Panasonic GH-1 (tror jeg det hedder) har ellers faaet bedre anmeldelser end 500D (som jeg selv har). Dog er den noget dyrere, og saa er der det med kompatibiliteten.
Lyden er OK i 500D'eren. Selv den indbyggede hoejtaler overraskede mig i sin klarhed. HD-video er ganske fint dog kun 20fps i Full HD but who cares. Et stort minus ved film er, at der ikke er noget, der ligner autofocus. Og manuel fokus tager lidt tid, hvor du selvfoelgelig faar et sloeret billede i de sekunder. Dette tror jeg dog gaelder de flete modeller - nogle har dog autofokus, men jeg ved ikke hvor godt den fungerer.
Jeg kan sagtens anbefale kameraet. Autofokus fungerer fremragende. Det vejer ikke meget. Funktionaliteten er i top. Masser af gode auto og semi-auto indstillinger. Skaermen kan ogsaa bruges til modsaetning for Nikon.
Generelt sagt, kan man ikke, medmindre du er meget professionel se forskel paa 500D og tilsvarende modeller fra konkurrenterne. Forskellene er i detaljer som den almindelige begynder eller semi-pro ikke laegger maerke til, eller som nemt kan rettes op paa. Desuden er der plusser og minusser ved alle maerker.