recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugervenlig/sikker arkivering og backup (NAS)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugervenlig/sikker arkivering og backup (NAS)

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 06:51
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hvad er det for noget video du skal arbejde med, hvad er det for en computer du skal arbejde med det på og hvordan er den computer forbundet til netværket?

Jeg har en Medion Akoya Intel Core i3 processor.

Forbundet til mit netværk? Den er forbundet internettet via trådløs router...

Jeg skal redigere video på min bærbar, optaget med mit Sony HDR CX115E. Så til at starte med, handler det om, at jeg vil klippe i video (familie, venner, sport). Dernæst skal det gemmes og arkiveres på f.eks en ekstern HDD. 
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 06:56
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Citér

Er der andre, som kan svare på, hvilken ekstern HDD (type og/eller modeller) der egner sig til at redigere/arbejde med HD video?
Gerne støjsvag og strømsparende.

Jeg vil mene du skal købe dig et par USB 3.0 harddiske, som fx dem her link til edbpriser.dk.
Forudsat selvfølgelig, at du har mulighed for USB 3.0 understøttelse i din computer, ellers er det lige meget.

jeg tror ikke du kan købe alt det backup plads du gerne vil have for 2000kr, hvis du vil begive dig ud i NAS.
Jeg kan se på specifikationerne (produkt info) over min Medion Akoya, at den har USB 2.0. 
Skal jeg så kigge efter noget med eSATA, så det er hurtigere at arbejde med, når jeg redigere og fifler med HD video? 
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hvis du nu ellers har en lidt fornuftig upload hastighed, så er online backup hos en prof. virksomhed nok noget af det bedste du kan vælge.

Du bør altid opbevare dit vigtige data mindst 2 forskellige fysiske steder.

Det kan være på din pc og på en usb disk eller nas.
problemet er så at hvis du en dag skal formater din pc, så har du det kun til at ligge en sted i mens.
så 2 stk usb diske hvor den ene altid opbevares uden for huset er udemærket men bøvlet.
En prof. online backup firma opbevare altid dit data mere end et sted.
En Nas med raid tæller ikke i sig selv for "to steder"
Jeg vil gerne undgå online backup.

Udover nedenstående, har jeg tænkt mig, at have en ekstern HDD liggende med backup på en anden adresse.
Men jeg er i tvivl om jeg skal have en NAS, en ekstern HDD med RAID, eller bare en ekstern HDD?

Jeg hælder lidt til at have en ekstern HDD med RAID + ekstern HDD til backup. For hvis en af diskene går ned, så vil jeg have up to date backup på den anden. I tilfælde af virus, brand, tyveri og lign, vil jeg have nogenlunde opdateret backup, i form af en ekstern HDD på en anden adresse.

Er det korrekt, og lyder det ikke som en god løsning, til mit behov. Jeg tror at en NAS er overkill, og giver en masse muligheder, som jeg nok ikke benytter.
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 07:30
Oprindeligt skrevet af henrikbp henrikbp skrev:

I det billigere NAS segment findes Netgear NAS

Ikke toppen af poppen men en god NAS at starte med. Ligeså er de billigere Synology. Begge har et brugervenligt interface.
Jeg har linket til Elgiganten, men mon ikke den kan findes billigere andre steder. Med 2 x 1 TB eller 2 x 2 TB i RAID er du dækket ind ved disknedbrud.

Jeg har selv en Netgear NAS og er rimelig tilfreds. Jeg vidste det ikke er en "Super" NAS, men den er helt fin til mit brug. Det er meget nemt at skifte disk ved nedbrud samt der er strømstyring så den slukker om natten samt når der ikke er nogen hjemme. Mht. støj er den ikke lydløs, men min står i kælderen så det betyder ikke så meget.

Med en NAS inkl 2 diske + ekstern disk kommer du helt sikker over 2000 kr. med mindre du køber brugt.
Jeg tror at en NAS er overkill til mit behov? I bund og grund handler det om at jeg vil:
Frigive plads på min bærbar (500GB)
Sikker backup (ikke online backup)
Og jeg skal redigere HD video, så jeg formoder at det betyder noget, om det er USB 2.0, eSATA, 5900-7200 omdr osv.

Det hele skal være nemt og brugervenligt, og ikke koste spidsen af en jetjager. Det må gerne snige sig op på... Lad os sige 2500,-, hvis jeg kan se fornuften i det (kvalitet, brugervenlighed, god løsning til fremtiden osv)
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 07:48
Det lyder som en meget fornuftig løsning.
Bare husk eSATA giver den fulde hastighed af disken, hvormod USB er en flaskehals som du højst sandsynligt vil lægge mærke til hvis du redigerer full-HD DV.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 07:59
Oprindeligt skrevet af mikzki mikzki skrev:

Jeg tror at en NAS er overkill til mit behov? I bund og grund handler det om at jeg vil:
Og jeg skal redigere HD video, så jeg formoder at det betyder noget, om det er USB 2.0, eSATA, 5900-7200 omdr osv.

Uanset, hvilken løsning du vælger, skal du ikke redigere video fra din eksterne enhed. Den video du ønsker at redigere skal du beholde på harddisken på din bærbare.

Jeg har selv en NAS, som jeg kun bruger til backup af dokumenter, det er blot en billig D-link som sidder på netværket her i huset.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Uanset, hvilken løsning du vælger, skal du ikke redigere video fra din eksterne enhed. Den video du ønsker at redigere skal du beholde på harddisken på din bærbare.

Jeg har selv en NAS, som jeg kun bruger til backup af dokumenter, det er blot en billig D-link som sidder på netværket her i huset.

Klaus
Hej Klaus.

Kan jeg få dig til at uddybe (skære ud i pap), hvorfor jeg ikke skal redigere fra min eksterne enhed, men derimod beholde det på min bærbare, og redigere det derfra?

Dvs. Jeg tømmer SD kortet fra mit videokamera ned på harddisken, på min bærbare. Derefter redigere på min bærbare, gemmer den redigerede video, og overfører den væk fra min bærbare og over på min eksterne enhed?

Er det sådan en fætter du har? Umiddelbart er den ikke mega dyr, men som jeg kan se, så skal jeg selv købe hardidske ved siden af?

Det er super fedt med alle de gode råd! Dog syntes jeg stadig, at det er svært helt at forstå hvad der er den bedste løsning for mig Confused

Kan jeg så ligeså godt købe en billig NAS med RAID, i stedet for en ekstern HDD med RAID?
Fordele og ulemper?
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 13:10
Jeg vil lige skrive, hvad jeg selv gør. 

Jeg bruger en QNAP 219P NAS med 2 x 2 TB diske i - ikke raid. Den bruger jeg (1) til alt mit musik, som er rippet i FLAC, (2) til TimeMachine backup fra iMac og (3) ugentlig automatisk backup fra disk 1 til disk 2. 

Desuden har jeg online backup af fotos og dokumenter. Jeg har ingen videokamera, derfor kan jeg nøjes med den plads jeg har hos MobileMe. Grunden til at jeg bruger MobileMe er, at det synkroniserer adresser, kalender, bogmærker og mail til iPad, uden at iPad og iMac skal kobles sammen.

Og så sikkerhedskopierer jeg også Nas'en en gang i mellem til en 2 TB USB harddisk. Det gør jeg manuelt, og den største risiko er faktisk den eksterne harddisk.
Jeg havde en Maxtor, som bare holdt op med at virke. Den blev byttet på garantien til en Seagate, som jeg tabte på gulvet. Nu har jeg så en ny Seagate. 

Så online backup er ikke så tosset Wink

Venlig hilsen
KB
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 14:33
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg vil lige skrive, hvad jeg selv gør. 

Jeg bruger en QNAP 219P NAS med 2 x 2 TB diske i - ikke raid. Den bruger jeg (1) til alt mit musik, som er rippet i FLAC, (2) til TimeMachine backup fra iMac og (3) ugentlig automatisk backup fra disk 1 til disk 2. 

Desuden har jeg online backup af fotos og dokumenter. Jeg har ingen videokamera, derfor kan jeg nøjes med den plads jeg har hos MobileMe. Grunden til at jeg bruger MobileMe er, at det synkroniserer adresser, kalender, bogmærker og mail til iPad, uden at iPad og iMac skal kobles sammen.

Og så sikkerhedskopierer jeg også Nas'en en gang i mellem til en 2 TB USB harddisk. Det gør jeg manuelt, og den største risiko er faktisk den eksterne harddisk.
Jeg havde en Maxtor, som bare holdt op med at virke. Den blev byttet på garantien til en Seagate, som jeg tabte på gulvet. Nu har jeg så en ny Seagate. 

Skræmmende, at så mange har erfaringer med hardiske der bare står af! Jeg troede ikke at det var så normalt, at en harddisk bare står af, holder op med at virke og lign.

Jeg kender mange, der som den eneste "backup" bruger en enkelt ekstern harddisk.
En anden jeg kender anbefaler at brænde ned på dvd'er, og bruge det som backup, men det virker immervæk som en tidskrævende og bøvlet løsning. Han mener at en harddisk har en levetid på måske 10 år, fordi den er mekanisk, hvorimod en dvd skive holder minimum 30 år! Min erfaring er, at en dvd skive uden varsel, kan være ulæselig fra den ene dag til den anden. Uden ridser.

Jeg har spurgt nogle stykker, som ikke kender til at deres harddisk er holdt op med virke, eller lign, og jeg har heller aldrig stødt på det. Jeg har så heller aldrig haft en ekstern harddisk før Confused
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 16:19

Hørt sagde manden med godt 125GB familie video og billeder i "skyen" aka online backup.

Redigeret af Notfast - 20-Februar-2011 kl. 16:19
.....
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Hørt sagde manden med godt 125GB familie video og billeder i "skyen" aka online backup.

Hvor har du backup?

Jeg har kun 10 GB indtil nu, men hvis det bliver ret meget mere, begynder Apples MobileMe at blive for dyr. Det er pga. synkronisering jeg har dén. At der så også er plads til lidt backup er et plus.

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 18:01

Skræmmende, at så mange har erfaringer med hardiske der bare står af! Jeg troede ikke at det var så normalt, at en harddisk bare står af, holder op med at virke og lign.

Den ene holdt bare op med at virke, og den var sat til hele tiden, og kørte TimeMachine.
Den næste tabte jeg på gulvet - det er faren ved eksterne løse diske. Ouch

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu