recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Boliglån 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Boliglån 

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Boliglån 
    Sendt: 09-August-2020 kl. 08:17
Det nærmer sig, at vi skal købe hus. I den forbindelse skal vi selvfølgelig til at kloge os lidt på boliglån og den slags - der er næppe nogen vej uden om.

Jeg har for sjov forsøgt mig lidt med forskellige boligberegner på nettet, og der synes jeg, at jeg har gjort en observation; hvis vi taler et alm. 30-årigt fastforrentet lån + banklån, så får man umiddelbart den laveste månedlige ydelse, hvis man fx afvikler banklånet over 7-8 år, samtidig med at man vælger et realkreditlån med en afdragsfrihed på samme 7-8 år.

Vi har fået et tilbud fra en bank, uden afdragsfrihed, og afvikling af banklån på 20 år, og det kan jeg ikke se, hvorfor vi hellere skulle være interesseret i. Det giver da for mig at se en højere månedlig ydelse.

Nogen der kan klarlægge det for mig?
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 08:49
fordi bankerne ikke pr automatik giver dig det mest fordelagtige, de tjener flere penge ved at gøre sådan og så sige at det er standard metode eller lignende.

Jeg synes der er god mening bag at gøre som du selv skriver, da du betaler højere renter på dot banklån så er det fordelagtigt at afvikle den gæld først
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 09:01
Du skal først og fremmest kigge på hvor meget du totalt kommer til at betale tilbage.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Det giver da for mig at se en højere månedlig ydelse.

Ja, selvfølgelig, da du betaler af på begge lån samtidigt.

Spørg dig selv, hvad du går efter.
Er der lav månedlig ydelse og ikke at afdrage på gælden på din bolig.
Eller er det at få betalt huset ud, så du ikke skal betale høje renter og bidrag i mange år ud i fremtiden.

Da vi købte hus, havde vi sparet op til udbetalingen og fik derfor kun et kreditforeningslån. Det tog vi med variabel rente over 20 år, hvilket betyder at om 2 år, skal vi ikke betale nogen som helt månedlig ydelse. 



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Det giver da for mig at se en højere månedlig ydelse.

Ja, selvfølgelig, da du betaler af på begge lån samtidigt.

Spørg dig selv, hvad du går efter.
Er der lav månedlig ydelse og ikke at afdrage på gælden på din bolig.
Eller er det at få betalt huset ud, så du ikke skal betale høje renter og bidrag i mange år ud i fremtiden.


Klaus

Den logik holder kun, hvis man så til gengæld får lavere samlede omkostninger. Men det er netop det, jeg kan konstatere, ikke altid synes at være tilfældet.

Hvis valget står mellem en finansiering med lavere ydelse og lavere samlede omkostninger (modellen med afdragsfrihed) overfor en finansiering med højere ydelse og højere samlede omkostninger, hvorfor skulle nogen så overhovedet vælge det sidste?

Og hvis det er så åbenbart, at det er en dårlig deal, hvorfor kan banken så overhovedet få sig selv til at foreslå det? Man skulle jo synes, at boliglånsmarkedet er relativt gennemsigtet med alle de boligberegnere, der findes. Jeg kan ikke tro, at det simpelthen handler om, at man forsøger at snyde de almindelige boligkøbere, som ikke ved bedre. Der må være noget, jeg overser.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 11:25
Du skal vælge 20år (15år eller 10år) hvis du samlet vil betale mindre for at låne pengene som DesChain skriver.

Vær opmærksom på at en bank kan opsige et lån. Kreditforening kan ikke opsige et lån, hvis du betaler det som du skal.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

[Den logik holder kun, hvis man så til gengæld får lavere samlede omkostninger. Men det er netop det, jeg kan konstatere, ikke altid synes at være tilfældet.

Kig på begge tilbud, hvor mange penge har du betalt om 30 år, renter, bidrag og lignende?

Et banklån er typisk med højere rente og er derfor godt at få afviklet hurtigst mulig (eller helt undgå det). Derfor vælger rigtigt mange at få afdragsfrihed de første 10 år. Mange af dem vælger så efterfølgende at lægge kreditforeningslånet om efter 10 år og starter så på et nyt 30 års lån.

Jeg ville kart gå efter at få afviklet banklånet så hurtigt som muligt og så ellers begynde at betale ud på kreditforeningslånet. Kan man ride bankgælden af på 5 år og derefter omlægge det afdragsfrie lån, til et 20 års lån, er der penge at spare!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Det nærmer sig, at vi skal købe hus. I den forbindelse skal vi selvfølgelig til at kloge os lidt på boliglån og den slags - der er næppe nogen vej uden om.

Jeg har for sjov forsøgt mig lidt med forskellige boligberegner på nettet, og der synes jeg, at jeg har gjort en observation; hvis vi taler et alm. 30-årigt fastforrentet lån + banklån, så får man umiddelbart den laveste månedlige ydelse, hvis man fx afvikler banklånet over 7-8 år, samtidig med at man vælger et realkreditlån med en afdragsfrihed på samme 7-8 år.

Vi har fået et tilbud fra en bank, uden afdragsfrihed, og afvikling af banklån på 20 år, og det kan jeg ikke se, hvorfor vi hellere skulle være interesseret i. Det giver da for mig at se en højere månedlig ydelse.

Nogen der kan klarlægge det for mig?

Hvilken bank er det der tilbyder noget så tåbeligt?
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Det nærmer sig, at vi skal købe hus. I den forbindelse skal vi selvfølgelig til at kloge os lidt på boliglån og den slags - der er næppe nogen vej uden om.

Jeg har for sjov forsøgt mig lidt med forskellige boligberegner på nettet, og der synes jeg, at jeg har gjort en observation; hvis vi taler et alm. 30-årigt fastforrentet lån + banklån, så får man umiddelbart den laveste månedlige ydelse, hvis man fx afvikler banklånet over 7-8 år, samtidig med at man vælger et realkreditlån med en afdragsfrihed på samme 7-8 år.

Vi har fået et tilbud fra en bank, uden afdragsfrihed, og afvikling af banklån på 20 år, og det kan jeg ikke se, hvorfor vi hellere skulle være interesseret i. Det giver da for mig at se en højere månedlig ydelse.

Nogen der kan klarlægge det for mig?

Hvilken bank er det der tilbyder noget så tåbeligt?

Det er der flere, der gør faktisk.

Jeg ved godt, at banken skal tjene penge og alt det, men det her grænser da til at tage røven på folk i så fald, og det kan jeg ikke forstå, at banken vil være bekendt, hvis banken ellers ønsker et livslangt godt forhold til sine kunder?


Redigeret af Among - 09-August-2020 kl. 18:33
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 21:15
Det er helt normalt. De fleste banker bruger et sådan tilbud (fastforrentet med fuldt afdrag) som udgangspunkt for en kreditvurdering. 
Derfra kan i begynde at skrue på låne-typer, størrelser mv. 

Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2020 kl. 08:32
Nu er afdragsfrie lån jo ikke længere så populære hos bankerne som under finans krisen og de fleste banker/Realkredit institutter vil formentlig fokusere på de mere sikre lån med afdrag og fast rente. Specielt hvis du er førstegangskøber og har brug for at låne til udbetalingen.

Det er vigtigt man sætter sig ind i detaljerne som du er godt i gang med og forstår sine prioriteter. Hvis dine prioriteter er absolut laveste samlede betaling i hele lånets løbetid så er det dette du skal bede om beregninger og tilbud på.








Redigeret af bphhm - 10-August-2020 kl. 08:33
Til top
PvLi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-August-2020
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PvLi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2020 kl. 13:11
Hej

Nu skriver du jo ikke hvor store beløb det drejer sig om. Generelt vil jeg sige at det klart giver mening med afdragsfrihed på realkreditlånet indtil banklånet er betalt ud - vær dog opmærksom på at typisk er både kurser og bidragssatser dårligere på realkreditlån med afdragsfrihed og du vil også skulle betale for låneomlægning når banklånet er betalt af.

Tillykke med det kommende huskøb :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu