recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CD-afspiller og DAC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCD-afspiller og DAC

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Zwonkie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Emne: CD-afspiller og DAC
    Sendt: 02-Februar-2011 kl. 11:49
Hej alle,
 
Jeg står og mangler en cd-afspiller til mit kommende lydanlæg. Derudover så kommer jeg også til at  høre meget musik fra min computer, i form af FLAC og MP3´er. Derfor tænkte jeg at det ville være smart at købe en cd-afspiller som samtidig også kan fungere som en DAC fra min computer udgang. Indtil videre har jeg et SB-X-Fi ExtremeMusic, som desværre ikke har digital udgang, men jeg må i såfald ud og investere i et nyt lydkort også.
 
Så hvad kan i anbefale af CD-afspiller som kan tag digital indgang, til omkring 2000-5000 kr? Og har i nogle anbefalinger til et lydkort?
 
Indtil videre har jeg fundet NAD565 og Cambridge Azur 740C som kan klare opgaven.  
 
Mvh. Kim
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 11:55
Har du overvejet at købe en Squeezebox eller en Sonos og så rippe dine cd'er til computeren i FLAC?
Til top
Zwonkie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 12:09
Ja har overvejet det. Men der er også nogle gange hvor man bare har lyst til at høre en CD uden at tænde computeren.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Zwonkie Zwonkie skrev:

Ja har overvejet det. Men der er også nogle gange hvor man bare har lyst til at høre en CD uden at tænde computeren.
Det er fuldstændig rigtigt - så kunne man være over i en løsning med en netværksharddisk, men så bliver det også en dyrere løsning og måske overkill i forhold til ønskerne. God jagt :-)
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 13:05

Jeg vil mene, at det er bedre at købe en ekstern DAC og en billig CD-afspiller med digital udgang. Så kan du bruge DAC'en til både CD og PC - og få meget mere for pengene end med én CD-afspiller, som kan det hele. En god DAC er langt billigere end en god CD-afspiller.

Jeg kan anbefale den, jeg selv har - en Musical Fidelity V-DAC: http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3&product_number=3303031

Et andet valg kunne være Cambridge DacMagic. Begge har også USB-indgang til computeren, så de kan bruges som lydkort (dog skulle denne metode være dårligere end coax/optisk - i hvert fald teoretisk). De bliver begge sammenlignet med CD-afspillere i 10.000-kroners klassen.

HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
Zwonkie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 14:34
Fedt, så kan jeg endelig få hooket min Toy Story CD-afspiller op til min Vincent rør forstærker anlæg :D
 
Bort set for det, koster de fleste billige CD-afspiller med digi udgang ikke omkring 1000-2000 kr, aligevelet? så man ender i 3000-4000 for det hele?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Jeg vil mene, at det er bedre at købe en ekstern DAC og en billig CD-afspiller med digital udgang. Så kan du bruge DAC'en til både CD og PC - og få meget mere for pengene end med én CD-afspiller, som kan det hele. En god DAC er langt billigere end en god CD-afspiller.

Jeg kan anbefale den, jeg selv har - en Musical Fidelity V-DAC: http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3&product_number=3303031

Et andet valg kunne være Cambridge DacMagic. Begge har også USB-indgang til computeren, så de kan bruges som lydkort (dog skulle denne metode være dårligere end coax/optisk - i hvert fald teoretisk). De bliver begge sammenlignet med CD-afspillere i 10.000-kroners klassen.

 
Rigtig god løsnings forslag!

 
.....
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Et andet valg kunne være Cambridge DacMagic. Begge har også USB-indgang til computeren, så de kan bruges som lydkort (dog skulle denne metode være dårligere end coax/optisk - i hvert fald teoretisk). De bliver begge sammenlignet med CD-afspillere i 10.000-kroners klassen.

Jeg troede faktisk at usb-signalet var "renere" end optisk/coax - at det var helt immunt overfor diverse støjkilder - hvorfor er det en dårligere løsning end coaxiale/optiske udgange?
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Et andet valg kunne være Cambridge DacMagic. Begge har også USB-indgang til computeren, så de kan bruges som lydkort (dog skulle denne metode være dårligere end coax/optisk - i hvert fald teoretisk). De bliver begge sammenlignet med CD-afspillere i 10.000-kroners klassen.

Jeg troede faktisk at usb-signalet var "renere" end optisk/coax - at det var helt immunt overfor diverse støjkilder - hvorfor er det en dårligere løsning end coaxiale/optiske udgange?

Det er bare, hvad jeg har hørt. Det påstås af mange, at det er ringere, fordi det har en lavere teoretisk hastighed. Men til gengæld bliver USB sendt som datapakker, så det er ganske rigtigt mere immunt over for støj. Så det kan i hvert fald diskuteres, hvad der er bedst.

HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Zwonkie Zwonkie skrev:

Fedt, så kan jeg endelig få hooket min Toy Story CD-afspiller op til min Vincent rør forstærker anlæg :D
 
Bort set for det, koster de fleste billige CD-afspiller med digi udgang ikke omkring 1000-2000 kr, aligevelet? så man ender i 3000-4000 for det hele?

Jo - medmindre du køber en ok brugt CD-afspiller, som du kan få for under 500 kroner.

HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
Zwonkie Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Januar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 15:10

Jeg syntes også det er duelige løsninger, men i såfald kan jeg jo også bare finde en NAD 565 brugt på nettet til 2000 kr. (selvom det nok er svært at finde sådan en, hvor det er lidt nemmere med gamle modeller).

Er lyden i en NAD 565 dac dårligere end i f.eks. V-dac fra Musica fidelity? For ellers ser det ud som om jeg kommer til at betale nogenlunde lige meget for begge løsninger. Medmindre jeg smider CD´en over i min computer og kun bruge den som digital udgang og derved spare den billige CD-afspiller. Men jeg vil nu stadig gerne have en flot og god cd afspiller også...
 
Min konklusion er nok at jeg helst vil have en CD-afspiller med DAC for synet og dovenskabens skyld, om det så koster mig 1000 kr ekstra..
Men har i nogle andre forslag til CD-afspillere som har indbygget optisk indgang? 
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 22:12
Jeg har heller ikke sagt, at du slipper billigere med ekstern Dac - men du får mere vellyd for pengene. Men hvis du hellere vil have én samlet enhed, så skal du selvfølgelig bare gøre det.
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu