recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bombe under branchen ! ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBombe under branchen ! ?

 Besvar Besvar Side  <1234 31>
Forfatter
Besked
mimse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

[QUOTE=Stefan V]..................... Et godt eksempel er hvorvidt sælgeren SKAL spørge kunden om han skal bruge tv'et til terrestrisk, kabel eller satellit. Det mener jeg ikke at han skal. Det vil være god service, men han SKAL ikke. Men han SKAL svare korrekt hvis han bliver spurgt.
 
Det er korrekt at sælgeren ikke SKAL. MEN det er da fuldstændig respektløst - både over for kunden og for branchen - ikke at gøre det.
Der er så mange ( f.eks. ældre ) som ikke aner hvad der skal tages i ed.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-August-2009
Status: Offline
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 13:16
Jeg mener heller ikke at der vil gå noget af den professionelle udbyder ved lige at spørge hvad fjernsynet skal bruges til, da fjernsyn ikke længere blot er "fjernsyn".
 
Lidt ligesom nogle banker også kunne have rådgivet lidt bedre om deres "produkter", da alt gik så godt.
 
Det har aldrig skadet forbrugertilliden lige at give lidt ekstra oplysninger.
 
Meeen hård afgørelse, hvis det ikke var meldt klart ud overfor branchen fra lovgivers side.


Redigeret af TvHomer - 03-December-2009 kl. 13:20
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).


Det var også lige præcis det jeg tænkte. På den anden side var der ikke rigtig noget der tydede på at det skulle være andet end MPEG-4 der blev standarden. Men det var selvf. ikke på skrift...
Det som for mig var noget overraskende var det med Tekniske udbyder og programleverandør blev enige om sende uden kryptering.
 
Plus det med størsteparten af de som købte Tv var gået væk fra Optagere ____ på en sådan måde at Tv som blev købt skulle være med MPEG4, og de sælgere som piber idag har kun sig selv at takke. Når det kommer til Forbrugerklagenævnet!
 
At der så kunne trækkes en parallel til TV uden S-kanalerne (lave hhv. høje kanalerne), eller de helt billige Video som kun havde de lave S-kanaler. Så slippe med kr. 500 synes jeg er billigt sluppet, for sælger.
 
Ved nærmere eftertanke, hvis sælger skal slippe godt fra noget, samme tv kun med MPEG2 kan jo heller ikke "Modtage HD uden en separat Box". Om de som er med indbygget MPEG4 tuner kan modtage DR HD idag? Det er ikke al ting man blot kan tørre af på Køber, hvor gerne man end vil. Fjernsynets svar på Låsby Svendsen.


Redigeret af moho - 03-December-2009 kl. 13:57
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 389
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 14:47
Hold nu op brokhoveder.

Det er jo ligesom når man køber en diesel bil. Alle ved at elbilerne kommer og at olien løber tør indefor en overskuelig fremtid. Jeg glæder mig til at gå ned til min autoforhandler for at få kr. 20.000,- tilbage fordi han ikke solgte mig en el-bil.

Endnu engang slår den total inkompetente forbrugerstyrelse til! Nej inkompentet er faktisk ikke dækkende for hvor uduelige de mennesker er.

Hvis denne sag danner præstance (stavebøf) så for det helt uoverskuelige konsekvenser:

  • USB 1.0 - nej du burde da vide at der vil komme både USB 2.0 og 3.0.
  • HD-DVD- nej du burde da vide at Blueray vinder selvom HD-DVD sælger flere maskiner
  • Uddannelse til jurist? Nej du burde da vide at jurister og advokater bliver "skaffet af vejen" under den store verdens revolution...


Redigeret af evilguy - 03-December-2009 kl. 14:56
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 15:25
Så er det da godt samme Forbrugerstyrelse aldrig eller endnu ikke er trådt ind på banen for afgøre om man må optage noget digitalt!  Selvom dette kun skete ved SD, 576 linier. Og hvad bruger man egentlig som optagemedie for Satellit signalerne? Er det digitalt eller kun Scart?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af mimse mimse skrev:

 
Det er korrekt at sælgeren ikke SKAL. MEN det er da fuldstændig respektløst - både over for kunden og for branchen - ikke at gøre det.
 
I en traditionel radio/tv butik, ja. I et supermarked - og her inkluderer jeg visse kæder der gerne vil give indtryk af at være radio/tv forretning - er det hvad man skal forvente. Hvis forbrugerne mener de har brug for rådgivning, så må de henvende sig i de forretninger der kan levere det, i stedet for at tro at de kan gå i Føtex og få alt serveret på et sølvfad. Det er sådan med respekt, at man får dén respekt man gør sig fortjent til. Hvis ikke forbrugerne kan finde ud af at forlade de butikker der behandler dem respektløst, bare fordi der dumper en ny tilbudsavis ind ad brevsprækken ugen efter, jamen så får man respektløs betjening. Lige så vel som at jeg mener der bør være et marked for både høj og lav kvalitet i selve produktet, og hvor man så som forbruger må vælge hvad man vil have, så bør der også være høj og lav kvalitet af forretninger, og så må man vælge hvad man vil have. Men man skal lade være med at pive hvis man betalte for den lave kvalitet og fik lige præcist dét, og ikke den høje kvalitet. Det er brandnaivt at gå rundt og tro at man helt automatisk kan forvente at få fantastisk service uanset hvor man handler, man må vælge forretning ud fra dén service man forventer at få, og så stille forventningerne efter det.
 
Det er dog lidt uden for emnet, da der i sagen er lagt vægt på at forbrugeren specifikt har spurgt om tv'et kan bruges til de nye signaler.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 16:38

Jeg vil lige sige at jeg først læste hele afgørelsen efter mit første indlæg var skrevet, og det er åbenlyst at i pågældende situation har forbrugeren specifikt forespurgt efter et tv der kan modtage "de nye signaler". Hvis vi lige holder udenfor hvornår forhandleren vidste eller burde vide at MPEG-4 blev den nye standard, så tror jeg nu at sagen er blevet blæst temmeligt meget op af en journalist eller to, og jeg tvivler på der kommer mange flere lignende sager. Det er jo påstand mod påstand, men i den pågældende sag havde sælger som jeg læser det udtrykt enighed i at spørgsmålet om modtagelse af digitale signaler havde været vendt i købs-situationen. Derfor er der ingen bevisbyrde fra købers side, sælger har jo erkendt at spørgsmålet blev stillet, og at MPEG-4 ikke blev nævnt. Derfor bliver det i den specifikke sag ikke påstand mod påstand. Andre sælgere der præsenteres for samme sag fremover, kan for så vidt bare sige (hvilket oftest vil være rigtigt) at de ikke kan huske hvad der har været vendt i købssituationen, eller decideret benægte at digital-tuneren har været nævnt. Så vil man som køber stå ret dårligt, medmindre man har noget på skrift. Spørgsmålet er med andre ord i hvor mange af de 686.500 køb der reelt har fundet en rådgivning sted, og dernæst i hvor mange af dem køber vil have held til at overbevise forbrugerklagenævn eller domstol om at hans påstand er den rigtige. Derfor tror jeg at det er et fåtal af afgørelser der vil komme efterfølgende til køberens fordel.

(ovenstående er min personlige vurdering, jeg er på ingen måde jurist).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:



Hvis denne sag danner præstance (stavebøf)
 
Præcedens Smile. Den vil som jeg ser det kun kunne skabe præcedens i sager hvor sælger erkender at have rådgivet om digital-tunere uden at have omtalt MPEG-4. I sig selv problematisk nok i sager der er fra før MPEG-4 blev endeligt vedtaget, men i sager hvor sælger ikke erkender dette, vil det som sagt være påstand mod påstand, og så vil man (forhåbentligt, hvis vi har et fungerende retssystem) ikke kunne dømme sælger til noget.
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 16:50
hvornår var det at det blev endeligt vedtaget at det skulle være mpeg4, der blev danmarks fremtidige signal? - mine gamle købte en fin Samsung skærm i september 08, og blev der lovet at den var klar til de nye signaler. - ja det var den så ikke.
 
 
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Hvornår var det folketinget oplyste omkring MPEG4? Mener altså først det var sommeren 08? Butikkerne kan jo ikke rigtig rådgive om en standard som ikke er lovgjort endnu. Her tænkter jeg så på salget mellem Januar 08 og Sommeren(eller hvornår MPEG4 nu blev standard).
 
Den tager vi lige:
 
Der var en heftig debat omkring MPEG2/4  i foråret 2007. Argumenterne for MPEG-2 var mest af typen 'Jeg har lige købt et MPEG-2 fjernsyn til en halv/hel snes tusinde, så derfor SKAL det være MPEG-2 i al fremtid'.  Det var dog ofte  sukret over med andre argumenter fx lidt miljøhensyn ol. 
Men ingen fagmand burde have været i tvivl om spørgsmålets aktualitet senest fra tidligt 2007.
 
MPEG-4 blev besluttet  for MUX2 den 11 juni 2007 i en meget omtalt beslutning mellem partierne bag det gældende medieforlig.
 
4. oktober 2007 vedtog samme partier at DVB-H skulle være et skønhedskriterium, men intet om MPEG og gatekeeper.
 
I den tilhørende KUM pressemeddelelse står der 4 muxer og en kapacitet på ca 25 kanaler.  Med de forudsætninger KUM og politikerne arbejde med i 2007 kan det kun oversættes til en forventning om brug af MPEG-4.
 
I gatekeeper udbuddet (udsendet 5 dage senere og betænkning 1287 fra 2007) står det helt klart:
"9.6 Komprimeringsstandard
Gatekeeper skal benytte MPEG-4 Part 10/AVC til billedkodning. Dette krav gælder dog ikke for
billedprogrammer, der distribueres som mobil-tv."
 
Desuden er der en link på ovenstående webside til et brev fra 11 januar 2008, der viser, at alle forventede, at MUX1 ville overgå fra MPEG-2 til MPEG-4  'i løbet af 2012'.
 
Min fortolkning er, at  pr. januar 2008 burde enhver fagmand have vidst:
  • at  MPEG-2 kun ville bleve anvendt indtil engang i 2012 i MUX1.
  • at MPEG-4 ville være et krav for at se både DR's MUX2 og gatekeepers MUX3-5.
  • at MUX6 nok blev allokeret til DVB-H  (der allerede da var Dead sygt )
  • at DR begynde at sende HDTV med MPEG-4 (se 11 juni papir) efter aftale med folketinget. Dermed er et minimumskrav til alle MPEG-4 modtagere 'High Profile @ Level 4.0'
  • at de endelige MPEG-4 parametre skulle aftales mellem digi-tv/DR/TV2 og den kommende gatekeeper senere i 2008.
  • at man derfor ikke med sikkerhed kunne sige om et givet MPEG-4 TV apparat ville blive godkendt (adskillige blev ikke godkendt, men mange kan anvendes evt. efter ny firmware)
Man kan således sige, at i januar-april 2008 var det eneste sikre råd til antennefjernsyn: 'Køb ikke nu', men skulle man have forlangt, at forretningerne skulle give et sådant råd, ja skulle det nok have være vedtaget på højere/højeste sted.  
 
Men enhver fagmand ville kunne sige, at  MPEG-2 og MPEG-4 uden HD støtte eller HE-AAC lyd IKKE ville være brugbart efter 2012.
 
Efter min mening burde elektronikbranchen imidlertid have gjort alle medlemmer klart, at de fra sidst i 2007 og langt ind i 2008 burde sikre sig skriftligt, at alle 'antenne-kunder'  var klar over, at MPEG-2 kun var DR1/DR2/TV2 og ville holde max 4 år. Desuden burde det have været oplyst, at  MPEG-4 parametrene ikke var endeligt fastlagt.
Det er et klart svigt fra fx BFE  og de store i branchen,  at sådanne overvejelser ikke foregik og resultaterne ikke blev udsendt til alle handlende.   
 
Når man gennemlæser ovenstående links, så forekommer det mig helt ude i hampen, at Dansk Industri kan gøre indsigelser - hvor var de selv i denne proces?  
Dansk Industri/Itek har fx indsendt høringsvar  28 august 2007 till udkastet til ovennævnte bekendtgørelse 1287/2007 - så uvidende om forholdene kan de da ikke have været. 
 
Nu vil jeg ikke i almindelighed forsvare KUM og politikerne, men DI bor i denne sag i et hus af det skøreste glas. Måske skulle de fordele lidt kritik til sig selv? 
 
Hvis man kommer hen sidst på 2008, så er jeg slet ikke i tvivl om, at alle MPEG-4 modtagere med kun SDTV støtte  bør være helt klare byttere, men det er vel en helt anden sag. 
 
Lars   Smile 
 
 
 


Redigeret af reslfj - 03-December-2009 kl. 18:51
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Klausens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 160
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af mimse mimse skrev:

 
Det er korrekt at sælgeren ikke SKAL. MEN det er da fuldstændig respektløst - både over for kunden og for branchen - ikke at gøre det.
 
I en traditionel radio/tv butik, ja. I et supermarked - og her inkluderer jeg visse kæder der gerne vil give indtryk af at være radio/tv forretning - er det hvad man skal forvente. Hvis forbrugerne mener de har brug for rådgivning, så må de henvende sig i de forretninger der kan levere det, i stedet for at tro at de kan gå i Føtex og få alt serveret på et sølvfad. Det er sådan med respekt, at man får dén respekt man gør sig fortjent til. Hvis ikke forbrugerne kan finde ud af at forlade de butikker der behandler dem respektløst, bare fordi der dumper en ny tilbudsavis ind ad brevsprækken ugen efter, jamen så får man respektløs betjening. Lige så vel som at jeg mener der bør være et marked for både høj og lav kvalitet i selve produktet, og hvor man så som forbruger må vælge hvad man vil have, så bør der også være høj og lav kvalitet af forretninger, og så må man vælge hvad man vil have. Men man skal lade være med at pive hvis man betalte for den lave kvalitet og fik lige præcist dét, og ikke den høje kvalitet. Det er brandnaivt at gå rundt og tro at man helt automatisk kan forvente at få fantastisk service uanset hvor man handler, man må vælge forretning ud fra dén service man forventer at få, og så stille forventningerne efter det.
 
Det er dog lidt uden for emnet, da der i sagen er lagt vægt på at forbrugeren specifikt har spurgt om tv'et kan bruges til de nye signaler.


Så fordi at man går i Føtex, kan man ikke få ordentlig betjening? Lavere priser er altså ikke lig med lavere betjening. Selvfølgelig er der forskel på betjeningen i forskellige Føtex butikker, fordi det er forskellige mennesker som arbejder der, men ligefrem at sige, at man kun kan forvente dårlig betjening i Føtex pga. at det er et supermarked er lidt overdrevet.

Og servicen i Føtex er hvertfald bedre end den konkrete Fona butik. I den Føtex som jeg arbejder i, har vi da haft et par sager hvor vi måske har rådgivet for lidt, eller uklart, og solgt kunderne et MPEG2 TV. Det er selvfølgelig beklageligt, men kunderne fik altså også pengene tilbage med det samme uden diskussion, og så fandt vi et bedre TV til dem, for billigere penge. Det er i mine øjne god serviceSmile
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Klausens Klausens skrev:

Så fordi at man går i Føtex, kan man ikke få ordentlig betjening? Lavere priser er altså ikke lig med lavere betjening. Selvfølgelig er der forskel på betjeningen i forskellige Føtex butikker, fordi det er forskellige mennesker som arbejder der, men ligefrem at sige, at man kun kan forvente dårlig betjening i Føtex pga. at det er et supermarked er lidt overdrevet.

Når Otto omtaler ordet "service", er jeg overbevist om, at det drejer sig om service i den forstand at man kan få seriøs rådgivning. Dette kan man ikke regne med at få særlig meget af, hos Dansk Super Marked. Det hænger sammen med at de færreste ansatte i Radio/TV-afdeligen hos Dansk Super Marked, har en decideret brancheuddeannelse...
 
Oprindeligt skrevet af Klausens Klausens skrev:


Og servicen i Føtex er hvertfald bedre end den konkrete Fona butik. I den Føtex som jeg arbejder i, har vi da haft et par sager hvor vi måske har rådgivet for lidt, eller uklart, og solgt kunderne et MPEG2 TV. Det er selvfølgelig beklageligt, men kunderne fik altså også pengene tilbage med det samme uden diskussion, og så fandt vi et bedre TV til dem, for billigere penge. Det er i mine øjne god serviceSmile
 
Ja, der er ingen tvivl om, at Dansk Super Marked generelt yder en god service... Clap
 
M.v.h.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 31>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu