recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blæsere i TV bænk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blæsere i TV bænk

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2012 kl. 11:42
I proffesionelle rack er det normalt at sætte en blæser der suger den varme luft ud foroven.

I bunden er der et hul med et filter i som luften kan komme ind af.

Du skal regne med at der bliver trukket en del støv ind i skabet hvis der ikke er et filter på.
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2012 kl. 11:47
Ja, idéen med luft huller i bunden til indsugning er nok heller ikke helt dum.
Men ja, forudsætter naturligvis at der kommer filter på pga støv. Smile

Redigeret af fausing - 30-Marts-2012 kl. 11:47
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2012 kl. 15:24
En ventilator/udsugning, er ikke mere effektiv, end den luft der tilføres. Skal der flyttes x antal m3 luft, skal der tilføres lige så mange m3 luft.
Hvis støj skal minimeres, skal ventilationshuller kunne tilføre samme mængde luft, som udsugning fjerner.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 03:59
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

I proffesionelle rack er det normalt at sætte en blæser der suger den varme luft ud foroven.

I bunden er der et hul med et filter i som luften kan komme ind af.
Bare ikke så pænt at have et "kæmpe" hul i toppladen af møblet. Smile

Derfor jeg foreslår de løsninger, men også fordi at den naturlige lufttryk nok skal sørge for at der "siver" lige så meget luft ind som der bliver suget ud.... i samme tempo.

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En ventilator/udsugning, er ikke mere effektiv, end den luft der tilføres. Skal der flyttes x antal m3 luft, skal der tilføres lige så mange m3 luft.
Hvis støj skal minimeres, skal ventilationshuller kunne tilføre samme mængde luft, som udsugning fjerner.
Pga. ovenfor nævnte, og at der oftest er rigeligt med åbninger omkring lukkede låger, er det som regel ikke nødvendigt at lave huller, men det er klart favorabelt. Så er man sikker på at hullerne er store nok til at luften "siver" ind i samme mængde og tempo som den bliver suget ud. Det med at minimere støj gælder kun hvis sugeevnen i forhold til åbningerne er ekstrem. F.eks. ligesom en støvsuger. Men der er larmen fra omdrejninger allerede så meget at det andet kan være ligegyldig.

Redigeret af Hessi - 31-Marts-2012 kl. 04:02
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 07:02
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Bare ikke så pænt at have et "kæmpe" hul i toppladen af møblet.

Det er det ej heller i et styreskab til eksempelvis vindmøller. Derfor sidder luftindtaget nederst i den ene side af skabet og udsugningen øverst i den anden.

Fuldstændigt som i en PC, hvor luften tages ind nederst foran og suges ud via strømforsyningens blæser.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
aragorn09 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-December-2009
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aragorn09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 11:19
Så..

Forstår jeg det korrekt, hvis der skal laves 2 huller - 1 til blæseren og 1 til luftindtag (samme størrelse)?

Eller kan jeg "nøjes" med 1 til blæseren?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af aragorn09 aragorn09 skrev:

Forstår jeg det korrekt, hvis der skal laves 2 huller - 1 til blæseren og 1 til luftindtag (samme størrelse)?

Hvis dit møbel er meget utæt vil luften trækkes ind rundt omkring.

Hvis du vil styre luftstrømmen, så borer du huller til luftindtag.

Hvis du vil gøre det let, fjerner du bagpladen i dit møbel......

Klaus
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aragorn09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 15:50
Jeg tænker bare lidt, at der da må komme en masse støv ind, hvis jeg piller bagbeklædningen af?

Jeg går lige lidt i tænkeboks, inden jeg kaster mig ud i noget.

Endnu tak for svarene. Sætter pris på det.
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 15:55

Jeg tænker bare lidt, at der da må komme en masse støv ind, hvis jeg piller bagbeklædningen af?

Jeg går lige lidt i tænkeboks, inden jeg kaster mig ud i noget.

Endnu tak for svarene. Sætter pris på det.

Ja, det vil jeg nu også gå ud fra at der vil. Men det er jo selvfølgelig ikke mere end hvis det stod frit på en rack eller lign.

Men jeg har da også en idé om at lave samme størrelse huller under receiver som blæserne er, og så dække det med et lille filter eks dette : (jeg regner med det bliver 140 mm blæsere)

http://www.coolerkit.dk/bl%C3%A6serfilter_gitter___140mm___sort-p-1902.html
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aragorn09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 17:00
Bestemt også en udmærket æstetisk løsning.

Hvis jeg lige må henlede opmærksomheden på billedet i min første post, så har jeg et spørgsmål til rummet til højre - der hvor router, nas osv står.

Router-afdelingen i toppen og PS3 afdelingen i bunden er skilt af en hylde. Hylden lukker ikke helt til omme bagved.

Hvis vi holder fast i, at jeg sætter 1 blæser i hver afdeling (2 i alt).

Ville I så lave 2 huller i bunden som indsug - eller 1 indsugning i bunden ved PS3 og 1 foroven ved router mm.?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 18:00

Bare rolig, der kommer endnu mere ind, hvis du sætter en blæser i.

Jeg har Genvex anlæg på overetagen af vores hus (40 m2), efter et halvt år er filteret der sidder i udsugningen helt lysegråt af støv. indsugningsfilteret er til gengæld næsten sort af udeluften.....

Klaus
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er det ej heller i et styreskab til eksempelvis vindmøller. Derfor sidder luftindtaget nederst i den ene side af skabet og udsugningen øverst i den anden.

Fuldstændigt som i en PC, hvor luften tages ind nederst foran og suges ud via strømforsyningens blæser.
Er jo også næsten det jeg foreslår. En blæser så højt oppe i bagpladen som muligt (i hvert aktivt rum), men uden huller til "indsugning" da der nok skal sive en masse luft ind ved åbningerne omkring lågerne.

Faktisk ville det optimale være at have en blæser i bunden der blæser "frisk" luft ind, én midt i rummet der blæser luften i rummet mod blæseren der blæser luften ud og én i toppladen der blæser luften ud. Der skal være 3 pga. rummets størrelse, og de lave omdrejninger på blæserne så det ikke larmer, hvilket gøre at trykket/sugeevnen bliver lav så der kan dannes en "lomme" af varm luft midt i det hele. Alle blæsere skal hav samme tryk og omdrejningstal, så alt luften bliver flyttet i samme mængde og tempo.

P.s. Har masser erfaring med airflow i "rum" (kabinetter). Har leget med dette i flere år, samt vandkøling. Big smile

Redigeret af Hessi - 31-Marts-2012 kl. 19:34
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu