|
Blindtests og dyrt hifi |
Besvar | Side <1 20212223> |
Forfatter | |||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nu har jeg læst dit indlæg igen, og det var et helt generelt indlæg om værdien af blindtests. Hvis du mener, at dine generelle udsagn kun hører hjemme i en helt bestemt kontekst, må du forklare dig nærmere. |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg fik lidt tid alligevel. Jeg forsøger lige at holde jer adskilt, for konteksten er forskellig, og en del af problemet er at mine svar i forskellige sammenhænge bliver rodet sammen - tror jeg. Allan, du spørger:
Mit svar var et retorisk spørgsmål, som nok var for kryptisk. Det jeg mener er: Hvis du ikke SELV har forudsætningerne for at høre forskel, så er dén forskel jo under alle omstændigheder irrelevant for dig. Så kan det jo være fuldstændigt lige meget for dig, om andre kan bevise at de kan høre forskel eller ej. Lige så relevant som hvorvidt der rent faktisk er forskel eller ej, er det jo om DU kan høre forskellen når den er der. Og dér trækker jeg højttalere ind i debatten, for alle anerkender at der er hørbar forskel på højttalere. Derfor forlanger du ikke at nogen "ekspert-lytter" beviser at han kan høre forskel på højttalere. Det er da egentlig en fejl, hvis du skal have blindlytnings-bekræftet det ene, hvorfor skal du så ikke have blindlytnings-bekræftet det andet? Nu siger du at alle anerkender at der er hørbar forskel på højttalere. Hvad hvis det er to højttalere der er ret ens, men koster forskelligt? Hvad hvis det f.eks. er System Audio SA2K mod System Audio SA2K Signature, som er samme højttaler til svjh 4000,- mere per sæt, fordi der sidder Nordost kabel i. Med andre ord, HVIS blindtests skal til at være grundlaget for bedømmelsen af hvad vi skal købe, så skal det jo ikke kun være det på de ting du tilfældigvis ikke tror på at der er forskel på, så skal det jo være det generelt. Men nok så væsentligt: Hvorfor skal du have "ekspert-lyttere" til at bekræfte det for dig? Dén kontekst jeg mener bliver misforstået, er at det ikke kun drejer sig om at bekræfte om der KAN være forskel eller ej. Det er jo lige meget om der KAN være forskel, hvis du ikke selv kan høre den. Derfor forstår jeg ikke hvorfor der skal ekspertlyttere til, det relevante for at du kan lave et køb på baggrund af blindlytning, er om DU kan høre forskel i en blindlytning. Kan du ikke dét, så er den konklusion som du så kan dele med resten af verden, at du ikke kunne konstatere nogen forskel på lydkvaliteten. Kan du godt - for eksempel hvis det var højttalere du lyttede til - så er det dén konklusion du skal dele med verden. Blindlytning bliver da forhåbentligt ikke lige pludselig uinteressant, fordi vi tester ting hvor du rent faktisk godt KAN høre forskel? Placebo-effekten forsvinder jo ikke, bare fordi det er højttalere og ikke forstærkere du tester.
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nej, det er dét der er pointen med at trække højttalerne ind i debatten. Vi (jeg) diskuterer ikke længere bare om man kan høre forskel i en given blindtest. Vi taler om at bruge blindtests som grundlag for at foretage en købsbeslutning - Dreamz stillede spørgsmålet hvorfor man ikke gør dette i større udtrækning, og det er dét jeg forsøger at svare på. Det er jo et helt fair synspunkt at definere at man kun vil betale ekstra for en forskel i lydkvalitet, hvis den er stor nok til at den kan høres i en blindtest. Jeg er ikke enig i at det er en god idé, men jeg anerkender at man kan have det synspunkt. Hvis man mener dét, så er det jeg siger: Så må det også gælde for højttalere. Og eftersom ALLE mener man kan høre forskel på højttalere, så er ALLE hermed kvalificerede til at foretage blindtests af højttalere. Pointen er: Hvis du mener du IKKE er kvalificeret til at foretage testen, fordi du på forhånd mener du kan definere at du ikke kan høre forskellen - for eksempel fordi det er forstærkere og ikke højttalere du vil teste - så siger du jo dermed at resultatet af testen er fuldstændigt ligegyldig for dig. Hvis du på forhånd kan definere at du ikke selv kan høre forskel, så er det ligegyldigt hvad en hvilken som helst test siger, så skal du naturligvis ikke betale ekstra for et bedre produkt som du ikke får noget ud af.
|
|||
Allan Olesen
Funktioner
Tak(0)
|
||
Otto. Det der ved jeg, at du ikke mener. For du har jo tidligere selv forklaret, hvordan folk nogle gange først skal have hjælp til at høre en forskel, hvorefter de ikke har problemer med at høre forskellen. Så forskellen kan sagtens være relevant for mig, selv om jeg måske først skal have hjælp til at bemærke den. Og jeg er jo faktisk interesseret i at blive bedre til at lytte. Problemet er, at når folk hævder, at de kan høre forskel på noget, som jeg er skeptisk over for, om de kan høre forskel på, så er jeg nødt til at foretage en afvejning af, om jeg gider investere tiden i at blive i stand til at høre forskellen. Det ville jo være spild at tid at forsøge at høre en forskel, som er ren placebo. Så derfor har jeg brug for en sandsynliggørelse af, at det ER muligt at høre forskel. Ofte er forløbet, at disse personer først har beskrevet forskellen mellem to stykker udstyr som "nat og dag" og derefter bliver spurgt, om de i en hypotetisk blindtest ville være i stand til at genkende udstyret ud fra forskellen. I samme øjeblik vender de på en tallerken og begynder nu at komme med alle mulige søforklaringer om, hvorfor det ikke er en god ide. Sådan et forløb sætter tingene på plads for mig: Der er ingen grund til at jeg begynder at spilde tid på at finde ud, om jeg også vil være i stand til at høre forskellen, for hvis den endelig eksisterer, er den i hvert helt anderledes lille, end der først blev lagt op til.
Fordi jeg allerede ved, at jeg kan høre forskel på højttalere. Altså har jeg ikke brug for en sandsynliggørelse af, at man kan høre forskel på højttalere. Når jeg ved, at jeg kan høre forskel, bliver næste trin at finde ud af, hvilke højttalere, jeg subjektivt bedst kan lide. Her interesserer det mig egentlig ikke ret meget, hvad andre har fundet frem til i en blindlytning. |
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det der giver jo INGEN mening. Hvis placebo er et problem i vurderingen af om der overhovedet er forskel, hvorfor er det så pludselig intet problem når du skal bedømme hvilket specifikt produkt du skal købe?
|
|||
Allan Olesen
Funktioner
Tak(0)
|
||
For mig er blindlytning et godt værktøj til at finde ud af, om der er hørbar forskel, men ikke et godt værktøj til at finde ud af, om jeg kan lide lyden. |
|||
Jonas Bojer
Guld medlem Oprettet: 10-April-2008 Sted: Århus C Status: Offline Point: 801 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg har deltaget i millioner af disse diskutioner og været med til mange blindtest og her er hvad jeg konkludere.
1) Alle kan lytte forske, der kræver ikke nogle specielle evner til dette. F.eks. alle kan da høre forskel på madonna og Prince. 2) Det er når diskutionen kommer på hvad der så lyder bedst at vandende skilles og folk bliver uenige. 3) Blindtest er oki og kan du ikke høre forskel så KØB det billige. Så simpelt er det ;O) HIlsen Jonas Bojer |
|||
pianomartin
Super bruger Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 387 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg var ikke klar over, at det var DET, vi diskuterede! I så fald har du nogenlunde ret! (Men er der nogen her, der kan sige sig 100% fri fra at skele til andres testresultater ved en købsbeslutning!!) Men i det store hele ( i hvert fald har set fra en sælgers synspunkt) : Hvis JEG ikke kan høre forskel kan JEG ligeså godt tage det billige produkt, hvis JEG skal købe nyt. For mig handler denne tråd om noget andet: Nemlig at der groft sagt er 3 grupper: 1) Dem der ved de kan høre forskel og er så sikre, at de ikke behøver en blindtest 2) Dem er er i tvivl (her vil jeg placere mig selv) 3) Dem der tror, at alt lyder ens. Gruppe 2 og 3 ville med et trylleslag blive udryddet ligeså effektivt som dinosaurene, hvis der er bare én person fra gruppe 1) der beviser sine evner i en kontrolleret blindtest. Men det er aldrig rigtigt for alvor sket, og derfor bliver dem i gruppe 2 og 3 ved med at hævde at "kejseren ikke har noget tøj på". Gruppe 2 og 3 har jf tidligere indlæg ikke mulighed for at bevise, at gruppe 1 tager fejl, men gruppe 1 har en mulighed for at bevise at gruppe 2 og 3 tager fejl. Og så længe der ikke er en der har evnerne/viljen til at gøre det, må gruppe 1 finde sig i at vi andre betvivler deres evner. --- Jeg tror, en anden grund til at debatten fortsætter er, at "gruppe 1'erne" altid vil ende med at sige: "Hvis du ikke kan høre forskel kan du jo lige så godt købe det billige". Det er vel også det du selv siger og mener! Og selvom I muligvis ikke mener det nedladende (i hvert fald vil I ikke stå ved det!!) så kan vi ikke lade være med at føle os stemplet som "dummepeter" fordi vi ikke kan høre forskel. Og der er ingen der har lyst til at blive stemplet som "dårlig til at lytte" og derfor beder vi igen og igen om bevis for, at I kan høre forskel.
Redigeret af pianomartin - 18-Maj-2013 kl. 06:00 |
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det har jeg allerede argumenteret grundigt for hvorfor jeg ikke er enig i. Den del af diskussionen kører i ring. Jeg kunne godt tænke mig at tage debatten i en ny retning.
Hvem siger dét bevis findes? At en ting ikke kan bevises, er ikke ensbetydende med at det er forkert. Dét jeg har et problem med, er at du forlanger at jeg skal gennemføre en test som jeg ikke anerkender værdien af. Det vil sige, inden jeg vil anerkende dit argument om at jeg ville kunne lukke munden på dig, så er du nødt til at få mig til at anerkende værdien af en blindtest. Så kan vi jo vende bøtten rundt, og se på hvordan du kan få mig til dét. Men inden jeg kommer med et forslag til dét, så vil jeg gerne vide: Er du enig med Allan's argument om at blindtest er overflødig på områder såsom højttalere, hvor det er alment anerkendt at der rent faktisk kan høres forskel?
|
|||
pianomartin
Super bruger Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 387 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nej, det har også været nævnt mange gange! Men det omvendte gælder: Hvis en ting kan bevises er det sandt! Så derfor ligger "bolden" hos dem, der mener, de kan høre forskel: Vi kan ikke bevise at de/I IKKE kan høre forskel, men I har en mulighed for at bevise, at I KAN høre forskel.
Vi har ikke brug for et "blindtests-bevis" for at du (eller jeg selv) kan høre forskel på to forskellige højtalere! For det er der ingen, der er i tvivl om at vi kan. Vi har brug for blindtests i de tilfælde, hvor en stor del af os mener, at det er muligt, at den hørbare forskel udelukkende skyldes "placebo-effekt-påvirkning af sanserne" (kabler, gummifødder, hifimøbler, grøn tusch, you name it.... - og evt. også forstærkere og lydkilder - det kommer lidt an på hvem man spørger!) Når det så er sagt, så kunne blindtest af højtalere da være sjovt i alle mulige andre sammenhænge: Tænk hvis én der gik rigtig meget op i lyd, foretrak en lille gedign højtaler til 2-3000 kr fremfor en 100.000 kroners sag, som var blevet lovprist i alle hifi-kredse. Det ville da give lidt kolorit til tilværelsen. Men det vil jeg mene ligger uden for denne tråds rammer. --- Jeg skrev på et tidligere tidspunkt at når argumenterne kører for meget i ring kan vi ligeså godt stoppe. Og vi behøver selvfølgelig ikke blive enige. Jeg synes vi er ved at nærme os det punkt nu - så med mindre, der kommer afgørende nyt, tror jeg, jeg hopper af her, og ønsker god pinse til alle! Husk nu at nyd det gode vejr! Redigeret af pianomartin - 18-Maj-2013 kl. 08:00 |
|||
Denraretiger
Guld medlem Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Senere idag udfører jeg selv en blindtest og vender tilbage om jeg kan høre forskel.
Er selv af den opfattelse at jeg burde kunne høre forskel, det beror nok mest på hva jeg er blevet fortalt i Hifi-Klubben i nu snart 20 år, men er bestemt ikke sikker. Det er forstærkere der bliver testet. Denon Ceol Piccolo Vs. Nad 114 samt 2 x 214. Anlægget: Nad 514 cd-spiller Dali 8008 højttalere Kabler- Audioquest, både signal og højttalere. Vender tilbage senere.... Mvh Emil |
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Dét jeg har et problem med, er at du kommer med en udfordring, og så accepterer du ikke andre udfald end 1: At tage imod udfordringen, eller 2: At give dig ret. Men der findes også et udfald 3: At forkaste præmisserne for udfordringen. Jeg er på udfald 3. Og jeg er i gang med at argumentere for hvorfor dette er det korrekte udfald.
Det afgørende nye kommer nu Hvis det skal accepteres at en blindtest er relevant, så er den nøjagtigt lige så relevant ved sammenligning af højttalere, som ved sammenligning af forstærkere. Hvis alle er enige om at der kan høres forskel på højttalere, så må det nødvendigvis kunne bekræftes ved en blindtest - ellers falder din tese om at det skal kunne bekræftes ved en blindtest at der er forskel, jo til jorden. Vi er enige om at man kan lave en blindtest hvor alle kan høre forskel på to højttalere. Men jeg vil påstå at der kan laves mange blindtests hvor du IKKE kan påvise en forskel på to højttalere. Jeg nævnte et konkret eksempel, SA2K vs SA2K signature. Det er to forskellige højttalere til forskellig pris, kan du høre forskel på dem? Når jeg fortæller dig at den eneste forskel er den interne kabelføring, så vil jeg tro at du svarer nej - det kan du ikke (ellers har du bekræftet at du kan høre forskel på højttalerkabler...). Nu kommer pointen: Du udfordrer mig til en blindtest. Jeg vil ikke deltage i en blindtest jeg ikke anerkender værdien af, men jeg vil gerne vende udfordringen om: Du siger at du godt kan høre forskel på højttalere, og dér er det ikke nødvendigt med en blindtest. Når det er højttalere, er du sikker på at du hører rigtigt, dér er du ikke udsat for placebo, for du ved jo at der KAN være forskel. Ergo hører du den RIGTIGE forskel (giver ikke mening for mig, men det er dét I argumenterer for). Dét vil jeg gerne se dig bevise i en blindtest. Ikke med SA2K eksemplet, det er for svært. Men hvad nu hvis jeg kommer med to højttalere af cirka samme størrelse og prisklasse, men med helt forskelligt konstruerede enheder? Én udviklet og produceret i Danmark, én designet i England og produceret i Kina. Jeres argument er at I ikke behøver at blindteste de to højttalere, for at kunne svare på hvilken I synes bedst om - hvilket nødvendigvis indebærer at I kan høre forskel på dem. Du hører ti forskellige numre, og for hvert nummer trækker vi lod om hvad der er A og hvad der er B. Du skulle så gerne kunne høre hvad der er hvad, 8-10 gange ud af 10. Med andre ord: Du vil gerne have en blindtest til at bekræfte en forskel på noget du ikke anerkender der er forskel på. Hvis dét skal have en validitet, så må den samme blindtest kunne bekræfte en forskel som vi begge anerkender ER der. Hvis ikke, så har blindtesten ingen validitet. Redigeret af Otto J - 18-Maj-2013 kl. 10:28 |
|||
Besvar | Side <1 20212223> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |