Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
HenrikH
Guld medlem
Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
|
Sendt: 15-Oktober-2010 kl. 23:19 |
550D har også stik til ekstern mic. (til videooptagelse) det har 500D ikke. Ekstern mic. betyer mindre støj fa zoom mv. samt stereolyd (intern mic kun mono). Billedchippen er også forbedret. 550D deler mange komponenter med 7D og er dermed 7D's "lillebror". Vil absolut vælge 550D - hvilket jeg så også har gjort. Har haft en 550D nu i vel knap en måneds tid og er stadig ved at sætte mig ind i dets mange muligheder.
Redigeret af HenrikH - 15-Oktober-2010 kl. 23:20
|
mvh
Henrik
|
|
Sschmidt
Super bruger
Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 08:14 |
Hother skrev:
Jeg er ved at være lidt træt af, at mit ellers glimrende Canon EOS 350D tager "skæve" billeder (nej det er ikke mig der er skæv)
Jeg kan ikke umiddelbart se den helt store forskel mellem de 2 ovennævnte Canon modeller - ikke forskelle som er altafgørende for mig. Priserne er såmænd også på linie mellem modellerne.
Jeg benytter mit kamera til helt almindeligt familie brug, ligesom billederne der tages i forbindelse med mine anmeldelser for recordere.dk, også skal tages med det nye kamera.
Nogen der kender forskellene, og hvad I mener er bedst for mig?
|
Jeg ville ikke vælge et af Canons konsumkameraer, men derimod en brugt 40D eller 50D - de er typisk passet ekstremt godt på, og er i *langt* bedre kvalitet og funktionalitet. Lad være med at stirre dig blind på specs som opløsning osv. Mit eget brugte 40D ser ud og fungerer som nyt, og jeg ville kke forvente at kunne få mere for huset end et nyt 500D hus koster (men mit skal ikke sælges ).
Mvh
Steen
|
|
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 09:01 |
Sschmidt skrev:
Hother skrev:
Jeg er ved at være lidt træt af, at mit ellers glimrende Canon EOS 350D tager "skæve" billeder (nej det er ikke mig der er skæv)
Jeg kan ikke umiddelbart se den helt store forskel mellem de 2 ovennævnte Canon modeller - ikke forskelle som er altafgørende for mig. Priserne er såmænd også på linie mellem modellerne.
Jeg benytter mit kamera til helt almindeligt familie brug, ligesom billederne der tages i forbindelse med mine anmeldelser for recordere.dk, også skal tages med det nye kamera.
|
Jeg ville ikke vælge et af Canons konsumkameraer, men derimod en brugt 40D eller 50D - de er typisk passet ekstremt godt på, og er i *langt* bedre kvalitet og funktionalitet. Lad være med at stirre dig blind på specs som opløsning osv. Mit eget brugte 40D ser ud og fungerer som nyt, og jeg ville kke forvente at kunne få mere for huset end et nyt 500D hus koster (men mit skal ikke sælges ).
Mvh
Steen |
Hej Steen, jo det kan du jo ret i. Problemet er lidt, at jeg aldrig køber den slags brugt Og at give 16400 kr for et kamerahus, til mit brug - det ville være overkill
Men tak skal du ha
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
Sschmidt
Super bruger
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 18:41 |
Hother skrev:
Sschmidt skrev:
Mvh
Steen |
Hej Steen, jo det kan du jo ret i. Problemet er lidt, at jeg aldrig køber den slags brugt Og at give 16400 kr for et kamerahus, til mit brug - det ville være overkill
Men tak skal du ha |
Øhh, 16.400,-? For hvad dog? Et brugt 40D ligger i DBA til ca. 3.000,-, og et brugt 50D til ca. 5.000,-. Nye et par tusser dyrere max. Og du er parat til at betale minimum 4.300,- for et 500D eller 5.000,- for et 550D?
Jeg må antage du ikke har prøvet et af prosumermodellerne, for du aner ikke hvor stor forskel der er på et 500D og 50D eksempelvis. Det er ikke bare 10% bedre, det er en helt anden verden. Både i brugsglæde, alle funktioner ligger så meget mere intuitivt, det hele fungerer meget bedre og hurtigere, kvaliteten er som nat og dag (magnesiumhus i stedet for plastik eksempelvis), kompatibilitet med ekstraudstyr (den samme flash eller objektiv tilbyder ofte flere funktioner monteret på et prosumerhus end et konsumerhus).
Og hvis du er nervøs for om det brugte kamerahus ikke er i orden, så tag 1.000,- med på et Canon servicecenter, og få huset gennemgået, renset og softwareopdateret fra ende til anden - evt. med krav om succesfuld kontrol som accept af købet hos sælger.
Jeg forstår kort sagt ikke hvordan Canon kan få folk til at købe deres konsumer SLR (1000D-550D). For så lidt ekstra får man et ordentligt kamera, og er man villig til at købe brugt er de bedre huse endda også billigere (prosumer-modellerne holder altså fint til brug - du kan ikke se på mit 40D-hus at det ikke er spritnyt). Du kan også købe i Italien eller UK over nettet, og få et nyt til DK brugtpris.
Men, det er selvfølgelig dit call .
Mvh
Steen
Redigeret af Sschmidt - 16-Oktober-2010 kl. 18:42
|
|
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 19:49 |
Det er rigtig at funktionerne ligger bedre for nogle på 40D/50D. Men det tager IKKE bedre billeder. Det er tildels samme chip der er i begge serier. Og tager man at sammenligner 40D med 550D, så har 40D kun Digi 3 processor, hvorimod 550 har Digi4 processor.
Så kommer det også an på om man synes at 40D ligger bedre i hånden end 550D. Her er der forskellige opfattelser.
|
|
fhansen
Guld medlem
Oprettet: 08-Marts-2008
Point: 1349
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 20:02 |
Hej Hother
Hvis du er interesseret, så har min svigerfar et 30D til salg med en masse udstyr. Jeg garanter dig for at kameraet er behandlet pænt. Han bruger hovedsagligt sine kameraer i fotostudie, hvor han portrætfotograferer. Han har opgraderet til et 5D (tror jeg nok det blev til).
Tilbehør der følger med:
Stor rygtaske
Flash
3 objektiver (både zoom og faste)
Alt i alt er der udstyr for en nypris af ca. 21.000.
Link til 30D hos Canon
Jeg kan få de specifikke data på hvad der følger med, hvis du er interesseret. Jeg hører ham lige om prisen, men jeg ved, at den er langt under 10.000.
Mvh
Frank
-----
Edit
-----
Opdaterer lige i forlængelse.
Udstyr med nypriser (Det meste er købt 24-03-2006):
Canon EOS 30D 11.240,- EFS 18-55mm (fulgte med kamera)
EF 28 - 135mm 4.300,- EF 50mm /1.8 750,- Flash Speedlite 420 EX 1.200,- Taske 1.000,- Kort 1GB Lexar 133x 700,- Kort 1GB 700,- Batteri HL 511 (nr. 2 akku) 500,-
Pris for det hele: 6000,-
Redigeret af fhansen - 16-Oktober-2010 kl. 20:15
|
|
fhansen
Guld medlem
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 20:09 |
Hother skrev:
|
Jeg kan sige at jeg ejer et 500D, og jeg er super glad for det. Det er rigtigt nemt at betjene.
|
|
fhansen
Guld medlem
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 20:22 |
Hvor i landet bor du. Jeg kan anbefale Kamerahuset.dk som har fysisk butik i København. De har super priser og super betjening. De er til at handle med og har behandlet mig pænt hver gang, både i handel, rådgivning og ved fejl. Jeg har købt alt mit kameraudstyr hos dem, både kompaktkamera, spejlrefleks og videokamera.
|
|
McNiklas
Guld medlem
Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: 4100 Ringsted
Point: 1691
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 22:14 |
Personlidt kan jeg ikke lide Canon.. jeg er mere til Nikon Men jeg ved selvfølgelig ikke om det bare er mig der er dum Men jeg synes du skulle se lidt på Nikon
|
|
Sschmidt
Super bruger
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 22:47 |
PerW skrev:
Det er rigtig at funktionerne ligger bedre for nogle på 40D/50D. Men det tager IKKE bedre billeder. Det er tildels samme chip der er i begge serier. Og tager man at sammenligner 40D med 550D, så har 40D kun Digi 3 processor, hvorimod 550 har Digi4 processor.
Så kommer det også an på om man synes at 40D ligger bedre i hånden end 550D. Her er der forskellige opfattelser. |
Hvis vi ser på 50D kontra 550D som eksempel (de koster det samme); 50D er meget mere robust bygget. Det er meget hurtigere. Det har langt mere følsom AF. Kvaliteten af, og lysmængden i, søgeren er markant bedre. 50D har en LCD-skærm ovenpå, samt direkte adgang til to hovedfuntioner på én gang (disse to mangler alene gør de små kameraer ubrugelige for mig). Så har 50D PC-sync, bedre batteri, Wifi-transmitter osv osv. Det er bare bedre.
Men tager de lige gode billeder? Jamen, 550D er ifølge pressen i stand til at tage næsten lige så gode billeder som et 7D (jeg har prøvet et 7D, men ikke et 550D selv). Men kan man komme afsted med det? Ikke med den kluntede betjening, i mine øjne (egen erfaring fra 350D, 450D og 500D, som alle deler betjeningsfilosofi med 550D). Jeg har taget mindst 1000 billeder med et 500D, og min erfaring herfra fortæller mig at hvis jeg tager 100 billeder af mine børn med et 40D, så er de 95 af dem gemmere. Tager jeg 100 billeder med et 500D, er de 10 gemmere, og jeg har alligevel lyst til at tage de 5 om (men det kan man jo ikke), fordi jeg ikke lige kunne få lysmålingen til at makke 100% ret eller noget.
Men klart nok - nyere huse har nyere teknologi. Eksempelvis tilbyder 550D 63-punkter iCFL farvelysmåling, ligesom 7D. Dette har ikke engang 50D. Men glem nu specs, og se på performance. Eksempelvis DIGIC4 processoren; Denne bruges både i 550D, 50D, 7D og eksempelvis også i G10. Men i G10 er der ikke nær så god støjreduktionsom i DSLR'erne - sikkert pga software. Og 550D er meget langsommere end 50D og 7D, hvilket skyldes en halvering af båndbredden på databussen i 550D. Så igen er alt andet ikke lige.
På enkeltstående punkter er 550D bedre end 50D, men jeg ville til enhver tid hellere tage billeder med et 50D, eller et 40D. De er bare bedre når man bruger dem. Det er da muligt det er smag og behag, og valget imellem 40D og 550D medgiver jeg er sværere (hvis man kan leve med plastikfornemmelsen på et 550D altså), da de ligger 1½-2 år fra hinanden udviklingsmæssigt. Men 40D koster jo så også lige 2.500,- mindre end 550D. Smid de sparede 2.500,- i et bedre objektiv, eller nøjes med +1.000,- på objektivet, og køb herudover en 430EX-II flash i stedet for den indbyggede, og du skal se seriøse forbedringer i dine billeder.
Mvh
Steen
Redigeret af Sschmidt - 16-Oktober-2010 kl. 22:54
|
|
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 22:52 |
Ih du godeste, mange tak for de fine og mange indlæg, og de har virkelig givet mig noget at tænke over.
Det er jo næsten sværere at købe kamera, end det er at købe receiver
Men jeg er urolig glad for jeres input, for de giver mig oplysninger om en masse ting, som jeg nok ikke havde før
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
Sschmidt
Super bruger
|
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 22:52 |
McNiklas skrev:
Personlidt kan jeg ikke lide Canon.. jeg er mere til Nikon Men jeg ved selvfølgelig ikke om det bare er mig der er dum Men jeg synes du skulle se lidt på Nikon |
Det er jo religionskrigen der raser, for mange, her . Jeg har talt med flere DSLR-fotografer der bruger Nikon, og i min optik er de to mærker lige gode. Jeg vil mene det bør afgøres af hvad man er vandt til at bruge, da betjeningen af Canon og Nikon er ret forskellig. Så er der også Sony, der med deres Alpha-serie prøver at overbevise forbrugeren om at det er smartere at IS ligger i kamerahuset, da det så virker med alle objektiver. Bare en skam resten af systemet er så piv-ringe (en lille overdrivelse måske ).
Traditionelt var Canon/Nikon afgjort af i hvilke dele af verden fotografen rejste, da man på nogle kontinenter næsten kun kunne leje Canon-grej, og på andre kontinenter stort set kun kunne leje Nikon-grej. Jeg ved ikke om det er sådan mere, men muligvis?
Mvh
Steen
Redigeret af Sschmidt - 16-Oktober-2010 kl. 22:56
|
|