|
Blindtests og dyrt hifi |
Besvar | Side <1234 23> |
Forfatter | |
Tweaky
Guld medlem Oprettet: 27-September-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 630 |
Funktioner
Tak(0)
|
Nu spiller liiige de to højttalere slet ikke ens i karakteristik, så det vil ikke give mening at lave den finte. Nogen synes bedst om Mentor'eren, mens andre får mere ud af en Helicon. En god forstærker kan gøre verden til forskel på et sæt højttalere. Rigtigt mange bliver voldsomt overraskede, når vi bruger en ordentlig forstærker på især små højttalere. De tror simpelthen ikke at der kan komme så meget lyd ud af en standerhøjttaler (bare et eksempel). |
|
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3801 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvorfor vil den det, lyde bedre altså? Din påstand vil så være, at en 30 watt rørforstærker vil lyde dårligere end en 300 watt transistor ditto. Selv hvis vi sammenligner med samme type forstærkeropbygning, er der absolut ingen garanti for, at flere watt er lig bedre lyd.
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
LarsGeisler
Super bruger Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Funktioner
Tak(0)
|
Nu kan man indsætte det eller de mærker man har lyst til.
En større forstærker kan give mere volumen før den når klippe eller andre grænser, men ved det volumen hvor begge kan være med lyder de ens. Man skulle dog tro at der kunne høres forskel? |
|
LarsGeisler
Funktioner
Tak(0)
|
Til jetex, mit sidste indlæg var til det foregående, vi postede næsten samtidig.
Min pointe med de 300W kontra 30w er blot at du kan spille højere, uden klipning. Ikke at den lyder bedre ved en styrke hvor de begge kan være med. |
|
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3801 |
Funktioner
Tak(0)
|
Egentlig ikke, det er op til strømforsyningen hvad den magter, i forhold belastningen fra højttalerne..
Redigeret af JeTex - 13-Maj-2013 kl. 19:28 |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
LarsGeisler
Funktioner
Tak(0)
|
Du mener, at de 300 w ikke nødvendigvis vil kunne spille højere? Hvis vi nu går ud fra at watterne er målt efter samme metode, så dog mon ikke
|
|
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis jeg ikke selv havde gjort mig mine egne erfaringer, så ville jeg som uerfaren her på siden være en kende forvirret. Er der ikke forskel på billigt og dyrere HIFI, kan man via blindtests ikke høre forskel? Er der ikke forskel i effekten på forstærkere, og er effekten egentlig ligegyldig?
Når det så er sagt, så giver jeg ikke ret meget for blindtests, og det skyldes mine egne erfaringer på det område, hvor jeg faktisk godt kunne blive i tvivl om det var et dyrt eller mindre dyrt anlæg jeg hørte. Ikke fordi at jeg ikke kunne høre forskel, men fordi at jeg vidste, at jeg overfor andre mennesker skulle afgive mine vurderinger - og hvad hvis jeg blev gjort til grin ? Og hvad hvis jeg ikke ramte rigtigt - altså alt sammen bundet op på nervøsitet, i det mindste for mit vedkommende. Og så har jeg oplevet flere gange, at enten kunne en forhandler præge meninger så kraftigt, at seancen var helt værdiløst - eller også kunne en tilhører der udviste en masse "Kompetance" faktisk medføre samme resultatet - han blev snakket efter munden. Ikke dermed sagt at en blindtest ikke kan fungere - det har bare ikke funket der hvor jeg har deltaget. Nå - når bare i hygger jer med det
|
|
JeTex
Funktioner
Tak(0)
|
Ja det mener jeg, det er belastningen og forstærkerens strømforsyning, der afgør hvordan og hvor højt du kan spille ( før clipping ). En 30-50 watt rørforstærker ( høj spænding ) vil spille/lyde ligeså højt, som en 300 watt transistor forstærker ( lav spænding ). Og rørene lyder sikkert bedre end transistoren, hvis / når belastningen skifter fra ren måletone til reel virkelighed ( når musik gengives ). Næste springende punkt er menneskets opfattelse af lyd og niveau, dette skal også medregnes i ligningen..
Redigeret af JeTex - 13-Maj-2013 kl. 20:08 |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
|
LarsGeisler
Funktioner
Tak(0)
|
Om selve metoden er der skrevet tykke bøger, og en tilfældig blindtest i en butik, vil jeg heller ikke give så meget for, ikke at nogen butik nogensinde vil gøre det
Jeg kunne godt tænke mig at mødes med nogle andre interesserede for at teste lidt, for det er sq et voldsomt udsagn, når jeg betænker hvor længe High Fidelity (RIP) har fortalt os at der er enorm forskel på både det ene og andet! |
|
LarsGeisler
Funktioner
Tak(0)
|
Til jetex: så vidt vides er det ligegyldigt hvilken type forstærker du spænder foran en given højttaler, forstærkeren ser den samme impedans. Der er ikke forskel på spændingen ved et givent lydtryk, så de to forstærkere giver præcis samme spænding og strøm indtil den mindste når sin grænse.
Så den ene afgiver 10 gange så meget effekt som den anden. Svarende til ca. 9 dB, det kan de fleste høre Jeg har egentlig lidt svært ved at se din pointe, du kan måske uddybe lidt? |
|
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Funktioner
Tak(0)
|
Så vidt vides er det ikke så simpelt endda at sammenligne forskellige forstærkere
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_forst%C3%A6rker |
|
JeTex
Funktioner
Tak(0)
|
For at rydde evt. misforståelser af vejen, 1 watt uanset forstærker er lig med 1 watt. Men måden de forskellige forstærkere arbejder på, vil gøre, at vi opfatter lyden fra rør op til 3-4 gange højere end transistoren. Og det er forstærkerens strømforsyning og reserver, der er afgørende for lydens kvalitet ( hvis højttaleren har uhyrlige impedansdyk og fasedrej ).
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
|
Besvar | Side <1234 23> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |