recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugeranmeldelse af Pioneer SC-LX71
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugeranmeldelse af Pioneer SC-LX71

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg er sådan set ikke uenig i, at en lydkalibrering måske bedst gennemføres manuelt, men så skal det være en professionel. Det kan de fleste af os halvselvlærde nørder godt glemme.

Og på den led fungere Pioneer receiverens MCACC system slet ikke så tosset, men som jeg skrev, man skal afgjort følge med i processen

Jeg forstår bare ikke hvorfor man laver et system der er så avanceret at man alligevel skal være semi-pro for at kunne bruge det til noget.

Manuel, professionel opsætning af en surround-receiver er såmænd slet ikke så avanceret. Om noget, så drejer det sig oftest netop om "keep it simple", lidt ala som når man ved en billedkalibrering slår al BS'et fra. Hvis du ved nok til at kunne kontrollere MCACC indstillingernes korrekthed, så ved du også nok til at kunne foretage en justering fuldt på højde med "profferne", forudsat at du bruger en plov på en lydmåler. Jeg synes med andre ord at du gør det sværere end det er. Og det burde i sig selv være opsigtsvækkende at jeg siger dét, eftersom at jeg tager penge for at gøre det. Men i virkeligheden er det dybest set ikke særligt kompliceret. Det sværeste er at forstå hvor enkelt det i virkeligheden er. Det er lidt dér jeg mener at systemer som MCACC i virkeligheden gør det _sværere_ end det behøver være.

Det er meget tit sådan, især i denne branche, at jo mere man forsøger at oversætte ting til noget "almindelige mennesker" forstår, jo sværere ender det i virkeligheden med at være. Den primære årsag til at MCACC findes, er at det åbenbart er for svært for den almindelige forbruger at sætte sig ind i hvordan en basal opsætning af et surround-system foregår. Derfor opfinder man så et nyt system, som forbrugerne så skal sætte sig ind i, og ikke mindst fordi hver producent opfinder hvert sit system, så ender dette nye, "intuitive" system med at være endnu sværere at bruge end hvis man bare holdt sig til dét der var nødvendigt, og underviste forbrugerne i at bruge dét i stedet for.

Så ved jeg godt jeg er lidt unfair, og der er EQ funktioner som man kan argumentere for er lydforbedrende (det mener jeg meget sjældent de er, men det er en anden diskussion), som man ikke bare sådan lige kan sætte op manuelt. Men jeg mener helt grundlæggende at man bør sørge for at få det grundlæggende på plads, inden man begynder at afsøge mulighederne for yderligere forbedring. Det nytter ikke noget at optimere bilens affjedring, hvis vi har glemt at sætte hjul på.

Nå, jeg snakker udenom igen...

Tja...jeg ved snart ikke Otto. Jeg vil mene, at MCACC er glimrende, for det tager (teoretisk) højde for en del forhold som brugeren normalt ikke har mulighed for.

Men det optimale er naturligvis er bekendt med filosofi og teknik bag lyd - det er vi bare ikke alle der kan  - og så fungere MCACC såmænd glimrende, når man altså holder øje med processen.

Hos mig lyder det superb - men okay jeg kan jo lyde af nogle lyttefejl

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 00:25
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


Er du så tilfreds?


Du glemte: lufttryk, vindstyrke og og om det var fuldmåne


Edit: Jeg vidste ikke du var ved at blive så sjusket, John


Oh sorry

QNH 1012 Hpa

Duepoint +5

Outside temp + 11

Månen regnes ikke med i disse forhold

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


Er du så tilfreds?


Du glemte: lufttryk, vindstyrke og og om det var fuldmåne


Edit: Jeg vidste ikke du var ved at blive så sjusket, John


Månen regnes ikke med i disse forhold



Tis også... så kan jeg ikke bruge dine informationer til noget
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:


Er du så tilfreds?


Du glemte: lufttryk, vindstyrke og og om det var fuldmåne


Edit: Jeg vidste ikke du var ved at blive så sjusket, John


Månen regnes ikke med i disse forhold



Tis også... så kan jeg ikke bruge dine informationer til noget

Simple Watson, anmeldelsen blev udarbejdet man - tirs og onsdag, du kan nemt finde oplysninger om månen på den baggrund

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
JørgenR Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 369
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 09:44

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Tja...jeg ved snart ikke Otto. Jeg vil mene, at MCACC er glimrende, for det tager (teoretisk) højde for en del forhold som brugeren normalt ikke har mulighed for.

Jeg er i hvert fald tilfreds med kalibreringssystemet på SC-LX71.

Efter den automatiske MCACC opsætning på mit 7.1 system tjekkede jeg de værdier som var mulige, og alt stemte (incl. sub).

Det er da lidt imponerende at afstande fra lyttepositionen (microfon) til de enkelte højttalere kan fanges så præcist. Det er samtidigt hurtigt og nemt, og virker særdeles troværdigt. Når jeg lytter, føler jeg også at der er korrekt balance i hele systemet.

/ Jørgen
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af JørgenR JørgenR skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Tja...jeg ved snart ikke Otto. Jeg vil mene, at MCACC er glimrende, for det tager (teoretisk) højde for en del forhold som brugeren normalt ikke har mulighed for.

Jeg er i hvert fald tilfreds med kalibreringssystemet på SC-LX71.

Efter den automatiske MCACC opsætning på mit 7.1 system tjekkede jeg de værdier som var mulige, og alt stemte (incl. sub).

Det er da lidt imponerende at afstande fra lyttepositionen (microfon) til de enkelte højttalere kan fanges så præcist. Det er samtidigt hurtigt og nemt, og virker særdeles troværdigt. Når jeg lytter, føler jeg også at der er korrekt balance i hele systemet.

Så er vi jo ikke uenige

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Tja...jeg ved snart ikke Otto. Jeg vil mene, at MCACC er glimrende, for det tager (teoretisk) højde for en del forhold som brugeren normalt ikke har mulighed for.

Kodeordet her er "teoretisk"...

Et eksempel på en meget typisk fejl, som auto-opsætningerne laver: Har du en reol-højttaler placeret tæt på væggen, så vil opsætningen meget ofte opfange basrefleksionerne fra væggen og tolke det som at højttaleren spiller meget bas. Derfor sætter den højttaleren til large. Herefter EQ'er den så (hvis det er en avanceret receiver) lyden så den ekstra bas fjernes. Det er bare langtfra optimalt, da dét bas du hører stadig er halv højttaler, halv væg, uanset hvor meget du piller ved frekvensgangen. Rumkorrektion fjerner ikke rumproblemerne, den korrigerrer bare frekvensgangen. Derfor ville det være en bedre løsning at sætte højttaleren til "small", og derved fjerne meget af problemet ved simpelthen ikke at spille bas fra den højttaler, men overlade det til subben (som så selvsagt skal være en god og korrekt indstillet sub). Det kan sagtens være at du stadig overlader det til målemikrofonen så at lave selve udmålingen af delay og niveau, men hvis man har kendskab nok til nævnte problematik til at kunne vurdere om man selv har mere ret end målemikrofonen, så vil jeg påstå at man også er i stand til at foretage en manuel måling.

Eksempel: Hvis man nu har en mindre gulvhøjttaler, og umiddelbart vurderer at den nok skal stå som "small", mens mikrofonen siger "large" - hvor mange brugere tror du så vil være sikre nok på deres egen vurdering til at override auto-opsætningens udmåling? "Det er Pioneer, de må jo have styr på det"? Når jeg siger det lidt vedholdende, så er det fordi jeg har oplevet hos hvad jeg vil kalde ret avancerede brugere, at folk tillægger auto-opsætningen meget stor troværdighed. Især hvis de oplever at den måler afstandene korrekt, så har man en tendens til også at stole på de resterende målinger (da afstandene er det nemmeste at kontrollere).

Igen, det er ikke en modsigelse af din anmeldelse, tværtimod egentlig - som du siger, så skal man holde et vågent øje med resultaterne. Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved om der så reelt er nogen forskel på hvor avanceret bruger man skal være for at kunne foretage en korrekt opsætning, alt efter om man bruger målemikrofonen eller ej.

Til top
Berend Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:06

Hej hej!

Tak for anmeldelsen, eftersom jeg er helt grøn når vi taler om AV udstyr, er det dejligt når man kan opsnappe lidt læsestof, som referere til ens eget udstyr.

Jeg har lige et par spørgsmål:

Er det rigtigt set, at din SC-LX71 menu kommer op på din tv skærm, jeg kan kun få den frem på selve receiverens display (SC-LX81)??

Mht. til fjernbetjeningerne, hvilken en skal man efter din mening bruge som Main remote? (jeg har pt. ikke kodet eller overført  betjeningsmuligheder fra fjernbetjeningerne imellem. Kan man styre HDMI kontrol menuen fra /på TV'et med LX81 betjeningen?. jeg er som udgangspunkt også pt. tilfreds med de muligheder som er på tv'ets betjening, bortset fra at jeg ikke kan bruge de knapper som er markeret med blåt ((top menu, start,stop, pause osv.) men det er måske ikke muligt når jeg har valgt HDMI kontrol?

Understående enheder er sat sammen igennem SC-LX81 med HDMI kabler og et enkelt optical digital kabel (side 96 i KRP500A manualen).

KRP-500A - SC-LX81 - BDP-LX91 - DVR-LX70

Ps. måske jeg skal kontakte/betale en expert for lidt konsulentbistand til optimal indkøring af hele udstyret. (hvem skal man kontakte?).

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:12

Se Otto, nu indførte jeg jo ordet "teoretisk" meget bevidst. For jeg er da godt klar over at systemet nødvendigvis må have nogle fejl, eller forhold som MCACC systemet af forskellige årsager ikke kan håndtere korrekt.

Brugermanualen er faktisk god på den led, at den nøje forklarer systemets virkemåde, og såmænd også nogle faldgrupper. Det bl.a. derfor at jeg gerne havde set en dansk udgave.

Nu går jeg ikke udfra, at første gangskøberen går ud og køber sig en SC-LX71. Receiveren henvender sig vel mest til kunden som har lidt indsigt i AV, og som sætter sig ind i receiverens muligheder. Prisen alene bør afskække mange ikke "kompetente" købere.

Det er en ganske suveræn receiver, som giver brugeren masser af "options", og jeg holder meget af Options   

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af Berend Berend skrev:

Hej hej!

Tak for anmeldelsen, eftersom jeg er helt grøn når vi taler om AV udstyr, er det dejligt når man kan opsnappe lidt læsestof, som referere til ens eget udstyr.

Jeg har lige et par spørgsmål:

Er det rigtigt set, at din SC-LX71 menu kommer op på din tv skærm, jeg kan kun få den frem på selve receiverens display (SC-LX81)?? Ja menuen kommer på min monitor

Mht. til fjernbetjeningerne, hvilken en skal man efter din mening bruge som Main remote? (jeg har pt. ikke kodet eller overført  betjeningsmuligheder fra fjernbetjeningerne imellem. Kan man styre HDMI kontrol menuen fra /på TV'et med LX81 betjeningen?. jeg er som udgangspunkt også pt. tilfreds med de muligheder som er på tv'ets betjening, bortset fra at jeg ikke kan bruge de knapper som er markeret med blåt ((top menu, start,stop, pause osv.) men det er måske ikke muligt når jeg har valgt HDMI kontrol? Selv om det lyder tosset, så er jeg ingen tilhænger af en multifjernbetjening, virker sjældent ret godt, så jeg har et bjerg af disse på mit bord.

Understående enheder er sat sammen igennem SC-LX81 med HDMI kabler og et enkelt optical digital kabel (side 96 i KRP500A manualen).

KRP-500A - SC-LX81 - BDP-LX91 - DVR-LX70

Ps. måske jeg skal kontakte/betale en expert f

Christian fra CSN-Teknik kunne være et bud, eller Otto som netop har skrevet i denne tråd kunne også være et bud til en eksperthjælp.

Men hvad med at læse din brugervejledning, lær din receiver at kende, og leg med den - det er jo også" legetøj"or lidt konsulentbistand til optimal indkøring af hele udstyret. (hvem skal man kontakte?).

 

Ja - så modsagde du jo et af mine hovedagumenter over for Otto

Kig i teksten oven over for svar 

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
cbrdaniel Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:34
Vi er vel ret enige, og hvis man køber en forstærker til
+10.000kr, så har man vel også en smule
forstand/interesse for small/large problematiken.
Der hvor jeg synes at mcacc er guld, er ved EQ og phase
control, Jeg har ikke viden eller udstyr, til at vurdere
om lyden ved 300hz skal hæves 4db, og sænkes 6db ved 10
kHz, eller omvendt. Med optimalt udstyr og rum er det
sikkert ikke nødvendigt, det er bare ikke tilfældet ved
mig. Og jeg oplevede det samme som anmelder, med at mine
højttaler spillede bedre end jeg troede muligt, (mere
detaljeret og præsis). Ved godt at det ikke er perfekt
endnu, men bare meget bedre end jeg selv kunne gøre det.
ps3, xbox360, pioneer vsx-lx70, front:avance center:jbl bag: harbosound sub:harbo sub 10 x3
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2009 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nu går jeg ikke udfra, at første gangskøberen går ud og køber sig en SC-LX71. Receiveren henvender sig vel mest til kunden som har lidt indsigt i AV, og som sætter sig ind i receiverens muligheder. Prisen alene bør afskække mange ikke "kompetente" købere.

Det er jeg _voldsomt_ uenig i. Jeg synes det er meget problematisk hvis man skal være AV-ekspert på højere niveau, for at få lov til at købe kvalitetsudstyr. Der er rigtigt mange mennesker der bare gerne vil have god lyd og godt billede, uden at de skal sætte sig ind i alverdens tekniske detaljer. Jeg vil som sagt ikke kritisere Pioneer specifikt på dette punkt, de henvender sig til tweakeren, det er der ikke noget galt i - men jeg synes det er problematisk at der stort set ikke er nogen i mellem-segmentet der henvender sig til dem der "bare" vil have en simpel, men vellydende forstærker der virker og som er nem at bruge. Jeg synes det er meget problematisk at fordi man ikke lige interesserer sig for at tweake på 117 indstillinger og bruge tre dage på at sætte udstyret til, så skal man afskæres fra at købe kvalitetsudstyr. At receiveren henvender sig til tweakere er fair nok, men at prisen alene burde afskrække "begyndere" eller bare folk der ikke gider sætte sig ind i alle de ting, det kan jeg ikke være mere uenig i.

På den anden side, så er det godt for min forretning, jo sværere det er for almindelige forbrugere at sætte udstyret op, jo mere business er der til mig. Men som sagt, en receiver med en milliard indstillingsmuligheder er netop ikke designet til at blive professionelt sat op. Der er simpelthen for mange knapper som kunden ved et uheld kan fucke indstillingerne op med efterfølgende, og samtidig så er det selv for en erfaren ræv der har prøvet mange forskellige systemer, ret uoverskueligt at sikre sig at alt er korrekt sat op, medmindre man bruger timer på at sætte sig ind i det specifikke produkts muligheder - hvilket kun øger installations-omkostningerne.

Det sjove er at hvis du kigger på forstærkere som Lexicon, Halcro og andet i det prisleje, så er de fleste af dem netop designet til at blive sat ind i et skab, indstillet korrekt, og så iøvrigt betjent med et eksternt betjenings-system uden at man nogensinde skal røre forstærkeren eller dens menusystemer igen. Det kan da også lade sig gøre med en Pioneer, men den almindelige forbruger der bare skal have en forstærker i stuen der kan lave lidt god lyd, han er sat fuldstændigt af vognen - og det synes jeg i modsætning til dig ikke er ok.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu