recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CANON EOS 450D eller 500D
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCANON EOS 450D eller 500D

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det er rigtig at funktionerne ligger bedre for nogle på 40D/50D. Men det tager IKKE bedre billeder. Det er tildels samme chip der er i begge serier. Og tager man at sammenligner 40D med 550D, så har 40D kun Digi 3 processor, hvorimod 550 har Digi4 processor.

Så kommer det også an på om man synes at 40D ligger bedre i hånden end 550D. Her er der forskellige opfattelser.

Hvis vi ser på 50D kontra 550D som eksempel (de koster det samme); 50D er meget mere robust bygget. Det er meget hurtigere. Det har langt mere følsom AF. Kvaliteten af, og lysmængden i, søgeren er markant bedre. 50D har en LCD-skærm ovenpå, samt direkte adgang til to hovedfuntioner på én gang (disse to mangler alene gør de små kameraer ubrugelige for mig). Så har 50D PC-sync, bedre batteri, Wifi-transmitter osv osv. Det er bare bedre.

Men tager de lige gode billeder? Jamen, 550D er ifølge pressen i stand til at tage næsten lige så gode billeder som et 7D (jeg har prøvet et 7D, men ikke et 550D selv). Men kan man komme afsted med det? Ikke med den kluntede betjening, i mine øjne (egen erfaring fra 350D, 450D og 500D, som alle deler betjeningsfilosofi med 550D). Jeg har taget mindst 1000 billeder med et 500D, og min erfaring herfra fortæller mig at hvis jeg tager 100 billeder af mine børn med et 40D, så er de 95 af dem gemmere. Tager jeg 100 billeder med et 500D, er de 10 gemmere, og jeg har alligevel lyst til at tage de 5 om (men det kan man jo ikke), fordi jeg ikke lige kunne få lysmålingen til at makke 100% ret eller noget.

Men klart nok - nyere huse har nyere teknologi. Eksempelvis tilbyder 550D 63-punkter iCFL farvelysmåling, ligesom 7D. Dette har ikke engang 50D. Men glem nu specs, og se på performance. Eksempelvis DIGIC4 processoren; Denne bruges både i 550D, 50D, 7D og eksempelvis også i G10. Men i G10 er der ikke nær så god støjreduktionsom i DSLR'erne - sikkert pga software. Og 550D er meget langsommere end 50D og 7D, hvilket skyldes en halvering af båndbredden på databussen i 550D. Så igen er alt andet ikke lige.

På enkeltstående punkter er 550D bedre end 50D, men jeg ville til enhver tid hellere tage billeder med et 50D, eller et 40D. De er bare bedre når man bruger dem. Det er da muligt det er smag og behag, og valget imellem 40D og 550D medgiver jeg er sværere (hvis man kan leve med plastikfornemmelsen på et 550D altså), da de ligger 1½-2 år fra hinanden udviklingsmæssigt. Men 40D koster jo så også lige 2.500,- mindre end 550D. Smid de sparede 2.500,- i et bedre objektiv, eller nøjes med +1.000,- på objektivet, og køb herudover en 430EX-II flash i stedet for den indbyggede, og du skal se seriøse forbedringer i dine billeder.

Mvh
Steen

Flot gennemgang/sammenligning.

500D har også DIGIC4.

Og fuldstændig enig. Spar ikke på objektivet.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 11:20
Hvad er så bedst, en 550d med bedre optik end standard, eller "Pro" modellerne med standard optik, hvad giver den bedste value for money når man både overvejer nyt og eller brugt?
Mvh

René
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 11:51
Det vil altid være glasset (Objektiverne) der er helt afgørende.
Pro kameraerne er tit bare lidt hurtigere, bedre byggekvalitet, og længere holdbarhed på bevægelige dele, som udgør prisforskellen.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
Sschmidt Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-December-2007
Point: 379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Hvad er så bedst, en 550d med bedre optik end standard, eller "Pro" modellerne med standard optik, hvad giver den bedste value for money når man både overvejer nyt og eller brugt?

Jeps, enig med justrace - objektivet er alfa og omega. Et godt objektiv gør ingen skade på et mindre godt hus, imens et mindre godt objektiv ikke på nogen måde kan opvejes af det bedste kamerahus på jorden - men det mindre gode objektiv vil begrænse et godt hus.

Udover hvad justrace nævner, så er der typisk også bedre billedsensorer i de dyrere huse. Og med "sensor" mener jeg egentlig både CCD, processor/databus og software, da dette tilsammen afgør følsomhed og hastighed  der kan nemlig godt være en bedre (eller større) CCD i et billigere hus, men det giver ikke altid bedre billeder. Det er meget ligesom vi er vant til på fladskærme; selv skærme med samme panel performer ofte meget forskelligt pga. alle de andre komponenter og software i skærmen. Derfor er det ikke kun opløsningen der afgør hvor gode billederne bliver, men også ting som CCD'ens egenstøj, farvelinearitet og lysfølsomhed samt softwarens funktioner såsom støjreduktion, afrunding i farverum og algoritmernes kompleksitet. Under dette ligger processorens styrke og databussens båndbredde - begge to ting som er afgørende for hvor kompleks billedbehandlingen kan blive, og for hvor meget eller lidt der går tabt fra sensoren.

For at kunne tage ét billede med optimale forhold for en god støjreduktionsalgoritme, skal du bruge typisk 2-3 frames til AF, 2 frames til eksponeringsbestemmelse samt 3-4 frames til selve signalet (billedet). 3x eller 4x oversampling er det optimale indenfor optik, af årsager jeg ikke vil komme ind på her (Googl evt. efter Airy Disk, så er I godt i gang). Men med en sensor på eksempelvis 10M (effektive) pixels, så har vi her at gøre med måske 400 MByte rådata for ét billede*. Og disse scanninger skal ligge meget tæt tidsmæssigt (gerne indenfor et par millisekunder), så ved hurtige lukketider, og/eller framing, snydes der lidt. Men det giver sig selv at der må klippes en hæl og skæres en tå, hvis man vil tilbyde hurtige bursts - og der klippes altså nødvendigvis mere af hælen, og skæres mere af tåen, i de billigere kamerahuse. Der er en årsag til at der findes kamerahuse (well, backs og frontends i dén prisklasse) til flere hundrede tusinde kroner. Og digital video (i studiokvalitet) er også mega dyrt, for godtnok er den effektive opløsning mindre, men her er der tale om burst der bare varer i timevis.

*Bemærk her at softwarebaseret IS som i Sony Alpha adderer til den nødvendige båndbredde, og dermed trækker fra den opnåelige billedkvalitet med en given databåndbredde - set i forhold til den optiske IS i Canons og Nikons objektiver. Dét er den største årsag til jeg ikke synes Sonys er en god løsning. Så må man betale lidt mere for hvert objektiv, men det giver god mening synes jeg.

Nuvel, 550D eller 50D? Køb det bedste objektiv du mener du har råd til, og brug så resten på huset. Objektivet vil, hvis du vælger fornuftigt, kunne bruges til det næste hus også. Men det er da mega komplekst, og man har bare altid lyst til at købe noget andet eller noget mere, hvis man kommer til at interessere sig for fotografering - især hvis man er lidt teknisk minded, så man kan sætte sig ind i hvad der sker inde i grejet. Sådan har jeg det i hvert fald Smile.

Mvh
Steen
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 16:21
Jeg går i tænkeboks for jeg har faktisk også et eos 350d og har flere gange overvejet til de nye modeller... Har bare været i tvivl med hensyn til hvad der er bedst her er det også et issue hvor stort grej man gider slæbe rundt på for det er bestemt også noget der påvirker hvormange billeder man så får taget
Mvh

René
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg går i tænkeboks for jeg har faktisk også et eos 350d og har flere gange overvejet til de nye modeller... Har bare været i tvivl med hensyn til hvad der er bedst her er det også et issue hvor stort grej man gider slæbe rundt på for det er bestemt også noget der påvirker hvormange billeder man så får taget

Med hensyn til vægt, kan jeg fortælle at 500D er et meget let kamera i forhold til andre modeller spejlrefleks. Huset for sig selv mener jeg vejer ca. 500 gram. Jeg har lige vejet mit 500D med batteri, bærerem, memorykort, 18-200 objektiv og en modlysblænde, og resultatet blev 1200 gram lige ud. Når jeg selv skyder med kameraet, syntes jeg at det er rimeligt let at håndtere vægtmæssigt. Man skal også være opmærksom på, at dyrere/bedre objektiver vejer mere, grundet at der sidder mere glas/udstyr.

Med hensyn til at slæbe rundt med det, går jeg ud fra at du mener transport og tilgængelighed. Prøv at se linkSmile

Jeg har model 200 og er super glad for den.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Sschmidt Sschmidt skrev:

*Bemærk her at softwarebaseret IS som i Sony Alpha adderer til den nødvendige båndbredde, og dermed trækker fra den opnåelige billedkvalitet med en given databåndbredde - set i forhold til den optiske IS i Canons og Nikons objektiver. Dét er den største årsag til jeg ikke synes Sonys er en god løsning. Så må man betale lidt mere for hvert objektiv, men det giver god mening synes jeg.
Huh? Kan du ikke uddybe den?

Så vidt jeg ved, kører Sony med sensor shift, hvor sensoren bevæges fysisk for at kompensere for rystelser.

Er det systemet til selve registreringen af bevægelsen, du mener?

Redigeret af Allan Olesen - 17-Oktober-2010 kl. 20:46
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Huh? Kan du ikke uddybe den?

Så vidt jeg ved, kører Sony med sensor shift, hvor sensoren bevæges fysisk for at kompensere for rystelser.

Er det systemet til selve registreringen af bevægelsen, du mener?

Nej, du har ret, jeg er blevet overhalet af udviklingen ser det ud til Embarrassed.

Sonys IS hed tidligere "SteadyShot", som var digital (softwarebaseret), og "Super SteadyShot" og "Optical SteadyShot", som begge var elektroniske. "Super SteadyShot" har nu ændret navn til "SteadyShot INSIDE", men kun når det drejer sig om Alpha DSLR serien. "Super SteadyShot" findes fortsat iblandt enkelte Cybershot og Handycam modeller.

Så, jeg havde ikke bidt mærke i at der var tilføjet et "INSIDE" efter "SteadyShot" nu, og at det faktisk betød de var gået over til det jeg kender som "Super SteadyShot". Nu har jeg set hele produktlinien igennem, og ca. halvdelen af Cybershot og Handycam modellerne benytter digital IS, resten, inkl. alle Sonys DSLR, benytter optisk (lens shift) eller piezoelektronisk (sensorshift) IS. Det sidste er faktisk rigtigt fedt.

Så mangler Alpha bare at blive kompatible med EF L-glas for at være en god serie Wink.

Mvh
Steen
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 08:59
De er til gengæld kompatible med Minoltas objektiver. (Hvilket er grunden til, at jeg overvejer at købe et, da jeg har et par gode objektiver fra Minolta liggende).
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 10:34
Jeg har tænkt meget over valget af mit nye kamera. Og min tankevirksomhed har været bundet op på dels det I har skrevet her på tråden, mine egne erfaringer med mit nuværende Canon EOS 350D - og endelig de reviews jeg har fundet på nettet om de kameraer, som til mit brug er relevant.

Valget er faldet på Canon EOS 550D, som vil blive bestilt meget snart. Jeg går lidt og fundere på, at købe kameraet som rent kamerahus, og så pludre med min fotohandler om køb af et objektiv, som modsvare kameraets muligheder.Tongue

En meget stor tak til alle, for de gode råd, og de gode og uddybende forklaringerClap 

Redigeret af Hother - 18-Oktober-2010 kl. 11:30
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 10:54
Jeg ville købe det med standard objektivet 17-55 IS. Det er noget helt andet end der fuldte med dit 350, da du købte det. For 800 kr få man faktisk et rimelig godt objektiv. Du kan evt. se en test her: http://www.photozone.de/canon-eos/181-canon-ef-s-18-55mm-f35-56-is-test-report--review 
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Valget er faldet på Canon EOS 550D, som vil blive bestilt meget snart.

Tillykke med det - det skal du nok blive glad for! Smile

Mvh
Steen
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu