recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Boxer valgt som gatekeeper
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBoxer valgt som gatekeeper

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
mufcdk1974 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 2089
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 21:10

Jamen jeg er i bund og grund enig, og den bedste løsning er helt sikkert kvalitet fremfor kvantitet, desværre at er det nemmere at sælge 30 kanaler fremfor 20 med højere bitrate.

Men igen er mit eneste alternativ for at få bedre kvalitet en endnu højere pris end idag, så er det ikke mig CD, Viasat, Boxer  eller hvem der er på markedet skal satse på som kunde.

Som jeg har skrevet før, ALLE har en grænse for hvor dyrt et givent produkt må være, og min grænse ER nået når det gælder TV kanaler.

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 22:00

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

 

Selv 30 SD kanaler i 3 DVB-T2 mux ville bety ekstrem komprimmering.

Men det er dog  omkring 3-3.1 Mbps pr kanal, mod nu foreslået 1.8-1.9 Mbps.  En meget betydelig forbedring.  

Nu skal man også bemærke, at en vis udvikling i MPEG-4 kodning vil dog kunne forventes inden 2010.  

 

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

 Dersom etterspørsel etter høy kvalitet og HDTV blir stor så har Boxer et problem som trolig vil gi alle andre digitaltv plattformer en stor konkurransefordel.

Men som mine tal ovenfor viser, kan der faktisk skaffes plads til totalt 7-9 HD kanaler og forbedrede SD bitrater, hvis viljen er tilstede.

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

 Ser at det skal sendes et DVB-H mux i Danmark.  At det har vært et krav om DVB-H er et sterkt sigal til  gatekeeper om at HDTV (og høy kvalitet) ikke skal prioriteres.  DVB-H mux reduserer muligheten for HDTV betydelig.  En DVB-H mux har betydelig dårligere kapasitet enn DVB-T og i tillegg vil kapasiteten utnyttes til å sende lavkvalitets video for mobile mottagere som vil være av langt lavere kvalitet enn SD MPEG4.

Det er vist EU, der ønsker DVB-H ( og Nokia).  Du skriver 'betydelig dårligere kapasitet", jeg skrev " den forældede og  ( bla. mht. brug af  MUX kapacitet) umulige DVB-H standard".  Er det ikke blot dig, der er en større diplomat ?

Læser man (EU) Commissioner Reding's  tale fra 12 marts 2008, vil man se at det er hensynet til omsætning og vigtigst export, der er hendes afgørende argumenter for DVB-H. 

http://ec.europa.eu/commission_barroso/reding/docs/speeches/ 2008/budapest_20080312.pdf

Om borgerne faktisk har behov eller blot lyst til at bruge mobil-tv  synes uden afgørende betydning. Chancen for en penge success - som GSM telefoner - er alt,  der tæller.

Og så kan de ikke forstå, hvorfor selv EU positive personer som undertegnede kan blive ganske 'sure på Bruxelles'. 

Hvis man istedet ser på DVB-SH - som Com. Reding også nævner - er den efter sigende godt 5.5 dB bedre dvs. har næsten 4 gange  bedre signalkvalitet end DVB-H har (her sammenlignet for UHF frekvenser).  http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-SH

DVB-SH er imidlertid meget egnet til at sendes  fra 3G telefonmaster med 3G frekvenser (S-band, 2200 Mhz), hvorved både 3G master og 3G sende-antenne kan genbruges.

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

Når det gjelder DVB-T2 så er det veldig interessant men siden det enda ikke er en standard så tror jeg det er lite sannsynlig at det benyttes DVB-T2. I England er det også stor usikkerhet om DVB-T2er klar i løpet av 2009. 

Det får vi se om ganske kort tid, når Ofcom udsender sin endelige beslutning om HDTV på DTT i 2009.  En stor del af  tvivlen i England kan ret let spores til tv apparat leverandøre, som gerne vil sælge 'franske/norske MPEG-4' IDTV her og NU.    Desuden vil 'SKY' gerne sende betaling-tv via DTT hurtigst muligt - og de vil også gerne bruge 'Riks.no' type bokse.

Der er og især har været  en alt eller intet kamp imod brug/salg af UHF frekvenser til andre formål end 'rigtigt' tv - inkl. til DVB-H.

Industri foreningen DTG, der består af  elektronik leverandøre (Panasonic, Sony etc),  TV stationer (BBC, og ja Danmarks Radio er medlem) og andre med interesse i digitalt tv,  har først sagt,  at DVB-T2 kan man ikke nå til slutningen af 2009.

Derefter udsendte DTG i begyndelsen af marts en plan for HDTV med over 20 kanaler ( og måske senere 40) og som helt forudsatte brug af - DVB-T2.

DVS  Panasonic, Samsung og Pace har hele tiden ment, at Ofcoms tidsplan for DVB-T2 var OK og at masseproducerede bokse med rimelighed kunne være klar til efteråret 2009.

Men i løber af få uger vil vi få syn for sagen, når resultatet af over 2 års arbejde og mange hundrede millioner kroners udgifter bliver offentligt kendt som "DVB-T2  draft proposal".

Lad os tales ved .

Lars   

Det er helt uden betydning om Boxer vil/kan sende med DVB-T eller DVB-T2 netop 1 november 2009 eller DVB-T2 først lidt senere. 

Det eneste vigtige er, at seerne kan købe modtagere, som kan modtage DVB-T2  og de ikke  senere skal købe endnu en boks.

I Sverige åbnes en MUX i VHF området. Det kan pga. planlægning tidligst ske i efteråret 2009. Her er DVB-T2 officielt nævnt som 'enabler' af DTT HDTV.  Det er ret interessant i Københavns området.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af Ole Pihl Ole Pihl skrev:

Personligt havde jeg håbet på bedre tv ( billed kvalitet ) når vi fik mere konkurrence via det digitale sendenet , det kan man åbenbart glemme alt om .

Hvad svarede 'din' folketingsmand/kvinde, da du skrev og fortalte om ønskerne  om kvalitets tv - i indhold, lyd og billede ?

Lars

PS! I 2010 er der næppe mange CRT tv tilbage udenfor Nationalmusæets jernalder samling.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 23:24

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:


Der er 20 måneder til launch. Er det realistisk at antage at man kan skifte til DVB-T2 inden da? Og når man først er i gang med DVB-T, er det næppe realistisk at skifte til en anden standard midt i det hele, hvis dette forudsætter udskiftning af decoder boxene. Uanset om Boxer giver tilskud eller ej, kan man af logistiske årsager ikke udskifte alle boxene på samme tid.

Det vil afhænge af - tror jeg - om et større land eller flere lande vil gå ind for sagen. Det er nødvendigt, at der er en stor sikkerhed for efterspørgsel. dvs. sikkerhed for DVB-T2 vil blive brugt til at sende med til et rimeligt stort antal seere. 

ST- micro - en af de store chip leverandøre - har i England besvaret en offentlig hørening om masseproducerede chips med: 'med lidt held - klart ja, med lidt uheld måske ind i 2010.'

Men der er 20-30 chip fabrikanter i verden, der har DVB-C/S/T/H på programmet nu - Samsung, Sharp, Intel, Broadcom, Dibcom, .....  Hvis blot 10 leverandører vil 'lege med', så er sandsynligheden for at  mindst en eller to 'har lidt held' og kan nå det  - meget meget høj.   

'Bronce' vinderen vil heller ikke være langt efter. 

Dette har inter særligt med elektronik og tv at gøre; men gælder i de fleste 'enkelt starter', at vinderen kører betydeligt hurtigere end gennemsnittet og meget hurtigere end de uheldige der 'punkterer'.

Det er så ærgeligt for de fabrikanter, der ikke vinder kapløbet; men det er jo netop derfor, vi har en fri markedsøkonomi - forbrugerne skal have det bedste produkter, hurtigt og billigt. Her med fokus på hurtigt og dernæst billigt.

Et DVB-S2 chipset er nu i prisklassen under $10 ( under 47 kr), så når først produktionen er klar, så bliver boksenes pris nok mere bestemt af om de har kortlæser eller ikke har kortlæser.   

Husk at langt de fleste fabrikanter er medlem af DVB.ORG  og allerede kender DVB-T2 standarden eller det allermeste heraf ( dvb-org medlemmer kan få informationerne)

Der er ingen - måske bortset fra sælgerne i Fona - der har brug for nye bokse før, der faktisk sendes i MPEG-4.

Der er heller ingen, der har brug for andet end 200 kr og et besøg hos Bilka eller Jem&Fix, for fortsat at kunne se DR1, DR2, DR-Update og TV2. En MUX-1 boks modtager mere end der nu sendes på analog-tv.

Hvis Boxer kan få solgt 50.000 bokse inden juleaften 2009 vil vi se overskrifter overalt  af typen " Det digitale TV er en KÆMPE succes" .

Men 50.000 chips er intet - absolut intet. Jeg så, at Samsung eller Sharp ( husker ikke lige hvem af dem) pt. fremstillede 300.000 DVB-T chip om måneden.    50.000 chips er 3-5 dages produktion.

En DVB-T2 chip ligner udefra en DVB-T chip til forveksling - eller måske ligner den en DVB-T chip med 2 antenne indgange (der går rygter om at dobbelt-tunere bliver min standard ?).  

Det bør blive meget let, at ændre DVB-T bokse til DVB-T2 bokse.

Og hvis du synes, det vil tage lang tid at få solgt/levert 50.000 eller måske 100.000 bokse, så tænk på, hvor mange jule-ænder der skal levers før  juleaften 2009.  Det er slet  ikke noget problem med leveringen af de ret 'få' bokse.

Lars    

På sendersiden er det langt mindre kritisk. DVB-T2 skal kunne sendes med eksisterende sendere ( master, antenner og RF power). De digital 'dele' skal skiftes; men de fleste sendere kan allerede idag skiftes fra DVB-T til japansk eller amerikansk tv standard blot ved at skifter et 19" modul.  Hvis man også ombygger antenner mv. kan man muligvis øge  bitraten lidt; men det er ligesom 'luksus versionen'.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det bør blive meget let, at ændre DVB-T bokse til DVB-T2 bokse.

Og hvis du synes, det vil tage lang tid at få solgt/levert 50.000 eller måske 100.000 bokse, så tænk på, hvor mange jule-ænder der skal levers før  juleaften 2009.

Modsat juleænder er problemet at der ikke er dobbeltkapacitet til en glidende overgang. Den dag senderne skifter fra T til T2, skal alle bokse opdateres hos de betalende kunder. Ellers er der sort skærm (eller nu er det jo digitalt, så der vil nok stå "no signal", eventuelt på svensk).

Jeg tror ikke man er villig til 2x boksforvirring, først ved DVB-T intro og dernæst når ved udskiftning til DVB-T2.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

PS! I 2010 er der næppe mange CRT tv tilbage udenfor Nationalmusæets jernalder samling.


Jeg vil nu snarere tro at 50% af alle TV i 2010 stadig er et CRT.. Recordere.dk er ikke repræsentative for hele landet.

(jeg har nu godt nok et CRT som eneste TV).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 00:39
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

PS! I 2010 er der næppe mange CRT tv tilbage udenfor Nationalmusæets jernalder samling.


Jeg vil nu snarere tro at 50% af alle TV i 2010 stadig er et CRT.. Recordere.dk er ikke repræsentative for hele landet.

(jeg har nu godt nok et CRT som eneste TV).

Count me in.

Jeg skifter ikke før HD udbuddet berettiger det.

Mvh Hans
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 00:49
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Jeg skifter ikke før HD udbuddet berettiger det.


HD ser nu ganske godt ud på mit CRT.

For mig er bitraten vigtigere end opløsning.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 01:27
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Jeg skifter ikke før HD udbuddet berettiger det.


HD ser nu ganske godt ud på mit CRT.

For mig er bitraten vigtigere end opløsning.

Vi kan ikke blive mere enige.

Mvh Hans
Til top
cpedesign Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 14:54
Har ogsaa CRT TV

Philips PW9551 med HDMI og 1080i
Til top
cpedesign Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 96
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 14:55
Hmm, kan se jeg ikke er den eneste der har koebt det tv (fast2night) 
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2008 kl. 14:57

 

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det bør blive meget let, at ændre DVB-T bokse til DVB-T2 bokse.

Det er for fabrikkene det bliver ret let. De solgte bokse kan ikke ændres på en økonomisk måde.

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

  
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Og hvis du synes, det vil tage lang tid at få solgt/levert 50.000 eller måske 100.000 bokse, så tænk på, hvor mange jule-ænder der skal levers før  juleaften 2009.

Modsat juleænder er problemet at der ikke er dobbeltkapacitet til en glidende overgang. Den dag senderne skifter fra T til T2, skal alle bokse opdateres hos de betalende kunder.

Se, de nye modtagere vil også kunne medtage de gamle signaler, så alle nye DVB-T2 bokse vil kunne modtage alle MUXer uanset hvordan de udsendes.

Der skal slet ikke leveres bokse FØR de kan både HD og MPEG-4 og DVB-T2.  Alt andet er at holde forbrugerne for nar.

Når DVB-T2 bokse  kan købes i normal handel eller på nettet  før den 1 november 2009 - så skal du se overskrifter i alle blade og aviser. 

Politikene tror de vælge det sikre og kendte; men det eneste de får er det gamle og forældede. 

Problemet er naturligvis - og det skulle man have tænkt på, før man sagde OK - hvis Boxer kan/vil begynde at sende en MUX eller to fra enkelte sendere før 1 november 2009.  Det kan dog næppe blive mange bokse og kun i visse områder, der så skal udskiftes. Nok en billig pris for Boxer at betale for 50% mere båndvidde.


Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg tror ikke man er villig til 2x boksforvirring, først ved DVB-T intro og dernæst når ved udskiftning til DVB-T2.

Det er netop derfor Ofcom i England, så kraftigt er gået inde i at styre en overgang til DVB-T2. Ofcom er måske den mest markedsorienterede 'telestyrelse' i Europa; men deres analyser viser, at markedet ikke virker godt for en sådan omstilling og mest vil forvirre befolkningen.

Ofcom har også indset, at en planlagt ret hurtig overgang vil være langt det bedste og billigste for seerne som helhed og for DTT som platform.

I England har man allerede alle  6 MUXer kørende med 73% befolknings-dækning og de tør derfor kun skifte een MUX i første omgang, når  de analoge signaler slukkes.

Man skal vælge  IKKE skifte to gange; men anvise een samlet løsning  første gang man lader seerne købe. 

Det man gør nu er, at man lyttede til - sortemændene og sælgertyperne - der må have haft  andre interesser eller ikke helt har haft den nødvendige tekniske indsigt?

Hvad er en dato - noget helligt -  vel meget mindre helligt end  5-7 års unødig trasken rundt med den uheldige  1. generations standard -  DVB-T.

Den 1 november 2009 skal nu nok holde - for DVB-T2 - men hvad ville det betyde af vælge 1 februar 2010 ?  Lidt for julehandlen måske - men det er kun et branche problem - seerne klarer let at vente i både 3 og 6 måneder (dog  helst ikke længere end til lige  før VM i fodbold i sommerne 2010)

Jeg tror faktisk, at den største fare ved 1 november 2009 er, at hele landet skal omstilles på samme tid. Det er meget mere modigt end en beslutning om  DVB-T2, nogensinde kan blive.  Man må da håbe, at DR1 på VHF kanalerne først slukkes lidt senere.

Lars  

Jeg bruger også CRT - sikkert længe endnu - men den dag jeg er overbevist om at pris og især kvalitet er rigtig, så køber jeg straks.

Pt. synes jeg ikke billederne på fladskærmene er særlig fantastiske, hvis man er nede i de 'normale' skærm priser.   

Jeg tror nu alligevel, det er ret tvivlsomt, om der er mange CRT som første eller andet tv  i 2010.  Og med de nuværende udsigter for tv-kort, så vil de fleste #3 tv nok blot få en billig MUX1 boks indtil 2012. 

 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu