recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blæsere i TV bænk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blæsere i TV bænk

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
aragorn09 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-December-2009
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aragorn09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 21:03
Jeg suger til mig af viden. Fedt I gider hjælpe :)

Ville dette være en løsning?
De røde ringe symboliserer blæsere. Den i bunden suger ind, den i toppen suger ud.

Den grønne er en hylde, hvor der bliver savet af, så den ikke går helt ind til bagbeklædningen.

Nederst vil PS3'en stå. Øverst vil router, modem, NAS osv. stå.

Er denne løsning bedre end 1 blæser i hver afdeling, der suger luft ud?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af aragorn09 aragorn09 skrev:

De røde ringe symboliserer blæsere. Den i bunden suger ind, den i toppen suger ud.

Hvilke blæsere har du tænkt dig at bruge?
Hvor mange gange i minuttet vil du skifte luften ud i møblet?
Har du tænkt på hvilken vej luftstrømmen rundt i møblet vil gå?

Husk på at luft er dovent og vil gå den letteste vej. Sørger du ikek for at leden luften forbi de komponenter der skal køles, er det spild af blæsere.

Hvis du sørger for frie luftveje, er det ikke nødvendigt med 2 blæsere.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2012 kl. 00:51
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er det ej heller i et styreskab til eksempelvis vindmøller. Derfor sidder luftindtaget nederst i den ene side af skabet og udsugningen øverst i den anden.

Fuldstændigt som i en PC, hvor luften tages ind nederst foran og suges ud via strømforsyningens blæser.
Er jo også næsten det jeg foreslår. En blæser så højt oppe i bagpladen som muligt (i hvert aktivt rum), men uden huller til "indsugning" da der nok skal sive en masse luft ind ved åbningerne omkring lågerne.

Faktisk ville det optimale være at have en blæser i bunden der blæser "frisk" luft ind, én midt i rummet der blæser luften i rummet mod blæseren der blæser luften ud og én i toppladen der blæser luften ud. Der skal være 3 pga. rummets størrelse, og de lave omdrejninger på blæserne så det ikke larmer, hvilket gøre at trykket/sugeevnen bliver lav så der kan dannes en "lomme" af varm luft midt i det hele. Alle blæsere skal hav samme tryk og omdrejningstal, så alt luften bliver flyttet i samme mængde og tempo.

P.s. Har masser erfaring med airflow i "rum" (kabinetter). Har leget med dette i flere år, samt vandkøling. Big smile

Mener du her at de skal sidde og blæse direkte op i fx receiver eller helst frit??

Rasmus
Til top
festaben Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Juni-2010
Sted: Aalborg
Point: 199
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér festaben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2012 kl. 05:14
Ift rummets størrelse, tænker jeg at man skal regne rumfanget af receiveren mm. fra, for at have det reelle rumfang som blæserne skal ventilere....ikke??
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 08:15

Jeg suger til mig af viden. Fedt I gider hjælpe :)

Ville dette være en løsning?

Den grønne er en hylde, hvor der bliver savet af, så den ikke går helt ind til bagbeklædningen.

Nederst vil PS3'en stå. Øverst vil router, modem, NAS osv. stå.

Er denne løsning bedre end 1 blæser i hver afdeling, der suger luft ud?
Umiddelbart ville jeg sige nej, fordi så skal blæserne have en ret høj blæse-/sugeevne og det vil larme for meget. Men hvis du kan placere blæseren i bundpladen så der ikke er noget i vejen på begge sider, tilføje en blæser i hylden, som kan suge og blæse frit, og placere udsugningsblæseren så langt oppe i bagpladen som muligt, og uden ting og sager på nogen af siderne, så burde du have en rigtig god løsning. Blæserne må blot ikke placeres for langt fra hinanden (f.eks. bundblæser bagerst, hyldeblæser forrest osv. er dumt).

Oprindeligt skrevet af fausing fausing skrev:

Mener du her at de skal sidde og blæse direkte op i fx receiver eller helst frit??

Ikke helst.... som nævnt SKAL de kunne blæse og suge frit, ellers har de ingen virkning. Receivere (og generelt alt elektronik) er så tæt pakket at de ikke tillader gennemstrømning af luft, derfor skal du placere blæserne så de frit kan blæse og suge luft. På den måde fjerne du den varme som receiveren afgiver, eller den luft som bliver varmet af receiveren og tilføjer "nyt" luft til at aftage varmen. Desuden har de støjsvage blæsere ikke kræfter nok til at blæse igennem noget med for meget modstand.

Oprindeligt skrevet af festaben festaben skrev:

Ift rummets størrelse, tænker jeg at man skal regne rumfanget af receiveren mm. fra, for at have det reelle rumfang som blæserne skal ventilere....ikke??
Jeg kan desværre ikke sige med sikkerhed om det er den korrekte måde at gøre det på, men min bekymring går på at blæserne skal have en ret stærk blæse-/sugeevne (narj, det lyder så meget forkert LOL) for at luften fra en relativ lang afstand kan suges og blive blæst relativt langt frem. Og med de erfaringer jeg har gjort mig, kan jeg også fortælle at de blæsere der er støjsvage har ikke tiltrækkelig kræfter til at suge luften fra +20 cm. afstand og blæse luften +20 cm.

Redigeret af Hessi - 02-April-2012 kl. 08:19
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 10:04
HESSI :
Jeg kan desværre ikke sige med sikkerhed om det er den korrekte måde at gøre det på, men min bekymring går på at blæserne skal have en ret stærk blæse-/sugeevne (narj, det lyder så meget forkert LOL) for at luften fra en relativ lang afstand kan suges og blive blæst relativt langt frem. Og med de erfaringer jeg har gjort mig, kan jeg også fortælle at de blæsere der er støjsvage har ikke tiltrækkelig kræfter til at suge luften fra +20 cm. afstand og blæse luften +20 cm.

Jamen det er sgu kun fedt med lidt erfaring omkring det, for jeg er da efter denne tråd gået fra at de skulle blæse, til nu at suge. Smile (bemærk de, og ikke jeg LOL)

Rasmus
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aragorn09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 13:29
Jeg regner med at gå igang her i påsken.

Foreløbig plan er:

- Låne 3 stk 120mm blæsere (+strøm osv.) af en kammerat.

- 1 blæser i hver afdeling, der suger luft ud.

- Hvis dette ikke er tilfredsstillende, tages bagbeklædningen ud.

Det er dog absolut løsningen med blæserne, der er mest tiltalende, da jeg gerne vil have, det ser pænt ud, selv når man åbner lågerne.

Tak for hjælpen.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 13:56

Jeg regner med at gå igang her i påsken.

Foreløbig plan er:

- Låne 3 stk 120mm blæsere (+strøm osv.) af en kammerat.

- 1 blæser i hver afdeling, der suger luft ud.

- Hvis dette ikke er tilfredsstillende, tages bagbeklædningen ud.

Det er dog absolut løsningen med blæserne, der er mest tiltalende, da jeg gerne vil have, det ser pænt ud, selv når man åbner lågerne.

Tak for hjælpen.
U R bery bery velkum. Tongue

Giv gerne en tilbagemelding med resultatet. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aragorn09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 14:37
Will do. Smile
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aragorn09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 07:34
Når jeg nu skal placere blæserne.

Så skal de være så højt oppe så muligt, det er jeg med på.

Men er det ligegyldigt, om det er i midten eller en af siderne?
Til top
Kasper Jensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det kunne man, men min teori er, at den varme luft bliver i skabet, da den ikke kan komme ud - der er træ låger på fronten, så der kommer ikke luft ud den vej.

Hvis du sætter blæsere bagi, skal du huske at have et sted, hvor der kan komme kold luft ind......ellers vil du (teoretisk set) suge al luften ud af skabet og danne så kraftigt et vakuum at du ikke kan åbne lågerne :-)

Klaus
Der sikrede du lige dagens griner... :)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aragorn09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 15:28
Ja, sjovt.. Wink

Det jeg tænker på er, om det fx er bedst/mest effektivt at sætte blæseren lige bagved PS3'en, som står i højre side eller om jeg bare skal sætte den i midten.

Muligt det er et dumt spørgsmål, men jeg kender ikke svaret..??
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu