|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 8> |
Forfatter | ||
mikzki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
![]() |
|
Jeg har en Medion Akoya Intel Core i3 processor.
Forbundet til mit netværk? Den er forbundet internettet via trådløs router...
Jeg skal redigere video på min bærbar, optaget med mit Sony HDR CX115E. Så til at starte med, handler det om, at jeg vil klippe i video (familie, venner, sport). Dernæst skal det gemmes og arkiveres på f.eks en ekstern HDD.
|
||
![]() |
||
mikzki ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 101 |
![]() |
|
Skal jeg så kigge efter noget med eSATA, så det er hurtigere at arbejde med, når jeg redigere og fifler med HD video?
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Udover nedenstående, har jeg tænkt mig, at have en ekstern HDD liggende med backup på en anden adresse.
Men jeg er i tvivl om jeg skal have en NAS, en ekstern HDD med RAID, eller bare en ekstern HDD?
Jeg hælder lidt til at have en ekstern HDD med RAID + ekstern HDD til backup. For hvis en af diskene går ned, så vil jeg have up to date backup på den anden. I tilfælde af virus, brand, tyveri og lign, vil jeg have nogenlunde opdateret backup, i form af en ekstern HDD på en anden adresse.
Er det korrekt, og lyder det ikke som en god løsning, til mit behov. Jeg tror at en NAS er overkill, og giver en masse muligheder, som jeg nok ikke benytter.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Frigive plads på min bærbar (500GB)
Sikker backup (ikke online backup)
Og jeg skal redigere HD video, så jeg formoder at det betyder noget, om det er USB 2.0, eSATA, 5900-7200 omdr osv.
Det hele skal være nemt og brugervenligt, og ikke koste spidsen af en jetjager. Det må gerne snige sig op på... Lad os sige 2500,-, hvis jeg kan se fornuften i det (kvalitet, brugervenlighed, god løsning til fremtiden osv)
|
||
![]() |
||
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
![]() |
|
Det lyder som en meget fornuftig løsning.
Bare husk eSATA giver den fulde hastighed af disken, hvormod USB er en flaskehals som du højst sandsynligt vil lægge mærke til hvis du redigerer full-HD DV.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19834 |
![]() |
|
Uanset, hvilken løsning du vælger, skal du ikke redigere video fra din eksterne enhed. Den video du ønsker at redigere skal du beholde på harddisken på din bærbare. Jeg har selv en NAS, som jeg kun bruger til backup af dokumenter, det er blot en billig D-link som sidder på netværket her i huset. Klaus |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej Klaus.
Kan jeg få dig til at uddybe (skære ud i pap), hvorfor jeg ikke skal redigere fra min eksterne enhed, men derimod beholde det på min bærbare, og redigere det derfra?
Dvs. Jeg tømmer SD kortet fra mit videokamera ned på harddisken, på min bærbare. Derefter redigere på min bærbare, gemmer den redigerede video, og overfører den væk fra min bærbare og over på min eksterne enhed?
Er det sådan en fætter du har? Umiddelbart er den ikke mega dyr, men som jeg kan se, så skal jeg selv købe hardidske ved siden af?
Det er super fedt med alle de gode råd! Dog syntes jeg stadig, at det er svært helt at forstå hvad der er den bedste løsning for mig
![]() Kan jeg så ligeså godt købe en billig NAS med RAID, i stedet for en ekstern HDD med RAID?
Fordele og ulemper? |
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6694 |
![]() |
|
Jeg vil lige skrive, hvad jeg selv gør.
Jeg bruger en QNAP 219P NAS med 2 x 2 TB diske i - ikke raid. Den bruger jeg (1) til alt mit musik, som er rippet i FLAC, (2) til TimeMachine backup fra iMac og (3) ugentlig automatisk backup fra disk 1 til disk 2. Desuden har jeg online backup af fotos og dokumenter. Jeg har ingen videokamera, derfor kan jeg nøjes med den plads jeg har hos MobileMe. Grunden til at jeg bruger MobileMe er, at det synkroniserer adresser, kalender, bogmærker og mail til iPad, uden at iPad og iMac skal kobles sammen. Og så sikkerhedskopierer jeg også Nas'en en gang i mellem til en 2 TB USB harddisk. Det gør jeg manuelt, og den største risiko er faktisk den eksterne harddisk. Jeg havde en Maxtor, som bare holdt op med at virke. Den blev byttet på garantien til en Seagate, som jeg tabte på gulvet. Nu har jeg så en ny Seagate. Så online backup er ikke så tosset ![]() |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg kender mange, der som den eneste "backup" bruger en enkelt ekstern harddisk.
En anden jeg kender anbefaler at brænde ned på dvd'er, og bruge det som backup, men det virker immervæk som en tidskrævende og bøvlet løsning. Han mener at en harddisk har en levetid på måske 10 år, fordi den er mekanisk, hvorimod en dvd skive holder minimum 30 år! Min erfaring er, at en dvd skive uden varsel, kan være ulæselig fra den ene dag til den anden. Uden ridser.
Jeg har spurgt nogle stykker, som ikke kender til at deres harddisk er holdt op med virke, eller lign, og jeg har heller aldrig stødt på det. Jeg har så heller aldrig haft en ekstern harddisk før
![]() |
||
![]() |
||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
![]() |
|
Hørt sagde manden med godt 125GB familie video og billeder i "skyen" aka online backup. Redigeret af Notfast - 20-Februar-2011 kl. 16:19 |
||
.....
|
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6694 |
![]() |
|
Hvor har du backup? Jeg har kun 10 GB indtil nu, men hvis det bliver ret meget mere, begynder Apples MobileMe at blive for dyr. Det er pga. synkronisering jeg har dén. At der så også er plads til lidt backup er et plus. |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
![]() |
|
Den ene holdt bare op med at virke, og den var sat til hele tiden, og kørte TimeMachine. Den næste tabte jeg på gulvet - det er faren ved eksterne løse diske. ![]() |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 8> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |