|
CANON EOS 450D eller 500D |
Besvar | Side <1 2345> |
Forfatter | ||
fhansen
Guld medlem Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 23:05 | |
Flot gennemgang/sammenligning.
500D har også DIGIC4.
Og fuldstændig enig. Spar ikke på objektivet.
|
||
rhsin
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 11:20 | |
Hvad er så bedst, en 550d med bedre optik end standard, eller "Pro" modellerne med standard optik, hvad giver den bedste value for money når man både overvejer nyt og eller brugt?
|
||
Mvh
René |
||
justrace
Guld medlem Oprettet: 06-August-2009 Sted: Mindanao, Ph Status: Offline Point: 1490 |
Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 11:51 | |
Det vil altid være glasset (Objektiverne) der er helt afgørende.
Pro kameraerne er tit bare lidt hurtigere, bedre byggekvalitet, og længere holdbarhed på bevægelige dele, som udgør prisforskellen.
|
||
Sschmidt
Super bruger Oprettet: 02-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 379 |
Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 12:56 | |
Jeps, enig med justrace - objektivet er alfa og omega. Et godt objektiv gør ingen skade på et mindre godt hus, imens et mindre godt objektiv ikke på nogen måde kan opvejes af det bedste kamerahus på jorden - men det mindre gode objektiv vil begrænse et godt hus.
Udover hvad justrace nævner, så er der typisk også bedre billedsensorer i de dyrere huse. Og med "sensor" mener jeg egentlig både CCD, processor/databus og software, da dette tilsammen afgør følsomhed og hastighed der kan nemlig godt være en bedre (eller større) CCD i et billigere hus, men det giver ikke altid bedre billeder. Det er meget ligesom vi er vant til på fladskærme; selv skærme med samme panel performer ofte meget forskelligt pga. alle de andre komponenter og software i skærmen. Derfor er det ikke kun opløsningen der afgør hvor gode billederne bliver, men også ting som CCD'ens egenstøj, farvelinearitet og lysfølsomhed samt softwarens funktioner såsom støjreduktion, afrunding i farverum og algoritmernes kompleksitet. Under dette ligger processorens styrke og databussens båndbredde - begge to ting som er afgørende for hvor kompleks billedbehandlingen kan blive, og for hvor meget eller lidt der går tabt fra sensoren.
For at kunne tage ét billede med optimale forhold for en god støjreduktionsalgoritme, skal du bruge typisk 2-3 frames til AF, 2 frames til eksponeringsbestemmelse samt 3-4 frames til selve signalet (billedet). 3x eller 4x oversampling er det optimale indenfor optik, af årsager jeg ikke vil komme ind på her (Googl evt. efter Airy Disk, så er I godt i gang). Men med en sensor på eksempelvis 10M (effektive) pixels, så har vi her at gøre med måske 400 MByte rådata for ét billede*. Og disse scanninger skal ligge meget tæt tidsmæssigt (gerne indenfor et par millisekunder), så ved hurtige lukketider, og/eller framing, snydes der lidt. Men det giver sig selv at der må klippes en hæl og skæres en tå, hvis man vil tilbyde hurtige bursts - og der klippes altså nødvendigvis mere af hælen, og skæres mere af tåen, i de billigere kamerahuse. Der er en årsag til at der findes kamerahuse (well, backs og frontends i dén prisklasse) til flere hundrede tusinde kroner. Og digital video (i studiokvalitet) er også mega dyrt, for godtnok er den effektive opløsning mindre, men her er der tale om burst der bare varer i timevis.
*Bemærk her at softwarebaseret IS som i Sony Alpha adderer til den nødvendige båndbredde, og dermed trækker fra den opnåelige billedkvalitet med en given databåndbredde - set i forhold til den optiske IS i Canons og Nikons objektiver. Dét er den største årsag til jeg ikke synes Sonys er en god løsning. Så må man betale lidt mere for hvert objektiv, men det giver god mening synes jeg.
Nuvel, 550D eller 50D? Køb det bedste objektiv du mener du har råd til, og brug så resten på huset. Objektivet vil, hvis du vælger fornuftigt, kunne bruges til det næste hus også. Men det er da mega komplekst, og man har bare altid lyst til at købe noget andet eller noget mere, hvis man kommer til at interessere sig for fotografering - især hvis man er lidt teknisk minded, så man kan sætte sig ind i hvad der sker inde i grejet. Sådan har jeg det i hvert fald .
Mvh
Steen
|
||
rhsin
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 16:21 | |
Jeg går i tænkeboks for jeg har faktisk også et eos 350d og har flere gange overvejet til de nye modeller... Har bare været i tvivl med hensyn til hvad der er bedst her er det også et issue hvor stort grej man gider slæbe rundt på for det er bestemt også noget der påvirker hvormange billeder man så får taget
|
||
Mvh
René |
||
fhansen
Guld medlem Oprettet: 08-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1349 |
Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 18:13 | |
Med hensyn til vægt, kan jeg fortælle at 500D er et meget let kamera i forhold til andre modeller spejlrefleks. Huset for sig selv mener jeg vejer ca. 500 gram. Jeg har lige vejet mit 500D med batteri, bærerem, memorykort, 18-200 objektiv og en modlysblænde, og resultatet blev 1200 gram lige ud. Når jeg selv skyder med kameraet, syntes jeg at det er rimeligt let at håndtere vægtmæssigt. Man skal også være opmærksom på, at dyrere/bedre objektiver vejer mere, grundet at der sidder mere glas/udstyr.
Med hensyn til at slæbe rundt med det, går jeg ud fra at du mener transport og tilgængelighed. Prøv at se link
Jeg har model 200 og er super glad for den.
|
||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 20:42 | |
Så vidt jeg ved, kører Sony med sensor shift, hvor sensoren bevæges fysisk for at kompensere for rystelser. Er det systemet til selve registreringen af bevægelsen, du mener? Redigeret af Allan Olesen - 17-Oktober-2010 kl. 20:46 |
||
Sschmidt
Super bruger Oprettet: 02-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 379 |
Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 23:54 | |
Nej, du har ret, jeg er blevet overhalet af udviklingen ser det ud til .
Sonys IS hed tidligere "SteadyShot", som var digital (softwarebaseret), og "Super SteadyShot" og "Optical SteadyShot", som begge var elektroniske. "Super SteadyShot" har nu ændret navn til "SteadyShot INSIDE", men kun når det drejer sig om Alpha DSLR serien. "Super SteadyShot" findes fortsat iblandt enkelte Cybershot og Handycam modeller.
Så, jeg havde ikke bidt mærke i at der var tilføjet et "INSIDE" efter "SteadyShot" nu, og at det faktisk betød de var gået over til det jeg kender som "Super SteadyShot". Nu har jeg set hele produktlinien igennem, og ca. halvdelen af Cybershot og Handycam modellerne benytter digital IS, resten, inkl. alle Sonys DSLR, benytter optisk (lens shift) eller piezoelektronisk (sensorshift) IS. Det sidste er faktisk rigtigt fedt.
Så mangler Alpha bare at blive kompatible med EF L-glas for at være en god serie .
Mvh
Steen
|
||
Allan Olesen
Guld medlem Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 08:59 | |
De er til gengæld kompatible med Minoltas objektiver. (Hvilket er grunden til, at jeg overvejer at købe et, da jeg har et par gode objektiver fra Minolta liggende).
|
||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 10:34 | |
Jeg har tænkt meget over valget af mit nye kamera. Og min tankevirksomhed har været bundet op på dels det I har skrevet her på tråden, mine egne erfaringer med mit nuværende Canon EOS 350D - og endelig de reviews jeg har fundet på nettet om de kameraer, som til mit brug er relevant.
Valget er faldet på Canon EOS 550D, som vil blive bestilt meget snart. Jeg går lidt og fundere på, at købe kameraet som rent kamerahus, og så pludre med min fotohandler om køb af et objektiv, som modsvare kameraets muligheder.
En meget stor tak til alle, for de gode råd, og de gode og uddybende forklaringer
Redigeret af Hother - 18-Oktober-2010 kl. 11:30 |
||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 10:54 | |
Jeg ville købe det med standard objektivet 17-55 IS. Det er noget helt andet end der fuldte med dit 350, da du købte det. For 800 kr få man faktisk et rimelig godt objektiv. Du kan evt. se en test her: http://www.photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review
|
||
Sschmidt
Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 14:13 | |
Tillykke med det - det skal du nok blive glad for!
Mvh
Steen
|
||
Besvar | Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |