recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Canal+ og viasat hele huset "hvordan?"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCanal+ og viasat hele huset "hvordan?"

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 22:06
Multiband Converteren tillader 2 signaler i et kabel. Den kan placeres udendørs, hvilket så kræver færre indgangshuller i boligen. To sat positioner kan derefter trækkes til forskellige rum i et kabel. Ved forsyning i flere rum, kræves der ligeså mange kabler ind, som der er rum der skal forsynes ( altså halvdelen af modtagere der skal forsynes ). Problemet vil dog være prisen, en Multiband Converter koster i omegnen af 1000 kr. Så ved 4 installationer, bliver investeringen jo betragtelig.
En anden løsning ( hvis muligt ), træk kablerne udendørs til hver enkelt rum, og før 2 kabler ind i hvert modtagerrum. Dette lidt ekstra arbejde, giver en stor besparelse.
Diskrete kabelbakker kan jo også monteres ved fodpaneler, så vil kabeltrækket blot foregå indendøre.
  
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 22:25

Hej.

Jeg kender ikke Viasats modtagere, men hvis I kun er 3 er det var måske værd at undersøge om nogle af dem med kun et kort både can vise et kodet program mens den samtidigt kan optage et andet. Ja jeg ved at det ene program så skal ses tidsforskudt. Men det er samtidigt blevet optaget og kan gemmes. Men Hvor mange abonnements kort vil der egentlig skulle bruges i en TV server?

Både Radiomanden og JeTex havde begge ret på det tidspunkt de skrev det. Du skal bruge to kabler, et til Canal Digital og et til Viasat. Det Jetex så gør er at han bruger en boks til at stacke signalerne. Og i den anden ende en anden boks til at destacke sinalerne igen.

Jeg har på eBay set et Stacker / DeStacker system. Der findes flere forskellige. Jeg går ud fra at dette ligner det system JeTex bruger.

http://www.ebay.de/itm/160315507970?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Jeg har aldrig brugt det, men bemærker at der står at det overfører op til 3850 Mhz i max 30 meter. Så jeg ville personligt bruge noget af det bedste kabel jeg kan finde.

Jeg kan ikke rigtig forstå hvor du har de 10 kabler fra. Begge LNB har 4 udgange, det får jeg kun til 8 kabler. De kan så reduceres til kun 4 der skal forbindes i en stjerne indendørs. Du skal bruge 4 stackere så tæt på parabolen som muligt, men det er indendørs enheder. Fra selve parabolen og ind til dem skal der stadig trækkes 8 kabler. og du skal så bruge en destacker ved hvert fjernsyn til at skille signalerne til de to sat modtagere.
Jeg forventer ikke at du kan bruge antennedåser ved disse høje frekvenser.

Du syntes at parabolsignaler er besværlige i forhold til for eksempel kabeltv, se på det som at hver af de 4 sat del signaler har større båndbredde ( flere kanaler ) end kabel TV. Thor satellitten som Canal Digital bruger sender flere gange det antal kanaler som du kan have i kabeltv og i en meget bedre kvalitet.

Hilsen Carsten.

 



Redigeret af csell - 02-September-2011 kl. 22:31
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 22:56
Og hvis min omtalte Multiband Converter købes, som monteres udendørs, er det 4 kabler der skal ind i huset. I hvert rum konverteres signalet til 2 signaler, og kabel forbindes til hver satmodtager.
Men pris og installation gør fuldt kabeltræk i bakker indendørs attraktivt ( jeg foretrækker kabeltræk, når 4.000 kr. kan spares ). Om man trækker 4 eller 8 kabler er da ligegyldigt, når man nu er i gang. Det er mængden eller størrelse på hullet ind i bygningen, der har betydning.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Hrymf Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 10:16
Mange tak til alle, og specielt csell og JeTex for jeres forslag med convertere og stackere.

Grunden til de 10 kabler er at jeg jo egentlig har 4 canal+ boxe og 4 viasat boxe, 1 af hver er så med harddisk og bruger derfor 2 tunere, disse skal jo så have 2 kabler skulle jeg mene?

Jeg har kallebakker rundt i huset, dog er der ikke huller forbundet mellem hvert rum, men det må der så laves.

Og sådan for at konkludere, så vil den nemmeste løsning altså være at bruge stackere, specielt til canal+, men til viasat kan jeg serieforbinde og derved bare kører kabel fra box til box?
Kan en stacker, stacke et canal+ signal med et viasat signal?

Desuden så i forhold til min lidt dårlige forståelse af sat signaler og kabler, så synes jeg bare det er mærkeligt man ikke kunne lave et hub lignende produkt der kopiere et sat signal og fordeler kopierene rundt til andre boxe i huset, hehe.

Mvh.
Christian
Samsung LE32M87BDX - Xbox 360 - Denon 1306.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 10:24
Kunne denne opsætning måske bruges?
 
Der findes noget, der kaldes en multiswitch, som f.eks. kan kombinere signalet fra de 2 sat postioner og også antennesignal.
 
Fra denne switch, skal der i føres et kabel til hver modtager...
 
Fra hver parabol skal der føres 4 kabler fra hver LNB, en særlig type, beregnet til multiswitch. 
 
Multiswitchen betyder at der til hver tilslutning fra multiswitchen frit kan vælges paral og evt. antenne..
 
Digitalt.tv har en oversigt her
 
 
 


Redigeret af avh - 03-September-2011 kl. 10:26
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 11:00
 
 
Oprindeligt skrevet af Hrymf Hrymf skrev:

Grunden til de 10 kabler er at jeg jo egentlig har 4 canal+ boxe og 4 viasat boxe, 1 af hver er så med harddisk og bruger derfor 2 tunere, disse skal jo så have 2 kabler skulle jeg mene?

Desuden så i forhold til min lidt dårlige forståelse af sat signaler og kabler, så synes jeg bare det er mærkeligt man ikke kunne lave et hub lignende produkt der kopiere et sat signal og fordeler kopierene rundt til andre boxe i huset,
 
Ja, en PVR skal have 2 kabler tilsluttet, et til hver Tuner. Der sendes styrespænding fra modtageren til LNBen, som også før skrevet, alt efter om det er Horisontal eller Vertikal modtagelse, og derfor skal det være seperate kabler. Det er ikke som på et almindeligt antenneanlæg, for der kan man sagtens bruge fordelere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 12:02

Hej.

Denne gang tror jeg at jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål i omvendt rækkefølge.

Forbindelsen mellem LNB'en og den enkelte modtager er en 2 vejs forbindelse. I Canal Digital systemet sender modtageren en DISEqC komando til LNB der fortæller hvilket af de 4 del signaler den ønsker at modtage.

Jeg googlede følgende forklaring til DISEqc, mange kan ikke lige huske hvordan det er med 22 Khz og 14/18 Volt:

A modern "Universal" LNB requires a 22 kHz signal at 0.5v p-p to switch its Local Oscillator to 10.6 GHz ("high band"). Otherwise it uses its 9.75 GHz oscillator.

Polarisation switching is controlled by DC voltage supplied by the receiver. 12.5v to 14.5v gives vertical and 15.5 to 18v gives horizontal polarisation.

Der behøves altså en 2 vejs forbindelse mellem LNB og Modtager. Med de korte afstande er der ikke behov for en hub, det er en direkte forbindelse.


At den ene Canal Digital modtager skal være en med 2 tunere giver nogle ændringer.

Du kan udskifte det almindelige Canal Digital Quad LNB med 4 udgange til et Octo LNB med 8 udgange.

Eller til et Quadro LNB samt en multiswitch: Quadro LNB har 4 udgange, men det er de 4 del signaler: højt og lavt henholdsvis horisontalt og vertikalt polariseret signaler.

Disse 4 del signaler forbindes som sagt til indgangene på en multiswitch. Der skal stadig kun bruges 4 kabler.
Multiswitche kan fås med forskellig antal udgange, Jeg vil tro du skal vælge en med 6-8 udgange, Det er nu dem der forbindes til de enkelte CanalDigital antennedåser.

Jeg vil prøve at undersøge nogle ting omkring Viasat UNIcable og vende tilbage med hvilke ændringer der her kræves når den ene modtager har 2 tunere.

Du spørger om en stacker kan stacke et canal+ signal med et viasat signal?
Svaret er ja, den jeg linkede til er udbyder uafhændig. Men vi skal på et senere tidspunkt prøve at hjælpe dig med at finde det rigtige fabrikat.

 
Afslutningsvis et tilfældigt link til et Fodpanel, så alle kan se hvad vi taler om:

http://www.elvvs.dk/articlelist.1842

coax kabel fås i forskellige tykkelser, jeg ved ikke om du bedre kan få plads hvis du planlægger i detaljer hvor tykt kabel der skal bruges de enkelte steder.

Fra Canal Digital LNB 'et og til multiswitchen kunne du måske overveje at bruge et med fire ledere i et kabel, ja det er tykt, men måske nemmere at styre.

Hilsen Carsten.
 


Redigeret af csell - 03-September-2011 kl. 12:14
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 15:49

Hej.

Jeg lovede at vende tilbage med mere info om UNICable delen til Viasat.

Jeg kender desværre ikke Viasats udstyr. Det jeg skriver her bygger på min generalle viden om UNICable.

Jeg har set multiswitche med mulighed for op til 8 UNICable tilslutninger og LNB med op til 4.

UNIcable/einkabel/SatCR bygger på en standard der hedder EN 50494, men mange fabrikater tillader sig at ændre i deres egen inplementering af f.eks hvilke frekvenser der bruges. Det er ikke noget problem med de UNICable kompatible modtagere hvor man kan indtaste den frekvens der skal bruges. Problemet opstår i de modtagere hvor man indtasteret kanal nummmer fra 1-8 og på den måde indirekte vælger en bruger frekvens. Så man skal sikre sig at modtagerne kan sættes til en af de frekvenser som UNICable LNB sender på.

Men ellers vil jeg linke til et LNB som jeg syntes kan være en kandidat til dit system, det har en udgang med 4 UNICable tilslutninger samt to almindelige ( Legacy ) udgange. En af disse kunne måske med et direkte coax kabel forbindes til den nærmeste Viasat modtager?

Inverto LNB: Unicable Quad + 2 Legacy:

http://www.ebay.de/itm/Inverto-Black-Unicable-Quad-LNB-2-Legacy-Ports-0-2-dB-/350485335884?pt=Motoren_Positionierer&hash=item519a8dcf4c


UniCable forbindes i kæde og kræver specielle gennemgangsdåser.
For at vise disse har jeg valgt denne side for Axing Universal Antennensteckdose für Unicable-Systeme:

http://www.axing.com//katalog_de/Zubehoer13.html

Som det ses findes der dåser med forskellig dæmpning 7, 10, 14 og 18 db. Når man har fået købt
sit coax kabel kender man også hvor meget dæmpning der er i selve kablet pr løbende meter.

Man skal så prøve at indkøbe dåser således at alle modtagere i kæden får ca. samme sinal niveau.

Dvs. at summen af dæmpningen i kablet ( afhænger af afstanden til LNB ) plus dæmpningen i dåsen alle steder bør tilstræbes at blive det samme.

Hvis en af dåsene sidder tæt på UNIcable LNB skal den måske dæmpe 18 db. Hvis der så er et langt stykke kabel til de to næste dåser skal de måske dæmpe 10 db. Og hvis der så et kort stykke kabel til den sidste, bliver det måske en 7 db slutdåse.

Er der nogle af jer der kender typenumre eller links til Viasats UNICable LNB og kompatible sat modtagere?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 03-September-2011 kl. 15:53
Til top
Hrymf Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 16:46
Okay, nu blev det pludselig endnu mere kompliceret! Dæmpning af kable skal der også til, hehe.

I forhold til det link avh giver, ser det ud som at jeg kan slippe afsted med at bruge en splitter til viasat så?

Men spørgsmålet er så om jeg føler det er nødvendigt at bruge den multiswitch til canal+, et eller andet sted virker det som om at det faktisk er lettest at trække 4 kable direkte fra hovedet til hver box, hvis jeg alligevel skal trække 4 indtil sådan en multiswitch. Almindelig antenne vil der nemlig ikke være noget af.

Nu med det der dæmpning af kabler, hvordan skal jeg helt forholde mig til det? Jeg har en bunke af kabler jeg har fået fra canal+ da jeg bestilte til hele huset og desuden har jeg fra tidligere jeg har haft parabol, så ville være fedt hvis jeg bare kunne bruge dem, og derved spare lidt penge.

Angående fodpanel, er lejligheden udstyret med dissei alle rum, da der løber små varmerør i dem, og jeg skulle kunne klemme et par ledninger ind der, tror jeg.

Har desuden 2 quadro hoveder, tror jeg de hedder, fra canal+ Ville disse kunne bruges i dette setup?
Samsung LE32M87BDX - Xbox 360 - Denon 1306.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2011 kl. 19:34

Hej.

Jeg har rent faktisk svært ved at se fordelen i den tegning med splitteren. Jeg er ikke i tvivl om at forbindelsen fra LNB til splitteren er et UNIcable. Jeg må gætte på at splitteren indeholder det samme som 4 antennedåser. Så de 4 udgange har ens niveau, så teorien stemmer. Men som jeg ser det, er fordelen med UNICable at man sparer på kablingen ved at kunne sløjfe fra dåse til dåse.
Ved dette setup ville jeg helt klart vælge et almindligt Quad LNB med 4 seperate udgange, alternativt et Quadro LNB forbundet med et 4 leder coax kabel til en multiswitch placeret samme sted som splitteren. Og så med de viste forbindelser videre ud til de enkelte modtagere.

Jeg er ikke helt sikker på hvor meget udstyr og installation du har fra Canal+. Men gætter måske på, at du nok har det hele. Hvad mangler du, for at du bare kan starte den del op igen?

Jeg har en kamerat som har multiroom fra Canal Digital. Det er levert med et Quad LNB med 4 udgange med direkte forbindelse til 4 rum. Jeg bliver lidt usikker når du skriver at du nok har 2 Quadro LNB liggende. Var de den gang forbundet til multiswitche? og har du evt. også sådan nogle liggende?

Hvis det er Quatro LNB kan du bruge dem hvis du køber Multiswitche. Multiswitche er nok en bedre løsning, men koster nok mere end OCTO LNB'er.

Men hvis det skulle vise sig, at det er QUAD LNB'er kan du bruge dem ( midlertidigt ) til 4 ud af de 5 forbindelser du ønsker til hver udbyders modtagere. Du må så lade være med at forbinde det 5. kabel til LNB'en indtil du på et tidspunkt får udskiftet QUAD LNB'en med en OCTO LNB med 8 udgange.

Jeg mener at UNICable blev udviklet til opgange eller store vilaer hvor man ønskede at skifte fra alm TV antenne og til Parabol. Fordelen var, at man kunne bruge den eksisterende kabling.

Personligt tror jeg ikke det er så følsomt over for forskelle, jeg ville prøve mig frem. Men hvis jeg skal købe kabel eller nye dåser vil jeg prøve at optimere mine indkøb. Ligeledes ville jeg tage hensyn til det, hvis jeg for at få plads til coax kablet mellen to af dåserne, var nødt til at trække en af delforbindelserne med tyndt 4,2 mm coax kabel med større tab.

Jeg føler at du har Canal Digital delen mere eller mindre på plads.

For Viasat delen tror jeg du har 3 muligheder. Det er kun dig selv der kender lejligheden og pladsen til kablerne der har mulighed for at vudere hvilken løsning der er den rigtige for jer.

De 3 muligheder som jer ser er:

1. Kabler direkte fra LNB og ud til modtagerne.
2. Bruge Stackere/Destackere sansynligvis sammen med Canal Digital kablet. Således at der bliver placeret en destacker med begge udbyders signal ved hvert TV.
3. Bruge UNICable løsningen, som jeg føler du har fået en meget god forståelse af.

Hilsen Carsten.

 



Redigeret af csell - 03-September-2011 kl. 19:57
Til top
Hrymf Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 11:50
Da de hoveder jeg har fra canal+ ikke lige er på den her adresse er jeg ikke 100% sikker på hvad de er, bare at de hørte til en canal+ hele husetmin kammerat fik ig har 4 udgange, så ja, det kan godt lyde som om jeg lige i første omgang må nøjes med 4 kabler istedet for de 5.

Angående den splitter til viasat, er det faktisk præcist sådan noget der har interesse, idet det kan være lidt svært at føre alt for mange kabler ind i huset fra parabolen, uden at skal lave større huller, og da det er en lejlighed vil jeg egentlig helst ikke ødelægge for meget.

Så canal+ løsningen er sådan set færdig nu.
Du giver mig så 3 løsninger for viasat og "2" virker måske lidt dyr i forhold til at jeg skal have min. 4 stackere?
Løsning 1 er jo helst det jeg vil undgå og løsning 3 er vel det jeg gerne vil, men dette kræver vel heller ikke en splitter? Så jeg jeg skal bare have det rigtige UNIcable og hoved dertil?

Noget jeg måske burde nævne tidligere er at stikdåser behøves ikke. Alle tv er et sted hvor jeg kan gemme kablet fint og igen er det en lejlighed, så det at sætte en stikdåse i kræver et eller andet sted en snak med udlejer.

Jeg takker endnu engang for alt hjælp, det er virkelig fantastisk hvor hurtigt og godt forklaret jeg har fået information her på forum. mange tak!

Mvh.
Christian
Samsung LE32M87BDX - Xbox 360 - Denon 1306.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2011 kl. 12:40

Hej.

Når du takker for hjælpen, siger vi selv tak.

Jo, hvis du vil bruge UNICable/SatCR skal du enten bruge antennedåser eller en splitter. Da modtagerne forsyner UniCable LNB med strøm via splitteren skal det være den type med DC gennemgang:

http://www.viasat-forhandler.dk/4_fordeler_med_dc-p-516.html?bgsid=346lonk1c6umu8c2342dovq9b0

Når jeg i morges googlede på Viasats udstyr fandt jeg følgende informationer:

Følgende receiver har SaTCR: Pace DS 250 - Pace TDS 460 -  Strong SRT5762 - Strong 6765-NV - Pace 865 - Samsung H670

I følge: http://www.viasat-forhandler.dk/modtager_udstyr_lnb___satcr_lnb-c-340_147.html

Viasathelehuset:

http://www.viasat-forhandler.dk/viasathelehuset-c-140.html?bgsid=346lonk1c6umu8c2342dovq9b0

Hilsen Carsten

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu