recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugervenlig/sikker arkivering og backup (NAS)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugervenlig/sikker arkivering og backup (NAS)

Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Så online backup er ikke så tosset Wink

Hørt sagde manden med godt 125GB familie video og billeder i "skyen" aka online backup.

Hvor har du backup?

Jeg har kun 10 GB indtil nu, men hvis det bliver ret meget mere, begynder Apples MobileMe at blive for dyr. Det er pga. synkronisering jeg har dén. At der så også er plads til lidt backup er et plus.

http://www.crashplan.com/

CrashPlan+ Unlimited har jeg købt
.....
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Februar-2008
Sted: Denmark
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 18:30
Nu har Klaus i indlægget fra idag 07:51 nævnt at han har en billig D-Link NAS med RAID.

Jeg formoder at det er denne DNS-323, som ses her på D-Link's danske hjemmeside - Og her bliver den gennemgået på youtube af D-Link: http://www.youtube.com/watch?v=NsUp849uzMk

Som en anden foreslår tidligere i tråden, er der også denne her Netgear ReadyNAS Duo.

Det er mit indtryk, at det er 2 små, brugervenlige og forholdsvis billige NAS, som er udemærkede enheder til f.eks automatisk backup (RAID) og arkivering af f.eks dokumenter, musik, billeder og video.

Er der flere, som kender til disse to, og kan anbefale den fremfor den anden?
Den skal stå i stuen, i forbindelse med min router, så den skal gerne være støjsvag.

Hvis jeg f.eks vælger Netgear ReadyNAS Duo eller denne Verbatim 2 Disk eksternharddisk RAID, hvordan fungere en overførsel af data fra min bærbar, til enheden?
F.eks dette scenarie. Jeg er blevet færdig med at redigere video, og ønsker filen overført fra den bærbare til den eksterne enhed. Gøres dette fysisk med et eSATA stik fra bærbar > ekstern enhed?

Redigeret af mikzki - 20-Februar-2011 kl. 18:32
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 19:17
En NAS er beregnet til at blive sluttet til netværket (router), og filoverførsel sker over nettet. Da du kører trådløst, bliver den trådløse hastighed flaskehalsen.

De eksterne harddiske sætter man til hele tiden eller kun når der skal overføres noget. Jeg kan se i specifikationerne på din bærbare, at den også har stik til eSATA, så det er det hurtigste du kan få. Også så du sikkert kan redigere video direkte.

(Jeg har ingen erfaring i at redigere video på en ekstern enhed.)

Redigeret af Brixen - 20-Februar-2011 kl. 19:18
Venlig hilsen
KB
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2011 kl. 19:28

En NAS er beregnet til at blive sluttet til netværket (router), og filoverførsel sker over nettet. Da du kører trådløst, bliver den trådløse hastighed flaskehalsen.

De eksterne harddiske sætter man til hele tiden eller kun når der skal overføres noget. Jeg kan se i specifikationerne på din bærbare, at den også har stik til eSATA, så det er det hurtigste du kan få. Også så du sikkert kan redigere video direkte.

(Jeg har ingen erfaring i at redigere video på en ekstern enhed.)
Dvs. man kan overfører f.eks en videofil fra den bærbare > NAS, trådløst? Går det så ikke betydeligt langsomt, hvis det er en stor fil?

I så fald - Er det også muligt at overfører filer hurtigere via et eSATA stik fra den bærbare > NAS, når man skal overfører en video, som man har redigeret på den bærbare?
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 11:01
Tak alle jeres gode råd - Super med et sted som recordere, hvor folk hjælper hinanden Big smile

Synology DS211j -

Efter en masse research, tror jeg det ender med en Synology DS211j

Inden jeg køber den, modtager jeg gerne kritik og/eller ros af Synologi DS211j - Så hvis jeg bør købe en anden model, eller hvis DS211j er et godt valg, så fortæl mig gerne hvorfor Embarrassed

Bemærk: Jeg har i denne anmeldelse efterfølgende læst, at NAS'en ikke egner sig til at stå i stuen grundet støjniveauet!? Min router står i stuen, og min plan er derfor at NAS'en skal stå der, men det er ikke særlig rar læsning, at DS211j beskrives som støjende. 
Det er lidt underligt, at den skulle være støjende, når den på Synology's egen hjemmeside markedføres som - kølig og stille!

Hvor slemt er denne støj, og er det kun når man f.eks overfører data, at den støjer mest?

Harddisk -

Med henblik på hvilken harddisk jeg bør smide i, har jeg lige et par spørgsmål...

Vigtige punkter: støjsvag / strømsparende / mange bites (HD video)

Hvis jeg vælger den langsommere WD 2TB (5400), fremfor den hurtigere Samsung 1TB (7200), vil det så forringe f.eks overførsel af HD video i en sådan grad, at det ikke kan anbefales?

Er der i øvrigt nogle som kan anbefale WD Caviar GreenPower 64MB SATA, som en god harddisk?
Eller bør jeg kigge efter en anden model? 

Mikkel Smile

Redigeret af mikzki - 23-Februar-2011 kl. 14:28
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 16:50
Jeg har en DS209 og synes den larmer for meget - og den måles til 20.8dbA - vist det samme som DS211j - men støj opfattes meget forskelligt, så det som er utåleligt for én er måske helt ligegyldigt for en anden!

Mht. hastigheden tror jeg at dit diskvalg er fuldstændig ligegyldigt i forhold til overførselshastighed - det vil være 211j som er flaskehals dér. Kan se på nogle tests på smallnetbuilder at 210j ligger på omkring 65% af hvad DS209 kan overfører data med - 211j er nok lidt hurtigere end 210j, men hvor meget ved jeg ikke.

Hvis du skal arbejde med store videostumper direkte fra nas'en bliver det tidskrævende overførsler uanset om du sidder på kablet eller trådløst netværk med din computer.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 16:54
NB: Tror næsten du kan vælge en 10 år gammel harddisk og det vil stadig være NAS'en som laver flaskehals mht læsning/skrivning
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 16:54
Som tidligere nævnt bør du færdigbehandle video'en på din bærbare inden du uploader resultatet til nas'en - men det giver nok hurtigt sig selv :-)
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 18:02
@ tipsen

Tak for svar.

Dvs. at jeg bør vælge en harddisk med lave omdr. (WD Caviar Green 2TB) så jeg får en mere stille og strømsparende disk, som alligevel ikke kan få udbytte af højere omdr.

Nu skriver du, at jeg ligeså godt kan vælge en ældre disk, men det betyder meget, at den er strømsparende, stille og stabil (kvalitet). 

Den skal også være kompatibel med Synology DS211j, hvilket WD Caviar Green 2TB (WD20EARS) er i følge Synology's egen liste.

Jeg har også tænkt mig at redigere videoen på min bærbare først, og dernæst overfører den, efter råd fra en flink bruger Wink

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 21:33
Eksemplet med en gammel harddisk var blot for at illustrere hvor "stram" flaskehalsen i form af nas'ens ydeevne rent faktisk er - det var absolut ikke for at du skulle vælge sådan en disk - dét ville ikke være smart ;-)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af mikzki mikzki skrev:

Den skal også være kompatibel med Synology DS211j, hvilket WD Caviar Green 2TB (WD20EARS) er i følge Synology's egen liste.

Er det ikke de diske som skal firmware-opdateres m.v., for at de fungerer ordentlig i en NAS? Ellers dør de hurtigt!

Personligt ville jeg vælge en Seagate - evt. en af de nye med endnu støjniveau.

M.v.h.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2011 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af mikzki mikzki skrev:

Er det ikke de diske som skal firmware-opdateres m.v., for at de fungerer ordentlig i en NAS? Ellers dør de hurtigt!
M.v.h.
Jo, deres head-load/unload bliver slidt hurtigere.
Her er en god beskrivelse af problemet

og en simpel løsning fra WD

Jeg kan godt anbefale WD15EARS og WD20EARS ifht. støjniveau - de siger ikke et pip Big smile

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu