
||
Besvar | Side 123 23> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |