|
Blu-Ray afspilning med sorte bjælker? |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
Sendt: 19-April-2007 kl. 14:15 | ||
Du skriver da: "Hollywood plejer at bruge 2.35:1 (Panavision), mens man ofte bruger 1.85:1 udenfor Hollywood." Og igen, hvad definerer en Hollywood film? Redigeret af lunddal - 19-April-2007 kl. 14:17 |
|||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12336 |
Sendt: 19-April-2007 kl. 14:17 | ||
Ja, det ser jeg også som noget andet end hvad Tarkin påstår jeg skriver.
|
|||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
Sendt: 19-April-2007 kl. 14:18 | ||
At skrive "plejer" er da at generalisere i mine øjne.
|
|||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12336 |
Sendt: 19-April-2007 kl. 14:31 | ||
Ja, det var da også til dels meningen, men selvom jeg skriver at jeg mener de fleste film derfra er 2.40:1, er det stadig ikke ensbetydende med, at det er ALLE film der er i det format. Det er også ligeså meget resten af udtalelsen jeg ikke synes passer; jeg har heller ikke skrevet, at alle andre film er 1.85:1. Der mener jeg blot, at tendensen er omvendt. Der er flere film fra 'udenfor Hollywood' der fylder hele 16:9 fjernsynet end ej, og det synes jeg da også, at Maggerholm længere oppe i tråden giver mig ret i.
Men lad nu det ligge; jeg mener som sagt stadig at 'Hollywood-produktioner' overvejende er Panavision, og andre film ikke er, selvom der selvfølgelig er rigeligt med plads til undtagelser. Hvis vi vender tilbage til udtalelser fra brugeren der har startet tråden, så vil jeg da mener, at man har en yderst specifik smag i film, hvis man UDELUKKENDE har 1.85:1 udgivelser stående på hylden. Jeg synes selv jeg har en rimeligt bred smag, så det er altså ikke fordi jeg lige rammer den ene eller den anden film. Og som sagt bygger jeg også min udtalelse på andet end lige min personlige filmsamling. En 100% præcis definition af en Hollywood film kan jeg nok ikke give dig, men man kunne da tage udgangspunkt i de selskaber der i midten af sidste århundrede havde studieproduktioner med skuespillere, instruktører, manuskriptforfattere og andet personale på kontrakt, men som i dag fungerer som distributionsselskaber. De fleste af disse hører ikke længere fysisk hjemme i Hollywood, men opfattelsen af hvad der er Hollywood-produktioner og hvad der ikke er, mener jeg da stadigvæk er temmelig tydelig. Brokeback Mountain, Usual Suspects og Donnie Darko er ikke hvad man kalder Hollywood-produktioner, mens Spider-Man, Aliens, Terminator 2 osv. er. Redigeret af Naiera - 19-April-2007 kl. 14:51 |
|||
lunddal
Sendt: 19-April-2007 kl. 14:45 | ||
Mange film i dag distribueres kun af Hollywood selskaberne, og flere og
flere film kommer i dag mange andre steder fra, og så længe filmen er på engelsk, tror mange automatisk at den er amerikansk og kommer fra Hollywood på trods af at de kan være fra England, Australien, New Zealand, Tyskland m.m. Måske man skulle omdefinere termen til action-brag. PS: Den første Terminator var langt fra en Hollywood produktion |
|||
Naiera
Sendt: 19-April-2007 kl. 14:49 | ||
Det er jo også det jeg skriver! Men de har stadigvæk nogle fællestræk (instruktører, skuespillere, 2.40:1 , osv.). Produktion i deciderede Hollywoodstudier er så godt som uddød. Mht. Terminator havde jeg egentlig også toeren i tankerne. Redigeret af Naiera - 19-April-2007 kl. 14:51 |
|||
moho
Guld medlem Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
Sendt: 19-April-2007 kl. 15:00 | ||
Sorte Bjælker og BluRay Her vil jeg give Moveteam ret i een retning. Jeg ville forvente, som en blåøjet optimist, at billedet på min 16:9 Fladskærm ville fylde hele skærmen med forkerte proportioner. Disse forkerte ville jeg forvente kunne omgåes ved der kom smalle bjælker og jeg ville miste en smule i hver side [Overskan]. Istedet for DVD afspilleren nu sætter billedet lige til kanterne i siden og Bjælker foroven og forneden ____ Bjælker som jeg vel at mærke, ikke kan flytte rundt med. Alle forskellige Zoom funktioner gør bare billederne ringere. |
|||
Tarkin
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
Sendt: 19-April-2007 kl. 17:47 | ||
Det er sjovt at du skriver Terminator og senere ændrer det til Terminator 2, for lige netop Terminator trilogien er ret interessant hvad angår filmformater. Den første Terminator film blev optaget i mattet 1.85:1, Terminator 2 blev optaget i det specielle Super 35 format, der forsøger at bygge bro mellem formaterne 4:3, 1.85:1 og 2.40:1, og Terminator 3 blev optaget i Panavision 2.40:1. Kan det blive mere forvirrende?! Hollywood produktion ???? Indgår de små filmselskaber Pacific Western og Lightstorm Entertainment som står bag Terminator og Terminator 2 i din ”Hollywood-produktioner” definition?... Er sagen i virkeligheden ikke, at lige netop de film, som du vælger at se i biografen og købe på DVD, primært er optaget i 2.40:1? Eller som lunddal skriver ”actionbrag” / ”blockbusters”, hvilket jeg tillader mig at definere som action-, sci-fi-, adventure- og storfilm i al almindelighed?!!!
|
|||
Naiera
Sendt: 19-April-2007 kl. 18:33 | ||
Jeg kender godt til Terminator 2 og det lidt sjove format. Det var vel et dårligt valg, men det var alligevel ikke et eksempel på film-format (men en decideret 'independent' film er T2 altså ikke!). Der er mange film der skydes på noget 4:3 lignende, for så senere at blive klippet til noget mere biografvenligt. I Raging Bull var mikrofonen nogle gange med i det oprindelige billede, men den del af billedet blev selvfølgelig klippet helt væk. Terminator 2 havde mere af det oprindelige billede i TV 4:3 versionen, fordi de lavede den kopi direkte fra 35mm strimlen.
Men du har vel hørt om en Hollywood-film? Det ér der altså nogle film der kaldes, også i dag, og de udgør en ret stor del af dem der vises i biografer verden over. Det er distributionsselskaberne i Hollywood (eller lige udenfor, som det jo er nu til dags) der i høj grad styrer hvad folk får et se rundt omkring i biograferne. Det gøres både ved at købe 'independent' film, men også ved at skyde penge i projekter, og det er jo nok dem der normalt kaldes for 'Hollywood-film' i dag. De har mange fællesnævnere fordi dem der skyder penge i de forskellige projekter er konservative med pengene, og vil hellere satse på noget 'tried & tested' end noget nyt og anderledes. Jeg synes det er lidt noget bavl at sætte spørgsmålstegn ved, om der stadig er film der opfattes som 'Hollywood-film'. Men hvis 'Hollywood' er så slemt, kan vi da også bare kalde det 'big business' film, og så sætte dem op mod 'independent' film. Sidstnævnte definition er der vel ingen der gider brokke sig over? Her passer ting som Brokeback Mountain og Usual Suspects ind under, ligemeget hvem der evt. skulle have købt rettighederne senere. Hvis der så er noget der hedder, 'independent' film, som er den slags man ser på Sundance filmfestivalen osv., så må der jo også være noget der er 'u-independent', ikk'? Og gæt hvad det er... I øvrigt nævnæs Panavision på side 185 i førnævnte bog, som 'vor tids mest brugte anamorfiske system' (til filmlavning). (lidt løst citeret) Det var trods alt ikke præcis hvad jeg huskede det var, men der er da noget om det alligevel... Og på Panavision-siden inde på Wikipedia fremgår sætning '(top-level) Hollywood motion-picture production'. Sammenhængen er ikke vildt relevant her, men det er da tydeligt at jeg ikke er den eneste der er af den opfattelse, at der er nogle film der kan kaldes 'Hollywood-produktioner'. I stedet for og sidde at gætte jer til min filmsmag, kan I, Tarkin og lunddal, vel ligeså godt tage et kig på min samling. Jeg indrømmer at være noget mainstream orienteret (min favoritfilm er trods alt Aliens), men når det så endelig bliver til noget en lille smule anderledes (Lost In Translation, Marie Antoinette, som vist ikke kan påstås at være typiske 'big business/wide theatrical distribution block busters') er det sjovt nok 1.85:1. 'Live action' portionen af min samling dækker trods alt noget der ligner 450 film, så når jeg delvist baserer en, åbenbart voldsomt kontroversiel, udtalelse på min erfaring fra biografen og samlingen, så er det trods alt ikke fuldstændig taget ud af et sted hvor solen ikke skinner. Redigeret af Naiera - 20-April-2007 kl. 10:27 |
|||
Jimmi Jappe
Super bruger Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 283 |
Sendt: 20-April-2007 kl. 08:47 | ||
Hey hvordan har du fået lage din dvd samling på nettet via dvd profiler? Jeg bruger selv programmet og har nyeste udgave men det er ikke intervocative der står bag mere men invelos nu. |
|||
Panasonic TX-P50VT20EA
Panasonic DMP-BDT310 Denon DVD 3910 Denon AVR-3808CI PS3 320gb hdd iMac 24'' iPhone 3GS 16gb iPad 2 32gb WiFi + 3g |
|||
Tarkin
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
Sendt: 20-April-2007 kl. 09:02 | ||
Se nu begynder det så småt at give mening det du skriver. Vi kan godt blive enige om at "blockbusters" eller "big business" film, som du kalder det (ordet lyder som noget spædbørn laver), oftest laves i 2.40:1. Hvorfor er det så sådan, kunne man spørge. Svaret er for mig at se indlysende. Hvis en film produceres med forventning om at det bliver en "blockbuster", altså en film som en helvedes masse mennesker går ind og ser i biffen, så er det jo oplagt at skyde den i et biograforienteret filmformat, nemlig 2.40:1, hvorimod "mainstream" film, som ses af et mere jævnt puplikum i biffen, men til gengæld vil blive set af rigtig mange mennesker på video og i tv, oplagt skydes i widescreenformaterne 1.85:1/1.78:1/1.66:1 som bedre passer til 16:9 tv, og bedre tåler at blive beskåret i siderne, eller vist i letterbox, hvis vi taler 4:3 tv!
Jeg tror ikke helt du er klar over, at Panavision mere er et mærke nu om stunder end et filmformat. "Camera and lenses by Panavision" i rulleteksterne på en film betyder blot, at filmen er optaget med Panavision udstyr. Det kan ligesåvel være i formatet 1.85:1 som 2.40:1!
Jeg har kigget på din filmsamling og kan finde adskillige film i 1.85:1, men ja, du har mange 2.40:1 film. Jeg har selv flere 2.40:1 film end 1.85:1 film i min 350 film samling (laserdisc og DVD), men det ser jeg blot, som at jeg har flest "blockbuster" film. Battlefield Earth... nej, det mener du ikke, vel?... Godt nok er den i 2.40:1 meeen... |
|||
Naiera
Sendt: 20-April-2007 kl. 10:26 | ||
Jamen, jeg kan da også finde adskillige film i min samling der er 1.85:1, og eftersom jeg bedst kan lide at film fylder hele skærmen, så er det da også det format jeg foretrækker. Men jeg oplever bare at 'big business' film oftest er 2.40:1. Det er såmænd også det eneste jeg har påstået, og det synes jeg da også lige pludselig du giver mig ret i.
Alle mine HD-film (dem der fremgår af samlingen + 16 Blocks og Blazing Saddles på vej) er i øvrigt også 2.40:1, på nær Children of Men. De fleste er i øvrigt også korrekt mærket 2.4:1, i stedet for 2.35:1. Kun Serenity holder fast i Cinemascope
Nevertheless, når man snakker om Panavision som filmformat, er det 2.40:1. Redigeret af Naiera - 20-April-2007 kl. 10:27 |
|||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |