recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - cat5 el. cat6 kabler i netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketcat5 el. cat6 kabler i netværk

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
thatt Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 10:33

Jeg forstår ikke hvorfor du i dit hus ikke installere IHC NET så er man fri for alt det her pis med forskellinge kabler cat.5E eller cat.6 efter eget valg og ønske.

Jeg vil anbefale på det kraftigst at bruge skærmet kable, og ja stikkende skal også være af den skærmet type. og ellers installeres efter forskrifterne for skærmet installation. og især hvis man laver en IHC NET løsning. det kan ses på www.LK.dk

men det er jo bare min menig som aut. el installatør.

Til top
fuldfart Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 10:38

IHC net er bare urimeligt dyrt i forhold til det udbytte man får ud af det (efter min mening)

Mvh

Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 11:47

Jeg har også haft IHC Net i tankerne og det var faktisk også med i tilbuddet. Jeg tog det væk igen da det gik op for mig at jeg kunne spare mange penge ved at nøjes med et alm netværk. De ekstra funktioner der er i IHC Net har jeg ikke brug for. Telefon kan jeg klare trådløst og videresending af at videosignal i hele huset er heller ikke interessant, da AV Modulatoren  som man skal bruge til det sender signalet ud via composit, og det er ikke særligt interessant i disse HD tider. I mine øjne er systemet gammeldags!

 

Mvh Jped

 

Til top
Zeuss Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 29-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 21:46
Så Venner,

Nu har denne debat stået på længe nok. Nu er vi vist nået til den afgørende fase...
Jeg forudsætter nedenfor, at der selvfølgelig bliver brugt switche med CRE (Certified Recycled Electrons) til at overføre data.
Derfor er der ikke andet at gøre end at spurte ned i klubben og købe en røvfuld af disse kabler:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Digitalkabel/D ENON_AK-DL1_DenonLink_kabel.htm#

Jeg har hørt noget om, at der kommer nogle forgyldte connector'e så man kan serieforbinde kablerne.

Men husk for Zeuss' skyld at montere dem rigtigt, så retningsangivelsen ikke arbejder imod overførslerne.

Eneste ulemper er, at de kun kan trækkes i platinbelagte flex-rør.

/Z


Redigeret af Zeuss - 01-Juni-2007 kl. 21:50
Til top
LyNgBy aut. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2007 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af BRAS BRAS skrev:

Oprindeligt skrevet af fuldfart fuldfart skrev:

Oprindeligt skrevet af BRAS BRAS skrev:

 

Mit råd er køb cat6 ftp kabel som er skærmet. Fordelen ved det skærmede kabel er at du bedre undgår støj som hvis du eksempelvis på et tidspunkt ønsker at køre analog tv via din kabling.

Der er som sagt ikke noget der er fremtidssikret men hvis du skulle vælge det bedste på nuværende tidspunkt skulle du købe cat7 hvor alle "ledere" er individuelt skærmet og skulle være forberedt til omk. 10gb såvidt jeg husker. Ulempen ved cat7 er at det fylder og er nærmest umuligt at trække gennem standard størrelsen på tomrør og samtidigt er meget stift.

Jeg er bestemt ikke enig i at man burde købe cat. 7 kabler..... for hvor ville du lige købe dem ?
Jeg har lige checket Solar og de sælger så vidt jeg kan se ikke cat. 7 kabler, så det er vist et lidt tåbeligt råd (efter min mening)

Når det så er sagt, så har de Systemax kabler i 3 kategorier 5e, 6 og 6a.

Sidstnævnte er beskrevet således:
<klip>
Datakabel GigaSPEED X10D kat.6A
500 MHz/10GB
Farve: hvid med LSZH kappe
<klip slut>



Prisen på dette kabel er (engros) ca. 8 kr. pr. meter + moms
Det vil sige du kan gå ned til et elektrikerfirma og bede dem bestille det hos Solar og så betalel hvad de forlanger (de tager vel typisk + 40-50%)
Men det er vel stadig en billigere løsning ?

Der var en der tidligere skrev at stik i cat. 5e og 6 er det samme, men det er ikke helt korrekt man kan godt få cat.6 hvis man vil betale....men det er der ingen grund til pt. det er billigere at vente og så evt. udskifte til den tid.... med mindre du lige har en monster switch med 10 Gbit porte... men det ville være totalt overkill.

Held og lykke med huset !

Jeg anbefalede ikke CAT7 idet det fylder for meget og er meget stift, men pointerede kun at det er det bedste man kan få på nuværende tidspunkt indenfor edb kabling. Jeg har været med til at trække disse CAT7 kabler gennem tomrør og det er bestemt ikke sjovt. Da det er ganske få der får trukket CAT7 kabler er der ikke mange der har det som lagervarer, og det bliver derfor kun bestilt hjem efter ordre.

Derfor anbefaler jeg CAT6 ftp kabler som er skærmet,  og grunden til at jeg mener man skal bruge skærmede kabler er at der hele tiden kommer  mere og mere støj "in the air" der kan influere på data-transmissionen.

 

Til top
LyNgBy aut. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2007 kl. 12:49

Oprindeligt skrevet af Zagadka Zagadka skrev:

Oprindeligt skrevet af BRAS BRAS skrev:


Der er som sagt ikke noget der er fremtidssikret men hvis du skulle vælge det bedste på nuværende tidspunkt skulle du købe cat7 hvor alle "ledere" er individuelt skærmet og skulle være forberedt til omk. 10gb såvidt jeg husker.


Faktisk kan Cat 6 kabler også bruges til 10Gb Ethernet (10000BASE-T), men Cat 7 skal bruges hvis rækkevidden skal op på 100 meter. Men så nærmere vi os alvorligt det punkt hvor man skal til at overveje at installere fiber i stedet for kobber kabler.

Husk dog at et kabel, hvad enten det er Cat 5e eller Cat 6, ikke bør overstige 100 meter i længden hvis det skal være i overensstemmelse med standarden. Normalt siger man at et fastmonteret kabel ikke bør være længere end 90 meter så man har mulighed for 5 meter patch kabel i begge ender.

 det var da flot at du ikke kan købe det hos solar. Det beviser jo bare endnu en gang at solar ikke har styr på hvad de skal sælge og de nok burde pakke biksen sammen, hvis de ikke kan finde du af at sælge cat 7 kabel, så ville jeg sige de måske ikke skulle sælge datakabler. så lad være med at sætte din lidt til solar. Til husbyggeren så er det nok med cat5, men hvis du vil fremtidssikre er det en god ide at bruge cat6, eller 6a. når der skal trækkes er der en meget vigtig faktor er at mange kabler ikke tåler et træk over 10kg.

Til top
fuldfart Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2007 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af LyNgBy aut. LyNgBy aut. skrev:

 det var da flot at du ikke kan købe det hos solar. Det beviser jo bare endnu en gang at solar ikke har styr på hvad de skal sælge og de nok burde pakke biksen sammen, hvis de ikke kan finde du af at sælge cat 7 kabel, så ville jeg sige de måske ikke skulle sælge datakabler. så lad være med at sætte din lidt til solar. Til husbyggeren så er det nok med cat5, men hvis du vil fremtidssikre er det en god ide at bruge cat6, eller 6a. når der skal trækkes er der en meget vigtig faktor er at mange kabler ikke tåler et træk over 10kg.

Jeg vil ikke udelukke man kan købe det hos Solar, det er i så fald ikke noget de har liggende på hylderne. De kan da helt sikkert skaffe det hvis man beder dem om det.
Det jeg prøver at sige er, at en stor del af de danske el-installatør virksomheder rant faktisk køber en hel del af deres matrialer hos netop Solar, så hvis det var "normalt" at installere cat. 7 kabler var de også ret sandsynligt at det var "hyldevare" hos en af de største grossister.

Husbyggeren var til at starte med blevet rådet af sin elektriker til at købe cat.5 og det var udfra den betragtning der blev svaret.
Jeg mener stadig husbyggeren bør købe cat. 6 eller 6a da det er til at komme i nærheden af for en pris der er til at betale.

Hvad du mener om at Solar (igen ?) ikke har styr på hvad de sælger ved jeg ikke, men det er vel heller ikke relevant i denne sammenhæng ?

 

 

Til top
JPED Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2007 kl. 20:07

Update...

Så har elektrikeren trukket kabler i huset, og af økonomiske hensyn faldt valget på cat5e.

Jeg har fået lavet en Flexcabling løsning hvor jeg gennem RJ45 selv kan vælge om jeg vil trække et antenne signal(radio/tv) eller jeg vil bruge det til netværk eller noget helt andet.

I hvert rum har jeg 2 stk dobbeltudtag, og nu viser det sig at elektrikeren ved en fejl har trukket cat6 i det ene dobbeltudtag og cat5e i det andet  i hvert rum.

Vil det give mig problemer hvis jeg via mit cat5 patchpanel patcher fra den ene cat til det andet?

Mvh. JPED

 

 

 

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2007 kl. 21:59

Oprindeligt skrevet af JPED JPED skrev:

Vil det give mig problemer hvis jeg via mit cat5 patchpanel patcher fra den ene cat til det andet?

Nix.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Kenneth. M Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2007 kl. 22:17
Jeg er også gået i gang med at fræse alt ind i vægene, da jeg samtidig laver ihc. Mit valg på pds instalationen faldt på cat 5e og jeg fortryder ikke.. Jeg tror selv at cat 5e er nok og når man får brug for mere båndbrede så er vi så langt fremme med fiber...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu