recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Burn in
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Burn in

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2020 kl. 20:29
News-logoer og "nyhedsbars" er ikke særlig smart for OLED. Det vil give image retention og i værste fald burn-in over tid.

Overvej QLED - f.eks. 

LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2020 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Lyder fornuftigt! Ærgerligt for dig, at du må undvære det bedste billede.
Det er helt sikkert lidt et sats at køre News i timevis, ofte. Ærlig snak!


Det er lige før jeg hellere vil have et fastbrændt news logo, end kigge på de mange defekter et LCD panel typisk har.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2020 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Lyder fornuftigt! Ærgerligt for dig, at du må undvære det bedste billede.
Det er helt sikkert lidt et sats at køre News i timevis, ofte. Ærlig snak!


Det er lige før jeg hellere vil have et fastbrændt news logo, end kigge på de mange defekter et LCD panel typisk har.


Klaus

100% enig!! 
Det er en afvejning af fordele og ulemper hver gang man køber TV. 

For mig er det helt afgørende at få det bedst mulige billede. 

Det ville dog være på kant med sandheden, at hævde at et stort forbrug af præcis TV2 News ikke giver risiko for burn in. Hvis det mest er TV2 news og børne-tv det skal bruges til, er det lidt lige meget med alle OLED kvaliteterne. Wink 

Forstår at det er forbrugsmønsteret.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2020 kl. 21:38
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Lyder fornuftigt! Ærgerligt for dig, at du må undvære det bedste billede.
Det er helt sikkert lidt et sats at køre News i timevis, ofte. Ærlig snak!


Det er lige før jeg hellere vil have et fastbrændt news logo, end kigge på de mange defekter et LCD panel typisk har.


Klaus

100% enig!! 
Det er en afvejning af fordele og ulemper hver gang man køber TV. 

For mig er det helt afgørende at få det bedst mulige billede. 

Det ville dog være på kant med sandheden, at hævde at et stort forbrug af præcis TV2 News ikke giver risiko for burn in. Hvis det mest er TV2 news og børne-tv det skal bruges til, er det lidt lige meget med alle OLED kvaliteterne. Wink 

Forstår at det er forbrugsmønsteret.

Det er delvis rigtigt, det bliver ihvertilfælde brugt væsentligt mere til flowtv end film. Er det forsvarligt at transportere det liggende i bilen?
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 06:54
OLED må helst ikke ligge ned. Det "kom jeg dog til" med mit forrige, en kort tur. Zero problems.
LCD ved jeg ikke, prøv at google det?!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

OLED må helst ikke ligge ned. Det "kom jeg dog til" med mit forrige, en kort tur. Zero problems.
LCD ved jeg ikke, prøv at google det?!
Var det ikke kun plasma, der skulle stå op under transport?

Er QLED ikke mere modstandsdygtigt ift IR og BI ift. OLED? Tænker at et 9-serie QLED kunne være et udmærket produkt, hvis man er "bange" for IR/BI...
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 16:08
TV2 NEWS åd mit LG B6 efter 2 år og 3 måneder. Jeg så vel 1-2 timer hver dag og mest det sidste års tid. Tydelig Breaking news bar synlig lige så snart der var rødlige toner i billedet og med nogle store klatter diverse steder der bare blev større.

Der er ingen kulance eller andet fra LG's side og det koster noget mere at skifte panel end at købe et nyt.

Så jo, Burn in er ikke bare noget "brok hoveder" som jeg selv har fundet på.

Men det er svært at komme udenom at OLED har suveræn billied kvalitet og derfor købte jeg et LG C8 istedet.


Redigeret af bphhm - 25-April-2020 kl. 16:09
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 17:22
OLED kan sagtens transporteres liggende. Emballagen er bare designet til at yde bedst beskyttelse oprejst. Det var Plasma som ikke måtte ligge ned, da det tunge glaspanel, kunne brække fra elektronikken i bunden. 

Burn-in tror jeg først vil komme på OLED efter mange år. Det vil jo komme an på hvor længe kanaleen kører, hvilken kanal og hvor meget lys og kontrast du har indstillet det til. 
De burn-in tilfælde jeg har læst om, har alle været på defekte paneler, som alle er blevet skiftet under garanti. 

Men intet er 100% og ingen kan give dig en garanti, så køb hellere et LCD så du sover bedre :-) 
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2020 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

TV2 NEWS åd mit LG B6 efter 2 år og 3 måneder. Jeg så vel 1-2 timer hver dag og mest det sidste års tid. Tydelig Breaking news bar synlig lige så snart der var rødlige toner i billedet og med nogle store klatter diverse steder der bare blev større.

Og så kom der lige et indlæg over mit med indbrænding! haha.. En gang skal være den første ;-) Hvilken så bringer mig frem til den sidste linie i mit forrige indlæg ;-) 
Og så lad da vær med alt det TV2 news! 
Til top
ERI2707 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2018
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ERI2707 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2020 kl. 13:50
Du har ret. Oled skærme må godt ligge nede i flere måneder uden at tage skade (jeg arbejder med oled til dagligt). Og QLED har ikke problemer med IR eller Burn in. Har selv både en Oled og Qled og er faktisk lige tilfreds med begge, hver på sin måde.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu