|
CD nedgrader bitraten |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
ghost-the-man
Guld medlem Oprettet: 26-Oktober-2007 Sted: DK (nordøstfyn) Status: Offline Point: 1647 |
Emne: CD nedgrader bitraten Sendt: 12-Februar-2011 kl. 12:53 |
Her det sene stykke tid,har jeg synes at billedekvaliteten ikke har været i top på Canal Digital via sat,i starten troede jeg der var en fejl et sted i anlægget,da jeg også lige har fået en HDboks segam 81,men igår fik jeg så bekræftet,at jeg ikke er den eneste der har lagt mærke til det,det lader til at CD har sat bitraten ned på deres HD kanaler fra 15,5 mb/s til omkring 12 mb/s,der er sgu da ikke iorden,hvad skal man med flere HD kanaler i fremtiden hvis billedekvaliteten bliver ringere.
Har i lagt mærke til det?Hvis det er deres fremgangsmåde i fremtiden,er jeg nok heller ikke kunde hos dem mere.
Linker til en som har lavet målinger på HD kanalerne.
http://digitalt.tv/forum/parabol-tv/canaldigital-bitrate-hd-kanaler |
|
TBC1
Guld medlem Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2002 |
Sendt: 12-Februar-2011 kl. 13:52 |
Nu har jeg ikke selv CD eller Viasat (giv mig en ildtang og jeg ville stadig ikke røre Viasat). Men har har dog bemærket mig at CD har skrevet at de "roder med din kanalliste", og der ville komme en omlægning den 8/2.
Jeg har lige tjekket det inde hos Linowsat (der overvåger bitraterne), og de viser det samme, nemlig at bitraterne på hver enkelt kanal generelt er blevet sænket fra typisk 15,5 Mbit/s til omkring typisk 12 Mbit/s. Den sænkelse af bitrate og kvalitet betyder så f.eks. at CD's version af DRHD er kommet ned på omtrent samme bitrate/kvalitet med den version hos YouSee som Yousee selv har encodet fra SDI til 11.8 Mbit/s. Dette er dog stadig bedre end den på DVB-t som kun har 8 Mbit/s Så det ER en forringelse af CD platformen, dog ikke større end man [inden for landets grænser] stadig ikke kan finde tv produkter med bedre kvalitet. Man kan således kun anskue det som en forringelse i forhold til CD alene, da der tidligere ikke har været nogen der benyttede bedre bitrater end CD, og selv efter nedgraderingen (som jeg vil tillade mig at kalde det) desværre stadig heller ikke er det. Men det er virkeligt ØV at det bliver ved at gå den vej. CD's lysende fakkel på området er åbenlyst begyndt af blafre, og risikerer gå ud i mørket hvor den så kan stå og skamme sig med alle de andres. Det er dog, hvis man ser på det i Dansk perspektiv, stadig CD der har førertrøjen på og bærer faklen, trods glansen er gået lidt af faklen, og de er blevet mere forpustede. Jeg husker med glæde tilbage til den gang en enkelt HD kanal havde 20 Mbit/s ABR. Det var der sku noget ved, men det er desværre historie, og den modsatte vej det går i en tid hvor mange endog stiller sig tilfredse med web-tv's, f.eks TDC-TV's helt utåleligt rædsomme re-encodede lave bitrater. ...Røvhuller, få jer en bedre kvalitetssans og nogle større og bedre TV! ...Ellers bliver denne sørgelige udvikling bare ved og ved på tv markedet. Problemet er vel et eller andet sted at det kun er et problem for os nørder med lidt kvalitetsans, og det er bare ikke incitament nok for udbyderne. Da vores segment ikke er så stort at det betyder lige så meget for deres indtjening, som udgifter til muxs og båndbredde nu gør det. CD nedgraderingen går i øvrigt også ud over kunderne hos bl.a. Stofa og YouSee, samt alle andre der jo oprindeligt modtager signalerne (så som f.eks til Kanal5 HD, 6'eren HD, Eurosport HD, National Geographic HD m.fl) fra CD's satellitplatforms oprindelige broadcasts. Alle kabel-tv udbydernes kunder (og altså ikke kun CD's DTH kunder) kommer til lide under den lavere bitrate der nu modtages på disse kanaler fra det oprindelige satellit signal, selv om der da i det mindste stadig er et stykke vej ned til Viasats og DVB-t nettets 8 Mbit/s til HD kanalerne -Når de nye dvb-t mux starter i 2012, taler man endog om at gå ned til 6,5 Mbit/s til HD kanalerne. -Og bølgen med mere net-baseret VOD kommer bestemt heller ikke til at trække kvaliteten i den rigtige retning. Der er man typisk heldig hvis man kommer i nærheden af "HD" materiale der udbydes med "hele" 4-5 Mbit/s -Så det er hvor meget vi end hader det, desværre den vej det går, med kvantitet over kvalitet Vi kan næppe gøre andet end vænne os til det, og udvikle en Blu-ray fetish som vores eneste tilbageværende vederkvægende refugium Redigeret af TBC1 - 12-Februar-2011 kl. 14:58 |
|
ghost-the-man
Guld medlem Oprettet: 26-Oktober-2007 Sted: DK (nordøstfyn) Status: Offline Point: 1647 |
Sendt: 12-Februar-2011 kl. 17:54 |
Ja,de har regnet den ud,vi kan godt skrue ned for en kvalitet,for der er nok ikke nogle der opdager det,og vi kan stadigvæk reklamere med,vi er de bedste,men vi skal jo betale den samme pris,men til en dårligere kvalitet.
|
|
wicca
Guld medlem Oprettet: 15-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 506 |
Sendt: 20-Februar-2011 kl. 18:42 |
Her er svar fra Canal Digital vedr. sænkning af bitrate...
Det er korrekt at vi har sænket vores bitrate på nogle af vores HD kanaler. Dette burde dog ikke være noget du som sådan vil lægge mærke til da bitraten stadig ligger på et niveau der uden problemer vil vise HD i fin kvalitet. Da det ikke burde ændre på din billekvalitet har vi derfor ikke meldt det ud. Jeg vil meget gerne tage din box til test her hos os og se om jeg får en dårligere billedkvalitet end normalt, da det naturligvis kan være en fejl i boxen der skaber disse problemer for dig. Hvis du ønsker dette kan jeg sende dig et pakkelabel til boxen så du kan Venlig hilsen Mikkel Mahler Canal Digital Danmark A/S |
|
ghost-the-man
Sendt: 21-Februar-2011 kl. 23:16 |
Det lader til at det er det eneste svar de kan gi,men det skal de vel også sige at det ikke har ændret noget, jeg har nu afprøvet 4 HDboks som gir samme resultat,og det skulle da være mærkeligt,at der skulle være noget galt med alle 4,det værste,er at de ikke selv kan se,at billedekvaliteten ikke er i top,som det har været.
|
|
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 08:13 |
Det er dét der sker når laveste fællesnævner får lov til at bestemme. "Ja, vi har sat bitraten ned, men vi er stadig bedre end de andre, og på vores 32" tv kan man ikke se forskel, så det burde ikke være et problem". Jeg tror desværre godt vi kan skyde en hvid pind efter at få topkvalitets HD i broadcast. Der er kamp om båndbredden, og så får vi lige præcist dén kvalitet der skal til for at det store flertal ikke brokker sig. De der egentlig gerne ville levere topkvalitet, vil ikke kunne være konkurrencedygtige hvis de ikke følger med ned. |
|
ghost-the-man
Sendt: 22-Februar-2011 kl. 15:04 |
Jeg tror desværre du får ret,for der er jo mange som har givet sig til kende eller observeret at billedekvaliteten er blevet ringere,har sms'et med en idag,han kunne også se det ikke er som før,og så gir de bare vores udstyr skylden,ja den er god.
|
|
SandSand
Guld medlem Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Valby Status: Offline Point: 525 |
Sendt: 23-Februar-2011 kl. 08:36 |
Man burde et eller andet sted indføre en standard for bitrate for at kunne få lov at kalde det HD.
|
|
Lytro
Super bruger Oprettet: 03-Maj-2010 Sted: Nejede,Hillerød Status: Offline Point: 363 |
Sendt: 01-Marts-2011 kl. 14:40 |
Der er meget forskeld på de forskellige udbydere.
Lynge
|
|
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8618 |
Sendt: 01-Marts-2011 kl. 14:47 |
En test af én kanal er bare ikke særlig repræsentativ.
|
|
ghost-the-man
Sendt: 01-Marts-2011 kl. 17:25 |
Nu har jeg sendt et stk segam 81HD til test til CD,som kommer med nogen sære fejl,i denne forbindelse,har jeg fået dem til at tjekke,om det er boksen der gør det, som jeg ser,at billederne på HD kanalerne er blevet dårligere,da det har ikke noget,at gøre med nedsat bitraten,som de skriver til mig,så må jeg se hvad de kommer frem til.
|
|
ghost-the-man
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 16:30 |
Så fik jeg et svar,boksen var defekt,de sender en ny,men fik ikke svar på om det kunne ha nogen indflydelse på billedekvaliteten,det må jeg se om det har,når jeg modtager en ny. |
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |