|
Chit-chat om Windows 8 Metro UI |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | ||||||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-Juni-2013 kl. 12:11 |
|||||||
Det er et argument jeg har set mange fremføre - vi kan lige så godt vænne os til det, vi slipper ikke, det er en udvikling der ikke kan stoppes. Det er jeg ganske enkelt ikke enig i. Microsoft har endnu ikke demonstreret at et 100% Metro-baseret styresystem er brugbart, tværtimod (så lav dog en Metro Office-pakke, for filan!). Det tilskynder i mine øjne ikke nogen udviklere til at lave Metro apps. Dét der kunne gøre dét, ville være at Windows RT (hvor tredjeparts udviklere ikke har noget valg) blev en kæmpe succes, så Windows 8 Pro ville blive overrendt med apps dérfra, som så skulle trække brugeren mere og mere over på at arbejde i Metro. Men der er ikke meget der tyder på at dét sker. Jeg mener ikke længere at Microsoft er "too big to fail". Hvis en stor del af brugerne betragter Metro som noget påklistret og i dagligdagen finder forskellige måder at blive i desktoppen på, og tredjepartsudviklerne derfor fokuserer på at lave desktop-apps frem for Metro apps, så mener jeg sagtens Metro kan ende som Dashboard i OSX - en øde ø.
|
||||||||
![]() |
||||||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||||
Otto, selvom jeg er enig med dig i, at det ville passe fint om Microsoft gad lave Office i Metro App version, så mener jeg helt konkret, at du ser tingene ud fra en helt bestemt vinkel, og ikke i det brede spectra, og at du dømmer Surface og Windows 8 ud fra dette alene. Office er jo kun en forholdsvis lille del af en PC/Tablet brugers brug i dag. Der er en masse andre ting, som på andre platforme (eller modeller) allerede bliver brugt mere end flittigt. Hele konceptet i Metro er jo ikke et hak anderledes end en smartphone, uanset om vi snakker IOS, Android eller Windows Phone. Jeg sad netop og læste en anmeldelse af Surface RT. Et af de eneste kritikpunkter var, at der på det tidspunkt artiklen var skrevet, ikke var lavet Twitter, Facebook og Bank apps. Helt seriøst - så er det desværre efterhånden det som flertallet går op i, uanset hvad hulen vi snakker. Kan lortet gå på facebook og Twitter.. og hvis ikke, så er det noget bras! Folk har sgu et fattigt liv i dag, hvor alt skal koncentreres om sociale medier og spil/underholdning. Og det betyder at motivationen til andre ting, eksempelvis Office bliver langt mindre tilskyndet og har et helt andet mere konkret fokus, nemlig studenter og kommercielt brug.
Metro er efter min mening kun et problem, fordi: 1. Det bliver gjort til et problem af folk der allerede er vant til desktop. 2. Det mangler apps i meget stor stil. Mangel på apps er en hæmsko for at man erstatte sin allerede fungerende windows 7/vista/xp med en evt. nyere. Istedet bliver det Surface/andre tablets som en slags tilbehør eller ved siden af produkter. Dvs. de erstatte ikke. Office tror jeg dog næppe ændre på det alene. Der skal fokuseret meget bredere. |
||||||||
![]() |
||||||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||||||
Pointen er ikke om folk bruger Office eller ej. Office er Microsofts banner-software. Ved ikke at lave en Metro version, demonstrerer de overfor tredjeparts udviklere at der findes programmer som Metro ikke egner sig til. Derved fremstiller de Metro som noget der hører til ved siden af desktoppen, ikke som desktoppens afløser. Og årsagen til, Henrik, at jeg mener det er relevant for debatten, er at et styresystem hvor brugeren skal håndtere to dramatisk forskellige brugerflader der eksisterer sideløbende, aldrig vil være brugervenligt for en ældre nybegynder.
Helt enig, og derfor hører det ikke hjemme på en PC, men på en smartphone eller en tablet. Jeg synes Metro som smartphone styresystem er superfedt, og det er "kun" på grund af at resten af øko-systemet trækker ned, at jeg ikke er skiftet til Windows Phone.
Nu synes jeg jo det er dig der ser på tingene fra en bestemt vinkel, nemlig din. Når nu det ER sådan at Facebook, Twitter osv betyder mere for de fleste mennesker end såkaldt produktive programmer, så ER det jo et problem for brugeren hvis den ikke kan det. Derudover er det et ekstremt selvmodsigende argument, for Metro er jo netop at gå væk fra produktivitet og over mod simplificeret forbrug. Hvis man skulle følge din argumentation, skulle man jo netop holde sig til et desktop-baseret system.
Metro er efter min mening kun et problem, fordi: 1. Det bliver gjort til et problem af folk der allerede er vant til desktop. 2. Det mangler apps i meget stor stil. Mangel på apps er en hæmsko for at man erstatte sin allerede fungerende windows 7/vista/xp med en evt. nyere. Istedet bliver det Surface/andre tablets som en slags tilbehør eller ved siden af produkter. Dvs. de erstatte ikke. Office tror jeg dog næppe ændre på det alene. Der skal fokuseret meget bredere. 1. er jeg ikke enig i, jeg ville ikke have noget problem med Metro, hvis desktoppen var væk. Det er sammenblandingen af de to jeg (og mange andre) har et problem med. Punkt 2 er netop problemet, og ved at give udtryk for at visse apps ikke fungerer i Metro, så hæmmer Microsoft selv udviklingen på dette punkt. Det handler simpelthen om tro på fremtiden, Microsoft har ikke formået at skabe et tilstrækkeligt incitament til at lave Metro apps. Hvis Microsoft mere klart demonstrerede at fremtiden er Metro, og desktop er stenalderen, så ville udviklerne falde over hinanden for at lave Metro apps, for ikke at blive hængende i dyndet. I stedet lurepasser de fleste, og det bliver en ond cirkel som kan blive svær at bryde. Jeg tror først på Metro som fremtidens styresystem, den dag Microsoft demonstrerer en (brugbar) løsning uden desktoppen. Og lad nu være med at sige at det er meningen desktoppen aldrig skal forsvinde, og de to skal eksistere sideløbende... To brugerflader sideløbende er uholdbart i længden. Hvis man ikke KAN slippe af med desktoppen, så er det dét der slår Metro ihjel, og så ender det som sagt som Dashboard.
|
||||||||
![]() |
||||||||
bbrauner ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-Oktober-2012 Status: Offline Point: 81 |
|||||||
Er helt enig i mange af de mere problematiske sider ved windows 8 og finder også office implementationen i windows 8 rt til at være en direkte dårlig løsning.
Men vil stadig mene windows 8 er bedre end windows 7 og vil til ung som gammel anbefale en computer med windows 8. Det er sgu også pinligt for Microsoft at de går ind og laver en startknap nu. Det er typisk at brugerene skriger efter det vante og så kan microsoft bryde hele deres originale design og idé ved at tilføje noget der ikke engang var det brugerne skreg efter, istedet for at stå bag deres originale vision.
|
||||||||
![]() |
||||||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|||||||
Jeg elsker Windows 8, men bruger ikke Metro til noget som helst. Jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne optimere min hverdag, ved at have fuldscreen apps. De vil resultere i at jeg skal skifte unødigt meget frem og tilbage, hvis jeg skal have overblik over flere vinduer på samme tid. Det er kun til tablets og burde ikke være på en regulær arbejdsstation. Jeg kan ikke se nogen fordel ved erfarne Windows brugere skal have et fischerprice interface proppet ned i halsen. Men hvis desktop mode forsvinder, så går der nok ikke lang tid før der er kommet en App til windows 8, som giver mulighed for at have flere program vinduer åbne på samme tid. Bare fordi den er på mode at gå tilbage i tiden, behøver man altså ikke gøre det på operativsystem området.
|
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Jeg synes at den meget forskellige måde som forskellige Windows 8 _tilhængere_ bruger sin Windows 8 på, bekræfter min påstand om at det er et fragmenteret system, som ikke bevæger sig entydigt i retning mod Metro. En bruger som Cyberguyen her, vil jo næppe investere i Metro apps, og det hæmmer naturligvis udviklernes lyst til at udvikle til Metro.
|
||||||||
![]() |
||||||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|||||||
Jeg forstår godt pointen, og er i bund og grund enig med dig i, at det er usmart af Microsoft. Men maskinen i sig selv, (uanset hvem eller hvad der producere den) er bygget til langt mere end blot en Office. Og det er den pointe som jeg synes rigtig mange mangler at se på. Det er som om de negative fuldstændigt fokusere på ganske få negative ting, hvilket er i orden, men glemmer resten. Og DET synes jeg ikke er i orden.
Det er her jeg synes du rammer et meget forkert argument. Blot fordi der ER en desktop, så er det ikke ens betydende med, at den SKAL bruges eller læres. Det afhænger selvfølgelig meget af brugen og behovet. Det er jeg enig med dig i. Og ja, det er muligvis en hæmsko for udviklingen, i forhold til, hvis den slet ikke havde været der. Men man behøver altså ikke bruge desktoppen, ligesom man heller ikke behøver at bruge Metro UI.
Øhh, hvorfor hulen høre Metro, iOS, Android osv. ikke hjemme på en PC? Det er som om du er fokuseret på størrelse. Men det er da absolut ingen sammenhæng mellem disse ting. Metro, iOS osv. er klart udviklet ud fra systemer helt tilbage til 80érne, (Atari TOS system, er nok det første rigtige vi så). Den eneste og reelle forskel er, at man forsøger komme væk fra musen og bruge fingrene, og deraf touchskærme. Men om du sidder med en smartphone, tablet eller PC, er da totalt irelevant, når pointen er et fingerstyret/touch brugerinterface, (UI). Hvis jeg kobler en 10" touchskærm til min PC, er det så en tablet eller en PC? Hvis jeg kobler en 22" touchskærm til, er det så KUN en PC ? Jeg er enig med dig i, at det ville være totalt idiotisk at koble en 22" touchskærm på en "maskine" som kører DOS. Og det er uanset hvilken form for maskine vi snakker.
Jeg synes ikke jeg kun ser tingene fra en bestemt vinkel. Jeg konstatere derimod, at der er nogle ting som tiltrækker, som langt fra fortæller meget om, hvad maskineriet i bund og grund er i stand til. Og når der lægges så meget fokus på noget, som vil det pr. automatisk hæmme udviklingen for andet, ihvertfald hvis priserne også skal holdes nede. Den del er logik. Og når man så lægger et fokus så ekstremt som eksempel social kommunikation, så vil det bla. betyde, at f.eks Office pakken eller andet "produktivt" vil komme i 2. omgang eller måske slet ikke.
Både og. Det springende punkt her er, hvilken form for produktivitet vi snakker om. Den helt store hage ved touchbaseret enheder, uanset om det er PCére, tablets, smartphones eller andet, den kommer lige så snart produktiviteten er koncentreret omkring tekst. Men hagen bliver mindre jo større touchenhed du har, fordi det virtuelle tastatur kommer bedre til sin ret, samtidig med overblikket. Det er en påstand jeg har haft lige fra dag 1. vi debatteret behov for tablets/smartphones. Men det betyder ikke, at du ikke kan være produktiv på andre måder med disse enheder. Eksempelvis har min søn i hans 6 klasse lige haft iPads i 2 uger, hvor de bla. skulle lave videoredigering. Det er jo også en form for produktivitet. Og det kræver IKKE et desktop baseret UI. Tværtimod vil jeg påstår, at netop Metro eller andet ligende UI er langt mere passende.
Så lad være med at brug den. Så er den pr. automatik væk! Ja det forudsætter at appsene er lavet til det. Og den del føre netop til punkt 2. at det er appsene der primært er problemet. Ikke Metro eller den slags UI i det hele taget.
Jeg siger heller ikke, at desktoppen aldrig skal forsvinde. Jeg påstår derimod, at det ikke er nødvendigt med en desktop. At den er der, betyder at jeg som inkarneret windows bruger, kan udføre nogle ting ud fra vane nemmere end at skulle begive mig igang med at sætte mig ind i en anden måde at gøre det på. Men det betyder ikke, at jeg slet ikke kan det. Og det at den er der, betyder heller ikke, at jeg ikke kan se meningen eller ideen med Metro UI, eller ligefrem stiller mig kritisk over for det. Jeg ser det derimod som et supplement til folk som hellere vil tingene på en anden måde. Og rent faktisk ser jeg mig selv som den der på et tidspunkt pine død er nødt til at indrette mig efter Metro ligende brugerflader. Fordi det er sådan vores fremtid kommer/er kommet til at se ud, uanset om der så står Microsoft eller andet bag. |
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Hvis du så også ville forholde dig til produktiviteten, så kunne jeg måske følge dig. Men da du på ingen som helst måde fortæller noget om, hvorledes du er produktiv på din arbejdsstation i dag, så er det uhyre svært at sige for eller imod. Min erfaring er, at oftest er det netop meget få vinduer vi har fysisk aktiv gang i på samme tid på en desktop. I hvert fald hvis vi ser bort fra ting som enten ligger og kører automatisk af sig selv, og så blot kræver noget opmærksomhed engang imellem. Eller ren og skærm dovenskab. Det står bare og køre, men fordi vi kan, så gad vi ikke lige lukke det. Jo jeg kan godt se flere KAN have behov for flere aktive og åbne vinduer samtidig, og måske endda også kunne overskue at se på dem konstant samtidig. Men at man KAN have behovet, er efter min mening, ikke det samme som, at man også gør det, eller alternativ kunne leve med, at skulle swipe/skifte mellem flere vinduer på en nem og praktisk måde, med fingrene.
Det er jo ikke meget anderledes end den måde jeg gør det på i dag. Jeg har ofte flere ting kørende samtidig, men decideret aktive ting er rigtig tit kun een, resten er minimeret på bundlinie, og ligger blot og venter, enten på at jeg flytter min opmærksomhed, eller de selv giver mig en indikation om opmærksomhed. |
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Det lyder grangiveligt for mig som om du netop IKKE har forstået pointen... Dét program som du så skal bruge, som ikke er Office men noget andet, lad os bare sige Photoshop, hvorfor skulle udvikleren tro på at det ville være bedre at lave dét program til Metro end til desktop?
Det gør man jo hvis dét program du vil bruge kun findes til desktoppen.
Det er NØJAGTIGT lige så "idiotisk" at koble en touchskærm på en maskine der kører et desktop-baseret styresystem.
Resten vender jeg lige tilbage til.
|
||||||||
![]() |
||||||||
|||||||
Det tror de heller ikke, førend de forstår at udvikle det, så du kan "undvære" musen. Det har INTET med brugerfladen at gøre. Det er spørgsmål om du kan/vil udvikle lige præcis det program til at være lige så brugervenligt uden mus. Det er en holdning der skal ændres. Og den er ekstrem massiv og vil møde modstand, specielt fra inkarneret desktop brugere, inkl. mig.
Motivationen til at udvikle det til touchsystem, DET er jeg enig med dig i nok er lav, NÅR der stadigvæk ER en desktop. Præcis som jeg også skriver herunder.
Det gør man jo hvis dét program du vil bruge kun findes til desktoppen.
Enig. Nu brugte jeg blot DOS som det meget groteske eksempel.
I bund og grund tror jeg at vi er enige. Forskellen ligger i, at appsene endnu ikke er der til det touchstyret system, og derfor ligger der sideløbende et dekstop system. Det gør at folk som dig stejler, hvilket i reelt set har ret i. Jeg er måske lidt mere åben og mener, at appsene nok skal komme og kan gøres brugbare til det touchbaseret system, hvis altså både bruger og udviklere vil det. |
||||||||
![]() |
||||||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|||||||
Jeg synes faktisk at min produktivitet er steget med Windows 8. Men det er nu mest fordi der er mange genveje som efter min mening kræver et klik mindre med musen end med Windows 7 og tidligere Windows versioner. Jeg arbejder 90% system arbejde og 10% grafisk produktion. Jeg bruger dog kun en enkelt 24 tommer skærm, da jeg føler at jeg ikke har behovet for at gå over på flere skærme. Men jeg benytter ofte min desktop med 3 eller flere programvinduer, som viser brugbar information på samme tid. Hvis jeg havde 2 skærme ville Metro være fuldstændigt uanvendeligt, da det jo kun kan have en applikation synlig på samme tid. Jeg er gået direkte fra Windows XP til Windows 8 på arbejdet. Men på hjemmefronten kører jeg stadig med Windows 7. Jeg føler mig dog lidt hæmmet når jeg sætter mig foran Windows 7 derhjemme, efter at have kørt en hel dag på Windows 8. Det er ikke fordi jeg mangler rutinen i Windows 7, men jeg oplever bare en irritation og diverse små ting, som er blevet forbedret på Windows 8. Man kan godt tweake sin Windows 7 til mange af de ting, men så kunne jeg jo lige så godt gå over på windows 8. Den værste ting jeg dog ville ønske kunne slås fra er "hover highlight" på ikoner. Jeg synes det er meget irriterende og resourcekrævende at systemet hele tiden skal vide hvilken fil jeg har den henover. Det kan jeg jo se med øjnene og hvis jeg ønsker at markere den, så trykker jeg på den. Det er meget irriterende når man har valgt nogle filer og så har en "hover hightlight" over nogle af de filer man ikke skal bruge. Så kan man nemt blive i tvivl om sin "selection".
Redigeret af Cyberguyen - 12-Juni-2013 kl. 17:41 |
||||||||
![]() |
||||||||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4057 |
|||||||
|
||||||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |