recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brænding af kopier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrænding af kopier

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Tank Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-November-2004
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 22:14

Jeg flere gange oplevet samme problem som dig, når jeg har optaget et program fra TV på en DVD +RW og derefter villet overføre optagelsen til en DVD +R. Jeg har konstateret, at kopieringsproblemet typisk skyldes, at der er opstået skrivefejl under optagelsen på DVD RW'en. 

Problemet kan løses, hvis du kopierer disken med programmet Alcohol 120% og sætte et hak i firkanten "skip læsefejl". Jeg ved ikke om der er andre programmer som har samme facilitet.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Jeg syntes ærligt talt du er lidt ude på tyndt vand i din argumentation der Heartware

Det skal du da have lov til, men ikke desto mindre er min argumentation da i det mindste med baggrund i lovteksten. Det er ikke for sjovs skyld, at der står "effektiv" i lovteksten. Og hvad, der helt konkret i en given situation kan opfattes som "effektiv" kan hverken du eller jeg på dette tidspunkt vide, da det kun er domstolene, der har mandat til at fortolke loven - det har hverken du eller jeg (eller for den sags skyld ministerierne).

Jeg er fuldstændig sikker på at lovligheden i omgåelse af en "effektiv teknisk foranstaltning" med henblik på at lave digitale kopier ikke frit kan gradbøjes afhængig af effektiviteten af den tekniske foranstaltning der benyttes.

Ikke frit - men hvis jeg f.eks. laver en "teknisk foranstaltning", der kan omgås af ethvert barn på 5 år og opefter, så er det ikke en beskyttelse, der er dækket af lovgivningen - deraf ordet "effektiv".

Du kan være 100% sikker på, at i og med, at ordet "effektiv" er indført i loven, så er det med baggrund i, at beskyttelsen skal have en hvis standard før den kan være dækket af den beskyttelse som loven giver den. Og om CSS er "effektiv" nok er ikke noget du eller jeg kan afgøre - det kan kun en domstol.

Inbrud er ulovligt uanset om tyven er istand til at bryde låsen op eller ej. At tyven har værktøjer der kan bryde låsen op, gør det ikke lovligt.

Står der i straffeloven noget om, at indbrud kun er ulovligt, hvis huset var beskyttet af "effektive tekniske foranstaltninger"? Nej, vel? Men det står helt specifikt i ophavsretsloven, at beskyttelsen skal vare "effektiv" før det er ulovligt at omgå den, og det kan hverken du eller andre lave om på. En beskyttelse SKAL være "effektiv" før den er ulovlig at omgå. Det er et ubestrideligt faktum. Om CSS/MacroVision så er "effektive" er det så kun domstolene, der kan afgøre - det kan hverken du eller jeg.

Det samme gælder for omgåelse af en kopisikring, alt kan brydes eller omgås uanset hvor effektivt det laves, men det gør det altså ikke lovligt.

Jo - hvis det ikke (i lovens forstand) er en "effektiv" beskyttelse, så er det ikke ulovligt at omgås den. Det står helt klart og utvetydeligt i ophavsretsloven.

Det er 200% sikkert ulovligt at omgå CSS/Makrovision ell. lignende med det formål at lave en digital kopi.

For det første så er "200% sikkert" en matematisk umulighed, og for det andet, så dit udsagn en juridisk umulighed, idet en domstol (endnu) ikke har været inde og sætte grænsen mellem en "effektiv" og en ikke-"effektiv" beskyttelse. Så hverken du eller jeg kan med nogen form for sikkerhed konkludere, hvad en evt. fremtidig dommer vil anse for at være en "effektiv" beskyttelse.

Det hersker der ingen tvivl om, spørg du en hvilken som helst domstol om dette.

Det behøver jeg ikke - indtil en domstol har afsagt en dom på dette område, så er min (og din) mening omkring dette komplet irrelevant og udelukkende spekulation.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 22:38

Jeg syntes ærligt talt du er lidt ude på tyndt vand i din argumentation der Heartware

Ja, det synes jeg også. (Eller dybt vand eller tynd is 

Hvis man både i samme indlæg kan dømme, at noget ikke er korrekt og samtidig sige, at kun domstolene har kompetence til at dømme om nøjagtig det samme, er man som konsekvens enten

• selv dommer eller
  • ikke kompetent til at afvise det, der blev postet

I øvrigt har vi altså en lov og behøver ikke vente på dom i sagen. 

Et lille opslag i Nudansk:

effektiv [...] som har en virkning el. som opnår resultater.

Definitionen inkluderer ikke, om virkningen eller resultatet er absolut.

Bare det, at man som resultat af kopisikring skal bryde sikringen for at kunne kopiere, synes jeg signalerer, at sikringen pr. definition er effektiv.

Og Macrovision virker. Jeg kan ikke kopiere eller overspille beskyttet materiale til DVD eller VHS. Selv menuerne på min Sony recorder er beskyttede!

At værktøjer også kan være effektive: Jo, klart nok - det er bare ikke det, der debatteres.

Jeg er enig med DrageMester og Spawn.

Det hele er klart og tydeligt - både i loven og i det "snip" og de links, der er postet her af Spawn kl. 18:56.

Og for en god ordens skyld er dette forum ikke til indlæg med ukorrekt info eller ulovligheder.

Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Jeg er enig med DrageMester og Spawn. Det hele er klart og tydeligt - både i loven og i det "snip" og de links, der er postet 30-December-2005 kl. 18:56.

Så kan du måske oplyse om, hvorfor der specifikt i ophavsretsloven er brugt ordet "effektiv" OTTE gange i forbindelse med "tekniske foranstaltninger" hvis det ikke er fordi det skal pointeres, at loven på dette område ikke dækker ikke-"effektive" foranstaltninger.

Eller er du enig i, at det kun er ulovligt at omgås EFFEKTIVE tekniske foranstaltniger (og lad os gemme diskussionen om, hvad disse er til næste spørgsmål). Er du enig i dette første punkt?

Godt (forudsætter, at du svarer "ja" til ovenstående), så lad os tage næste skridt. I og med, at du har medgivet, at loven kun dækker "effektive" tekniske foranstaltninger, så må du vel også acceptere, at der findes både "effektive" og ikke-"effektive" tekniske foranstaltninger, ikke? Er du også enig i dette andet punkt?

Godt (forudsætter atter, at du svarer "ja" til ovenstående), så er du formentlig også enig i, at hverken din eller min mening om, hvad der er en "effektiv" og en ikke-"effektiv" teknisk foranstaltning er inderlig ligegyldig, idet det i sidste instans er en dommer, der afgør det når en sag bliver bragt foran vedkommende. Og ligemeget hvad vi hver især måtte mene, så er det komplet irrelevant når dommen er afsagt?

Hvis du er enig i alt hertil, så kan jeg ikke rigtig se, hvor henne jeg skulle være på "tyndt vand" - du har lige erklæret dig enig i min udtalelse .
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2005 kl. 23:20

Jeg hverken kan eller vil svare på et så manipulerende spørgsmål.

Du får mig ikke i tvivl, Keld. Der er desuden tidligere debatteret om sagen, og fra selve recorder-teamets redaktør og webmaster er meldingen også klar nok.

Igen: Dette forum er ikke til ukorrekt info og ulovligheder.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2005 kl. 00:03
Det er da kun manipulerende, hvis du ikke kan lide de svar du ender med at komme med .

Er du uenig i nogle af mine påstande? Hvis ikke, så må du altså være enig i, at det i sidste ende kun kan være domstolene, der afgør, hvor grænsen går.

Hvis du er uenig i mine påstande, så sig til, hvor du er uenig, så vi kan tage diskussionen op derfra.

Oprindeligt skrevet af carser carser skrev:

Igen: Dette forum er ikke til ukorrekt info og ulovligheder.

Enig - men hvad har det med den indeværende diskussion at gøre???

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2005 kl. 01:17

Hvilken "indeværende diskussion"? Der er ikke noget at diskutere. 

Jeg og andre har skrevet og redegjort for, hvad vi og lovgiverne mener.

M.v.h. Carser

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2005 kl. 09:37
Men nu er det jo ikke lovgiverne, der afgør fortolkningen af loven her i landet - det er og bliver domstolene, der skal sætte de endelige grænser.

Og derfor er lovgivernes mening i denne sammenhæng - rent juridisk - ikke mere værd end din og min, og er fuldstændig lige så ubrugelig som "dokumentation".

Det er KUN domstolene, der kan afgøre, hvor præcis skillelininen mellem "effektiv" og ikke-"effektiv" går.

Vi kan hver især have vores mening om det, men det er og bliver ikke andet end en sådan. Og at postulere andet er netop at levere ukorrekt info i modsætning til det jeg gør, hvilket er at pointere, hvordan retssystemet rent faktisk fungerer her til lands - med en lovgivende, udøvende og dømmende magt, som ikke direkte kan påvirke hinanden (men dog indirekte, f.eks. via lovændringer).

Så indtil der i loven specifikt står, hvad en teknisk foranstaltning skal være for at være "effektiv", så er det til åben diskussion, og alles mening er lige meget værd (rent juridisk).

Først når en domstol har afsagt en dom, der indikerer, hvor grænsen går, kan nogen som helst (dig, mig og lovgiverne inkl.) med nogen som helst form for "sikkerhed" konkludere om en given "teknisk foranstaltning" er "effektiv" eller ej. Indtil da, så er og bliver det et åbent spørgsmål, lige meget hvor meget du, spawn eller andre måtte mene noget andet.

Du kan ikke ændre på fakta med meninger .

Redigeret af HeartWare
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2005 kl. 12:08

Selv om jeg lige som HeartWare godt kan undre mig over benyttelsen af ordvalget "effektive tekniske foranstaltninger" i Ophavsretsloven så vil en domstols tolkning af denne nok lægge vægt på:

Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2 forstås enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.

Godt nytår til alle ikke mindst til de gæve gutter med "ophavsretten" til dette forum men også til de mange bidragydere i dette forum der har været til stor hjælp (ingen nævnt ingen glemt). 

Claus

P.S. Husk effektiv beskyttelse af enhver slags hvis I skal ud .

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2005 kl. 12:23
Jeg FATTER ikke at I orker/gider diskutere den slags spidsfindigheder når folk iøvrigt kopierer på livet løs. Hvornår har I sidst læst om en hjemmebrænder der blev dømt? De få APG får ram på er dem der d/l fra p2p netværk.

Og jeg fatter heller ikke at folk der ønsker at kopiere dvd'er ikke selv er i stand til at finde den relevante info et eller andet sted men skal spørge et sted som her. Nettet flyder med guides/fora til de 10.000 programmer der findes til at rippe en dvd - og de 10.000 brænderprogrammer der findes til efterfølgende at brænde skidtet. 

Redigeret af Stampe
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2005 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Selv om jeg lige som HeartWare godt kan undre mig over benyttelsen af ordvalget "effektive tekniske foranstaltninger" i Ophavsretsloven så vil en domstols tolkning af denne nok lægge vægt på:
Stk. 4.Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2 forstås enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.

Enig (det skal de jo gøre, eftersom det står direkte i loven ). Men derfra og så til at konkludere, at CSS/MacroVision ubetinget vil blive erklæret som værende "effektive" er der dog et stykke vej.

Min kritik af Carsers og spawns udtalelser går ikke på om de har ret eller ej, men på, at de tilsyneladende ikke har plads i deres verdensbillede til, at domstolene kunne komme frem til noget andet end det de mener den bør komme frem til. Der er ingen, der med sikkerhed kan fastslå, hvad en "effektiv teknisk foranstaltning" er for en størrelse før domstolene har talt - period!
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2005 kl. 15:45

Heartware, jeg tror både Carser og jeg sagtens kan have i vores verdensbillede at domstolene kunne komme frem til noget andet, ligeså i fortolkningen af en "effektiv teknisk foranstaltning"

Og hverken Carser eller jeg har på noget tidspunkt konkluderet at CSS/Macrovision vil blive erklæret som værende "effektive" af domstolene, vi har ikke engang bragt den hypotese på banen. Det har du.

Det er dig, der hæfter dig ved formuleringen "effektiv" og dens evt. betydning for hvordan lovteksten vil blive tydet af domstolene i en konkret sag. Det er udelukkende dig der konkluderer at ordet effektiv er så vigtig et ord i den samlede lovtekst og dens mening, at domstolene for at kunne dømme udfra denne lovtekst, først vil være nødt til at definere afgrænsningen af hvad en "effektiv teknisk foranstaltning" er.

Pointen er at den overordnede mening med den gældende lovgivning, er at det ikke er tilladt at omgå en kopisikring med henblik på at lave en digital kopi. Det er dette budskab lovgiverne forsøger at give domstolene og andre med lovteksten. Der står at det ikke er tilladt hvis værket er beskyttet af en effektiv teknisk foranstaltning hvis normale funktion er at beskytte dette. At den er effektiv betyder i den sammenhæng blot at den under normale omstændigheder kan forhindre en kopiering. Med normale omstændigheder menes situationer hvor der ikke tages andre midler i brug for at omgå den. Dens effektivitet er udelukkende et udtryk for om den virker efter hensigten under normale omstændigheder, hvilket den gør. Ikke et udtryk for om det er muligt at omgå den eller ej. Tværtimod står der direkte at du ikke må omgå den.

Der står ikke, at hvis du med andre midler rent tekniskt er istand til at omgå dens normale funktion, så bliver ordet effektiv pludselig en parameter som sætter resten af lovteksten ud funktion, og gør det lovligt at lave digitale kopier.

Men man kunne istedet forestille sig en situation hvor den tekniske foranstaltning ikke var effektiv, altså ikke virkede efter hensigten i sin normale funktion, uden at du gjorde noget for at omgå den. Eks. dengang Macrovision kom frem og kun virkede på VHS men ikke på mine gamle Beta maskiner, så ville du med rette kunne sige at du ikke har gjort noget for at omgå disse foranstaltninger og de dermed ikke er effektive. Kunne man forestille sig en lignende situation ved en digital kopiering, ville du ikke kunne dømmes for at overtræde omgåelsesreglerne af kopisikringen, men du kunne måske alligevel dømmes for på anden vis at krænke ophavsrettighederne ? 

Jeg forstår udmærket hvad du forsøger at pointere, også at den endelige fortolkning af lovteksten og den endelige afgørelse ligger hos domstolene.

Så kan vi i det mindste ikke bare blive enige om at den overordnede betydning og hensigt med lovteksten er forholdsvis klar, og at jeg mener (tror) domstolene vil tillægge dette større værdi end betydning/afgrænsning af ordet effektiv, mens du mener der vil være en chance for frifindelse indtil domstolene har afgrænset betydningen af formuleringen "effektiv teknisk foranstaltning" ?

Og så ellers lade debatten ligge der, og være enige om at vi er uenige, indtil der måske engang kommer en afgørelse ved domstolene vi kan forholde os til ?

Og så iøvrigt et godt nytår til alle, husk nu brillerne, og husk aldrig at gå tilbage til en fuser.  

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu