recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-rays fremtid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blu-rays fremtid?

 Besvar Besvar Side  <1 10111213>
Forfatter
Besked
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 18:05
nej du får ikke 4k på en almindelig BD, ellers er kvaliteten ikke bedre end blu-ray
opløsningen har intet med billedekvaliteten at gøre i den forstand. 
hvis bitraten ikke er høj nok, kan det være lige meget med 4k
når man har en 50 tommer skærm eller derover, vil du se en meget stor forskel på dvd og BD

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 18:30
Hvorfor får jeg ikke 4K på en BD?? Det er vel bare et pladsspørgsmål - eller hvad? Altså at 4K fylder mere (vel bl.a. fordi bitraten er højere end DVD og BD-kvaliteterne).
- Det er muligt - men jeg har ikke en 50" skærm og jeg er heller ikke sikker på at jeg skal have det. Men man skal jo aldrig sige aldrig....  Wink
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvorfor får jeg ikke 4K på en BD?? Det er vel bare et pladsspørgsmål - eller hvad? Altså at 4K fylder mere (vel bl.a. fordi bitraten er højere end DVD og BD-kvaliteterne).
- Det er muligt - men jeg har ikke en 50" skærm og jeg er heller ikke sikker på at jeg skal have det. Men man skal jo aldrig sige aldrig....  Wink

Det tekniske ved jeg ikke, men Blu-Ray kan altså bare ikke.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
Redman Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-September-2008
Status: Offline
Point: 194
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Redman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:


Det tekniske ved jeg ikke, men Blu-Ray kan altså bare ikke.


Du må du da hellere skynde dig at sige til producenterne så, inden de smider flere penge i det, for de er i gang med Blu-ray diske på 100gb der skal bruges til 4k film.
Til top
Flemming Larsen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Taastrup, DK
Status: Offline
Point: 24625
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flemming Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af Redman Redman skrev:

Oprindeligt skrevet af Flemming Larsen Flemming Larsen skrev:


Det tekniske ved jeg ikke, men Blu-Ray kan altså bare ikke.


Du må du da hellere skynde dig at sige til producenterne så, inden de smider flere penge i det, for de er i gang med Blu-ray diske på 100gb der skal bruges til 4k film.

Ok, for at skære det ud, så kan nuværende disks, og afspillere ikke gøre det.
Mvh
Flemming Larsen
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 19:40
Blu-ray standarden understøtter ikke 4K.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Blu-ray standarden understøtter ikke 4K.

Blu-ray "standarden"/specifikationerne er løbende blevet opdateret, sidst ved udgivelse af 3D BDs. Der arbejdes pt. på UHD BD:

http://www.techhive.com/article/2024919/blu-ray-looks-ahead-to-4k.html
http://www.expertreviews.co.uk/blu-ray-players/1297180/ultra-hd-blu-ray-discs-being-researched-by-the-bda
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2014 kl. 23:28
ifølge CES 2014 så vil UHD streaming tjenester ligge på omkring de 15Mbit. Det er hvad Netflix fremviser derovre i øjeblikket. Det svarer til ca 4Mbit for en FHD stream, hvilket passer meget godt med det de laver, men fremvisningen foregår med H.265 så pt. sidder der en dekoderboks foran TV'et for at kunne dekode signalet.
Men det er kun til streaming og vil slet ikke være nok til "HIFI" brug. Ser man på hvad de ligger på i dag, så er FHD streams på ca. 4Mbit og BD's ligger på 25+ - altså en små 6-7 gange mere. Det vil så betyde en små 100mbit til en 4K-Disk løsning (og det er jo også ca 4x bitraten på FHD BD - hvad enten de kommer til at kalde den for BD4K eller hvad de vil) - og det kræver helt sikkert en ordentlig opdatering af Blueray formatet incl et ordentlig skud ekstra plads, for det vil der kræves for at have plads nok til en film. en 2 timers film med 4K 100mbit vil fylde små 85GB.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 01:36
Skal der ske noget for fysiske formater skal der også være plads til bedre farver og flere billeder i sekundet, og så er 100GB slet, slet ikke nok.

Jeg tror ikke at 4K BD bliver til noget. Selvom det teknisk set bliver muligt, så er det ikke ensbetydende med, at det kommer på markedet. Det skal også kunne betale sig, og det er slet ikke sikkert, at det kan.

Tænk over det her: Da Blu-ray kom på markedet var HDTV meget, meget udbredt, og det helt store opsving, som jeg husker det, var lige om hjørnet. 4K tv findes i en håndfuld hjem på verdensplan, og så vil folk have 4K BD annonceret allerede nu?


Redigeret af Naiera - 08-Januar-2014 kl. 13:41
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 06:59
Der er bare det problem at mediet ret sikkert skal have samme fysisk størrelse, ergo en optisk 12 cm medie.
Så jeg tror ikke BD HD eller hvad det hedder dør.
Der er så det problem om de TV i 4k der købes i dag kan vise det. Det meste kildemateriale ligger i 24p. Skal det så være 48p, 60p eller ?.
Men var det ikke lige om hjørnet med beslutning om formatet.
SVP03
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 07:53
Nej, der er selvfølgelig det problem at der måske lige nu sker en lidt for hurtig udskiftning (eller risiko for) af formatet. DVD har jo levet meget længe og har vel ikke udviklet sig voldsomt meget. Mens Blu-ray ikke har været på markedet så længe og har slet ikke fortrængt DVD endnu. Så risikoen for at nogen måske helt springer Blu-ray over og venter på Blu-ray UHD eller noget i den stil er vel nok til stede. Lige nu har jeg en separat DVD-afspiller og en Blu-ray afspiller (i form a min Pana 835'er). Det mest rimelige ville nok være at skifte DVD-afspilleren ud med en BD-UHD afspiller (hvis altså det kommer) - og så et UHD fjernsyn. Så spørgsmålet tror jeg ikke er om de fysiske medier dør - men måske almindelig Blu-ray dør inden det rigtigt bliver populært og erstattes af noget, der kan leve i længere tid. Men det er klart at prisen på BD-UHD må ikke være højere end prisen på BD idag - så der kan godt måske gå noget tid, før udviklingen kommer dertil.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 14:55
Mht. til 4K

4K er et brancheskabt behov, for at lokke folk til at udskifte deres tv endnu engang. Jeg arbejder for Nordisk Film og har min daglige gang mellem filmfolk. Selv fotograferne siger at 4K pt. er overflødigt. Langt de fleste film bliver i biograferne vist i 2K, atlså det der svarer til 1080p. Det skyldes at filmene, uanset hvilket format/opløsning de er filmet i, oftest bliver konverteret til 2K i post-produktionen.

Når vi går i biografen ser vi altså oftest et 2K billede omskalleret til biografens 4K projektor. Ægte 4K er en sjældenhed. Og hvis vi kan leve med 2K i biografen, er 4K på hjemmefronten måske lidt af et overkill.

Det kan sidestilles med 35mm-film kontra 70mm. Nok var 70mm meget flottere, men det er meget få film der er filmet, for slet ikke at sige distribueret i det format.

4K og 8K er meget interressant i kamerar, da det giver flere muligeheder for at arbejde med billedet i redigeringen, uden at midste opløsning, eks.v. hvis man ønsker at zoome ind på billedet, for at lave en anden beskæring end den der er optaget.

Jeg ser ikke BD dø indenfor den nærmeste fremtid, da der ikke er andre medier der pt. kan levere den samme kvalitet, og der vil altid være kunder til den bedst mulige kvalitet. Derfor vil der også være folk der hopper på 4K, da det potientelt er bedre kvalitet, ligesom at der er folk der gerne betaler 1000 kr.+ for et stykke ledning. Men man skal nok gøre op med selv selv, hvornår det reelt set er bedre og hvornår det bare er bedre på papiret.

just my 2 cents.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 10111213>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu