recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-ray: Ny Gladiator udgivelse (Remastered)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBlu-ray: Ny Gladiator udgivelse (Remastered)

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2010 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

link 1: Billede 1; Senatsscenen, der synes at gå noget over i det blålige. Se skæg og hår fx.

Men du kan vel også tydeligvis se, at der er mere detalje på den nye udgave? Den gamle er forfærdeligt 'dvd-agtig' i sit udseende, hvor den nye rent faktisk ligner Blu-ray.

Link 1: Billede 4: Er der ikke byttet om på billederne. Lader man musen hvile på billedet, bliver billedet rødligt og detaljerne udvaskede, fx blodet på hals og arm.

Der er så absolut ikke byttet om på billederne. Billedet fra den oprindelige udgivelse er BADET i EE.

Link 2: Billede 5; Crowe i "kælderen". På den gamle udgivelse er ansigtet detaljeret, mens ansigtet på den nye udgivelse er mere rødligt og rynker mv. er glattet ud eller forsvundet. Dertil forekommer belysningen af trøjen mere naturlig på 2009-udgivelsen.

Hvordan ved du hvordan belysningen af trøjen skal se ud? Der er ikke noget der hedder 'naturlig' i denne sammenhæng. Og jeg mener heller ikke at det gamle billede er mere detaljeret; det forekommer måske umiddelbart sådan, på grund af overdreven skarphed og et billede der er alt for mørkt.
Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-August-2007
Sted: Denmark
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2010 kl. 23:02

link 1: Billede 1; Senatsscenen, der synes at gå noget over i det blålige. Se skæg og hår fx.

Jeps, den blå scene er da tydligt den pæneste, da man virkelig kan se både hår og skæg virkelig er hår og skæg. Den røde scene her viser håret som klumper af den overdrevne EE, og se også hvor kunstigt optrukkent alles klæder ser ud. Det er lige før det ligner PS filteret 'Pastel colors'.

Link 1: Billede 4: Er der ikke byttet om på billederne. Lader man musen hvile på billedet, bliver billedet rødligt og detaljerne udvaskede, fx blodet på hals og arm.

Nej, Det røde er korrekt. Læg mærke til skægget igen. EE har det med at gøre mørkt mørkere og lyst lysere og effekten kan nogle steder snyde en til at tro det ser pænere ud fordi kontrasten forøges der hvor mørkt og lyst står tæt ved hinanden (konturer).

Link 2: Billede 5; Crowe i "kælderen". På den gamle udgivelse er ansigtet detaljeret, mens ansigtet på den nye udgivelse er mere rødligt og rynker mv. er glattet ud eller forsvundet. Dertil forekommer belysningen af trøjen mere naturlig på 2009-udgivelsen.
Lige dette billede er svært, da det kun er den øgede kontrast der kan afsløre ved sammenligningen. Ja skarpheden synes bedst på den blålige, hvor den rødlige anes duset, men igen er det EE der spiller her på det mørkeste billede. Hvis man leger lidt med PS i samme stil kan man på nogle billeder faktisk forbedre, hvor andre billeder ikke egner sig til den behandling.
Blu-ray
Film
Til top
goAMinD Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-August-2007
Point: 356
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2010 kl. 23:06

Er der et bud på hvorfor? Var denne 2009-udgave rødlig eller er det bare mig, der som absolut amatør ser syner.

Tror vi skal regne med der også behandles scenevis, og ikke bare én indstilling gennem hele transfer. Tror ikke vi kan regne med at er scene 1,2 og 3 rødlig, at så skal resten også være det.
Blu-ray
Film
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2010 kl. 00:17

Tak for svarene og belæringen. Glad for at jeg tog forbehold for min totale amatørtilgang og min PC-skærm. Smile

Sammenfattende behøver jeg vist ikke at oppe mit fjernsyn lige med det samme.

Faktisk havde jeg skrevet, at jeg sagtens kunne se, at senatsscenen var tydeligt mere detaljeret, men det virkede så indlysende, at jeg slettede det igen. Alligevel undrede jeg mig over som anført, at scenen blev så blå, fx også i de hvide klæder.

Men det er så dette Edge Enhancement, der, som jeg forstår det, er en slags kunstig billedbehandling, der fremhæver forkerte dele af billedet på 2009-udgaven?

Link 1: Billede 5: Med det forbehold, at det er et billede ud af en hel scene, så synes jeg egentlig stadig, at scenen med Crowe i arenaen fremstår mere tydelig på 2009-udgaven, men det er så snyd og kunstigt fremkaldt.

Dog kan jeg godt se, at Crowes skæg 2010 forekommer at være mindre mørkt, som det anføres af GoAMinD, ligesom hans skulder forekommer at være overbelyst på 2009-udgaven. Men det er godt nok tricky, så jeg skulle vist have ladet tasterne hvile. LOL Men efter den tidligere debat om 2009-udgaven og nu igen, må jeg hellere prøve at sætte mig ned med de to udgaver på et tidspunkt og søge noget mere på emnet.

Nok om det.

Mit næste tv skal være et Panasonic i G-serien. Nuværende eller kommende. Kan denne serie/prisklasse vise disse billedforskelle eller skal man bare læne sig tilbage og nyde handlingen - eller spare noget mere op? 

Tidligere på året blev jeg overfaldet af en 4.000 kroners 42X10Y. Til den pris gør den det udmærket, men til de priser G20-serien allerede er i i 42" og for den sags skyld 50", så...

Mvh. Jørgensen

Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Point: 1759
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2010 kl. 10:12
Har der været skrevet noget om evt. ombytning af den gamle version som det f.eks. var tilfældet med den første udgave af Det 5. Element?

Redigeret af Ning - 24-Juli-2010 kl. 10:13
Ning
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2010 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Har der været skrevet noget om evt. ombytning af den gamle version som det f.eks. var tilfældet med den første udgave af Det 5. Element?
Ja det vil jeg da egentlig også godt vide. Vi fik jo mail fra Amazon om ombytning af Saving Private Ryan, og mit eksemplar af Gladiator er også herfra.
Til top
StockBroker Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Marts-2008
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2010 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Det kunne godt tyde på det, læs evt. her http://www.blu-ray.com/news/?id=4901.

Redigeret af StockBroker - 24-Juli-2010 kl. 22:54
Venlig Hilsen
JR
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2010 kl. 23:28
Super! Så venter vi bare på at amazon melder ud at vi kan få byttet.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 13:39
Her er et par billeder til ære for dem der var glade for den første udgivelse Wink

'Sapphire'

Remastered
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 13:44
er det instruktøren oppe til venstre ,med læderbæltet?
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 13:52
Ja det billede har jeg heller ikke på mit eksemplar af Gladiator Tongue
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 14:28
Fik lige øje på denne tråd.

Hold da helt op hvor er der meget forskel på den "gamle" og den nye version . Selv på min skod laptopskærm er der kæmpe forskel. Nu har jeg ikke selv set hverken den ene eller den anden udgivelse, men den gamle ligner, ud fra billederne, nærmest halvdårlig divx.

Man må så ikke håbe et det almindeligvis er så tilfældigt hvilken farvetone der rammes i BDudgivelserne. Ellers kan det da stort set være ligegyldigt med at kalibrere farver på sin skærm. Den gamle version er, på min skærm, nærmest blå i forhold til den nye.

Gad vidst hvad de tænkte på da de valgte at kalde den for "sapphire edition". Måske årsagen er at den er lige så blå som en safir?!

tvkartoffel
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu