recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Blu-rays fremtid?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Blu-rays fremtid?

Besvar Besvar Side  <1234 13>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Tjah, vi ser at vinylpladerne er kommet tilbage, fordi en skare af fanatikere ønsker den analoge lyd. Så jeg tror og håber at blu-ray overlever, måske som nicheprodukt. Prisen blir så nok højere pga færre enheder.

Næh du, VHS er på vej tilbage!

Klaus

Ja og casettebånd med Hansi Hinterseer...
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Før BR/DVD forsvinder kræver det jo at selskaber som Netflix/HBO m.m. får forhandlet aftaler hjem som gør at de får adgang til at streame film samtidig med at de ville have udkommet på BR/DVD. Når man ellers ser bort fra deres egenproduktion så går der jo nemt op til 3 år før de er tilgængeligt for streaming. Og en anden ting der ikke taler for de foreløbig er, når man gang på gang hører "at pr 1/xx risikerer alle disse film at forsvinde fra Netflix pga. udløbet aftaler". Det ville jo være genialt hvis et filmselskab lige pludselig ikke gad levere til et selskab mere hvilke ville betyde at f.eks. 25% af alle deres film ikke var tilgængelig fra den ene dag til den anden.
Når jeg har lyst til at se f.eks. Blade runner/Dune/Drengene fra Sankt Petri eller en anden gammel klassikkere så gider jeg da ikke være afhængig af at min netforbindelse er oppe (at ungerne ikke spiller et eller andet online spil som suger alt båndbredde), og at lige der hvor jeg tilfældigvis havde mit abb. har rettigheder til at streame netop denne film.
Der er jo noget du og I andre misforstår, hvis I tror at tjenester som Netflix skal erstatte BD.
Netflix er en "all-you-can-eat" tjeneste. Det er BD jo overhovedet ikke.
Det tætteste vi har i dag, er Vudu (ikke tilgængelig i Danmark dog). På mange BD film, medfølger en Ultra Violet digital kopi af filmen. Den nøgle kan du blandt andet indløse hos Vudu, hvorefter filmen så er tilknyttet din konto fremover. Den kan du så gense igen og igen, uden det koster noget. Vudu er ellers en leje-tjeneste (VOD), som minder om vores SF-anytime.
En erstatning for BD-film, skal være noget lignende Steam, bare for film. Til Steam spil, er der også DLC og tilføjelser, som så ville kunne sammenlignes med ekstramatereale på film.

Netflix er og bliver aldrig en erstatning for fysiske film. Det ville være et KÆMPE tab for selskaberne, at tilbyde alt for 79kr om måneden, hvad der for en samler, kan koste op til flere 1000kr om måneden.

Før eller siden, skal det helt sikkert nok overtage. Men tror ikke på, at det bliver inden 2020. Måske længere tid. Bitraten er en af det helt store hæmsko nu, selvom den almene forbruger ser ud til, at være helt ligeglad. Men forbindelserne til at kunne klare samme bitrate som BD, findes allerede nu. De er bare ikke voldsomt udbredde endnu. Men når vi rammer 2020, er en 100Mbit forbindelse jo slet ikke vildt længere. Alle Yousee og Stofa brugere kan jo få det allerede i dag.

Ang. Lossless surround, så var ser faktisk en artikkel på forsiden, for en måneds tid siden, hvor der stod at DTS HD 7.1 var klar til streaming allerede nu, og at første maskine som kan klare det, er PS4. Der blev dog ikke nævnt nogen tjeneste, der ville komme med det.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 17:18
Os der er herinde er i mere eller mindre grad større entusiaster end hr og fru Danmark. Blu-Ray mediet vil ikke overleve med tid, det er 100% også selvom det har bedre billede og lyd en fx dvd. Men allerede nu er bd et "fejlslagen" medie fordi folk har stillet sig tilfreds med dvd kvaliteten.

At vi andre så ikke er enige, er jo hvad det er. Men de få butikker der er tilbage med salg af film, spil, musik osv overlever ikke på salget af bd film, det udgør måske 1-5% af den samlede omsætning, hvor dvd udgør omkring 30-40% af den samlede omsætning, resten bliver hentet på musik, spil, konsoller osv.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 03:00
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Men allerede nu er bd et "fejlslagen" medie fordi folk har stillet sig tilfreds med dvd kvaliteten.

Sludder og vrøvl. Blu-ray har overhovedet ikke fejlet. Visse "eksperter" dødsdømte formatet fra starten, og nu lever det i bedste velgående på sjette eller syvende år. Hvis ikke der var penge i skidtet, så blev der ikke PUMPET udgivelse efter udgivelse ud på markedet! Så simpelt er det.
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 03:20
Det handler vel kun om kvalitet ? I det øjeblik streamingkvaliteten er 1:1 med BLu-Ray har det som fysisk medie overlevet sig selv . Sikkert ikke Netflix som tar livet af Blu-ray , men snarere Itunes og lignende . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 10:08
Så længe vi er en stor skare der køber bluray, så blir de fortsat fremstillet og solgt. Simpel handelsmekanisme.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Point: 738
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vclarke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Os der er herinde er i mere eller mindre grad større entusiaster end hr og fru Danmark. Blu-Ray mediet vil ikke overleve med tid, det er 100% også selvom det har bedre billede og lyd en fx dvd. Men allerede nu er bd et "fejlslagen" medie fordi folk har stillet sig tilfreds med dvd kvaliteten.

At vi andre så ikke er enige, er jo hvad det er. Men de få butikker der er tilbage med salg af film, spil, musik osv overlever ikke på salget af bd film, det udgør måske 1-5% af den samlede omsætning, hvor dvd udgør omkring 30-40% af den samlede omsætning, resten bliver hentet på musik, spil, konsoller osv.

Det er nogle underlige gætterier du kommer med ang. BD vs. DVD pct.

I f.eks. Bilka og Elgiganten har BD og DVD ca. samme str. hyldeplads.

Og hvis du kigger her:

Er det heller ikke nemt at genkende dine pct. satser.

Så det er mig lidt af en gåde hvordan du kommer frem til henh. 1-5% vs. 30-40%

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 11:17

Så længe vi er en stor skare der køber bluray, så blir de fortsat fremstillet og solgt. Simpel handelsmekanisme.

er enig, har ikke købt en dvd siden 2009
men en masse blu-ray og mange gange til en pris på en 49 kr. 
selvom de er rimelige nye.

hvad hjælper det og købe en masse udstyr som projektor og et stort tv
for at få et godt billede hvis man ser vhs bånd.

samt hvis alle film skulle ses via nettet, skal man snart have mere end 10 udbyder
fordi man ikke har mulighed for at se alle film og serier et sted

Redigeret af xcardman - 01-Januar-2014 kl. 11:17
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Sludder og vrøvl. Blu-ray har overhovedet ikke fejlet. Visse "eksperter" dødsdømte formatet fra starten, og nu lever det i bedste velgående på sjette eller syvende år. Hvis ikke der var penge i skidtet, så blev der ikke PUMPET udgivelse efter udgivelse ud på markedet! Så simpelt er det.

Sludder og vrøvl siger du, læser du overhovedet hvad jeg skriver?

Salget af blu-Ray kontra dvd er meget lav den brede befolkning.

@vclarke

Nu har min bror arbejdet i branchen i over 10 år, så mon ikke han har bare en smule at have det i. Så selvfølgelig er det fejlslagent, hvorfor skulle der ellers blive ved med at alle nye film også kommer på dvd, fordi det er det folket vælger at købe!

Blu-Ray da det kom frem, var det afløseren for dvd, men det er det aldrig blevet og bliver det heller aldrig, medmindre film selskaberne "tvinger" folk over på formatet og ikke udgiver deres film på dvd længere.

Men tror det har ekstremt lange udsigter, da de med garanti i en periode vil få mindre salg end de gør ved forsat smide filmene ud på dvd.

Det er jo netop derfor Netflix bl.a har stor succes, da deres HD og SuperHD ser pænere ud end dvd for det meste og så føler folk de har opgraderet når de begynder abonnere på de tjenester.

I 2012 sad dvd salget stadig på 77.26% af verdens markedet hvor Blu-Ray havde de sidste 22.74%.

Så selvom vi sidder og nørder herinde og ved hvor stor en forskel der er på kvaliteten, så der altså over 76% der ikke ved det, eller er ligeglad.

Så hvorfor er mine tal så underlige? De % satser jeg har sat på nu! er frit tilgængelige på nettet, har dog fået dem fra min bror.

Blu-Ray salget har dog i 2013 været i mere fremgang vs dvd. Selvom det stadig generelt er faldende i forhold til streaming med salg af fysiske medier generelt.

Men hvis du kigger på dit eget link, så er dvd salget næsten 40% større end Blu-Ray salget.

Redigeret af JordanDK - 01-Januar-2014 kl. 13:38

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 13:32

Der er vi helt enige

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 13:36
BD vil ikke fortsætte som vi lige kender dem i dag. Der går ikke så forfærdelig længe før vi skal have 4K og det vil kræve en opgradering af BD-formatet. Vi er ikke helt derhenne hvor vi kan streame en 4K film fuldkommen gnidningsfrit ud til hr og fru jensen, så derfor vil der være en opgradering for at kunne sikre kvaliteten. OM det så bliver den sidste kan jeg ikke lige umiddelbart svare på, men når opgraderingen kommer, så vil der ikke være noget forretningsmæssigt incitament til at fortsætte med DVD'ere og så vil de helt sikkert forsvinde. Så DVD-entusiaster vil kunne finde dem i antikvariater (og jeg forstår ikke dvd-folket - de burde i den grad være konverteret til BD, men der er godt nok mange tegnefilm på DVD i bilka.)

Kim.t sagde fejlagtigt at der let går en 3 år før de kommer på streamingtjenesterne, og det er nu ikke helt sandt. Der har været en hel del forsøg med streaming faktisk på samme tid som bio-premierer, og det har så vidt jeg husker faktisk vist at der ikke er nogen synderlig nedgang i bio-indtægterne. Den eneste grund til at der går så lang tid er fordi distributionsselskaberne krampagtigt klynger sig til deres forretningsmodel,  da det er det eneste forretningsgrundlag de har. Der er ingen af dem der er med på streamingtjenester, men eksempelvis serier kommer jo på hbo samme tid som de bliver streamet. Her i DK er vi faktisk kun en uge bagud med fifth gear udsendelserne. Så det begynder at hjælpe. Og mange af filmselskaberne har jo også fundet ud af at det med forskudte premierer på film overhovedet ikke virker og laver globale datoer nu.

Men skal man opsummere. Det faste medie kommer til at bestå et godt stykke tid endnu, men der skal ikke herske nogen tvivl om at "fastmedie udlejning" ER død. Udlejning vil indenfor de næste par år være ren streaming. Jeg kan fx se at min lokale kiosk overhovedet ikke udlejer BD, det er kun muligt at leje DVD'ere og hvis jeg skal leje en DVD - så vil jeg da hellere streame i 720p for kvaliteten end have en dvd som ser ud af pommern til. (kom eksempelvis til at se lidt 3 musketerer fra TCM - i 320p!!! føj da. De havde ikke nogen opskalering eller noget som helst andet. Hold da op en gang crap at se på. - Det var den originale udgave, men for pokker hvor var det dog sølle at se på.)
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 13:40
@ Jordan

Det kommer vel an på hvad man mener med at mediet "har fejlet". Hvis målet var at overtage hele markedet fra DVD så ja, men at BD ikke er blevet så stor en succes som nogen nok havde håbet, er jo heller ikke det samme som at det lige PT er på vej i graven eller er en lille bitte niche på linje med SACD eller andre, mere eller mindre, obskure HD-medier. Som det ser ud nu kommer langt de fleste større produktioner da på BD så det er måske lige dramatisk nok at sige at det har fejlet.

Redigeret af dpny - 01-Januar-2014 kl. 13:41
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 13>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu