Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
|
Emne: center højtaler eller ej ?!?! Sendt: 06-Maj-2010 kl. 14:44 |
På all 5:1 systemer kan man vælge at center lyden skal ud i front som stereo,
derved kommer den lige i midten af lyd billedet.
hvad skal man så med en center højtaler ?
Nu bruger jeg KUN surround til at se DVD og BR,
musik høres i Stereo mode selvklart.
Jeg tænker at talen i filmen er lavet til center højtaleren
så hvis denne mangler og dette skal mixes ud i stereo højtalerne
så kommer niveau og forståelse af talen lidt ned ?
nogen der har prøvet med og uden center, og selv vurderet om det gir noget ?
og hvor meget, eller er det rent subjektivt svært at være ærlig
når man lige har brugt en kattens bunke sedler på sin nye center speaker :-)
man vil nok nødig indrømme at den ikke er nødvændig ...
åben diskution ønskes ...
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 06-Maj-2010 kl. 14:49 |
Center er uundværlig til suround, og ikke kun pga dialogen. Mere end 50 % af lyde og effekter kommer også fra centeren, da meget af det der sker i filmen netop sker i midten. Hvis du regner med at fronterne kan overtage den opgave, må du tro om igen.
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 5740
|
Sendt: 06-Maj-2010 kl. 14:50 |
Hvis man er en der sidde i midte, så kan man god undvære en center højtale, det er mere hvis man sidde i side (fx. hvis man er flere der se den samme film), at en centerhøjtale er god at havde.
Ellers så ville det være en god ide, at sætte en sub. bas til center, da mange center højtale er meget bas fattig, ellers ville det være en gode ide at bruge samme gulv højtale som side højtale til center, for at få en 100% ens lyd hele veje.
Redigeret af Startrek - 06-Maj-2010 kl. 14:52
|
 |
ole post
Guld medlem
Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 565
|
Sendt: 06-Maj-2010 kl. 19:43 |
du kan jo prøve at lave en test. sæt dig i midten mellem fronthøjtalerne og gå så ind i menyen og sæt center til of, husk det skal være film du ser, så vil du høre at detaljerne i lyd billedet ikke hænger rigtig sammen, dog kan det være nødvendigt på visse forstærkere at ændre på center image, så du sender flere informationer til fronthøjtalerne.
mvh ole post
|
Ole Hansen
|
 |
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 06-Maj-2010 kl. 21:18 |
nu har Hi-end hifi fundet sted i 30 år hvor man KUN har harft 2 højtalere, stereo
og med sådan et system kan man let høre om lyden kommer fra en hvilken som helst position
i mellem disse højtalere, det ved vi alle.
Det er helt klart at jeg taler om surround systemer hvor man har center off, og dennes lyd
bliver mixet ind i front højtalerene sådan at man IKKE mister center lyden.
Det er også klart at man IKKE kan tage et surround system MED centre højtaler enablet.
og så bare hive ledningen til denne højtaler ud !! så fjerner man jo ALT center lyd..
Det er IKKE det spørgsmålet går ud på, vel..
Så nu prøver jeg igen :
Er der nogen god grund til at købe en center højtaler ?
ud over at den måske ser pæn ud ?
Kan i via lytte test påvise at lyd billedet bliver bedre ?
jeg kan godt forestille mig at hvis man bruger totalt elendige højtalere
og har et meget dårligt lytte rum med helt forkerte positioner, at der så er en klar forbedring,
da 3 møj-højtalere så vil kunne gengive positioner bedre end 2 møj højtalere kan.
jaja jeg sætter ting på en spids, det er via overdrivelse at folk forstår :-)
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 06-Maj-2010 kl. 21:22 |
Du har vist ikke helt forstået at surround lyden er mixet til at blive gengivet i 5 højttalere. Hvis jeg skal bruge dit eksempel fra high-end stereo, vil det vel svare til at du vil nøjes med én højttaler til stereo lytning.
Redigeret af Kampus - 06-Maj-2010 kl. 21:23
|
 |
CyberHouse
Bruger
Oprettet: 29-September-2008
Point: 105
|
Sendt: 08-Maj-2010 kl. 09:21 |
Hej
Jeg må tilslutte mig Kampus udtalelser. Jeg har netop selv i indeværende uge, opdateret mit system med en center, og der er en verden til forskel. Lydbilledet i hele fronten er nået helt andet.
|
Pioneer LX5090H | Pioneer SC-LX72 | B&W - Cm 7, Front | B&W - CMC2 - Center | B&W - CCM65, Surround | B&W - ASW CM10 - Sub | Samsung BDP-1500
|
 |
dreamz
Guld medlem
Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
|
Sendt: 08-Maj-2010 kl. 10:10 |
Selvfølgelig kan man klare sig uden en center, men lydbilledet bliver mere fladt og giver slet ikke samme fornemmelse for perspektiv og rumvirkning.
Jeg mener heller ikke baghøjttalerne er særlig kritiske. Jeg har i flere år benyttet min kærestes gamle reolhøjttalere til formålet, og det fungerer glimrende; baghøjttalerne skal jo ofte blot gengive regn og uvejr og flyvende projektiler.
/dreamz
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
|
Sendt: 08-Maj-2010 kl. 11:46 |
Efterhånden som "kilden" bliver bedre til film og lyd, og her mener jeg blu-ray med DTS HD Master lyd, så finder man ud af at ALLE højttalerne i surround setup'et skal være af en høj klasse.
Fra at have haft lidt mudret lyd fra halvdårlige DVD'er i de bageste højttalere, er der nu den fineste og klare gengivelse af ufattelige detaljer, som giver en realisme i hele lydbilledet, så jeg ind imellem tror at der sker ting og sager udenfor. Men så viser det sig sørme at det er i filmen. Lidt skræmmende, men også vidunderligt. 
|
 |
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 08-Maj-2010 kl. 12:22 |
TommyBoy skrev:
Det er også klart at man IKKE kan tage et surround system MED centre højtaler enablet.
og så bare hive ledningen til denne højtaler ud !! så fjerner man jo ALT center lyd..
Det er IKKE det spørgsmålet går ud på, vel.. |
Nej, det har alle skam forstået. Det kan man se, hvis man læser og forstår deres svar til dig.
Jeg synes, du skal tænke alvorligt over, hvornår du virker nedladende i dine indlæg.
Men for at vende tilbage til emnet: Jeg synes, som jeg altid gør i den slags diskussioner, at man ikke bare bør sammenligne to løsninger, hvor der er tilføjet noget fordyrende i den ene løsning. Man bliver også nødt til at kigge på, hvad man ville have fået ud af at bruge det samme ekstra beløb på at gøre den anden løsning bedre.
Så i tilfældet med centerhøjttaler bør sammenligningen stå mellem en løsning med to fronter og en center, og en anden løsning med f.eks. to dyrere fronter.
Har man ikke ret mange penge til surround, vil det efter min mening være en fordel at bruge ekstra penge på fronterne og undvære centeren. Hvis man allerede er i gang med at købe "skodhøjttalere" kan fordelen ved at have en center ikke opveje ulempen ved at skulle købe endnu dårligere fronthøjttalere for at holde samme pris.
Men hvis man allerede har to fronter, som man er glad for, vil man helt sikkert få noget ud af at tilføje en center. Teoretisk er vi enige i, at der ikke burde være forskel, i hvert fald hvis man sidder i "sweet spot" med samme afstand til de to fronter. Men i praksis er der - på de surroundreceivere, som jeg har hørt - en ret stor forskel på at sende centerlyden til centerhøjttaleren eller mikse den ud i fronterne.
Kampus skrev:
Efterhånden som "kilden" bliver bedre til film og lyd, og
her mener jeg blu-ray med DTS HD Master lyd, så finder man ud af at ALLE
højttalerne i surround setup'et skal være af en høj klasse.
Fra at have haft lidt mudret lyd fra halvdårlige DVD'er i de
bageste højttalere, er der nu den fineste og klare gengivelse af
ufattelige detaljer, som giver en realisme i hele lydbilledet, så jeg
ind imellem tror at der sker ting og sager udenfor. Men så viser det sig
sørme at det er i filmen. Lidt skræmmende, men også vidunderligt.  |
Vi så Gladiator i går aftes, og det er et godt eksempel på det, du
skriver. Der fik man fornemmelsen af, at baghøjttalerne ikke bare
spillede effekter, men at noget af den "rigtige" lyd også kom den vej -
og så kom vores baghøjttalere til kort.
Redigeret af Allan Olesen - 08-Maj-2010 kl. 12:47
|
 |
Firebird
Guld medlem
Oprettet: 14-Marts-2009
Point: 2195
|
Sendt: 08-Maj-2010 kl. 14:11 |
Hvis man kører et rent stereo, bør man stille fronterne mod hinanden når man ser film. Prøv det.  Indstil bas, mellemtone og diskant efter forholdene i din stue. Hvis du har en equalizer kan du hive endnu flere detaljer frem.
Redigeret af Firebird - 08-Maj-2010 kl. 14:19
|
Venlig hilsen Firebird {;-)
Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.
JVC X3 ? ? ? ?
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 08-Maj-2010 kl. 14:16 |