|
bliver en hifi-forstærkere dårligere med tiden |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Ferromagnetisk olie til køling af enheden? Jeg var ikke klar over at man kunne fjerne den og stadig benytte højttaleren ved fuld effekt. Risikerer man ikke at overophede diskanten?
|
|||
![]() |
|||
BlueFox ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-December-2015 Sted: København Status: Offline Point: 553 |
||
Som nævnt ændre Peter også i delefilteret, men ellers kan du godt have ret.
|
|||
mvh
MichaelS Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33 |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 28 ![]() -- ![]() Oprettet: 08-Januar-2016 Status: Offline Point: 208 |
||
Den magnetiske olie bruges mest for at dæmpe resosnanser, men snupper også en smule af dynamikken Der findes et hav af diskanter uden magnetisk olie som klarer samme eller højere effekt ved samme filter |
|||
![]() |
|||
BlueFox ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-December-2015 Sted: København Status: Offline Point: 553 |
||
Højttaler enheden og delefilteret skal være afstemt så de passer sammen. Ændre man på højttalerenheden bør man overveje om man ikke skal justerer delefilteret, og det er PR kommet frem til at man bør. Men ja højttaleren spiller også selv om der ikke ændres. |
|||
mvh
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
||
Eftersom man kan købe ferromagnetisk olie, så er det vel bedst at erstatte den i diskanten, så den yder præcis ligesom da den var ny?
|
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
||
Mine tidligere B&W højttalere fik også efterspændt terminalerne, efter et halvt år kunne de efterspændes lige under en kvart omgang.
|
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
||
Det kan man da bare gøre! Og der skal så bare være præcis den samme mængde ferromagnetisk olie i efter udskiftningen. Ahh hvor mange milliliter olie var det nu det var B&W puttede i dengang... [Hint det står IKKE i service manualen] For meget olie vil dæmpe diskanten og for lidt vil gøre tonen lysere. |
|||
mvh
|||
![]() |
|||
||
Så bruger man bare banan stik, og så er man ude over det problem (så længe de ikke rasler). |
|||
mvh
|||
![]() |
|||
||
Man kan jo prøve sige frem :-) Det er der sikkert andre der allerede har gjort, og så kan man jo starte med deres erfaringer.
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 28 ![]() -- ![]() Oprettet: 08-Januar-2016 Status: Offline Point: 208 |
||
Ja selvfølgelig skal der tages højde for det i filteret
|
|||
![]() |
|||
||
Men det er ret svært (umuligt) at fjerne en højttalerenheds resonans i delefilteret.
Det bedste man kan gøre er at dæmpe præcis de frekvenser der skaber værst resonans, men det ville kræve en ret voldsom udbygning af filteret.
|
|||
![]() |
|||
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 387 |
||
tak for alle inputs - alt det der med olie i diskant og en mulighed for at bringe mine gamle diskanter tilbage som om de var nye er ny viden for mig.
Nå, men den anden historie er jo, at jeg købte CDM1'erne mens jeg gik i gymnasiet. Budgettet var max 2000 pr. HT og jeg kom hjem med disse to til 2300,- stk. De har fulgt mig trofast lige siden, men uanset mulighederne for at restaurere diskanterne så er jeg også fristet af at bare springe på et par brugte 705'ere - for uanset hvad, så vil det være noget af en upgrade... |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |